Felstavningar

Sv: Felstavningar

Ettiket har jag sett här på morgonkvisten.

Och den förbaskade "majonäsen" förföljer mig ännu.

kl

Jag har sett på den senaste tiden att jag skriver en hel del fel, med stavfel, tappar bokstäver och även tappar ord i talet. Mycket, mycket irriterande när sånt går mig förbi. Jag vet inte riktigt varför det är så. Att jag gör det någon gång i bland är ju ok, men inte så här ofta som det blivit den senaste månaden ungefär. Jag får ärligt erkänna att det är obehagligt.

Men det är kanske synden som straffar mig, för att jag klagar på andra? ;) Då får vi hoppas att det går över snart, så här kan vi inte ha det! ;)

På tal om namn i början av tråden, min ena syster han ett litet flickebarn med namnen Adestiny och Yoda. Tösens farmor vägrar säga hennes namn och säger då istället Snuttan till henne. Mycket trevlig farmor.....:crazy:

*kl*

Jag har upptäckt att jag blir väldigt irriterad på felstavningar av t.ex varumärken. Man måste väl se att det står "Philadelphia" på ostasken och inte "Philadelfia"? Eller "quorn" på quornpåsen och inte corn (qourn kan jag i viss mån förlåta). Eller creme fraiche på CF-burken och inte kräm fräs eller liknande? (Här kan jag till och med förlåta att man inte skriver ut accenterna för det hoppade till och med jag över;))

Fredagsgrinig, vill gå hem. ;)

Väggren. :crazy:
Vägren heter det! :D

lite gulligt lät det allt med väggren :D:D
Jag brukar aldrig störa mig på hur folk stavar, huvudsaken jag förstår va de säger..
för jag vet att jag själv inte är perfekt, så det skulle bara vara att gräva sin grav om man skulle börja påpeka då man själv inte är perfekt på stavning alltid =P

google är min vän om jag blir osäker på en stavning =p

sen kan nog många stava precis som de uttalar sina ord, har en vän som är expert på det ;)

Absolut, min mamma har upplevt trettiofyra års trots. ;) Det här gällde dock en treåring som plötsligt börjat strula vid läggdags om jag inte minns fel.

*KL*

Abonemand

Ibland är ord så fult felstavade att jag föreställer mig att den som skrivit dem är lite efterbliven och pratar som ett barn i förskoleåldern.

Ja. Usch. Vår IT-ansvarige på jobbet, som dessutom sköter allt vad mobiltelefoner heter, tror att det stavas "abbonemang" och verkar ha fått med sig större delen av företaget i denna vanföreställning.

Kl

Alla ni duktiga språkintresserade! Jag har en fråga som jag hoppas ni kan svara på.

När skall man använda "var" och när skall man använda "vart"? Jag brukar övervägande skriva "vart", men misstänker att detta är fel?

Vart är väl en dialektal förkortning av varit om inte jag är felunderrättad, alltså ska vart aldrig användas i skriftspråk.

Jag trodde vart anger riktning och var anger plats. Jag säger dock vart mest hela tiden och skriver i stort sett alltid var (min bakfulla hjärna kan inte ens komma på ett exempel där vart låter rimligt).

Min pappa säger för övrigt vart istället för blev, men det är ju helt galet (och kanske inte så intressant).

edit. fan vad bra jag är!

Enligt språkprofessor:

Och hur var det nu med ”var” och ”vart” – när ska de användas?

– ”Var” är befintlighet och ”vart” är riktning. Var bor du? Vart flyttade du?
http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/var-eller-vart

Jag skulle säga att "vart" har med riktning att göra.
Alltså kan man säga "Vart ska du gå?" men inte "Vart bor du?" för där finns ingen riktning, alltså heter det "Var bor du?".

Edit: Äsch, niphredil hann ju före, men vi verkar vara överens i alla fall. :)

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 998
Senast: netia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 857
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 643
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 277
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar