Fångtråd del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 5

Ja det är jättesvårt!

Men det verkar ju vara vettiga råd som du fick! Min häst skulle kunna vara IR också, men jag frågade vet om det och svarande lite svävande... Jobbigt när man måste ta reda på allt själv ändå!

Jag tror att för min häst är det bättre att gå i den lite större hagen med nedbetat, glest, gulbrunt gräs än att stå i leran i den mindre, även om nu inte hela hagen är full med lera. det finns inte många gröna strån där, jag gissar att hon skulle ha gjort slut på alltihop på en dag men ändå vara hungrig. Området ligger alldeles utanför hennes sjukhage så hennes kompis har gått där och trampat nu i alla dessa veckor.

Promenaderna hade jag tänkt vänta med ett tag till, kanske ända till jul beroende på hur hon går ner i vikt nu, har gjort en nyfoderstat åt henne för hon är bra fet. Har som sagt ingen brådska, det får ta den tid det tar!

Jag skrev bara om de råd som jag fick och i stort sett följde. Eftersom min ponny var sjuk under julhelgen så har jag pratat med ett antal veterinärer om henne. Det har också (av olika anledningar) varit tre olika klinikveterinärer som har sett henne och röntgat henne. Alla har gett olika råd. Det är bla det jag menade tidigare i tråden om att fatta egna beslut. Naturligtvis ska man följa veterinärens råd men om en i april säger att jag ska börja rida hästen genast och nästa fortfarande i oktober månad inte har gett klartecken än då är det inte lätt att veta vad man ska göra. :confused:
Men jag har vant mig. Det är så att vara fånghästägare - bara att gilla läget eller ge upp!
(ursäkta mitt långa utlägg)
Jag kan inte avgöra vilken hage du ska släppa hästen i men jag hade satt på en munkorg. Det är jätteviktigt att den inte blir sjuk igen.

Om den nu är insulinresistent vilket kanske inte är så vanligt som man gärna tror så bör den röra sig så snart som möjligt för då förbättras detta tillstånd så att IR minskar. Det räcker med en promenad, inte jättelång.
Men om den har haft fång och har förändringar i hovarna, förstod det nog som att du inte vet det riktigt, då ska den vara stilla. Återigen ett dilemma som inte är så lätt. Ett "hjälpmedel" är att kolla pulsen i benen minst ett par ggr om dagen. Min ponny har nu för tiden i stort sett aldrig ngn märkbar puls men hon hade det ibland efter fånganfallet. Om pulsen kommer/ökar då har man gjort för mkt och då är det dags att backa ett par steg. Detta är också ett tips från veterinären. Men man bör ta reda på hur man kollar pulsen. Jag vet hur man gör men kan inte förklara det.
Om hästen är IR gäller det att få ner insulinet så snart som möjligt annars är i alla fall jag ganska säker på att risken är stor för återfall.
Man måste banta hästen och den ska inte äta foder som innehåller socker/stärkelse eller i alla fall så lite som möjligt.

I en annan tråd så skrev Boj: Inkompetens finns väl inom alla yrkesgrupper, huruvida det är så i detta fall kan jag inte uttala mig om. Det kan ju faktiskt vara så frankt att TS har uppfattat det TS ville höra, och inte sanningen som den är. Det kommer vi aldrig att få vet.

Detta anser jag är generellt mkt tänkvärda ord som man bör lägga på minnet när man läser inlägg på bukefalos från "vissa" användare. ;)

I mitt fall ansåg veterinären att jag kunde sätta igång hästen direkt när han sprang självmant i hagen (vilket han gjorde redan då, 10 v efter fånganfallet började). Han ansåg att förändringen han såg på röntgen var så liten, obetydlig att den knappt fanns.

Döm min chock när jag 4 månader senare röntgar på en annan klinik och den veterinären säger att hästen var ju så mkt bättre nu mot de första röntgenbilderna, eftersom hästen då hade 4 mm rotation, som nu gått tillbaka till 2 mm... Tänk OM jag verkligen satt igång häststackarn då...med 4 mm ´s rotationer :cry: .
Då hade jag iallafall läst lite om fång (mkt här på buke om andras erfarenheter, och rekommenderad läsning på andra håll) och fått den uppfattningen att det är bättre att vänta.

Snart snart snart ska jag röntga för sista gången hoppas jag! :banana:
och kanske få sätta igång honom :love:

Men... visst kan det vara så att vissa människor sållar ut det de vill höra, och förtränger resten av vad veterinären/hovslagaren/läkaren/medmänniskan säger.

Det är fan inte lätt alls någonting alls överhuvud taget här i livet!! :devil:

På en stort sjukhus i Uppland så idiotförklarade de mig när jag krävde att få komma in med min häst, jag skulle ta ut distriktaren tyckte de. Men problemet var att han inte hade fångsymptom utan andra symptom och först när jag kom in till Ultuna så visade han för första gången tecken på fång när man vände. JAg hade ju haft honom på liten hage och svält ett par dar innan bara för att vara säker.
Sen var de otroligt nonchalanta då jag ville att de skulle ringa om röntgensvaren så fort som möjligt då vi ansåg att om det fanns grava förändringar på röntgen skulle han avlivas, istället sätter dom in fullskalig behandling över hela helgen, detta var en fre em, vi suckar men på måndag hämtar vi hästen som då är !!!Nyskodd!!!!. Under ett akut fånganfall skor man alltså hästen. Eftersom de påbörjat behandling fortsätter vi behandlingen, jag får inte tag i min ordinarie hovis förrän efter 6 veckor och han gråter nästan när han ser att de skott honom.
Hästen blev bättre men avlivades efter 3 år då min pappa inte stod ut med fångesten och hästen fick småanfall trots de åtgärder vi satte in. Men att en hovis på ett stort sjukhus skor hästen, helt otroligt. Ok med ngn form av avlastning el annat men hästen stod i sjukhage på sand i 2 månader sen succesivt större hage utan gräs. Hade jag vågat hade jag ryckt skorna.

hon har väldigt mycket hals och är tjock precis under mankammen ca 10 cm brett. Så jag misstänker att hon är IR ponny.
kan det stämma?:confused:

Ja, fast samtidigt behöver inte alla de som har den fångnacken/späcknacken vara IR, så eg omöjligt att säga. Speciellt som man eg inte vet hur vanligt/ovanligt IR egentligen är.

delvis knapplån

BM jag tycker att du ska göra det som blir bäst och lugnast med hästen. QUOTE]

Det tycker jag absolut också!
Hoppas inte du tog frågan som kritik. Det var mer nyfikenhet eftersom jag inte minns någon annan i tråden som har fått rådet att börja rida innan man har promenerat.

Men är det det du och klinikhovis har bedömt som det bästa för Belle tycker jag absolut att ni ska göra det. Bara nyfiken på resonemanget;)

KL

Är jag feg eller smart:confused:?

Hästeländet har ju, som bekant, haft två tappskor sedan senaste skoningen, och vi har fått åka många gånger för att slå på skorna igen/alternativt få på gipstoffla nu på sistone. Allt som allt har vi varit nere fyra ggr (tappsko på vf, gipstoffla på vf, sko tillbaks på vf, tappsko på hf) sedan den 22/9...:crazy: Vid skoningen, den 22 september, tyckte ju hovis att jag kunde börja sätta igång. Men jag tycker själv att jag ibland ser lite, lite ömhet och någon snubblighet hos hästen. Ingen värme (i morse var hovarna ISkalla) och ingen puls dock. Vänster fram, som är sämst, blev rättså illa tilltygad när skon slets av. Efter mycket velande fram och tillbaks övervägar jag att inte göra ett smack med henne förrän vi varit nere hos hovis igen den 10 nov (ordinarie skoning inbokad då)!

Ja, vad tycker ni? Är jag klok eller är jag överförsiktig:crazy:???

Jag tror att jag kanske hade börjat aktivera henne lite nu i hop om att hon ska hålla sig lugnare i hage också och ha kvar skorna lite längre.

Hon har ju stått still länge nu och vad jag minns inte haft puls eller värme på länge?

*eget KL*

Läst ikapp och svarar på lite blandat

Ang gräs: Jag har ju blivit tvungen att släppa mina på gräs. Första gången ponnyn övht fick tag i tre strån i kors var när han äntligen fick komma ut i sjukhage. Det var om jag inte minns helt fel 3 månader efter insjuknande, han hade stått på boxvila hela tiden innan. Sen travade han äntligen fram på lätta fötter på återbesöket, och fick ok för boxhage/sjukhage i 1 mån, sen större hage 1 mån sen stor hage 1 månad och sen igångsättning.

I sjukhagen fanns det gräs. Jag klippte ner det med gräsklipparen men det var lite kvar. Så han fick ha munkorg första dagarna tills han trampat sönder det. Sen nästa hage var det mest ogräs i, men lite gräs. Där gick han också med munkorg första dagarna. Sen fick han gå utan, när han inte var intresserad av att 'beta' (dvs det ätbara var slut) utan bara av silaget.

Den delen kändes lite 'scary' men ändå okej. Vädret var på min sida, det var väldigt lite gräs, det var inte stressat etc.

Sen kom dock problemet, när han skulle ut i större hage. Jag valde den med minst gräs i, och den med klöverinblandning (mer näring men mindre socker). Det kom några dagar med frostnätter och då fick de stå inne tills det tinat. Sen har han gått med munkorg. Och ätit en del gräs. Inte mycket, och han är HUNGRIG därute, kommer som ett skott när man kommer med silage och väljer det före gräset. Samtidigt ser jag ju hur gräset i hagen minskat/minskar, så gräs får han i sig. Än har vädret varit på min sida, men jag är fortfarande LIVRÄDD.

Livrädd för att han ska bli insulinresistent igen och få fång av det. Att han ska bli tjock och bli insulinresistent av det. Livrädd för när frosten kommer. Samtidigt har jag inga val om jag inte ska ha honom i sjukhage tills typ januari - februari.

Jag är hysterisk med måttbandet, för att se till att han inte börjar gå upp. Och väntar febrilt på att kunna sätta igång för att mota olle i grind där. Och ett evigt kollande av puls etc. En dag reagerade han (bak) om det var för mkt rörelse eller gräset vet jag inte men han åkte i boxhage tills det klingat av.

Om jag kunde skulle han absolut inte gå på gräs. Och hur hungrig och frustrerad han än kommer bli, så sålänge det finns gräs i hagen kommer jag INTE ta av munkorgen. Oavsett.

Fullblodet å sin sida, där veterinärerna inte anser att fånget eg var foderutlöst, och han dessutom hade ett mycket, mycket lindrigare anfall (han insjuknade 31:a augusti), så han är ute på gräs utan munkorg. Jag hade ångest i början, och ångest vid hagbyte till just den hage han gick i när han fick fång. Men faktiskt, just med HONOM och just NU så är jag väldigt lugn med att han går på gräs. Han har klarat det utmärkt hitills, det skyddar hans mage att gå på gräs och han är inte/har inte varit IR, är svårfödd osv.

Men ponnyn, han ger mig en ständig oro tack vare det där gräset. Och värre blir det (med/för båda) när frosten kommer, det har jag panik inför.

Dock, ponnyn har gått ner en hel del, om än inte i mål, depåerna är borta etc. Jag skulle INTE vågat släppa på gräs ens med munkorg, ens sparsamt gräs etc om han varit sådär fet fortfarande etc.

Sen förstår jag mycket väl (iom att jag har samma) problemet med lera vs gräs. Vill inte råda dock, det bästa är ju inget gräs, men OM vem det nu var som var TS ska släppa på gräs så munkorg absolut tycker jag.

Sen ang rida innan promenad - både mina har fått rådet att 'bla bla, ut i stor hage, gå där ett tag så du ser det går bra och sen kan du börja sätta igång och börja rida'.

Det har alltså inte specifikt sagts något om promenader först - förutom om ponnyn men han är 3 år och bara insutten så där blir det rätt naturligt att promenera först.

Jag tror att om man inte väger 100 pannor eller liknande, så är det för hästen ingen större skillnad om man sitter på eller går i snöre när man kommit så långt på vägen att det är dags för igångsättning när hästen klarat stor hage. Samtidigt kommer jag börja promenera vid hand (börjat med fbl) helt enkelt för det känns som den säkraste vägen (fångmässigt, inte personsäkerhet)

Jag tror att jag kanske hade börjat aktivera henne lite nu i hop om att hon ska hålla sig lugnare i hage också och ha kvar skorna lite längre.

Hon har ju stått still länge nu och vad jag minns inte haft puls eller värme på länge?

Glömde tillägga:

Om hon är smärtfri så klart!!!;)

Men tror att du förstod det...

*KL*

Nu pulsar skrället igen. Jag blir knäpp. Jag TROR dock det är rörelsen, samtidigt tycker jag inte han borde reagera så på den. Vore det gräset borde det inte 'komma och gå', vädret är synnerligen stabilt så halterna fruktan borde inte förändras nämnvärt. Det är ett lågtryck som formligen parkerat här och legat lääänge, så mulet, grått, lite duggregn till och från och nattemp på 5-6 grader, dagtemp på 8-9 grader.

Idag har det varit high life i hagarna dock, dels är hästarna ju spralliga överlag iom att de går separerade, sen har det blåst rejält. Så varenda gång jag gått ut med mat har det bockats och brallats och galopperats. Röda farbrorn har övat skolor ovan mark halva dagen när jag smygkikat på dem (och dragit på sig inte mindre än fyra sår, suck).

Rara röda är dock helt pulsfri och ser oförskämt fräsch ut (förutom såren). Däremot är hans hull bedrövligt, man ser tornutskotten, halsen går 'neråt' istället för uppåt efter manken, och manken stiger som ett isberg högt över. Han tappar fruktansvärt i både vikt och muskler.

Ponnyns hull är mer svårtolkat, höll på att få panik när jag såg honom i ögonvrån och kände 'SHIT vad han gått upp, hur har jag kunnat missa det??'. Tills jag kände och klämde och insåg att jag fortfarande känner revbenen med lätt tryck, men att 5 cm tät, ullig vinterpäls kan lura ögat fruktansvärt.

Har skrivit i tidigare fångtråd under nick Misterlillen. Eftersom det inte passar mig alls så har jag bytt nick vilket är helt OT men...

Ville bara berätta vad min vet sagt om puls under rehab. Hon säger att det är ok om det kommer puls tillfälligt under rehabtiden och att det inte är något att oroa sig för så länge som den snabbt går tillbaka. Vad som räknas som snabbt var svårare att få ett konkret svar på men pulsar de på kvällen bör det vara borta på morgonen/fm efter.

Har ju fått rådet att promenera igång mina och vänja dem med gräs under hösten (dock ej frostgräs). Är nu uppe i ca 3-4 timmar på gräs och 30 min promenad. Det har fungerat över förväntan men vid två tillfällen har jag känt puls på kvällen. Då har jag inte släppt på gräs dagen efter och inte heller promenerat. Sedan har jag kört på som vanligt igen.

Tror inte att du behöver oroa dig som sagt om pulsen bara är tillfällig. Enligt vet är det normalt och inget att bekymra sig för så länge det inte sitter i för länge eller kommer väldigt ofta.

Har förstått att du inte har möjlighet att släppa på gräsfritt men kanske är bättre att ställa in ett dygn för säkerhets skull? Fast det har du väl redan räknat ut :o.

Vet inte vad jag bubblar om egentligen men jag känner så väl igen känslan när man hittar den där :devil: pulsen så jag kanske bara ville sympatiskriva och kanske kunna lugna lite.....

Det som oroar mig mest är att han iaf förra gången (igår kollade jag inte, det var inte uttalat rakt fram iaf) rörde sig krattigt med. Det behöver kanske inte vara något att oroa sig med.

Och jo, han har fått stå inne eller i boxhage/minihage ett dygn efter han pulsat. Jag har ju märkt pulsen på kvällen (dock när den kommit vet jag ju inte, slutat springa och känna hela tiden), och så har han - oavsett hur han känts/varit på morgonen fått stå i boxhage/minihage (förra gången), och nu idag stod han inne på fm och nu står han i minihage.

Men skönt att du iaf fått höra att det är okej, din vet sa inget om grad av puls? Här har den ju verkligen dunkat. Förra gången båda bak men ej fram, igår runt om men mest bak. Han har ju i övrigt sen vi hävde anfallet (vilket dock tog TID) varit helt 'pulsfri' - misstolka mig rätt, inte död men utan förstärkt puls ALLS, man har knappt hittat den om man letat ens. Hade nog varit lättare om han haft lite svag puls som kommit och gått t ex.

Men, ska försöka att inte oroa mig så mycket. Dels för det du sa, och sen dels också för att det inte finns så mycket jag kan göra mer än strypa rörelse och det lilla gräset och se om det hjälper. Jag TROR som sagt det är mycket (helt?) kopplat till rörelse, och att det blir lite för mycket de där dagarna? Samtidigt tycker jag inte han 'borde' reagera såpass nu?

Men ska kolla ikväll, han stod ju inne idag när jag var iväg med fbl, och kände inte på dem nu när jag släppte ut i minihagen, han rörde sig dock u.a. nu, dock 'vrålstirrade' jag inte på honom. Men ska kolla noga ikväll.

Jag hade ju sån tur eller vad man ska kalla det så att vet var här på återbesök och själv kunde känna hur han pulsade vid ett av bakslagen. Det var då hon sa att det var ok att han pulsade som han gjorde vid tillfället bara det gick över snabbt. Vid det tillfället hade han (oj, vad det är svårt att förklara i text) klart kännbar puls. Kanske inte så att man kunde se med blotta ögat, det tänkte jag aldrig på men man behövde absolut inte leta efter pulsen utan den kändes direkt när man lade fingrarna på var sida om kotan. Han är också i övrigt "död" så skillnaden var markant. Har vid något tillfälle kunnat leta, verkligen leta upp puls men då har jag enbart dragit ner på gräsvistelsen och fortsatt våra promenader.
Sammanfattningsvis var det enligt henne inte graden av puls som hade betydelse, även friska hästar kan pulsa till o från enligt henne, utan att det får inte vara så att pulsen hänger kvar i dygn.
Om det nu är så att du misstänker att han får för mycket bus och brall av att raca i stora hagen hela dagen så försök att växla mellan lilla o stora hagen om du har möjlighet. Några timmars vila mellan varven eller bara halva dagar i stora kan kanske hjälpa honom?

Haken är ju att han är lika livlig i den 'halvstora' (typ paddockstorlek), och det blir slidestops och grejer i leran där. Halvmeterlånga slirspår. I den lilla sjukhagen är han ju lugn iaf ett dygn, men blir ju då etter värre i den stora.

Enda sättet att få ner aktiviteten är att ta av munkorgen (= äta gräs) men det vill jag ju inte.

Kommer nog - hoppas jag - blir bättre när han fått på sig skor och jag kan börja sätta igång honom (om jag törs iom det här pulsandet?). Så att både kroppen och knoppen får göra lite.

Han må vara ett A-barn och skött sig superbt hela tiden, men det är ju inte lätt att vara 3 år gammal, stått 3 mån på box och sen stått en mån i boxhage och sen minihage etc - allt utom kompis. Han är ju van att gå i stoooor hage minst 12 h per dygn med sin buskompis och härja. Så det är ju rejält med uppdämd energi, det är en rätt 'sprallig' häst överlag vad gäller bus och fuffens i hagen med ;)

Men håller vi det bara på rätt sida gränsen och han klarar igångsättningen så BORDE det blir bättre med härjandet i hagen, hoppas jag. (Eller så blir han etter värre när han får lite kondition med..)

Hopsläpp med polare ligger tyvärr långt fram i tiden, hur långt kan jag inte säga. Jag släppte ju ihop dem, men separerade efter en dag. Han åt på tok för mkt av polarens mat. Och polaren är det A och O att ha koll på ätandet just nu iom tandfrakturen och magen, och sen när vi fått snurr på ätandet så måste polaren gå upp all vikt han tappat. Så i best case scenario är vi väl vid jul innan jag kan tänka på hopsläpp igen =/

Snabbt, på väg på kvartsamtal....
När jag började med promenader var mitt energiknippe som en heliumballong både i o utanför hagen. Idag när vi promenerat under ca 3 veckor är det ett race vid insläpp i hagen sedan lugn resten av hagtiden och vi går fint i koppel igen. Så mycket lite stimulans/hjärngympa gör!!
Kanske du kan våga dig på kortare (ca 10 min) koppelpromenader då ni undersöker så mycket skumma grejor som möjligt=hjärngympa och se om inte detta tar ur lite av gadden på busponnyn. Har du grusvägar o samma väder som vi så är de ju mjukare än mjuka nu så då kan det knappast vara värre än att rodeoa i hagen för fossingarna. Dock mycket mer krävande för knoppen.

Har du pratat med vetrinären om pulsen och hältan?
Jag tror att det är värre om de har puls och samtidigt rör sig underligt.

Har du pratat med vetrinären om pulsen och hältan?
Jag tror att det är värre om de har puls och samtidigt rör sig underligt.

Nix, i och med att den lagt sig igen såpass 'fort' och det so far 'bara' hänt 2 ggr. Vet har ju inte sett herrn på *tänka* 2 månader eller något, så lär vara svårt säga någonting på telefonen.

Men händer det igen/är återkommande ska jag jag givetvis kontakta vet.

Ang grusvägar så jo det har vi, dock är de inte överdrivet mjuka. Så sparat promenader tills han får skor på fötterna (sen ville ju vet iofs se honom i stor hage utan besvär först innan vi började promenera med). Men om allt går som det ska (läs hovis fått tag i skor) så skos han nu i övermorgon.

Om han nu är så pigg (vilket han självklart är) skulle jag nog ringt vet efter skoning och kollat om det ändå inte är ok med små aktivitetspromenader alt försökt fixa klurigheter som ni tillsammans kan göra i hagen varje dag. Inget som belastar hovarna mer än nödvändigt men kanske undersöka "farliga" föremål, följa john, slalom osv. Låter ju kanske konstigt att mer aktivitet skulle göra honom mindre aktiv men :D.
Hur var det förresten med pulsen nu? Har det slutat pulsa än? Hur rör han sig?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 359
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 225
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Valp 2025