Har inte ridit på länge nu och har aldrig haft egen häst.
Började min ryttartid på ridskola i unga år, som så många andra. Tyvärr var inte första ridläraren så bra, inte stöttande alls och det var mer "äsch, inget pjosk!"-attityd från henne (senare fick jag höra att hon inte fick vara kvar på den ridskolan av just den anledningen).
Tror jag red en tre-fyra år på ridskola ändå, tills vi en dag skulle hoppa bana. Jag fick en häst jag inte trivdes med och var så rädd att jag grät, vägrade rida och därefter slutade jag på ridskolan.
I gymnasiet fick jag en klasskompis som hade en gudasnäll islänning - både kompisen och hästen fick upp mig på hästryggen igen.
Några år efter gymnasiet blev jag medryttare på en jätterolig ponny. Envis, men ändock snäll. Skyggade inte för nåt i onödan. Ramlade av ibland, men var inte rädd (utom vid hoppning då han tyckte det var skitskoj och ville öka tempot och då blev jag nervös, så vi undvek det ).
När jag flyttade hittade jag en ny medishäst, en gammal pigg islänning som var lite för rund för sadel så det blev mestadels barbacka.
Ett tag efter att hon gick bort hittade jag en ny medishäst. Den första storhästen jag nånsin ridit (165 så inte enorm men är man van vid ponny/islandshäst så...).
Hon var lite speciell, ryckte till för skogstomtar som gömde sig i dikeskanten osv. Väldigt känslig i munnen och för hjälperna. Och trots att jag fick otrolig stöttning av ägaren och hjälp med lektion blev det inget bra. Vid en uteritt blev hon spänd - jag spände mig - hon blev mer spänd och ja.... Plötsligt smällde hon upp huvudet i en liten stegring, jag fick världens smäll i huvudet och förmodligen hjärnskakning och efter det vågade jag inte rida henne mer än i skritt.
Ägaren var helt ok med det, hon trivdes med mig i övrigt och ville ha lite avlastning.
När hästen sen blev halt och slutligen fick tas bort kände jag mest en lättnad
och skämdes över känslorna.
Sen dess har jag bara suttit på nån häst ibland, men jag blir lätt spänd om hästen blir det.
Saknar verkligen hästeriet, sambon tycker jag ska börja på ridskola men jag har inte orken för det pga depression. Men målet är att börja, nån gång. För att leva utan att hålla på med hästar känns trist.
Jag sneglar på medryttarannonser (finns inte så många där jag bor) och längtar.