Fångtråd del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 5

Om jag skulle ge henne nåt som gör att de äckliga mineralerna går ner lättare vad skulle ni föreslå då, gärna nåt som är lätt att få tag på och som inte kostar skjortan?

--

Ni som har fånghästar med "fett man" har mankammen blivit mindre på era hästar när dom ev tappat vikt och börjat tillfriskna?.

Blanda mineralerna i sköljd betfor, är ju både billigt och plättlätt få tag på. Blöt betforn i massa vatten (för mkt vatten), häll av vattnet och skölj betforn i t ex durkslag sen med. Färdigt.

Ja, min herres späcknacke/fettnacke/fångnacke minskade rejält när han gick ner och blev bättre.

KL

Måste hoppa in efter att ha varit bort en tid. Mina två fångisar har varit ok en tid och är ännu ok MEN! de går i en liten hage som den sista tiden har varit ordentligt lerig. Det har alltså bildats en massa hovavtryck och ojämnheter. Nu har det såklart frusit på, skönt javisst, men det är hårt och knöbbligt!

Nu är jag förståss livrädd att de ska få återfall.:crazy: Idag står de inne, tyckte mig känna liiite varmare hovar på bägge igår efter en hel dag i knöbbelhagen. Det ska bli varmare nu imorgon och sen nästa vecka så det mjuknar ju upp, men hur göra sen? inte kan man ju ha hästarna instängda till det kommer så mycket snö att det blir "mjukt"?? eller klarar de av det hårda? bara det ojämna som är dåligt? Båda fick fång runt 25 sept.

Har läst på en finsk sida att man kan göra egna "skor" åt hästen under det akuta skedet. Styrox som man tejpar fast med isoleringstejp. Kan man sätta sånt under? eller klarar dom sig?? blir ju hypokondrisk igen!!

Vad gör ni? har alla fina sandhagar som är mjuka??

Vad gör ni? har alla fina sandhagar som är mjuka??

Jag har skogshage, där det är lerigt på några kvadrat utanför ingångarna och lösdriften. Annars är det mossa och en massa rötter.

Det frös på igår så det blev lite hårt, men verkade inte vara några problem för hästen. Nu är det dock på väg att bli lera igen :( . Min är också barfota, tills om några dagar då det är dags att slå på vinterskor.

Det beror nog på hur pass stora förändringarna har blivit i hovarna.
Men min veterinär avrådde mig för att låta fångponnyn gå i en sådan hage. Hon stod inne i stället. Men hon fick fång i december så det var ju inte samma tid på året.

Jag vet inte riktigt vad styrox är för material. Men jag misstänker nästan att det kan bli svårt att få det att fungera. Men det finns väl ngn sorts "skor" som man kan köpa?

Jag skulle inte heller ha på knöligt, det kan ju även icke-fånghästar reagera rejält på om de är ömfotade. Men kan det inte funka med barfotaboots då? Vill du ha mjukare kan man lägga mjuka paddar i dem (finns att köpa till)

Misstänkte nästan att det inte heter styrox i sverige... hm... såndär vitt som man kan isolera med. Om man knapprar sönder det ser det ut som snö..:o skulle tydligen fungera med skumgummi också.

Mina pållar har skor på sig, inte barfota. Boots går ju bort då. Kommer värmen igen imorgon. Släppte faktiskt just ut hästarna, gnagar sönder uteboxarna som två bävrar (har vanliga bräden nu som tydligen är smakliga). Försökte avskilja så att de inte går på det värsta men token blev ju som galna. Fjordisen galopperade till slut och tok ett skutt över den ena tråden...:cool: Håller sig lugnast om de får gå där de vill. Vilar middag nu vid porten. Ska fråga hovis som kommer på tisdag hur göra i framtiden.

Har en bättre hage som inte är knölig - deras vanliga hage. Men eftersom den är så stor har jag inte velat släppa dit dom ännu.

Misstänkte nästan att det inte heter styrox i sverige... hm... såndär vitt som man kan isolera med. Om man knapprar sönder det ser det ut som snö..:o
Frigolit? Om det är det tror jag inte alls på det.

SKumgummi trycks ihop på nolltid, då får man sikta på styrofoam eller liknande, men funkar dåligt för hagbruk det med.
Mina pållar har skor på sig, inte barfota. Boots går ju bort då.

Men då är det ju lätt löst :idea: Sätt på hela sulor under skorna. Går båda mina med fram. Fbl med hårda sulor, ponnyn med mjukare som tar bort punkttrycket från knöggel men låter strålen arbeta.

Så kommer hovis på tisdag - slå på hela sulor då!

Du KAN dock ha easyboots t ex över järnskor, men det känns ganska omständligt jmf med att slå på hel sula. Finns ju andra alt med, te x equipak.

Jag har åxå bara lergeggahage till min fångis. Lite bättre på ett ställe och där står hon oftast. Men jag ska göra en helt ny hage åt henne och vänja in henne på gräs nu småningom. Annars låter jag henne inte vara ute så länge på dagarna när det är så blött, det är värre än om det är lite knöggligt för henne. Funderar på att be sambon jämna till hela hagen med fyrhjulingen, så ifall det fryser blir det jämnt och fint...

Jo styrox=frigolit i Sverige! ;)

Mitt varmblod är jättekänsligt för när det blir så där knöggligt i marken, förra vinter fick jag slå på skor för första gången sen jag fick henne för då blev hon svullen i benen av att det var hårt i marken. Då satte vi även sulor på henne, såna med filt inuti. Det funkade riktigt bra men det är nog inte så bra för hoven på lång sikt, det blev ju rätt instängt där inne. Men en period eller två går nog bra.

KL

Suck, och dubbelsuck...:crazy: Vi var ju iväg hos hovis i tisdags kväll och han konstaterade att allt ser helt enkelt jättebra ut :)!

Men nu verkar eländet börja om igen... Igår kväll (alltså lördag) märker en hysteriskt uppmärksam matte att hästen verkar lite, lite öm i vf. Ser att hon inte verkar lika bekväm när hon måste belasta enbart vf som när hon belastar hf. Den vanliga "lilla" pulsnivån i alla benen finns vid insläpp, men nog tycker jag att pulsen är lite starkare i vf. Nu på morgonen kan jag inte hitta någon kännbar puls i hf, men en svag puls i vf. Så något är på tok med den hoven igen, och det gör mig alltid lite mer hysterisk eftersom det är hennes sämsta hov, och hon verkar mycket känsligare i den. Hon får gå ut lite mindre tid idag, och så avvaktar jag ett par dagar till innan jag ringer hovis. Får se om det blir bättre eller sämre, men antagligen blir det sämre med min tur...:crazy:

Usch då, hoppas det bara är att den hoven är lite känsligare, och reagerar lite på skoningen. Lillen reagerade lite när han blev skodd. Eller ja inte precis när han blev skodd, men närmsta dagarna efter. Lika 'låggradigt' som du beskriver. Liiiiiiiite försiktig fram (i hans fall BF) ibland, och liiiite puls.

Jag var rejält nojig, milt sagt. Men det klingade av och försvann helt (eller det har inte kommit tillbaka än iaf) på 3 dygn. SÅ håller tummarna dte är lika för din.

*delvis KL*

Jag släppte Lillen utan munkorg en liten stund nu på morgonen. Det är inte mycket att gnaga i sig genom munkorgen i hagen, han får mest tag i gammalt långt, dött gräs. Det korta är rätt sparsamt det med, men kommer ju få i sig lite mer utan munkorg. Valde dock utan en sekund tvekan silaget före gräset imorse. Jag är grymt nervös, samtidigt måste jag ju någon gång börja 'fasa bort' munkorgen lite försiktigt, han kan ju inte gå med munkorg året om. (Även fast tanken lockade..)

Ok. Men hur funkar det på vintern? de ska ju ha broddar. Blir det en hal yta under hoven?? Annars brukar jag sätta såna gummi (ööhh...kan inga ord idag..) grejjer som gör att inga styltor bildas. Det täcker ju inte hela hoven men ganska mycket.

Jag har också lite gammalt gräs i vanliga hagen, jätterädd att släppa dit dom:crazy: Stod och trimmade förra veckan när det snöade, folk trodde nog jag var galen:grin:

Munkorg på alltid känns helt klart som det bästa alternativet :crazy:

Jag har tänkt tanken att det skulle vara ide att försöka ta av den kortare stunder, speciellt nu när det ska bli varmt ett tag. Men jag vågar inte riktigt eftersom det var vid den här tiden hon fick fång förra året. Så jag väntar ett tag till.

Ok. Men hur funkar det på vintern? de ska ju ha broddar. Blir det en hal yta under hoven?? Annars brukar jag sätta såna gummi (ööhh...kan inga ord idag..) grejjer som gör att inga styltor bildas. Det täcker ju inte hela hoven men ganska mycket.

Jag har också lite gammalt gräs i vanliga hagen, jätterädd att släppa dit dom:crazy: Stod och trimmade förra veckan när det snöade, folk trodde nog jag var galen:grin:

Det blir lättare styltor med hel sula, men hur mkt lättare beror en del på vilken typ av sula man använder. Sulan sitter ju mellan hoven och skon, det är inget du sätter dit själv. Påverkar ju inte broddarna alls, förrän ev om det blir styltor.

De hårda sulorna är 'värre' på att ge styltor än de mjuka.

De blåa är hårda, sådana har fbl
Thumbnail.aspx

De här vita är supertunna. Räcker inte till för fbl som skydd, men ponnyn hade dem förra vintern, och fbl har haft dem bak som snösulor, inga styltor alls, de flexar såpass
Thumbnail.aspx

Sen nu har ponnyn en lädersula, som ska bli intressant att se hur det blir med styltor. Och det har kommit en ny typ av snösula i år, hel sula, men med en design som gör den rör sig. Den klurar jag på att prova (inte fram till fbl, där är det bara blåa sulor som gäller).

Munkorg på alltid känns helt klart som det bästa alternativet :crazy:

Jag har tänkt tanken att det skulle vara ide att försöka ta av den kortare stunder, speciellt nu när det ska bli varmt ett tag. Men jag vågar inte riktigt eftersom det var vid den här tiden hon fick fång förra året. Så jag väntar ett tag till.

MM, förstår dig absolut.

Det var värmen här med. Jag ville ju absolut inte ta av den nu när det var frost, men nu inatt har vädret totalvänt igen. Igår när jag nattade hade temperaturen vänt, och nu imorse var det TIO plus. Regnat och regnat har det med. Dock har det ju varit frostnätter här innen.

Så stod och velade i säkert en timme i stallet. Satte på munkorgen. Tog av den. Satte på den igen. Snacka om ångest... (Snälla ponnyn bara suckade åt mig och tyckte i princip 'säg till när du bestämt dig så vi kan gå ut')

Det finns en hel del grönt gräs kvar i hagen. Vi har haft tio plusgrader och varma nätter några dagar så gräset borde växa lite fortfarande om jag har förstått detta rätt. Det syns nästan på det att det gör det. Min ponny har fått liten antydan till gallor på alla benen de senaste ca två dagarna. Det har hon inte haft på mkt länge. Hon kommer inte att få ngt hö de närmaste dagarna utan jag ger mer av lusern och halm i stället. Jag blir nervös när ngt ändrar sig.

Vi har ju inte haft varmt på ett tag förrän nu, ska det hålla i sig växer säker gräset igen, men senaste veckan är - halleluja - första tiden jag sett gräset MINSKA i hagen, så tillväxten lär ha avtagit rejält.

Sen är jag nervös som f*n oavsett, men jag är rädd att det kommer jag vara i februari med, för gräset under snön =/

Tack för bilderna!:) Jag vet nog hur sulor funkar, men har inte haft det på nån häst på vintern. Ända jag haft då är sånadär "halvgummisulor" som sätts på på samma sätt. Ska fundera med hovis hur vi ska göra.

Usch då, hoppas det bara är att den hoven är lite känsligare, och reagerar lite på skoningen. Lillen reagerade lite när han blev skodd. Eller ja inte precis när han blev skodd, men närmsta dagarna efter. Lika 'låggradigt' som du beskriver. Liiiiiiiite försiktig fram (i hans fall BF) ibland, och liiiite puls.

Jag var rejält nojig, milt sagt. Men det klingade av och försvann helt (eller det har inte kommit tillbaka än iaf) på 3 dygn. SÅ håller tummarna dte är lika för din.

Hoppas att det är så. Hon är ute nu. Vi var och hämtade hö i förmiddags så de fick stå inne till ca 12. Fortfarande lite puls, och lite mer i vf, men hon rör sig inte som om hon skulle ha ont. Går på taktfast och bra i hagen och ser pigg och glad ut. Vill gärna ut ur boxen, vilket jag alltid ser som ett gott tecken! När hon har riktigt ont, som vid hovbölderna, får man DRA ut henne :crazy:.

*KL*

Nu är lyckan stor här. i har klarat av första promenaden. Efter 5 månaders vila och tristess har lilla sötponnyn nu fått promenera hela tio minuter, och dessutom på helt ooömma fötter i och med skorna. Han klampade på med öronen spikade framåt och stora steg. Höll stundtals på att krypa ur skinnet i rena ivern men höll sig på mattan, men blev en del balanstrav bredvid matte.

Över ett år sen han hade sadel sist (och den gången var typ fjärde gången med sadel), men inga som helst problem, bara sadla som en vanlig häst. Slänger in en hulljämförelsebild från den gången med sista.

(och för protokollet, jag vet att hacket sitter för långt ner men fick inte plats mer fler hål utan att montera isär allt och flytta pannbandet)

Såhär glad blir små söta ponnyer när de får på sig utrustning:
Thumbnail.aspx

Och så lite hull:
Thumbnail.aspx

Thumbnail.aspx

5 oktober 2008, jämförelsebilder. VIKTIGT att komma ihåg vid jämförelserna är att han alltså var TVÅ år år på bilderna nedan. Halsen är ju betydligt nättare på bilderna då, men han var ju mer 'tanig' i sin kroppsbyggnad iom åldern med.

Thumbnail.aspx

Thumbnail.aspx

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 359
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 225
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 199
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden