För lite över ett år sedan blev jag medryttare på en 11-åring irländsk cob. Det var love at first sight även om det inte var en ras jag någonsin funderat över. Hans ägare hade varit med om en motorcykelolycka och fick inte rida på ett par månader. Han hade stått ett tag innan jag började rida men var lugn i paddocken. Jag började rida ut med andra och märkte att det inte fanns någon broms i galoppen. Jag kände mig osäker men kämpade på och red ut själv istället och tog det mycket lugnt. Han fick inte takta utan vi övade på att skritta lugnt på lång tygel. Det blev mycket bättre och då och då kunde vi till och med galoppera. Jag köpte honom i januari för ägaren hade tappat intresset. Under våren gick det bra. Han var väldigt lugn - så lugn att jag var säker på att något var fel och visst sjutton hade han två fästingsjukdomar. Det blev behandling och vila. Jag började sen rida lugnt igen själv och med en kompis som bara skrittar och travar lite. Vi hade fina uteritter och han var glad.
Jag fick ut en sadelprovare och köpte ny sadel. Kändes jättebra. Så i slutet av september rider jag ut själv, en väg jag rider ofta - bland fält. Jag plockar upp tyglarna för att börja trava och han sticker på två röda. Jag försöker dra i nödbromsen men då börjar han bocka som en galning. Jag flög av och slog mig rejält. Tappade hästen som sprang hem. Tack och lov kom han hem helskinnad. Väl hemma kunde jag inte sitta upp igen då jag slitit sönder axeln och inte kunde röra armbågen. Fick sedan inte rida på 6 veckor pga skadan.
Efter ca 4 veckors vilande frågade en kompis om hon kunde få låna min häst för att skritta ut med en annan kompis (hon har ridit min häst tidigare). Hon ringde och lät vettskrämd och sa att han börjat bocka så snart hon suttit upp. Hon hade hoppat av, longerat honom och testar igen men samma reaktion. Jag blev väldigt ledsen och tänkte att något måste ju vara fel. Tog ut veterinären som röntgade. Allt såg bra ut. Vi longerade honom och han var som vanligt. La på sadeln och han gick i taket.
Jobbigt eftersom jag köpt ny sadel endast två månader tidigare men tänkte ändå skönt att veta vad orsaken kan vara. Tog ut en osteopat som menade att han hade ont i ryggen och trodde att det var pga sadeln. Hon ”byggde om” sadeln och gav mig klartecken att börja rida honom igen.
Men jag är rädd... har till och med köpt en airbag väst... och ändå har jag inte lyckats kravla mig upp på hästen igen
skyller på allt möjligt. För mörkt, för blåsigt, han verkar tittig etc. Kan lägga till att ca en månad efter olyckan så bytte jag stall så nu är allt också okänt.
Nu har det gått så långt att jag liksom är arg och irriterad på mig själv. Jag borde bara ta mig i kragen och sitta upp. Sluta tänka så mycket. Och samtidigt tänker jag att kanske borde jag sälja hästen. Men jag tycker så oerhört mycket om honom och jag vill egentligen inte ge upp. Jag vill jobba igenom det men behöver liksom någon slags garanti att vi kommer ut på andra sidan. Detta tvivel gör att jag blir osäker och ifrågasätter allt jag gör. Suck!!
hey, det kommer med och motgångar.
Ni har hittat ett utav felen- sadeln.
Ni har haft otur.
Försök att analysera utan att lägga in känslor utan end på fakta. nu har jag ej allt, men din häst hade vilat fyra veckor- tidigare varit hetsig osv att rida ut och inte den enklaste.
redan där är första varningssignalen- vilat 4 veckor.
Hur stor hage osv har din häst? om den ej rört sig mkt- kan det leda till stlehet/ont i ryggen- i kombination m ev lagt på sig så sadeln ej sitt hundra igen=smärta.
Har du kontakt m någon tränare? om inte rekommenderar jag det.
(utan min dressyrtränare och travtränare hade jag aldrig fixat rida min häst, dressyrtränaren-ridmässigt travtränaren-hästmässigt. på det massör, sadelprovare osv.
Ni har dessutom nyss bytt stall-ännu en ny varningsflagg.
nytt stall, oriden, sadel, din skada, you get it.
Mitt spontana tips, utifrån vad jag vet är att börja om från grunden. Ni ska båda acceptera varandra på marken.
Häng lite på henne i stallgången, håll noga koll på dens kropps språk hela tiden.
sitt upp i stallgången och kläng och sitt av.
tömkör, för att jobba styrka osv.
tömkör i terräng, i upp å nedförsbacke över träd och bommar osv.
öva NH, och så fortsätt du hänga i gången osv, börja sen lägga på schabrak, sadel osv. en sak i taget- låt det ta sin tid- men skynda långsamt.
Något är det som inte stämmer, frågan är vad och när och om det fortfarande är något lurt.
Men jag tror mkt hänger m den ej är tränad sista tiden, och tror att det behövs.
och när ni väl börjar trän, ta inte då å då var 3 e dag, för då blir det så mycket däremellan. Utan sätt hellre igång ordentligt först- men mindre krävande å sen lättar m mellanrummen emellan å lite tuffare.