Sv: Fångtråd del 5
Det där är beroende av vilka råd man får. Till mig sa micke att hästen inte skulle promenera, utan läka ihop mer först- bantningen höll koll på insulinet.Jag är nog tvungen att hålla med dig. Jag är säkert så i trådarna här lite pinsamt när jag tänker efter. Jag är van vid att det jag säger inte ifrågasätts. Efter många år som lärare för grundskolans äldsta elever så brukar inte mina kunskaper ifrågasättas, däremot en massa annat.
Men jag måste nog påstå att du är likadan. Du är ganska så envis med dina svar. Men det är kanske OK?
Jag brukar bli påstridig om ngt påstås vara den enda sanningen. Det är många variabler som ska tas hänsyn till.
Riktlinjer måste ju vara ngn allmän bedömning av ngn sorts medelfall - eller har jag fel? Men om du läste så kunde en fånghäst med lättare anfall sättas igång efter 2-3 mån. Sen finns det även fall däremellan.
På Strömsholm överlåter Vet. all vård rörande hovarna, röntgenutlåtandet till hovslagaren där- experten på det området.
Jag är inte så säker på det. Jag har sett röntgenbilderna och hur det ser ut i "verkligheten". Jag förstår tanken med att det lätt kan gå sönder. Lamellernas uppgift är bla att ta emot den kraft som hvarna utsätts för. Om då dessa är ihåliga dvs obefintliga på sina ställen så fungerar inte detta. Men de läker ju!
Från början i kronranden. Sen att de kanske alltid har en sämre hållbarahet eller om det beror på att kusen är mer predisponerad att få mag/tarmstörningar- få mindre fångkänningar som ej märks så väl. Därav igen- vikten att få ner vikten på de ofta tjocka fånghästarna.
Jag vet inte vad N är för ngt. Men om inte lamellerna är anpassade för en större häst fattar inte jag hur dessa stora hästar fungerar. Jag vet inte ens hur man kollar detta-N=Newton- tyngdlagen. det säger sig självt att en större tyngd o dessutom hårdare nedslagskraft ger större utslag. Ett ex. du hör sällan dundrande om en ponnys hovar, som en större häst.jag bryr mig inte om detta alls. Min häst måste snart gå på terapi för att lägga på sig lite - nej kanske inte men tjock är hon definitivt inte. Men för att öka insulinkänsligheten behöver man inte rida!!! Jag har gått halvtimmespromenader med min ponny varje dag i sju månader. Denna veckan har jag fuskat. Hon har alltid vilat i november månad och jag är inställd på det denna månaden men ska börja gå igen from i morgon.