Fångtråd del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 5

Nästa gång blir det skoning med vanliga skor. Hon har gått två perioder med ringsko och det blev stor skillnad på steget när hovis bytte dom bakåtvända skorna mot ringskor (till det bättre).
Undrar också hur ofta man skor sen när man slipper åka till klinik. Har inte haft några problem med hovbölder eller tappskor under hela tiden.

Jag skor alltså inte på klinik, men nästan ;)! Mina hästar har turen att skos av en hovslagare som även är klinikhovslagare, så det har känts tryggt hela vägen. Min stora skoddes med heartbarskor på fram från mars till augusti. De senaste månaderna har hon sedan haft vanliga skor. I maj/juni åkte hon på två hovbölder med endast några veckors mellanrum, en i varje framhov, men de läkte ut fint. Hon lyckades även slita av sig båda framskorna för några veckor sedan (fast såklart inte samtidigt...:grin:), och fick ha glasfibertoffla på sin sämsta hov för att den skulle få växa ifred. Och nu håller jag tummarna för att hon ska få behålla sina nya skor den här perioden, och mina planer är att riktigt, riktigt snart sitta på henne en liten stund :)!

Min skos/verkas var fjärde vecka, men så var det innan fånget med. Jag har mest troligt knark i jorden, ALLA hästar här får hovar som växer som ogräs och måste gå på korta intervall. De som kan hållas på 6 v GLÄDS jag över.

Men 4 v är det här.

*KL*
Har gjort bort mig så det skvätter om det tror jag....:cry:
Två av mina hästar fick ju fång i somras. Rehab har ju gått bra, sakta men säkert. Som jag skrivit tidigare i tråden så har jag ju några tillfällen upptäckt puls i frambenen men den har snabbt gått över vilket då inte ska vara någon fara enligt vet.
Men för några dagar sedan upptäckte jag att bägge pulsade igen. Inte superkraftigt men helt klart puls. Lät dem stå inne och vila men trots det släppte inte pulsen på hela dagen och var oförändrad även nästa morgon. Ingen av dem hade dock ont eller rörelsestörningar på något vis.
Men självklart rannsakar man allt och till slut hittade jag den troliga orsaken.
Hade några dagar tidigare köpt hem ny lusern då den gamla tagit slut. Har ju haft Green Power Alfalfa till dem som krubbskrammel och proteintillskott. Men nu såg jag ju att jag fått hem Green Power Lucern i stället som innehåller melass såklart. Mitt dumma korkade nöt!!! Jag tänkte ju ändå på när jag öppnade säcken att den kändes annorlunda på något vis men stressad som jag var reflekterade jag inte mer än flyktigt vid det.
Slutade ju självklart omedelbums med lusernen och ett dygn senare var pulsen som bortblåst. Kanske att arabens ådror är något mer markanta nu tre dagar efter att pulsen försvann men det kan vara inbillning från min sida, är så nojjig. Magen är inte helkass men jag märker att det är något som inte är riktigt hundra.
Har låtit dem vila genom att inte släppa i stora hagen utan de har fått gå i den sandade sjukhagen. Bägge två verkar må fint, rör sig bra och är bara rastlösa men jag törs inte varken släppa dem i hagen eller promenera så som vi gjort förut.
Hur ska jag tolka det här? Som ett återfall? Eller som en mindre störning? Ska de fortsätta vila eller ska jag köra på som förut? Ska jag backa tillbaka några steg och bara släppa dem en liten stund i stora hagen och ta kortare promenader?
Enligt vet är ju inte puls som snabbt går över någon fara men nu satt ju i sammanlagt 2 1/2 dygn. Har försökt få tag i vet men hon har inte varit anträffbar denna veckan och nås tidigast i slutet av nästa vecka (privatpraktisernde). Och att ringa till närmaste klinik känns meningslöst då kunskapen om fång där skulle kunna rymmas i en kapsyl.
Så hur resonerar ni? Bolla lite tankar tack för jag håller på att krypa ur skinnet av självförberåelser.

Misstag gör vi alla, klandra inte dig själv. Dessutom upptäckte ju direkt symtomen på hästarna, vilket ju visar att du håller noga koll på dem!

JAG, som varken är vet eller expert. skulle se det som en tillfällig 'varning', och backa något steg i nån vecka och sen fasa ut till som det var innan.

Min har ju haft puls som hållit i sig ca ett dygn vid två tillfällen, då har jag backat, ställt i mindre hage och avvaktat till pulsen lagt sig, och sen släppt is törre hage igen, om fortsatt bra släppt ut i ursprungshagen.

Ja, noga koll på dem har jag ju. De är nog mer välbevakade än Pentagon. Men hur jag kunde vara så klantig och inte kolla mer noga vad jag stoppade i dem övergår mitt förstånd. Härdanefter får jag väl provsmaka allt innan jag ger dem något.
Vila kommer det bli ett tag till även om de håller på att krypa ur skinnet. Men du tror inte att det är någon fara att försiktigt börja promenera igen sedan. Innan jag sabbade så gick vi ca 30-40 min per dag och de gick i stora hagen halva dagen.
Kanske börja med 15 min promenad och nån halvtimme i hagen och se vad reaktionen blir på det?

Önskar att det går bra med dina hästar!!

kl

Jag är sjukt nervös! Idag är det dags för förhoppningsvis sista röntgen! Önskar att allt är som det ska i hoven så jag kan få börja sätta igång honom, = bränna fett!!!!

Inte för att på något sätt vill kritisera eller ifrågasätta andras sätt att utfodra sina hästar men när man läser här på fångforumet så fodrar många sina hästar med diverse kraftfoder, jäst och andra medikamenter. När jag pratade med min vet (Ove Watle) som ju tydligen är en av världens främsta fångexperter så svarade han på min fråga angåernde kraftfoder och andra mirakelkurer att det gör mer skada än nytta och att ge jäst och andra tillskott till en fång häst. Det han rekommenderade var bara ett bra grovfoder vitaminer och mineraler och absolut ingenting annat. Jag blev direkt avrådd från att ge annat.
Det förefaller även konstigt att fånghästarna skulle behöva en massa kraftfoder när de flesta av dom är vilande och går bara i en hage eller i liten sjukhage. Jag skulle förstå det om dom reds hårt dagligen eller var svårfödda, men de flesta verkar ha varit feta innan fånget.
Det kanske är jag som har missat nåt och är okunnig? Kan någon förklara för mig varför era hästar får kraftfoder och annat? Personligen är jag absolut livrädd för att ge dom nåt annat än hösilage och vitaminer/mineraler.

Ponnyn får inget kraftfoder, han får 1 dl (blöt mängd) melassfri lucern bara, att blanda selentillskott i (tidigare mineralerna). Han får dock jäst om/när magen är instabil. Detta är på rek av vet, att ge magtarmstabiliserande. Det är btw forskat på jäst till hästar.

Att det är just jäst är eg en kombination av slump och resultat. Jag gav alltid bakteriebalans förr, sen fick jag akut slut på det och blev tipsad om jäst, vilket eg var för mig en nödlösning. Men när det gav BÄTTRE resultat än magtarmbalansen så bytte jag till jäst.

Varför jag vill stabilisera magen är ju rätt självklart på en fångis =)

När det gäller fullblodet tyckte ju veterinärerna jag kunde fodra honom som en vanlig häst när anfallet var hävt, men jag valde att ta den 'säkra' vägen med både hängslen och livrem. Och ger honom kraftfoder med så lite stärkelse och socker som möjligt. Vilket blev melassfritt lucern, linklipellets och Max E Glo (riskli). Han får kraftfoder för han behöver det, han är ju svårfödd och håller inte hullet annars. Han får inte jäst eller så normalt, däremot när han fick antibiotika fick han avdödad foderjäst (Diamond V). Att det blev avdödad och inte färsk är pga hans extrema kräsenhet.

Dvs, don efter person kör vi här, men så trygga foderval som möjligt. O.W har inga synpunkter (han vet ju vad mina äter, då vi diskuterat ponnyn, han har aldrig sett ponnyn då, och har beh fbl för tandfraktur).

Däremot håller jag med dig i sak, att det kan stjälpa mer än det hjälper att ge ditt och datt, och OW vet jag uttalat sig starkt ang ge örter och 'diverse annat' till fånghäst. Jag vet dock inte många i tråden som ger onödigt kraftfoder? Många sitter ju tyvärr med proteinfattigt grovfoder och då behövs ju lucern/soja t ex.

Hemkommen från röntgen.

Bilderna såg bättre ut än sist, och veterinären tyckte att jag kunde börja skritta igång honom nu. 30 min/dag (och öka på 5 min varannan vecka) i sex veckor och sen fortsätta med trav osv.

Det fattas liiite tills hoven är på dess rätta ställe, men han tyckte att det var så lite så vi kunde börja sätta igång ändå.

Nytt hovmaterial (i brist på bättre ord i ordförrådet) hade vuxit ända ner till hovbenet (blev det förståeligt??)

Och det näst bästa av allt, min häst skötte sig exemplariskt! En ängel att lasta, gick försiktigt av transporten, skötte sig bland andra hästarna, och stod som ett ljus vid röntgen :love: . Inget lugnande här inte :D

Så nu är jag helt slut, det tar på krafterna att oroa sig!

Kan någon förklara för mig varför era hästar får kraftfoder och annat? Personligen är jag absolut livrädd för att ge dom nåt annat än hösilage och vitaminer/mineraler.

Min fånghäst fick lusern förut för att det var dåligt med protein i det höet, iofs så räknas väl lusern som grovfoder...

Just nu, får han 2 dl pellets, 65 gram mineraler, ½ paket jäst, och 2 msk nypon och ca 7-8 kg hö och fri tillgång på tråkig halm.
Pelletsen är endast för att lura i honom jästen och nypon. Jäst pga hans känsliga mage (får lätt kolik vid ej fri tillgång, nu när han inte har fri tillgång på hö vill jag hålla magen i så bra schack som möjligt), nypon för alla dess bra egenskaper (jag har pratat med en veterinär om detta och han tyckte absolut jag skulle ge nypon till honom).

Just ja, han får även 1 msk linfröolja för pälsens skull!

Vad skönt!! Grattis =)

Jaa, såå skönt!

Stackars mormor fick hänga med som saker-bärare. Hon är hästrädd! Men det var skönt att ha NÅGON med sig iallafall.

Det är klart alla funderingar kommer så här i efterhand... Saker jag skulle ha frågat veterinären.
Men om jag får skritta uppsuttet, är det OK med lite dressyrarbete uppsuttet? han (och jag) börjar bli jäkligt trötta på att bara gå och gå och gå i skogen. Vill gärna föra något annat nu, och helst något som är lite ansträngande också, så fettet bränns.

Jaa, såå skönt!

Stackars mormor fick hänga med som saker-bärare. Hon är hästrädd! Men det var skönt att ha NÅGON med sig iallafall.

Det är klart alla funderingar kommer så här i efterhand... Saker jag skulle ha frågat veterinären.
Men om jag får skritta uppsuttet, är det OK med lite dressyrarbete uppsuttet? han (och jag) börjar bli jäkligt trötta på att bara gå och gå och gå i skogen. Vill gärna föra något annat nu, och helst något som är lite ansträngande också, så fettet bränns.

Ring veterinären och fråga du, de är vana med att det komer frågor i efterhand =)

Jag ger lucernhack och linfrökaka till min pga det låga proteinet i höet, senare blir det även linfröolja inför nästa exemsäsong... Och lite mineraler också förstås!

*KL*

Kan en häst ha fång utan att få fångränder?

Hade hovis ut häromdagen och vi letade fångränder (hästen fick fång i slutet på augusti och stått i sjukhage). Borde man inte se en rand efter så lång tid? :confused:

Jag ger väldigt få saker i matväg till mina. Båda får hö. Haflingern får 0,5 kg melassfritt lucernhack pga dåligt med protein i höet. Hon får även mineraler. Shettisen får Happy Hoof, som rekommenderades av min veterinär. Båda får 1/2 pkt jäst/dag. Så här har de fodrats i flera månader nu, och det verkar fungera mycket bra. Shettisens hö blötläggs också. Inget direkt kraftfoder alltså (Happy Hoof är ett mellanting mellan grovfoder och kraftfoder och kan fodras som enda foder) och inga grönsaker, frukter eller dylikt.

Det är alltså mest för att kompencera ett proteinlågt grovfoder som dom får tillskott. Min foderleverantör sa att det är väldigt låga proteinvärden i år, speciellt runt mälardalen. Vi har dock fått tag på rätt bra foder i år.
Jag har alldrig sett att det skulle finnas nåt behov av tillskott eftersom min häst har varit bra i magen hela tiden och bajset har sett likadant ut som alltid. Hovarna har vuxit som dom ska och är hårda och bra. Dessutom så är hon lättfödd. Däremot så kan det vara lite svårt att få henne att äta upp mineralerna.
Om jag skulle ge henne nåt som gör att de äckliga mineralerna går ner lättare vad skulle ni föreslå då, gärna nåt som är lätt att få tag på och som inte kostar skjortan?
Ni som har fånghästar med "fett man" har mankammen blivit mindre på era hästar när dom ev tappat vikt och börjat tillfriskna? Jag har alldrig fått nåt vettigt svar på frågan om den sk fettmanen har med fång att göra. En del veterinärer säger nej och vissa vet ej. Ingen har direkt vågat säga att den skulle ha med fång att göra. I allafall så har min häst fortfarande rätt mycket kvar av sin fettman trots att hon är nerbantad och det har snart gått ett år från insjuknandet.

Inte för att på något sätt vill kritisera eller ifrågasätta andras sätt att utfodra sina hästar men när man läser här på fångforumet så fodrar många sina hästar med diverse kraftfoder, jäst och andra medikamenter. När jag pratade med min vet (Ove Watle) som ju tydligen är en av världens främsta fångexperter

Ni som har fånghästar med "fett man" har mankammen blivit mindre på era hästar när dom ev tappat vikt och börjat tillfriskna? Jag har alldrig fått nåt vettigt svar på frågan om den sk fettmanen har med fång att göra. En del veterinärer säger nej och vissa vet ej. Ingen har direkt vågat säga att den skulle ha med fång att göra. I allafall så har min häst fortfarande rätt mycket kvar av sin fettman trots att hon är nerbantad och det har snart gått ett år från insjuknandet.

Varför inte fråga din veterinär - OW? :idea:
Jag menar nu när du har möjligheten till det.

Det finns massor av information skriven av olika fångforskare på nätet om sambandet mellan fettnacke - insulinresistens - fång. Prova att söka på laminitis, insulin resistance, cresty neck
Min ponnys fettnacke har minskat en hel del.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 359
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 225
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 199
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden