Sv: Fångtråd del 5
Vad söt han är i sin röda utstyrsel, och så glad han ser ut ! Jättekul för er verkligen !
Vad söt han är i sin röda utstyrsel, och så glad han ser ut ! Jättekul för er verkligen !
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Han är alltid glad, det är en av hans BÄSTA egenskaper alla kategorier, och var en förutsättning för vi skulle ta oss igenom den långa boxvilan. Det är en glad skit och han har ett enormt positivt grundhumör. (Även om det är en rätt vass ponny som har väldigt mycket egna åsiker om/när man sätter press på honom)
Jag håller med dig om att det är kul med ponnyer. Jag tänkte just på det tidigare idag, att jag ska köpa rött nosludd till henne nu när det blir jul.
Ursäkta helt utanför tråden
Men ngt kul måste man få ha även med en fånghäst.
Hon är pigg och glad som vanligt och hade gärna sprungit under ridturen idag så det är nog bara jag som lider av lite fångest för tillfället.
åhh nej, jag hoppas det inte är ett fånganfall på väg tillbaka för er! men hon kanske reagerar på de kraftiga temperaturförändringarna??
KL
Måste hoppa in efter att ha varit bort en tid. Mina två fångisar har varit ok en tid och är ännu ok MEN! de går i en liten hage som den sista tiden har varit ordentligt lerig. Det har alltså bildats en massa hovavtryck och ojämnheter. Nu har det såklart frusit på, skönt javisst, men det är hårt och knöbbligt!
Nu är jag förståss livrädd att de ska få återfall. Idag står de inne, tyckte mig känna liiite varmare hovar på bägge igår efter en hel dag i knöbbelhagen. Det ska bli varmare nu imorgon och sen nästa vecka så det mjuknar ju upp, men hur göra sen? inte kan man ju ha hästarna instängda till det kommer så mycket snö att det blir "mjukt"?? eller klarar de av det hårda? bara det ojämna som är dåligt? Båda fick fång runt 25 sept.
Har läst på en finsk sida att man kan göra egna "skor" åt hästen under det akuta skedet. Styrox som man tejpar fast med isoleringstejp. Kan man sätta sånt under? eller klarar dom sig?? blir ju hypokondrisk igen!!
Vad gör ni? har alla fina sandhagar som är mjuka??
Själv är jag livrädd för "knöbbel", som du kallar det, eller "knöggel" som jag kallar det... Jag tror att det fanns en viss samband med knögglet i hagen förre året och det smygande fånganfallet.
Ja, vädret hoppas jag också på. Jag har en GRYMT underlig situation just nu... Har, i ett par dagar, haft en häst som har ordentligt med puls i båda BAK. Fattar ingenting ! Hon rör sig, enligt maken, helt okej i hagen. Äter och är pigg som hon ska vara, etc etc. Inte varmare hovar än normalt, dvs lite ljumma. Hon har inte utsatts för något utöver det vanliga alls, så vad ett nytt anfall ev skulle ha startats av har jag ingen aning om. Och det känns väldigt långsökt att hon skulle få ett anfall i bakhovarna denna gången (även om det händer, jag vet) när det är fram hon har varit drabbad. Jag avvaktar i nuläget, men är naturligtvis på "hyperalert" även om jag inte tillåter mig själv att bli hysterisk!
Det jag kan tänka mig som förklaring är vädret (varmt och fuktigt) i kombination med ömhet i framhovarna pga hovslagarbesök för 6 dagar sedan och att hon avlastat fram en del, och då överbelastat bak i stället. Kanske?