Fångtråd del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 5

Fast det är okej med promenader nu alltså, generellt. Så såfort dojorna är på är tanken att vi ska börja promenixa i snöre =)

Inte kollat puls än, ska ta in vid 20.

Nix, i och med att den lagt sig igen såpass 'fort' och det so far 'bara' hänt 2 ggr. Vet har ju inte sett herrn på *tänka* 2 månader eller något, så lär vara svårt säga någonting på telefonen.

Men händer det igen/är återkommande ska jag jag givetvis kontakta vet.

Hoppas att du inte tog mitt inlägg som en uppmaning att ringa till veterinären.

Jag var mest lite nyfiken på hur de hade resonerat.
Hoppas pulsen är borta nu.

Nejdå, det var mer en 'säkerhetsåtgärd' att vara övertydlig, så ingen annan läsare skulle tro/anta att jag inte tänkt ringa vet oavsett.

(Lite OT men ändå med fång att göra, så O.W var jag ju till idag med fbl tand, han mindes vår mailväxling om IR och frågade hur det var med ponnyn nu =))

Nejdå, det var mer en 'säkerhetsåtgärd' att vara övertydlig, så ingen annan läsare skulle tro/anta att jag inte tänkt ringa vet oavsett.

(Lite OT men ändå med fång att göra, så O.W var jag ju till idag med fbl tand, han mindes vår mailväxling om IR och frågade hur det var med ponnyn nu =))

Jag trodde nog inte det heller men man vet aldrig hur det man skriver uppfattas av den som läser det.

Kul med O.W. !

Kul med O.W. !

Kul om tråden kunde vända tillbaka till fång i allmänhet och inte behandla enskilda individers återkommande problem till leda.

Ännu kuligare om man kan se skillnaden på fång och tänder och lär sig skriva om rätt ämne i rätt tråd.

P.S. I slutet av nästa vecka ska jag träffa T.L. (skulle gjort det redan i slutet av denna vecka med bokade om det och det va inga problem) ska bli mkt intressant att höra sambandet mellan fång och hästens munhåla samt fodrets inverkan på tuggytan.

Teoretiskt borde munproblem kunna 'bädda för fång'. Nu var Coari bara sur för att jag i en mening som jag dessutom markerade som delvis OT nämnde att jag träffat O.W just pga fbl tand. O.W är i allra högsta grad on topic i en fångtråd då han är en av de som forskar mest kring fång, IR är synnerligen sammanknippat med fång - och den OW frågade hur det var med var fångponnyn. Så bara ett gnällförsök där. Coari vet att jag inte menade på att det fanns minsta samband mellan en tandfraktur på en annan häst och fångponnyn.

Men om man vill spinna vidare på tänder och fång. Så någon form av tandproblem som gör att födan inte tuggas ordentlig borde kunna i teorin bädda för fång då det borde kunna öka risken för magtarmstörningar. Endera för att hästen inte äter ordentligt och får för lite TS vilket sätter magen i obalans, och 'underlättar' för fång, eller för att hästen äter dåligt tuggad föda/kastar i sig maten och på så sätt stör magtarmbalansen. Eller en häst som har svårt att tugga sitt hö den får i hagen och därför letar mer lättuggade växter i hagen, och det då om det är ont om bete (vilket det ofta är om de får hö vid sidan) äter sådant den annars skulle ha ratat.

*KL*

Och analyssvaret är här, halleluja!

De rader där det står +/- si och så, jag ska maila och fråga men jag misstänker att det är mycket mer klöver i det än jag trodde. Mer än 50% klöver/baljväxter och de kör någon annan metod för att beräkna.

TS 39% , mätområde +/- 10%, metod Norfor
Energi 4,2 MJ/kg foder metod: beräknad
Smältbart råprotein 51 gr/kg foder metod: beräknad
Ca 4,9 gr/kg foder +/- 15% metod A208.008
P 1,2 gr/kg foder +/- 10 % metod A208.008
Mg 0,7 gr/kg foder +/- 10% metod A208.008

Socker 88 gr/kg TS +/- 10% metod NIR

Kvot 12,1
Socker 8.8%

HALLELUJA!!!

Senast ändrad:

så kul, var det det där gräs-silaget??

men blir det inte för mycket protein?

Proteinöverskott blir det jo, nu har mina klarat det fint tidigare, även om jag inte haft SÅ hög kvot, men väl 10 i kvot. Dock så är det ju PERFEKT med hög kvot när de äter halm, så så är dte bra. Totalkvoten för den lilla blir 10,85 dock. Får se om han blir tjock av det (vissa lättfödda går ju NER av hög kvot, andra upp), då får jag mixa i av silaget med kvot på 5,6 - det är dock mer MJ/kg i det (är det i halmen med förvisso, mer MJ)

Fbl är jag inte oroad för, trots att han får lucern blir totalkvoten 11,5. Får ev slänga dit lite olja och ta ner den lite.

Kalciumet är det som eg är besvärligast. Det blir fruktansvärt höga kalciumöverskott, värst för fbl som äter kalkrikt kraftfoder.

Ponnyn kommer jag inledningsvis lägga på 10 kg silage + 1 kg halm = 47 MJ, proteinet behöver vi inte prata om. Mineralbehov täckt, behöver bara ge tokosel. 47 MJ är 7 för många, men det är det LÄGSTA jag någonsin fått till, de här 4.2 MJ/kg foder är lägsta jag haft så kunde inte vara gladare så =) 10 kg silage + 1 kg halm blir 1 kg TS/100 kg, så får se om det går. Måste begränsa ätfarten nattetid med, det är gott som godis grässilaget.

Men jag ser väldigt optimistiskt på vintern kan jag säga! 47 MJ, motion och det vore ju själva f*n om vi inte kunde få vikten hyfsat under kontroll. Jag har lovat mig själv och honom ett par röda stigbyglar när vi kommit till galopp under ryttare btw - säger en hel del att jag 'vågar' tänka tanken att det är klart vi kommer dit utan katastrofer =)

Så kul :)
Så du avbeställer det ena höet och köper från bonden nästgårds nu alltså? Det låter ju perfekt för plånboken!

När ska du sätta igång grabben?

Jag har ju min röntgen-tid nästa fredag. . . Jag hoppas verkligen att hovarna ser bra ut, så jag kan få sätta igång honom!!!

Så kul :)
Så du avbeställer det ena höet och köper från bonden nästgårds nu alltså? Det låter ju perfekt för plånboken!

När ska du sätta igång grabben?

Jag har ju min röntgen-tid nästa fredag. . . Jag hoppas verkligen att hovarna ser bra ut, så jag kan få sätta igång honom!!!

Jag har redan avbeställt allt HH. Det gjorde jag såfort jag öppnat första balen av det här (och ja, det är grässilaget analysen gäller). Kände helt ärligt att tycker fbl SÅ mycket om det - så vi löser analysen. Jag var inte orolig det skulle vara för LÅGA värden, men för höga för ponnyns skull. Men det här blev ju alldeles prima =)

Plånboken grinar lite, det blir billigare eg, men iom att jag inte ens fodrat upp mitt HorseHage utan spar det (pga balstorleken) till i sommar, så betalar jag 'dubbla kostnaden' nu. Men from i sommar kommer plånboken må prima =)

Sätta igång - tja i nästa vecka om allt går vägen =)

Hovis åkte nyss, så nu har lillfjant skor runt om. Blev greppskor med tåsidokappor fram. EG skulle vi ju ha lättmetall men hovis hade glömt :mad: Hovis erbjöd sig på stående fot att forma av de lättmetall bakskor han köpt till framskor, men jag tyckte att vi kan ju prova med vanliga skor en sväng till - kanske, kanske biljarderar han inte? Och att det blev med tåsidokappor var för att han har en HYSTERISK tillväxt på sina fötter, och det märks i slutet av verkningsperioden att tårna 'besvärar' honom. Med tåsidokappan kan han nöta ner själv och det blir inte så långt. Hovis hade inte rätt sulor heller, så blev någon typ av nya lädersulor som hovis skott en del och var nöjd med. Bak fick han (det kom hovis ihåg =)) lättmetallskor med fasta brodd (6 st), 'guldskokopia'.

Nu ska vi bara be till skogudarna att skorna sitter, hovis och lärlingen hade i princip vadslagning om hur lång tid det skulle ta till tappsko :crazy: Men sitter bara skorna, så tänkte jag ge honom tills tisdag - onsdag nästa vecka och 'vila hovarna' och sen sätta igång. YAY!

Fbl skoddes om med, och FY vilka lamellrandsblödningar som växt ner :crazy: Jag tog faktiskt kort, hovis tyckte 'SÅHÄR mycket är det sällan man ser'. Så, jag tror man kan sluta ens vagt fundera om fångdiagnosen var rätt eller fel - även de mer skeptiska i frågan. Ingen breddning alls dock. (Lillens lamellränder såg perfekta ut den här gången med, skönt)

Så, ruinerad blev jag så det förslog - men nu är det redo för igångsättning. Av båda två eg, men jag vägrar lägga sadel på fullblodet med det hull han har nu, han måste äta upp sig först.

Håller tummarna stenhårt för eran röntgen!!

kl

Hur länge har ni väntat med att sätta i gång, från det att de är symptomfria/icke halta?
Varför har ni väntat så pass länge?
Vad kan hända om man inte väntar så länge?

Zorba har blivit mkt bättre, hon är typ inte halt i hagen och taktar lite, men syns/hörs fortfarande att hon haltar i stallgången.

Planen är fortf tillbaka till ridskolan till jul.
Men eftersom hon inte är ren än kan man ju inte sätta i gång föräns iaf en månad, men då har hon ju ist bara varit ohalt nån vecka.

kl

Hur länge har ni väntat med att sätta i gång, från det att de är symptomfria/icke halta?

Zorba har blivit mkt bättre, hon är typ inte halt i hagen och taktar lite, men syns/hörs fortfarande att hon haltar i stallgången.

Men eftersom hon inte är ren än kan man ju inte sätta i gång föräns iaf en månad, men då har hon ju ist bara varit ohalt nån vecka.

Oj, då måste jag tänka. Måste dubbelkolla om du vill ha EXAKT svar? Men minns jag inte helt galet så var Lillen symptomfri i augusti. Han är inte igångsatt än, men ska börja promenera/skritta nu snart.

Att jag väntat var för att det var veterinärens uttryckliga rekommendation. När han var symptomfri stod han ju på boxvila, stått 3 månader. Han fick då komma ut 1 mån i boxhage, följt av 1 månad i lite större hage/paddockhage och sen ut i stor hage och om/när han klarade det fint så börja promenera och sätta igång och rida.

Hans fångränder är nu strax nedanför mitten, två verkningar i rad har lamellerna sett helt normala ut. (Hans hovar växer FORT, som ogräs, ligger på 4 v intervall och han ser ut som han gått 9 v, nästan så man skäms)

Jag anser fortfarande det är stendumt att ens tänka tanken tillbaka på ridskolan till jul. Min Lillen har INGA rotationer/sänkningar. Zorba har både och väl? Tillbaka till ridskolan HT 2010 känns rimligare - om hon kan komma tillbaka såklart.

Risken om man sätter igång för tidigt är samma som nämnts innan - lamellerna och hovarna är instabila, man riskerar att hovbenet sjunker/roterar ytterligare, dvs bakslag.

Generellt anges för fång att utan lägesförändring blir hästen borta 2 - 3 månader från allt arbete, MED lägesförändring 9-12 månader. Detta är alltså 'minsta tid och i bästa fall'.

kl

Jag har nog svarat dig på detta innan. Min ponny var i stort sett helt symptomfri i början av februari. Hon haltade i trav på böjt spår. Men rörde sig helt obehindrat och det märktes ingenting annars. Jag hoppas att kunna sätta igång henne om ca en månad om du med igångsättning menar att rida hästen mer än 10 min i skritt på mjukt underlag.
Jag har läst dina tidigare inlägg om ponnyn och av din beskrivning så verkar inte min ponny ha varit mer dålig än Z.

Vad som kan hända om man sätter igång den för tidigt beror säkert på hur pass stora förändringarna har blivit inuti hoven. Men jag kan tänka mig att de försvagade lamellerna lätt går sönder igen och ett nytt fånganfall sätts igång.

Jag antar att det finns hästar som klarar detta. Men det finns också många hästar som får fång flera ggr år efter år. Det kan kanske bero på att de inte får återhämta sig tillräckligt länge. Det tar tid för hoven att läka ihop igen, tyvärr. Kan du inte leta upp ngn bra text där detta står och visa de som äger ponnyn?

KL

Jag är nog hysterisk med min fångponny :cry:.
Men de senaste två dagarna tycker jag att hon avlastar HF lite när hon står still i boxen. Tex när hon ska äta från golvet så har hon det gärna en bit framför sig. Det går inte att hitta ngn puls, ben och hovar är kalla, inget annat konstigt alls. Mer än möjligen lite ovanligt mkt tarmljud, kanske men inga gaser, ingen konstig avföring eller annat.

Jag antar att det bara är jag som är nervös när det är höst igen. Vi har haft ganska kallt men hon har inte varit ute på gräset när det varit under noll. Jag har inte gått ngn promenad med henne denna veckan av olika anldningar, ösregn, halv storm, massor av jobb.

Ursäkta totalt meningslöst inlägg. Jag hoppas att jag bara inbillar mig, ska strax gå ut och ta in henne.

Är det någon tröst är du inte ensam. Jag har varit ut i pissvädret tre ggr bara i em och känt på Lillens hovar ifall han fått puls/nåt efter skoningen.

Och ringde vet idag och 'la till' en rörelsekontroll till tandkollen, då jag är nojig för de där dagarna han rört sig lite 'konstigt' bak...

*går och gömmer sig*

KL

Jag är nog hysterisk med min fångponny :cry:.
Men de senaste två dagarna tycker jag att hon avlastar HF lite när hon står still i boxen. Tex när hon ska äta från golvet så har hon det gärna en bit framför sig. Det går inte att hitta ngn puls, ben och hovar är kalla, inget annat konstigt alls. Mer än möjligen lite ovanligt mkt tarmljud, kanske men inga gaser, ingen konstig avföring eller annat.

Jag antar att det bara är jag som är nervös när det är höst igen. Vi har haft ganska kallt men hon har inte varit ute på gräset när det varit under noll. Jag har inte gått ngn promenad med henne denna veckan av olika anldningar, ösregn, halv storm, massor av jobb.

Ursäkta totalt meningslöst inlägg. Jag hoppas att jag bara inbillar mig, ska strax gå ut och ta in henne.

En liten fundering bara. Kan det inte ha blivit överbelastning någonstans (t.ex HF), som nu visar sig nu när fången inte längre är akut?

Lösa funderingar eftersom min häst fick en rörelsestörning v.b för någon månad sen, förmodligen för att han överbelastat v.b eftersom han hade störst fånganfall i h.f.
Nu är störningen så gott som borta på min häst! :banana:

Du har inte funderat över om det kan vara något liknande på din häst??

Jag har funderat en del över det här. Att eftersom fånghästar (ofta) går så länge med smärta, oftast i framhovarna, så måste de ju belasta mer någon annanstans. Det måste bli en jäkla massa dåliga spänningar överallt i kroppen efter ett fånganfall!

Så jag funderar över om jag bör ta ut massör / kiropraktor /Equiterapeut innan igångsättning för att se om det upkommit något som bör göras åt.

kl

Hoppas denna länk kan bena ut dina frågor och bidra till lite bättre kunskap i ämnet. http://www.hastsjukhusetstromsholm.se/stromsholm/info.asp/id/703017

Funderat har jag, men jag får inte riktigt ihop det, med att han rör sig som en liten miljon, sen kommer en enstaka dag när han rör sig.. knepigt/besvärat/avvaktande - vet inte riktigt vad jag ska kalla det. Samt har puls + värme. Sen rör han sig prima igen flera dagar.

Missförstå mig rätt, han kan ABSOLUT fått överbelastningar och muskelspänningar etc - något annat vore faktiskt underligt (och ja jag tycker equiatriker/liknande är en bra ide, planerar det för mina med), men jag tror inte det är något sånt som ger de här 'tillfälliga besvären'.

Däremot är jag lite nojig att det endera är kopplat till fången och känningar där, eller endera att han gjort något MER, t ex under slidestops i hagen. Dvs att han har något låggradigt skit (finns ju mkt att välja på) som i normalfallet inte syns/stör honom så mkt, men rör han sig i överkant så känner han av det.

Jag har funderat på att boka in rörelsekontroll ett tag nu, men ville ha skott, eller verkat snarare först, då min förhoppning var det kanske kunde ligga en hovböld och spöka. Men ingen hovis kunde se iaf. Däremot en spricka i tån, in till lamellranden. Som kanske - kanske inte kunde spökat.

Sen, det KAN vara så att felet är nojig matte med, jag är öppen för det med ;) Men jag vill kolla det som går att kolla så att säga, spec som han ska sättas igång.

Det kom in 8 skor med tillhörande ägare nu ikväll iaf, heja =)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 359
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 225
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 197
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka