Fångtråd del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 5

10 november, det är ju bara 10 dagar dit :) . Såg att ni skrev längre ner i tråden om tidsaspekten. Jag håller med, det skulle kännas fördjävligt om man snubblar precis innan mållinjen, -och få börja om på nytt.

Nej usch fy... Om min häst får fång igen så gråter jag blod... grämer mig så in i helvete.. och börjar om på nytt... Men jag önskar att han slipper eländet en gång till.

Veterinär är självklart kontaktad. Ringde direkt efter att jag undersökt ponnyn. Men han hade mycket att göra så han hade inte tid att komma direk men han kommer vid fyratiden.

Vi tänker fruktansvärt lika om saker och ting...;) Jag känner precis likadant. När man väntat så länge som man har, kan man precis lika gärna vänta lite, lite till och vara SÄKER!

Det är bra att veta att man inte är ensam! :)
Det går inte precis att hitta ngn i närheten som tänker likadant. En kollega till mig berättade för ett par veckor sedan att deras ponny hade fått fång. Men det var nog inget de brydde sig om precis annat än att det var lite synd om hästen- :cry: Och sedan vakar jag fortfarande över min egen. :confused:

jag bryr mig inte i och för sig - mest synd om ponnyn!

Ja, jag är ganska säker på att det är fång:cry: Tyvärr!
Så tråkigt med ett sådant här bakslag när han klarat flera sommrar nu utan någon fångkänning alls.
Tycker så synd om honom, för det syns verkligen att han inte mår bra och har ont.

Funderar lite på hur det funkar att ge butta nu när han redan har obalans i tarmen:confused: (han har fått det tidigare när han haft fång och då har det funkan utan komplikationer)

Det är nog ingen bra ide med butta till en häst med tarmen i obalans. Du får väl diskutera det med veterinären.
Jag hade alltså kylt benen så mkt jag orkade. Det är det enda sättet att bromsa förloppet.

Prova med vanlig bakjäst som BM föreslår. det tar visserligen ett tag innan tarmen stabiliseras men ändå. Sedan är det viktigt att den har ett fångsäkert grovfoder att tugga på.

Jag har sett att du ringt till veterinären så ursäkta mitt tidigare inlägg. Men det verkar tyvärr inte vara självklart för alla användare att det är det man ska göra om man har en sjuk häst.

Senast ändrad:

Nej usch fy... Om min häst får fång igen så gråter jag blod... grämer mig så in i helvete.. och börjar om på nytt... Men jag önskar att han slipper eländet en gång till.

Jag håller helt med dig.
Inte en gång till. Jag är ganska eller snarare mkt tveksam till om jag kommer att låta henne gå igenom ett sådant här år till (om man nu ska diskutera ngt sådant). Men hovis är övertygad om att det är kört i så fall. Jag håller nog med honom. Det finns en gräns för vad man kan utsätta en häst för (och sig själv)

Inget att be om ursäkt för! Du kunde ju inte veta att jag redan kontaktat vet. Skrev inte det för enligt mig är det en självklarhet med veterinär kontakt vid fång misstankar.:o Men har sett att det tyvärr inte är så för alla:crazy:

*delvis knapplån*
Det blev en kur med butta, blev som att välja mellan pest eller kolera:( Men vi ska pröva med det iaf och även ge A-fil för magen.

Hur mycket bakjäst kan man ge till en liten B-ponny?? Ger man det som det är från påsen??

Han får samma hö som han fått hela hösten, det är sent taget och med mycket fibrer, tyvärr inte analycerat, men jag tror att det inte är så näringsrikt då det är från en gammal vall utan klöver och timotej.

Jag är varken veterinär . agronom eller ngn annan med hästutblidning men jag hade inte gett A-fil. Jag är inte övertygad om att den innehåller de bakterier som hästen behöver. Om man ger massor så får den i stället i sig mjölksocker som den inte kan ta hand om.
Bakjäst är de gula pkt som man köper i en vanlig livsmedelsaffär. egentligen så räcker det med ett fjärdedels pkt till en stor häst men jag hade nog gett ett halvt pkt två ggr om dagen i början.
Det verkar ju som ett bra hö speciellt om den har ätit det ett bra tag utan att reagera. Även om timotej är det bästa gräset och klöver också är bra för en fånghäst.Om den har ätit lusern tidigare så kan det också vara bra att ge i nuläget.

Ganska tufft att ge den butta! Min fångponny åt det ganska länge men hon hade aldrig pronlem med magen,

Senast ändrad:

Kan man ge jästet som det är eller måste det tillredas? Det är torrjäst vi pratar om eller?

Vet inte hur filen funkar, men anser att jag borde testa eftersom veterinären rekommenderade det, då kan hen inte klaga på att jag inte följt instruktioner:D

Jag som fått för mig att iaf klöver inte är bra för fånghästar, eftersom det är så näringsrikt:o

Nej, det är färsk jäst. Hur man ger beror ju lite på vad hästen tycker om jästen (ursäkta rimmet :D). Numera äter min haflinger jästen som den är, men shettisen får sitt Happy Hoof och då smular jag i hennes där.

Kan man ge jästet som det är eller måste det tillredas? Det är torrjäst vi pratar om eller?

Vet inte hur filen funkar, men anser att jag borde testa eftersom veterinären rekommenderade det, då kan hen inte klaga på att jag inte följt instruktioner:D

Jag som fått för mig att iaf klöver inte är bra för fånghästar, eftersom det är så näringsrikt:o

Jag antar att torrjäst fungerar men är inte säker. Jag är ganska säker på att det måste vara levande jäst. Jag menar den färska jästen som man köper och använder nör man bakar. jag lägger den i krubban ovanpå resten. Det kan ta ett tag innan de vänjer sig. I början blandade jag det med betfor. Betfor är också bra i nuläget för att rädda tarmen men gärn utan sköljvattnet.

Jag förstår att du vill följa veterinärens råd. Ge inte hur mkt som helst bara.
Det finns massor av bakterier och olika däggdjur har olika sorter i sina tarmar. Det som är bra för oss människor behöver inte vara bra för en häst.

Det trodde man förr och det är en tro som sitter i. Då var man övertygad om att fång beror på för mkt proteiner. Men forskningen har visat att det är kolhydrater framförallt en som heter fruktan som orsakar fång. Även socker i gräset kan framkalla fång om hästen har problem med sockermetabolismen.

Så visst ska man akta sig för den del av näring som består av kolhydrater men inte för proteinerna - de är viktiga för att hästen ska kunna bli bra igen. Anlledningen till att ett sent skördat hö är bättre än ett tidigt är för att det innehåller mest ofarliga fibrer och inte så mkt farliga kolhydrater. Sedan innehåller det också oftast tyvärr för lite proteiner.
Detta är inte alla veterinärer insatta i. Jag har mkt stor respekt för veterinärers kunskaper men inte just för vad alla veterinärer kan om utfodring speciellt inte av en fånghäst.

Klöver är intressant i fånghästsynpunkt. Fruktaner (socker) i gräset har ju visat sig kunna utlösa fång. Gräs lagrar in fruktaner att ha som bränsle vid tillväxt. Höga fruktannivåer får man alltså när växten vill växa men inte kan, t ex tidigt på våren - eller som nu på hösten. Särskilt vid frost. Dock så växlar det en hel del över dygnet på sommaren med, och det kan bli 'toppar' med mycket höga fruktannivåer.

Hur mkt fruktan som lagras in beror på vad det är för växt. Och det är där klöver är intressant. Det lagrar nämligen inte in överskott som fruktan. Så på SÅ sätt är klöver bra och säkert för fånghästar under sommaren. Haken med klöver är ju just det du skriver, det är näringsrikt. Och om hästen är lättfödd och lätt blir tjock kan det bli på tok för bra med klöver, då blir den fet, och det är inte bra för fånget.

På hösten när frosten kommer etc lagrar klöver fortfarande inte in fruktan utan stärkelse, som inte heller är bra för en fånghäst.

Men, skulle du sitta på en SVÅRFÖDD fånghäst, så är klöverbete på sommaren säkrare än många andra sorters bete. Och om du bara slår det i rätt tid (Inte för sent) är klöverhö/klöversilage mindre sockerrikt än många andra sorters silage, och således utmärkt mat för en fånghäst - om den inte blir tjock av det.

Mitt fbl kommer gå på klöverbete även nästa år, just för att det är det absolut säkraste betet jag kan erbjuda honom - och han klarar det hullmässigt (till och med behöver det). Ponnyn däremot, klöverbetet är säkrast fruktanmässigt för honom med, men han kommer bli fruktansvärt tjock och risken för IR etc ökar, så för just den individen är det ett kasst val.

Nu har ju många/de flesta fånghästar just problem med vikten och är lättfödda så klöver blir ogörligt just därför. Men att t ex ha en viss klöverinblandning i grovfodret är ett bra sätt (om det är slaget i rätt tid) att säkra protein på ett 'sockersäkert' sätt för en fånghäst.

Det är en hel vetenskap det där när man börjar kika på det - sockret. Mitt sent slagna skräphö var jur ena sockerbomben t ex.

Aaah, var helt säker på att det var torrjäst:o Får se vad han tycker om det då! Hur länge kan man ge det? Vad händer om man ger för mycket??

Tvivlar på att jag får i min store herre något... Han gillar inte konstiga saker..:D Men den lilla borde gå!

Du kan ge det hur länge du vill.

Jag tror det är svårt ge för mycket om man inte överdriver alldeles vansinnigt? Min D-ponny får 1 paket/dag (i en giva). När jag gav som mest fick han 1 paket 2 ggr per dag, dvs 2 paket. Såg inga negativa effekter.

Jag blandar det i uppblött (melassfri)lucern precis innan jag fodrar, rör ut jästen i lucernet bara. Från början fick han det i urvattnad, sköljd betfor. Var bara första dagen han var aningens tveksam en liten stund, sen har han glatt glufsat i sig, men det är en matorienterad sak med god aptit.

Jag har gett mina jäst varje dag i nio månader nu. De får 1/2 pkt var/dag. Har inte märkt en endaste biverkning...

Tillägg förresten. Jag skulle inte heller ge A-fil, utan jäst eller annat magtarmmedel för häst.
Jäst till häst finns det förresten forskning på, vilket det inte gör med A-fil.

Jag var tveksam/skeptisk till jäst - läänge. Men faktum är att bakjäst gav BÄTTRE effekt än bakteriebalans/magtarmbalans. Min ponnys mage slogs ju ut av buttan, dock tvingades vi sätta tillbaka buttan ändå. Jästen gav stor skillnad (även om den inte sålänge han fick butta gjorde magen helt bra, men enormt mycket bättre).

Så jag skulle ur magsynpunkt faktiskt bara ge jäst.

Mycket intressant!:)
Det är en lättfödd B-ponny det gäller. Han är i lagom hull och har så vart sedan första fånganfallet för många årsedan. Han har dock varit besvärsfri och utan återfall flera år tillbaka så det är väldigt tråkigt att han fått det nu igen.

Ska ta reda på mer om dethär med gräs sorterna och se om man kan få till en bra fröblandning i vår!

Jag har mkt stor respekt för veterinärers kunskaper men inte just för vad alla veterinärer kan om utfodring speciellt inte av en fånghäst.

Därför är det så skönt att disskutera med andra i samma sits med erfarenheter:laugh:

Ska tillägga att jag har fullt förtroende för behandlande veterinär, men det är intressant att höra vad andra har för åsikter och erfarenheter.

Tack för tipset!! Har varit lite skeptisk mot jäst förut men ska pröva iaf! Verkar ju inte vara så farligt!!;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 354
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 225
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix