Fångtråd del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 5

Därför är det så skönt att disskutera med andra i samma sits med erfarenheter:laugh:

Ska tillägga att jag har fullt förtroende för behandlande veterinär, men det är intressant att höra vad andra har för åsikter och erfarenheter.

Fång är ju inte det lättaste precis. Tyvärr måste man fatta många beslut själv men det har du kanske redan insett. Ett sätt är att ta reda på så mkt som möjligt själv. Jag har gjort det.
Det finns en del här på forumet som kan mkt om fång och sedan finns ju hela internet med massor av information. Det gäller bara att veta var man ska leta. Inte så bara förstås-;)

Hoppas att det ordnar sig med din ponny!

Fång är ju inte det lättaste precis. Tyvärr måste man fatta många beslut själv men det har du kanske redan insett. Ett sätt är att ta reda på så mkt som möjligt själv. Jag har gjort det.
Det finns en del här på forumet som kan mkt om fång och sedan finns ju hela internet med massor av information. Det gäller bara att veta var man ska leta. Inte så bara förstås-;)

Att börja leta utifrån Veterinär expertis på området kanske skulle vara en bra början??

Att fatta egna beslut och söka på internet anser jag som att söka svaren på detta forum..

Se själv hur det har gått för dom som gett mesta information.:confused:

Vilken typ av information om fång tror du att jag har läst på internet?

Naturligtvis ska man anlita veterinärer till sjuka hästar. Jag har en veterinär som har hand om min ponny och som jag brukar fråga om det är ngt jag undrar över.

Men jag har också pratat med andra veterinärer. Den senaste var den som var hemma och vaccinerade våra hästar. Han är en mkt duktig hästveterinär och är därmed ofta anlitad av de som bor där jag bor. Han är privatpraktiserande och blev därför inte alls inblandad när min ponny var sjuk i julas. Men i alla fall så pratade jag med honom för några månader sedan. Han trodde definitivt inte att en häst kunde få fång av höga insulinhalter. Det kanske inte du heller gör i och för sig ingen aning.

Det viktiga tycker jag är ju att man har en dialog med sin veterinär. Lillens behandlande klinikvet för fånget till exempel, hon pratade ju själv redan vid första besöket om metaboliska sjukdomar, men kunde inte så mycket om det själv. Enligt henne fanns det inget test man kunde göra, glukosbelastning fanns ju men att det inte görs i Sverige pga att utrustning saknas eller hur det var.

Jag hade ju läst här, på internet alltså, om att man kunde ta fasteprov för insulin. Jag berättade det för veterinären vid nästa besök, och veterinären tyckte att då hade hon lärt sig något nytt, och det var ju jättebra om det fanns. Och att hon skulle läsa in sig på det, och absolut tyckte det kunde vara en bra ide ta prov på min.

Då pratade jag med min hemmaveterinär, som visste det fanns både IR och provet, och absolut kunde ta det, men behövde lite mer information kring hur det var bäst rent praktiskt sen. Så återigen på nätet här fick jag svar på det, dubbelkollade med SVA, och sen togs provet av hemmaveterinär, och på nätet kontaktade jag O.W som hjälpte mig massor med.

Alla inblandade var intresserade av provsvaret, och till och med klinikhovslagaren frågade mer och ville veta med. Det gjorde och ville även den DV som akut behandlande fånget första dagen, sen när hon var här i annat ärende.

Om jag INTE frågat på internet, och 'trott på' vad användare i den då aktuella fångtråden sa, hade jag antagligen inte haft någon ponny nu. Eftersom INGEN av de inblandade veterinärerna hade en aning om att sent slaget fjolårshö kunde vara en sockerbomb och det kunde vara det som höll igång anfallet. O.W visste ju det, men honom hade jag inte kontaktat om jag inte lyssnat på folk här i tråden.

Jag håller helt med dig.
Jag fick övertala min veterinär att göra insulinprov på ponnyn. Jag fick också hjälp härifrån Buke för att veta hur dessa prov tas och hur man ska bedöma dem. Men hon lyssnar på kug och svarar på alla mina knasiga frågor. Det är viktigt för mig.

Vet kan skicka prover utomlands för analys- inga problem alls.

Så gör man på en av de klinker som ligger ganska långt framme i fångorsaksdiagnostik- Strömsholm som dessutom har en hovis som kan förebygga ytterligare skador- där de uppkommer:grin:

knapplån
hur kan man se om ens ponny/häst är IR ?
kan man ta ett blodprov? vill gärna ha svar på det för att se om våran ponny är det!

Så gör man på en av de klinker som ligger ganska långt framme i fångorsaksdiagnostik- Strömsholm som dessutom har en hovis som kan förebygga ytterligare skador- där de uppkommer:grin:

Nu vet jag inte hur det är med just glukosbelastning, om prov måste analyseras direkt. Det ska ju tas TÄTA prov. Jag är dock inte säker på att det är så att man inte kan göra det i Sverige. Vet pratade med en annan vet om en annan häst ang just glukosbelastningstest när jag var där med D. Om att det föredrar man att göra i hemmastallet (precis som när det gäller insulinvärde) för att stress kan ge felvärden. Nu lyssnade jag inte så noga men där lät det ju som att det går.

Men delgav bara vad vet sa vid första besöket, och just att det iaf delvis inte stämde. Och nyttan med att leta mer info, och att nätinfo kan vara ovärderlig.

knapplån
hur kan man se om ens ponny/häst är IR ?
kan man ta ett blodprov? vill gärna ha svar på det för att se om våran ponny är det!

Man kan ta blodprov ja.

Ofta så har IRhästar karakteristiska fettdepåer, det finns massor att läsa på nätet om du söker, även i gamla fångtrådarna =)

Vilka analyser är det man inte kan göra i Sverige?

knapplån i debatten om att söka information om fång på internet

Jag tycker att det är bra att man lär sig en del om den sjukdom som ens egen häst har. Speciellt när det gäller just fång. Då är det viktigt att hästägaren kan en del själv för att kunna ta hand om hästen på rätt sätt. Den kan ju inte bo på en hästklinik i flera månader.

Jag har lärt mig massor genom att läsa trådarna här på forumet.
För den som vill läsa lite mer på egen hand så kommer här lite länkar till några av alla de sidor som jag har läst om fång på internet. Ett par av dem har varit länkade här tidigare.

http://74.125.77.132/search?q=cache...is_p57.pdf+recent+research+into+lamitis&hl=en

https://rirdc.infoservices.com.au/items/08-062

http://jn.nutrition.org/cgi/content/abstract/136/7/2114S

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/136/7/2099S

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/136/7/2094S

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/136/7/2090S

KL

Jag ser att min fråga inte alls angår det som diskuteras just nu, men kanske nån har tid att komma med förslag och tips ändå!

Min islänning har nu haft fång i ca 10 v. Hon har stått i en liten sjukhage 7 v och en större hage (kanske 6x7m) i 3 veckor. Nu börjar den bli väldigt lerig och eländig och jag funderar på att göra en anslutande hage åt henne där det är torrare och hon får gå på gräs. Vet tyckte att jag redan efter 6 veckor skulle börja promenara med henne och släppa henne i stor hage, samtidigt. Men det tyckte jag inte själv, har ingen brådska att få igång henne och vill ha skor på henne innan jag börjar promenera. Hon var fet innan fånganfallet och hon är fortfarande ordentligt rund, det var orsaken till att vet tyckte hon skulle börja motioneras.

Så, hur ska jag vänja in henne i större hage med gräs? Det är inte mycket gräs, och mest ett område som dom brukar gå över bara... Vågar man börja med 15 minuter/dag och öka vartefter?
Och hur länge ska hon gå i större hagen innan jag kan börja promenera med henne?

Vad har ni fått för rekommendationer och hur har ni gjort?

KL

Jag ser att min fråga inte alls angår det som diskuteras just nu, men kanske nån har tid att komma med förslag och tips ändå!

Min islänning har nu haft fång i ca 10 v. Hon har stått i en liten sjukhage 7 v och en större hage (kanske 6x7m) i 3 veckor. Nu börjar den bli väldigt lerig och eländig och jag funderar på att göra en anslutande hage åt henne där det är torrare och hon får gå på gräs. Vet tyckte att jag redan efter 6 veckor skulle börja promenara med henne och släppa henne i stor hage, samtidigt. Men det tyckte jag inte själv, har ingen brådska att få igång henne och vill ha skor på henne innan jag börjar promenera. Hon var fet innan fånganfallet och hon är fortfarande ordentligt rund, det var orsaken till att vet tyckte hon skulle börja motioneras.

Så, hur ska jag vänja in henne i större hage med gräs? Det är inte mycket gräs, och mest ett område som dom brukar gå över bara... Vågar man börja med 15 minuter/dag och öka vartefter?
Och hur länge ska hon gå i större hagen innan jag kan börja promenera med henne?

Min veterinär tyckte inte att ponnyn skulle äta gräs alls när jag var där senast vilket var i maj månad ca 5 månader efter fånganfallet. Under vintern fick jag släppa ut henne i en minihage utan växter (ganska lätt den årstiden) om det inte var knaggligt och fruset underlag eller massor av lera (betydligt svårare). Hon fick vara där ett tag varje dag. Sedan fick jag också rådet att gå med henne.
Jag följde råden men inte riktigt i den takten utan gick mer långsamt fram. Det var inte alla dagar som det gick att ha henne i hagen pga underlaget. Men jag tog ut henne lite varje dag och gick korta promenader med henne, minns ej riktigt när jag började med det, kanske efter tre månader?
Min ponny stod alltså inne länge.''

Nu är det ju säkert mkt beroende på situationen. Min ponny var för tjock och hade ett ganska otäckt fånganfall med rotationer och sänkningar. Jag tror dessutom att hon var insulinresistent. Hon hade höga värden på ett enkelt insulinprov vilket inte behöver betyda att hon helt säker är IR. En smalare ponny som inte blir så sjuk och med mindre förändringar kan man antagligen behandla på ett annat sätt.

Sedan beror det på hur gräset är. Hos oss är det fortfarande grönt och vi har fina många soliga dagar med kalla nätter. Ett sådant gräs är inte bra för en fånghäst!
Leriga hagar är inte heller det bästa för trasiga fånghovar.

Detta blev inget bra svar. :crazy: Men det är inte så lätt alla gånger.

Hoppas att det ordnar sig!

Sedan beror det på hur gräset är. Hos oss är det fortfarande grönt och vi har fina många soliga dagar med kalla nätter. Ett sådant gräs är inte bra för en fånghäst!

Nej, jag skulle inte våga släppa mina på gräs nu. Faktum är att jag ryser varje gång jag kör förbi en hage med tre små shettisar som går och käkar frostgräs tidiga morgonar när jag är på väg till jobbet. Och sedan vet jag ju att de inte alls behöver få fång för att de äter detta gräs, men "fångalarmet" i mig tjuter verkligen när jag ser det:crazy:!

hon har väldigt mycket hals och är tjock precis under mankammen ca 10 cm brett. Så jag misstänker att hon är IR ponny.
kan det stämma?:confused:

Om jag hade följt råden jag fick på kliniken där jag röntgade hovarna första gången så hade nog inte hästen mått så bra som han gör idag.

Det är det som är så tråkigt, att man inte alltid kan lita på att det veterinären säger är det bästa... :(

I en annan tråd så skrev Boj: Inkompetens finns väl inom alla yrkesgrupper, huruvida det är så i detta fall kan jag inte uttala mig om. Det kan ju faktiskt vara så frankt att TS har uppfattat det TS ville höra, och inte sanningen som den är. Det kommer vi aldrig att få vet.

Detta anser jag är generellt mkt tänkvärda ord som man bör lägga på minnet när man läser inlägg på bukefalos från "vissa" användare. ;)

KL

Sorry,, har inte uppmärksammat ditt inlägg eftersom det verkar ha "drunknat" i en envägs komunikation.

Kan du beskriva när den fick fång, vilken typ av fång den fick och när du upptäckte att den fått fång?? Vilka åtgärder vidtog du och vilken behandling sattes in från Veterinär.

Hur är dagsstatusen gemfört med i det akuta skedet??

Har vi en "klassisk" fång så är 10 v en väldigt kort tid och personligen skulle jag strikt avråda från två saker,,

1. En blöt lerig hage som ofelbart leder till att hovarna blir övermättade.

2. Allt vad gräs o/e "blött" grovfoder kan associeras till.

Visst kan man missuppfatta veterinärers råd, självklart. Men jag fick råd av en veterinär som det är svårt att bortförklara. När jag ringde och berättade om symtom höll denne veterinär med om att det lät som fång. Då ska de väl stå inne på box då, frågade jag. Nej då, så länge de inte jagar varandra kan de vara ute i hage, tyckte han. Vettigt råd att ge till hästägare vid akut fång :crazy:??? Tack och lov följde jag inte rådet.

Sorry,, har inte uppmärksammat ditt inlägg eftersom det verkar ha "drunknat" i en envägs komunikation.

Kan du beskriva när den fick fång, vilken typ av fång den fick och när du upptäckte att den fått fång?? Vilka åtgärder vidtog du och vilken behandling sattes in från Veterinär.

Hon fick fång i slutet av augusti. Jag märkte det på att hon gick liite orent och sen ville hon inte vända i stallgången. Vilken typ kan jag inte svara på... Vet kom ut dagen därpå och hon stod inne på box ett dygn. Sen fick hon gå ut (ca 10 m) till en 3x3 m stor hage med torv och halm. Skorna åkte av och hon verkades kort i tårna. Hon fick Fenylbutazon i 10 dagar, har inte fått nåt mer sen dess då hon varit symptomfri. Rådet från vet var 6 veckor i 3x3-hagen, sen släppas på större och börja promenera. Det har jag dock inte gjort, utan efter 7 v fick hon en större hage där hon går nu

Hur är dagsstatusen gemfört med i det akuta skedet??

Man märker inget på henne när hon går, hon svänger utan problem, dansar fram, pigg och glad. Tog en lov ut i stora hagen och hon gick fint och frustade nöjd.

Har vi en "klassisk" fång så är 10 v en väldigt kort tid och personligen skulle jag strikt avråda från två saker,,

1. En blöt lerig hage som ofelbart leder till att hovarna blir övermättade.

Hagen är inte blöt överallt men nog på vissa ställen, hon har inte speciellt blöta hovar när hon kommer in och jag kratsar och putsar hovarna varje kväll och så hon står ju inne på torrt spån/torv större del av dygnet än hon står ute

2. Allt vad gräs o/e "blött" grovfoder kan associeras till.

Området som vi tänkte stängsla in till henne är nedbetat, glest, gulbrunt gräs, man ser tydligt jorden/leran mellan grässtråna. Det skulle iaf vara torrare för henne att stå där typ halva dagarna eller nåt. Jag har även munkorg som jag kan sätta på henne.

oj nu blev mitt svar inblandat i din text, hoppas du ser ändå...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 359
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 225
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka