Sv: Fångtråd del 5
*KL*
Har gjort bort mig så det skvätter om det tror jag....
Två av mina hästar fick ju fång i somras. Rehab har ju gått bra, sakta men säkert. Som jag skrivit tidigare i tråden så har jag ju några tillfällen upptäckt puls i frambenen men den har snabbt gått över vilket då inte ska vara någon fara enligt vet.
Men för några dagar sedan upptäckte jag att bägge pulsade igen. Inte superkraftigt men helt klart puls. Lät dem stå inne och vila men trots det släppte inte pulsen på hela dagen och var oförändrad även nästa morgon. Ingen av dem hade dock ont eller rörelsestörningar på något vis.
Men självklart rannsakar man allt och till slut hittade jag den troliga orsaken.
Hade några dagar tidigare köpt hem ny lusern då den gamla tagit slut. Har ju haft Green Power Alfalfa till dem som krubbskrammel och proteintillskott. Men nu såg jag ju att jag fått hem Green Power Lucern i stället som innehåller melass såklart. Mitt dumma korkade nöt!!! Jag tänkte ju ändå på när jag öppnade säcken att den kändes annorlunda på något vis men stressad som jag var reflekterade jag inte mer än flyktigt vid det.
Slutade ju självklart omedelbums med lusernen och ett dygn senare var pulsen som bortblåst. Kanske att arabens ådror är något mer markanta nu tre dagar efter att pulsen försvann men det kan vara inbillning från min sida, är så nojjig. Magen är inte helkass men jag märker att det är något som inte är riktigt hundra.
Har låtit dem vila genom att inte släppa i stora hagen utan de har fått gå i den sandade sjukhagen. Bägge två verkar må fint, rör sig bra och är bara rastlösa men jag törs inte varken släppa dem i hagen eller promenera så som vi gjort förut.
Hur ska jag tolka det här? Som ett återfall? Eller som en mindre störning? Ska de fortsätta vila eller ska jag köra på som förut? Ska jag backa tillbaka några steg och bara släppa dem en liten stund i stora hagen och ta kortare promenader?
Enligt vet är ju inte puls som snabbt går över någon fara men nu satt ju i sammanlagt 2 1/2 dygn. Har försökt få tag i vet men hon har inte varit anträffbar denna veckan och nås tidigast i slutet av nästa vecka (privatpraktisernde). Och att ringa till närmaste klinik känns meningslöst då kunskapen om fång där skulle kunna rymmas i en kapsyl.
Så hur resonerar ni? Bolla lite tankar tack för jag håller på att krypa ur skinnet av självförberåelser.