Fångtråd del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 5

Jag håller med dig. Min fick också ett smygande anfall där en av anledningarna mkt väl kan ha varit sådant underlag.

Ang knöggel, så vintern mellan 1 och 2 år fick ju Lillen en rejäl sulläderinflammation just av knöggel och oskodd. Trots att det bara var delar av hagen och till/från den som var knöliga.

Jag behöver inte fantisera så hemskt för vad en liknande situation skulle göra med (fd) fånghovar :crazy:

Så förra vintern skoddes han ju förebyggande just för att slippa repris. I år är han ju skodd för att sättas igång, men har sulat just för knöggelrisken.

Fast just nu är det + 10, sumpmark, regn och 2 veckor kvar till första advent.. ehum..

Hm, ja, jag minns att du berättade om det... Kunde du sätta det i samband med något speciellt:confused:?

Inte direkt, nej. Jag hade ungefär som du, teorier på vad det kunde vara, men inget jag kunde 'bekräfta'. Min huvudteori var ju att det blivit för mycket rörelse, samtidigt haltade den på flera punkter, så jag vet inte om den var helt fel eller hade ngt med det att göra.

KL

Jag undrar hur man ska tänka när det nu är varmt igen?
Min ponny fick ju gallor på alla benen för några dagar sedan. Jag vill låta henne gå kvar i hagen med munkorgen på och äta ett och annat grässtrå. Så jag har tillfälligt tagit bort det kg hö hon brukar få och bara gett henne lusern och halm som grovfoder. Det tog ca en och en halv dag och nu är benen som vanligt igen.

Jag undrar egentligen om man bör ta detta som ett litet varningstecken? Eller om det bara är jag som är tramsig (som vanligt).

Jag har ingen sockeranalys på höet men tror alltså att det är sockret hon reagerar på. Fast egentligen tycker jag eller hoppas i alla fall att insulinkänsligheten har ökat de senaste månaderna. Fast det har kanske inte direkt ngt med detta att göra?

Ursäkta rörigt inlägg men fikarasten är snart slut.

Jag tycker det där är jättesvårt. Och kan nog inte råda mer än att göra som magkänslan säger? Det kan ju vara en varning, eller så kan det vara något som inte alls påverkar fångrisk etc, utan det beror på att solvindarna blåser åt ett annat håll, alltså något helt frikopplat från vad de äter, sjukdomen och risken.

Men det är ju just det som är omöjligt att VETA. Beror det på att hon får för mycket socker? Beror det på att hon ätit tre grässtrån av något som var mindre bra, eller på att hon rör sig lite mindre i hagen för den är blöt och lerig, eller på att hon rört sig för mycket i hagen osv? Alla svaren skulle ju teoretiskt kunna stämma.

Så det enda man kan göra eg tror jag är att göra som du gjort, hålla koll, ändra på det man misstänker triggar och se vad som händer. Sen är ju alltid frågan hur hon varit 1½ dag senare om du inte gjort ngt, men det går ju inte svara på. Men sen måste man nog göra som magkänslan säger, inte för att det nödvändigtvis är det som behövs, men just för att det inte går att veta om det är en varning eller ej, och om man ignorerar magkänslan och det VAR ett varningstecken lär man sitta där och anklaga sig själv sen.

Så, jag skulle göra såsom kändes bäst och tryggast och vettigast, inget av det du har som alt/gör är ju av ondo för hästen, så välj det du känner dig tryggast med just nu.

Undrar om man någonsin blir normal igen med fångisarna? Jag var ut och matade Lillen i hagen för en timme sen, han fick ju gå utan munkorg i förrgår en stund (4 h), igår gick han med munkorg hela tiden och idag fick han gå 4 h utan munkorg igen. Och jag VET ju förnuftsmässigt att det är helt omöjligt, men min hallucinatoriska hjärna fick plötsligt för sig att han 'blivit jättetjock och fått dettdepåer igen!!' och att det 'måste bero på gräset!'. Inte ens när jag stod där och klämde och kände och mätte och allt var preciiis som igår ville min gärna gå mer på att han inte på 4 timmar blivit jättetjock och fått fettdepåer på länden.

Jag känner mig på gränsen till mentalsjuk just när det gäller hullet på honom.. Och vet inte om jag ska lita på bilderna, ögat eller måttbandet? Måttbandet säger ingen skillnad alls, han har länge nu legat och pendlat på motsvarande 1 cm skillnad på bandet, det går lite upp och det går lite ner men det ligger +/- 1 cm. Bilderna jag tog när han har sadel på säger att han är SMALARE; och mina ögon tycker han är TJOCKARE. Jag blir knäpp..

Undrar om man någonsin blir normal igen med fångisarna?

Och vet inte om jag ska lita på bilderna, ögat eller måttbandet?

Det har jag slutat att undra över :crazy:
Jag är ganska så övertygad om att jag alltid kommer att vara orolig. Men förhoppningsvis så lär man sig kanske att ha koll på läget. Det måste ju bli så. Jag vet inte om jag står ut med ngt annat. Tanken på de hästar som tycks få fång "hela tiden" skrämmer mig verkligen!

Jag tycker alltid att det är svårt med bilder. Det är lättare att känna på hästen och sedan rättar jag mig efter måttbandet. Oavsett om det visar rätt i antal kg så visar det ändå ett mått. Hon har stått på samma i säkert ett par månader nu. Jag tror att pälsen bidrar en del. Men oavsett vilket så är jag ganska nöjd med resultatet och försöker hitta ngn balans nu.

Min magkänsla är att ringa hovis ikväll. Konstiga häst :confused:! Fortfarande puls i båda bak, men nu är det definitivt starkare (bultande) puls i vb. Den hoven ÄR varmare och jag TROR att hon haltar på det benet. Bakbenshältor, om nu inte hästen går på tre ben, är jättesvåra att se, tycker jag... Men ledd på en mindre volt tog hon med nästan 100% säkerhet kortare steg med vb. Hon är dessutom svullen i benet. Hovböld kanske man ska hoppas på :crazy:? Ingen/väldigt svag puls i frambenen. Ej varm eller gallig där alls. Väldigt, väldigt, väldigt märkligt - eller??? Det skulle ju kunna vara en hovböld, för det har fungerat ungefär så i fram. Då har även det andra frambenet haft lite grann puls, dock mindre, antagligen för att det benet har överbelastats när det med hovbölden har avlastats.

Vad har ni för tankar, om ni har några?

Jag har inga tankar tyvärr eller i alla fall inga bra idéer om vad det kan vara.
Men usch vad jobbigt!

Annat än att det kanske inte verkar som om det har ngt med fång att göra?

Ja, man kan ju hoppas att det inte är fångrelaterat...:crazy: Jag har ju inte gjort något alls konstigt med hästarna. Inte ändrat på foderstaten, inte släppt dem på gräs (de har lyckas "stjäla" ett par munnar gräs vid insläpp, men mer än så är det inte), inte börjat sätta igång, inte avmaskat, inte vaccinerat. Ingenting som jag kan komma på ALLS som har förändrats... Hon mår heller absolut inte jättedåligt. VILL komma ut. Rör sig helt normalt i boxen, ser inte speciellt annorlunda ut i hagen (det lilla jag sett efter jobbet idag), äter som vanligt (fast det gör hon ju alltid ;)). Men konstigt är det :confused:!

Hoppas att det ordnar sig.

Jag har bytt det kg hö min har ätit mot mer halm och lusern. Hon har alltid ätit upp vartenda strå hon har fått sedan hon blev sjuk och sattes på diet.

Nu lämnar hon en del halm. Det finns tydligen en botten även i henne.

kl

Var på promenad med Zorba idag!
Hon takta på som om ingenting hade hänt,
skönt att se henne gå normalt och vara så glad.

Vet att en del ville se bilder på skorna som hon har,
så här kommer en:
85645_1258474854.jpg

Bonus på henne för att hon är så söt :D
54394_1258474837.jpg

Jag tror att du kan lägga fångesten på is.
Du vet... det finns andra skador.

Kan den ha vrickat sig- slirat i leran?
Skulle kyla o stödlinda.

Har du klämt igenom hoven?

Du vet... det finns andra skador.

Jo, det gör ju det, men man glömmer det så lätt när har med fång att göra ;)!

Kan den ha vrickat sig- slirat i leran?

Tanken HAR slagit mig och, visst, möjligheten finns!

Har du klämt igenom hoven?

Nej, inte med någon tång. Testade att banka med hovkratsen på sulan och hon stod och småryckte lite. Tyckte inte att jag hade samma reaktion i någon annan hov.

Ska ringa hovslagaren imorgon och höra vad han tror dock (försökte för en stund sedan men fick inte tag i honom). VET att det fanns lite röta i någon/några hov(ar) och det kan ju vara intressant att veta om det var på vänster bak.

kl
När jag kom ner till stallet vid lunchtid, nyvaken o fin efter nattjobb, var grushagen tom och trådarna låg som trasor längs grusvägen :eek:.
Hittade två mycket lyckliga hästar i en av sommarhagarna som glatt mumsade i sig gräs för det vilda... Iofs blev araben överlycklig att se mig och kom galopperande i full kareta, friheten var nog lite skrämmande också.
Men jag som fortfarande var nojig över melasslucernen och dess konsekvenser är nu helt panikslagen.
Den sista tiden sedan de fick fel sorts lucern har pulsen kommit och gått. Inte så stark kanske men helt klart puls och förstorade ådror, lätt svullna kotor. Vissa dagar har det varit bättre och vissa sämre. Har backat drastiskt i deras konvalecens, de har stått inne helt flera dagar och sedan bara fått halvdagar i grusrutan. Och nu kom detta....
Det var två mycket trötta och mätta hästar som åkte i boxarrest, stod bara och hängde när de kom in. Jag var hemma i ungefär 3 timmar efter det och kollade puls och värme flera gånger innan jag var tvungen att åka till jobbet.
När jag åkte hade de fortfarande inte rört höt och pulsade bägge två. Araben, som hela tiden varit mest illa däran och känsligast hade dessutom värme över kotorna och var lätt svullen. Bägge två rörde sig dock bra vad jag kunde se, men de var ju som sagt ganska slöa bägge två och jag ville helst att de skulle vila.
Nu sitter jag här på jobbet och fasar för ett nytt anfall. För bara några veckor sedan flöt allt på jättefing och jag funderade på att börja skritta uppsuttet i mitten av december men det kommer jag aldrig våga nu.
Maken var nere och kvällsfodrade nyss och sa att "de såg ut som vanligt" men han skulle inte se en förändring med mindre än att de stapplade fram.

Var bara tvungen att skriva ur mig lite.......

kyl hovar och ben med kallt vatten, så mkt du orkar- jobbigt om det gäller båda två - men kan vara mkt effektivt

Min ponny rymde ur sin box en gång och åt hösilage som hon ej fick äta. Jag kylde benen varje/varannan timme i ett par dygn. Sedan är det ju alltid svårt att veta om det hjälpte förstås men hon fick ingen reaktion alls efter det.

Usch, din stackare :(! Det är ju verkligen sådant man fasar för...:crazy: Håller tummarna för att det ska gå bra, trots allt!

Åh, varför tänkte jag inte på det med en gång.....
Hjälper det även i morgon och kommande dagar tror du?

Det finns studier där de har visat att om man kyler tidigt i ett fånganfall så kan man i stort sett stoppa det helt. Men då ska nog hästen stå med alla fötter och ben i iskallt vatten hela tiden.

Men man kan antagligen lindra det en del.
Jag hade gett dem lusern och bakjäst. Lusern för att neutralisera i tarmen och bakjäst för att hjälpa mikroberna i tarmen. Och ingen saltsten.

Hoppas att de snart är bra igen!

Jo, det där med kylning vet jag ju egentligen. Gjorde ju det när hela den här :devil: skiten började. Hade inte en tanke på det idag, var bara superstressad över situationen. Sen är jag väl inte så klartänkt precis när jag har jobbat natt, seg som kola i skallen.
Lucern får de redan, det var ju när jag fick hem fel sorts lucern och inte upptäckte det som de började pulsa igen. Bakjäst har jag väldigt svårt att få i dem, tycker att det smakar blä, men jag ska försöka spruta i dem i morgon och se om det går bättre. Och kyla benen, det kan ju inte göra saken sämre.
Känns svårt att sitta bakbunden på jobbet i natt...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 359
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 225
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 197
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka