Fångtråd del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 5

Jag är nog tvungen att hålla med dig. Jag är säkert så i trådarna här :angel:lite pinsamt när jag tänker efter. Jag är van vid att det jag säger inte ifrågasätts. Efter många år som lärare för grundskolans äldsta elever så brukar inte mina kunskaper ifrågasättas, däremot en massa annat.

Men jag måste nog påstå att du är likadan. Du är ganska så envis med dina svar. Men det är kanske OK?
Jag brukar bli påstridig om ngt påstås vara den enda sanningen. Det är många variabler som ska tas hänsyn till.
Riktlinjer måste ju vara ngn allmän bedömning av ngn sorts medelfall - eller har jag fel? Men om du läste så kunde en fånghäst med lättare anfall sättas igång efter 2-3 mån. Sen finns det även fall däremellan.
På Strömsholm överlåter Vet. all vård rörande hovarna, röntgenutlåtandet till hovslagaren där- experten på det området.

Jag är inte så säker på det. Jag har sett röntgenbilderna och hur det ser ut i "verkligheten". Jag förstår tanken med att det lätt kan gå sönder. Lamellernas uppgift är bla att ta emot den kraft som hvarna utsätts för. Om då dessa är ihåliga dvs obefintliga på sina ställen så fungerar inte detta. Men de läker ju!
Från början i kronranden. Sen att de kanske alltid har en sämre hållbarahet eller om det beror på att kusen är mer predisponerad att få mag/tarmstörningar- få mindre fångkänningar som ej märks så väl. Därav igen- vikten att få ner vikten på de ofta tjocka fånghästarna.

Jag vet inte vad N är för ngt. Men om inte lamellerna är anpassade för en större häst fattar inte jag hur dessa stora hästar fungerar. :confused: Jag vet inte ens hur man kollar detta-N=Newton- tyngdlagen. det säger sig självt att en större tyngd o dessutom hårdare nedslagskraft ger större utslag. Ett ex. du hör sällan dundrande om en ponnys hovar, som en större häst.jag bryr mig inte om detta alls. Min häst måste snart gå på terapi för att lägga på sig lite - nej kanske inte men tjock är hon definitivt inte. Men för att öka insulinkänsligheten behöver man inte rida!!! Jag har gått halvtimmespromenader med min ponny varje dag i sju månader. Denna veckan har jag fuskat. Hon har alltid vilat i november månad och jag är inställd på det denna månaden men ska börja gå igen from i morgon.
Det där är beroende av vilka råd man får. Till mig sa micke att hästen inte skulle promenera, utan läka ihop mer först- bantningen höll koll på insulinet.

Jag brukar bli påstridig om ngt påstås vara den enda sanningen. Det är många variabler som ska tas hänsyn till.
Vi behöver kanske inte föra en diskussion om vem som är mest envis?
Jaga håller helt med dig om ovanstående.

Riktlinjer måste ju vara ngn allmän bedömning av ngn sorts medelfall - eller har jag fel? Men om du läste så kunde en fånghäst med lättare anfall sättas igång efter 2-3 mån. Sen finns det även fall däremellan.
På Strömsholm överlåter Vet. all vård rörande hovarna, röntgenutlåtandet till hovslagaren där- experten på det området.
Jag tycker inte att argumneten i det första motsäger varandra.
däremot så är kanske inte alla hovisar helt insatta i exakt allt om fång. Den klinik jag har varit på diskuterar hovis och vet hur det ska vara.
Jag har förståttn att du tycker att S är det bästa i stort sett enda tänkbara stället att åka till. Det är mkt möjligt - ingen aning - alla har inte samma möjlighet att åka dit.

Från början i kronranden. Sen att de kanske alltid har en sämre hållbarahet eller om det beror på att kusen är mer predisponerad att få mag/tarmstörningar- få mindre fångkänningar som ej märks så väl. Därav igen- vikten att få ner vikten på de ofta tjocka fånghästarna.

Jag har aldrig påstått annat än att de ska bantas! Sedan menar inte vet eller hovis att ett nytt fånganfall nödvändigtvis kan sättas igång bara att hoven är mer känslig för påfrestningar.

N=Newton- tyngdlagen. det säger sig självt att en större tyngd o dessutom hårdare nedslagskraft ger större utslag. Ett ex. du hör sällan dundrande om en ponnys hovar, som en större häst.j

Som du resonerar så betyder det att en stor häst är betydligt sämre rustad för alla sorters påfrestningar. Det är möjligt att den är det. Jag menade att det är konstigt att den håller över huvud taget. Att man hör dundrandet betyder ju bara att ljudet förstärks mer eftersom hästen är tyngre dvs marken sätts mer i rörelse pga tyngden.

Det där är beroende av vilka råd man får. Till mig sa micke att hästen inte skulle promenera, utan läka ihop mer först- bantningen höll koll på insulinet.

Och jag har läst att det är mkt viktigt att en IR hästsätts i rörelse så snart hovarna klara påfrestningen men att man ska vänta med ridningen. Cellernas insulinkänslighet ökar påtagligt av lite motion.

Som du resonerar så betyder det att en stor häst är betydligt sämre rustad för alla sorters påfrestningar. Det är möjligt att den är det. Jag menade att det är konstigt att den håller över huvud taget. Att man hör dundrandet betyder ju bara att ljudet förstärks mer eftersom hästen är tyngre dvs marken sätts mer i rörelse pga tyngden.
Skojar du:confused:. Hur låter det på asfalt? Ponny resp. större storhäst. Marken ger ju mottryck. Har man gummi i låter det inte heller.
Ja det anser man på min klinik med- att hållbarheten på mkt stora hästar är sämre- just pga storleken.

Nu har jag inte följt den här tråden, men känns det inte som om den håller på att spåra ur igen? Verkar mest vara diskussioner om vem som har mest rätt, är mest envis, störst kunskaper..

Hur somhelst..
Jag har en shettis som ev haft fång, som går med munkorg i hagen. Hon är för dagen lite tunn.
Har oxå en islandshäst som är rätt tjock. Hon har så vitt jag vet aldrig haft fång.Hon har oxå munkorg i hagen, som dock inte tar bort lika mkt av intaget.

Båda går i en 2 hektar stor hage. Där finns ju en del att plocka i. Ska jag våga börja ta av munkorgarna några timmar per dag? De kan ju inte gå med dem hela vintern?!

Hur gör ni andra som har era på gräs?

Jag har en shettis som ev haft fång, som går med munkorg i hagen. Hon är för dagen lite tunn.
Har oxå en islandshäst som är rätt tjock. Hon har så vitt jag vet aldrig haft fång.Hon har oxå munkorg i hagen, som dock inte tar bort lika mkt av intaget.

Båda går i en 2 hektar stor hage. Där finns ju en del att plocka i. Ska jag våga börja ta av munkorgarna några timmar per dag? De kan ju inte gå med dem hela vintern?!

Hur gör ni andra som har era på gräs?

Jag tror inte att man ska överdriva risken. Det är ändå ganska trist med munkorgar. Dessutom kan det ju bli så att den inte får i sig så mkt på många timmar och det är inte heller bra för ngn häst. Det är vad jag förstår bara fruset gräs som kan vara farligt för dem att äta.

Men samtidigt så tycker jag att det är omöjligt att råda ngn annan om detta.
Två av våra hästar går fortfarande på obegränsat med gräs.
De två ponnyerna går i en mindre hage med ganska kort gräs. Den lille ponnyn har inte munkorg. Det hade aldrig funkat med honom han kryper ur allt han har på sig. Fångponnyn däremot har sin munkorg. Men planen är att hon ska kunna gå utan så småningom.

Ang. fruset gräs märker man i år att gräset- även kort, faktiskt vissnar. Troligen beroende på den torra hösten.

Visset gräs går bra att äta om de är invanda o många ratar det. Man får ju observera hur ens häst betér sig o ge t.ex frukosthöt ute.

Ang din f.d lättfödda häst, så upplever jag att de blir mer normalfödda sen de blivit slanka. Metabolismen funkar igen normalt.
Det gäller att ha full koll så de inte rasslar iväg åt ngt håll..

ANg gräs så var jag väldigt nära i tanken att låta L gå någon timme på gräs utan munkorg, för att vänja in. Men efter att i timmar gått kors och tvärs i hagen och letat skon strök jag det.

Vi har iofs inte speciellt torrt - det växer svampar i hagen :crazy: Däremot så har gräset gulnat och vissnat. De högre. I botten kommer nytt, spätt, grönt gräs - i november. De här klimatförändringarna börjar gå mig på nerverna...

Så man ska nog kolla lite hur det är där man bor, just gräsmässigt.

Sen, NU skulle jag nog ändå våga vänja in på gräs utan munkorg, men jag skulle inte våga ha munkorgslöst när frosten kommer och gräset varit frostigt, just iom det där späda, gröna, 'nya'. Så munkorgen får sitta kvar.

Mätte med måttbandet imorse och nu är han strax under lägstamarkeringen vi haft, så vikten håller sig och är påväg åt rätt håll (ska bli spännande se om det är klippningen eller ej).

Ang. fruset gräs märker man i år att gräset- även kort, faktiskt vissnar. Troligen beroende på den torra hösten.

Visset gräs går bra att äta om de är invanda o många ratar det. Man får ju observera hur ens häst betér sig o ge t.ex frukosthöt ute.

Ang din f.d lättfödda häst, så upplever jag att de blir mer normalfödda sen de blivit slanka. Metabolismen funkar igen normalt.
Det gäller att ha full koll så de inte rasslar iväg åt ngt håll..

Vi bor nog på ngt märkligt ställe. Det är ont om vatten i brunnen men gräs och annat är grönt fortfarande. Men jag förstår hur du menar.

Menar du att en smal IRhäst blir mindre bensinsnål än vad den var tidigare?
Det låter ju jättebra - har inte tänkt så långt som att det blir en av följderna. :) Jag har bara varit inställd på att få ner insulinet.

Jag har börjat lite sakta med mer hö nu, smalare behöver hon inte bli.

De hästar som inte är så gamla o heller inte hr varit IR länge- kan vara tillfälligt IR- det går bort när depåerna är borta.

Då är de inte lika lättfödda.Inte lika känsliga för att vila- vilket är ännu viktigare för en boxvilande fånghäst. Därför är det skitviktigt att ta bort den värsta övervikten relativt snabbt.

De hästar som inte är så gamla o heller inte hr varit IR länge- kan vara tillfälligt IR- det går bort när depåerna är borta.

Jag har också läst detta. Det var det som till sist fick mig att inse att hästen måste ner i vikt. Det tillsammans med att höga insulinhalter ökar fångrisken.

Men sedan återstår frågan om hon var IR för länge, åldern är nog OK.
Vad jag förstår finns det bara ett sätt att ta reda på det och det är att göra ett nytt insulintest vilket jag tänker göra om ett tag.

Tack alla för era svar! Fruset gräs är ju inte bra, det ve jag. Däröfr jag funderar på o börja vänja dem av med munkorgen nu, så att de kan få i slig lite mer gräs nu när det inte är fruset alls. Tids nog är det ju frost varje natt.. Just nu är det ju milt väder ut. Känns som om det vore en bra period nu att börja dra ner på munkorgen.
Ingen av dessa hästar har nånsin haft munkorg förut kan jag säga.

29837060.jpg

Törs man vara glad! Första uppsittningen på Litla-Jörp efter 11 månaders konvalecens. Hon var snäll och glad som vanligt:)

Tack! För ca ett år sen var man inte så munter. Det var mycken tårar och tandagnisslan. Nu är det kört tänkte man och det såg illa ut länge på grund av att pulsen inte ville ge sig. Men jag har åkt in med henne till klinik var femte vecka och träffat hovis och veterinär och det har gett resultat. Dom har gjort ett bra jobb på Ulltuna!
Hon rör sig jättebra nu, pulsen är borta, hovarna hårda och fina och inget återfall än. Hon har fått banta rejält. Vi har tvingats göra en hel del foderbyten under tiden men hon har inte reagerat på dom alls. Måtte det nu inte bli några bakslag när jag håller på att sätta i gång henne nu. Jag ska ta det riktigt lungt och inte överanstränga henne.
Min hovis sa att många återfall kan bero på att man är för snabb med att belasta hovarna igen och dom får återfall på grund av det.

Grattis :)! Det måste kännas helt underbart!

Jag är ju i ungefär samma läge som du, och är också helt på det klara med att vi ska ta det luuuuuuugnt som bara den så att det inte blir något trist bakslag...

Stort grattis och bra jobbat!:bow::banana:

Jag har också hittills verkat var femte vecka, men undrar nu när jag inte längre åker till klinik - hur ofta skor och verkar ni? Ska man fortsätta med var femte vecka ett tag till eller räcker det kanske med var sjätte vecka?

Vi är iväg var sjätte vecka hos hovslagaren, och det har vi varit ända från början. Fast i perioder med hovbölder och tappskor har det ju blivit betydligt oftare än så...:crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 359
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 225
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 199
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden