Sv: Fångtråd del 5
Jag försökte kisa och skumma när jag såg det. Jag visade ju bilder från förra vintern, på knallgrönt gräs under snön. I mellandagarna. Och enligt den studien är ju det en tickande bomb.
Och inte var det så jäkla mkt bättre med den sk vinter som är alt - geggamoja, varmt och vattensjukt.
Kan man STJÄLA X ton paddex och vräka ut i hagen?
Samtidigt, jag kanske får skit nu, och ber om att ni missförstår mig rätt, men en 'bikänsla' när jag läste vissa delar var faktiskt att 'når det den där nivån, då är det inte värdigt liv längre'. Om de behöver hållas av gräs alla de där perioderna. Ett 'dåligt' år innebär det ytterst få veckor per år i vanlig hage liksom. (Vanlig hage = av hyfsad storlek = det växer mer eller mindre gräs)
En annan lite personlig fundering jag tänkt på förr var det där med nackdelen med att köra med gräsklipparen, då det tar bort möjligheten för hästen att selektivt välja gräs. Frågan är vad munkorgen gör id et avseendet. Som sagt tänkt det förr när jag ser vad LIllen ibland får med sig i munkorgen. Hagen nu är ju lite grönt, mycket brunt och så ligger det kvar (med flit även om jag börjat fundera på om det var smart eg) det slagna gräset efter putsen. Det är SVART nu, och komplett oätligt även för små ponnyer. Men ibland nu på senheten när han försöker nå de grässtrån han kan med munkorgen, får han med sig sånt gräs. Och ev äter upp det, han brukar försöka skaka för att få bort det, men svårt skaka ut bara det genom hålet i munkorgen, ibland släpper han hela tuggen, men ibland ser man det svarta 'sugas in' i hålet i munkorgen och försvinna. Samma sak gäller det bruna gräset.
Och alt för honom är ju att äta rubbet, på gott och ont, eller att mista allt - även de gröna. Och jag kan ju bara gissa vad han gör i de flesta fall...
(Även om han - kors i taket - blivit kräsnare. Imorse hittade jag LÄMNAT high fibre-silage. Och kommit ner några kvällar och han har stått och pillat i halmen efter förskrämda strån eler ätit halm, och haft en hel hög high fibre kvar)