Fångtråd del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 5

Vad söt han är i sin röda utstyrsel, och så glad han ser ut :)! Jättekul för er verkligen :)!

Hehe, det är en av de stora fördelarna att ha ponny - enligt mig. Man FÅR spöka ut ponnyer nämligen :devil: Så matte kan få bli sådär tretton-och-ett-halv och spöka ut honom :angel: När vi klarat av första galoppen uppsuttet har jag ju lovat honom (eh mig..) ett par röda stigbyglar ;P

Han är alltid glad, det är en av hans BÄSTA egenskaper alla kategorier, och var en förutsättning för vi skulle ta oss igenom den långa boxvilan. Det är en glad skit och han har ett enormt positivt grundhumör. (Även om det är en rätt vass ponny som har väldigt mycket egna åsiker om/när man sätter press på honom)

Han är alltid glad, det är en av hans BÄSTA egenskaper alla kategorier, och var en förutsättning för vi skulle ta oss igenom den långa boxvilan. Det är en glad skit och han har ett enormt positivt grundhumör. (Även om det är en rätt vass ponny som har väldigt mycket egna åsiker om/när man sätter press på honom)

Det låter ju EXAKT som min...:eek::crazy:

Hade inte min haft en sådan livsgnista och positiv inställning till livet hade hon kanske inte klarat sig igenom såpass allvarlig fång som hon haft/har. Men hon kan också vara väldigt dominant och ha mycket åsikter om saker och ting, precis som din!

Jag håller med dig om att det är kul med ponnyer. Jag tänkte just på det tidigare idag, att jag ska köpa rött nosludd till henne nu när det blir jul.

Ursäkta helt utanför tråden

Men ngt kul måste man få ha även med en fånghäst.

Hon är pigg och glad som vanligt och hade gärna sprungit under ridturen idag så det är nog bara jag som lider av lite fångest för tillfället.

Ja, de låter precis lika!

Jag minns när jag, mest bara för sakens skull, skulle prova träna lite 'springa och ställa upp' med en annan häst i närheten, dagen innan utställningen. Kompisen hade varit här med sin för min hovis skulle verka honom, så kunde lika gärna passa på. Hade ingen anledning att tro ngt annat än det skulle gå skitbra. Han är ju en glad och okomplicerad skit.

Jo men tjena.. Han tänkte INTE koncentrera sig på matte med en ny polare i närheten, och när jag satte press på honom så inte bara sparkade han mot mig, det lilla kräket måttade också. Var inget 'kärring, sluta tjata' utan 'men fan hör du inte vad jag säker, nu ska du få!'. Kompisen var helt chockad, och jag med. Han och jag hade en diskussion med VÄLDIGT stora bokstäver (och en longerpisk), sen var det bra. På utställningen provade han mopsa det första han gjorde, och jag tyckte 'våga bara' och sen var han så skötsam så.

Men sadel, uppsittning och allt sånt, han är extremt enkel och okomplicerad. Så länge han sas tycker det är okej/kul att göra det vi gör, då är han fjantigt enkel och okomplicerad. Men när han INTE är med på noterna, då är han ett hår av hin. Och därmed har han diskvalificerat sig som den barnponny det eg var min tanke att göra av honom.

Mamma hans är tydligen rätt vass på samma sätt hon med.

Nu är det ju inte ett problem, eftersom han iaf hitills 99% av gångerna tycker allt man begär är skitkul, men han kan i perioder vara rätt dryg på Disse vid maten, och nu senaste dagarna har han presenterat sin lilla trinda ponnyrumpa när man fodrat i hagen, när han inte tyckt man varit snabb nog. Han slår inte, men han hotar och han ska inte det heller. Jag har sagt åt mamma att INTE korrigera eller ta strid med honom, just för att han kommer bli pissed så det förslår. Men det är 2 dagar kvar till min semester, lilla ponnyn kommer senast på tosdag helt ha glömt de där inbilska ideerna... :angel:

Men det ska bli spännande och se inridningen. Det kan bli HUR enkelt som helst, och HUR livat som helst. Det beror helt på hur han tänker reagera på när det börjar bli krav. Än har det ju varit jätteroliga utflykter mest och inga krav..

Men jag tror som du, att de som har den där väldigt positiva grunden har bättre chanser att klara svår sjukdom/skada, inkl fång.

Senast ändrad:

Jag håller med dig om att det är kul med ponnyer. Jag tänkte just på det tidigare idag, att jag ska köpa rött nosludd till henne nu när det blir jul.

Ursäkta helt utanför tråden

Men ngt kul måste man få ha även med en fånghäst.

Hon är pigg och glad som vanligt och hade gärna sprungit under ridturen idag så det är nog bara jag som lider av lite fångest för tillfället.

Tycker inte det gör något med små utanför tråden, och iaf tidigare har inte heller moderator haft något om det. Precis som du säger så något kul måste man ju få ha, och det har ju tidigare diskuterats sadlar osv. Som väl inte har med fång att göra, men väl med fångponnyn/hästen som måste sättas igång etc.

åhh nej, jag hoppas det inte är ett fånganfall på väg tillbaka för er! men hon kanske reagerar på de kraftiga temperaturförändringarna??

sen kommer här fler funderingar

Var ute och gick med hästarna idag.
Han som haft fång var måttligt road, han var seg och trög. . . Skrittade på ibland med raska steg, men verkade sen sakta av.

Frågan är om det kan bero på vädret, han har känsliga luftvägar, och det hördes på honom att det var lite jobbigt idag. Fukt i luften så kan han bli att rossla lite. Idag och de senaste dagarna har det varit MKT fuktigt :mad: :crazy: .

Eller om det börjar bli för tungt/jobbigt med all vinterpäls, dessutom hade han ett fleecefodrat regntäcke på sig, men han blev inte varm/fuktig av promenaden.

Eller om han börjar tycka att det är SKITtråkigt att ut och gå.

Eller om han lagt på sig lite fler kg nu senaste veckorna och därför börjar tycka att det blir segt att gå.

Om ett nytt anfall är på g? Men inte varm och ingen puls

Eller om det är någon annan sjukdom/skada som lurar bakom hörnet??

Öm i fötterna?? Men samtidigt travar han lätt på utan problem och utan att verka öm.

JAg blir inte riktigt klok.

Men det är så svårt att klura ut vad det kan vara för fel... Diskuterade med mamma ifall det kan vara att han börjar tappa gnista nu när han bara vilat senaste året, att han behöver få lite fart i livet igen. Jag saknar min glada pigga busiga ponnyhäst och vill så gärna att han ska bli detsamma igen! Hur fan ska båda han och jag orka promenera i 6-8 veckor till? Jag tappar helt orken och gnistan när han blir så här seg.

åhh nej, jag hoppas det inte är ett fånganfall på väg tillbaka för er! men hon kanske reagerar på de kraftiga temperaturförändringarna??

Jo, att hon reagerar på när det blir varmare det har jag märkt förut. Hon får faktiskt mer puls då, och den går att hitta i alla benen. Någon annan som har märkt det med sin häst?

Mm, min mopsar sig gärna när jag ska kratsa bakhovarna. Brukar kratsa när hon står lös i boxen och äter och framhovarna brukar sällan vara några problem. Hon har till och med börjat lyfta innan jag ens hinner ta i benet. Men bakhovarna, beroende på humöret för dagen ;), kan vara besvärligare! Då kan hon få för sig att hon inte alls ska sätta ner dem fint, utan med en liten tillhörande spark...:crazy: Skulle inte vilja säga att hon siktar på mig direkt, men det är otrevlig ändå. Jag gör så numera att jag håller fast ben och hov tills hon slutar fäkta och i stället går med på att sätta ner lugnt. För det mesta lyckas jag hålla kvar hoven, och det börjar gå bättre. Antar att hon helst ser att jag släpper hoven och flyttar mig undan - då vinner hon ju för hon har lyckats skrämma mig...

Så, nej, jag skulle inte vilja kalla min en barnponny heller...

Min fångponny tycker definitivt att det är trist med promenader jämfört med ridning. Hon går ofta och "låtsas" biter mig som om hon vill sätta fart på mig och få mig att springa. Eller så försöker hon bita hunden som ofta är med för att få fart på honom.
(OBS allt är naturligtvis på lek vilket jag dumt nog kanske tillåter eftersom jag förstår att det är tråkigt för henne)

Men om jag rider så går hon med raskare steg, speciellt om vi som idag har en hästkompis med.

Klart att du orkar några veckor till. Jag har gått promenader med min minst 5 ggr i veckan i ca 7,5 månader. Den senaste månaden har jag ridit liten del av rundan.

åh, tack för lite pepp. Det kändes bättre än du kan ana!

Jag kanske ska börja göra som dig, gå med sadel och sen hoppa upp sista biten. Enl vet får jag ju börja skritta igång (rida) honom om jag vill.
Eller så kanske jag kan ta honom som handhäst när jag är ute med min andra häst, det kan bli lite trubbel i.om att han brukar bli lite surig då, men det han kan ju ha lagt av med det.

Hovis kommer imorrn och då åker skorna på, sen får han vila några dagar så ska jag testa promenad/rida sista biten-varianten!

Tack än en gång för lite uppmuntran!! :bow:

KL

Måste hoppa in efter att ha varit bort en tid. Mina två fångisar har varit ok en tid och är ännu ok MEN! de går i en liten hage som den sista tiden har varit ordentligt lerig. Det har alltså bildats en massa hovavtryck och ojämnheter. Nu har det såklart frusit på, skönt javisst, men det är hårt och knöbbligt!

Nu är jag förståss livrädd att de ska få återfall.:crazy: Idag står de inne, tyckte mig känna liiite varmare hovar på bägge igår efter en hel dag i knöbbelhagen. Det ska bli varmare nu imorgon och sen nästa vecka så det mjuknar ju upp, men hur göra sen? inte kan man ju ha hästarna instängda till det kommer så mycket snö att det blir "mjukt"?? eller klarar de av det hårda? bara det ojämna som är dåligt? Båda fick fång runt 25 sept.

Har läst på en finsk sida att man kan göra egna "skor" åt hästen under det akuta skedet. Styrox som man tejpar fast med isoleringstejp. Kan man sätta sånt under? eller klarar dom sig?? blir ju hypokondrisk igen!!

Vad gör ni? har alla fina sandhagar som är mjuka??

Själv är jag livrädd för "knöbbel", som du kallar det, eller "knöggel" som jag kallar det... Jag tror att det fanns en viss samband med knögglet i hagen förre året och det smygande fånganfallet.

Koriander På min har fångnacken minskat rätt mycket och är numera ganske mjuk igen. Han har tappat ungefär 100 kg sen fånganfallet.

Själv är jag livrädd för "knöbbel", som du kallar det, eller "knöggel" som jag kallar det... Jag tror att det fanns en viss samband med knögglet i hagen förre året och det smygande fånganfallet.

Jag håller med dig. Min fick också ett smygande anfall där en av anledningarna mkt väl kan ha varit sådant underlag.

kl

snabb uppdatering.

Igår höll jag på att få panik. Svag puls båda fram. Imorse var det som tur var borta. Kanske var det där jädra vädret?? Det var helt borta imorse.

Hästen fick fortsätta gå barfota tills vintern kommer med halka. Kortad tå och gick i rask takt hem igen! :D

Ja, vädret hoppas jag också på. Jag har en GRYMT underlig situation just nu...:crazy: Har, i ett par dagar, haft en häst som har ordentligt med puls i båda BAK. Fattar ingenting :confused:! Hon rör sig, enligt maken, helt okej i hagen. Äter och är pigg som hon ska vara, etc etc. Inte varmare hovar än normalt, dvs lite ljumma. Hon har inte utsatts för något utöver det vanliga alls, så vad ett nytt anfall ev skulle ha startats av har jag ingen aning om. Och det känns väldigt långsökt att hon skulle få ett anfall i bakhovarna denna gången (även om det händer, jag vet) när det är fram hon har varit drabbad. Jag avvaktar i nuläget, men är naturligtvis på "hyperalert" även om jag inte tillåter mig själv att bli hysterisk!

Det jag kan tänka mig som förklaring är vädret (varmt och fuktigt) i kombination med ömhet i framhovarna pga hovslagarbesök för 6 dagar sedan och att hon avlastat fram en del, och då överbelastat bak i stället. Kanske?

Ja, vädret hoppas jag också på. Jag har en GRYMT underlig situation just nu...:crazy: Har, i ett par dagar, haft en häst som har ordentligt med puls i båda BAK. Fattar ingenting :confused:! Hon rör sig, enligt maken, helt okej i hagen. Äter och är pigg som hon ska vara, etc etc. Inte varmare hovar än normalt, dvs lite ljumma. Hon har inte utsatts för något utöver det vanliga alls, så vad ett nytt anfall ev skulle ha startats av har jag ingen aning om. Och det känns väldigt långsökt att hon skulle få ett anfall i bakhovarna denna gången (även om det händer, jag vet) när det är fram hon har varit drabbad. Jag avvaktar i nuläget, men är naturligtvis på "hyperalert" även om jag inte tillåter mig själv att bli hysterisk!

Det jag kan tänka mig som förklaring är vädret (varmt och fuktigt) i kombination med ömhet i framhovarna pga hovslagarbesök för 6 dagar sedan och att hon avlastat fram en del, och då överbelastat bak i stället. Kanske?

Exakt sådär fick ju Lillen! Rejäl (dunkande) puls och lite varma hovar bak, bara bak. Inget hovslagarebesök eller ngt. Han rörde sig dock vid 2 tillfällen lite 'knepigt' bak vid tvära vändningar. Travade och galopperade ua i hagen etc dock.

Det kom och gick lite under kanske 7 - 10 dagar. Sen borta och hitills (ta i trä) har det hållit sig borta. Jag begrep verkligen ingenting jag heller, men det var då jag 'la till' en rörelsekontroll på den rutintandkoll vi hade inbokad (tills förra v, men är ombokad och blir om 2 v)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 359
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 225
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 199
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden