Fångtråd del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 5

Är det ingen som har fått igångsättningsråd o på vilket underlag som det bör ske på?

Förra vändan av fång så fick vi rådet av klinikhovslagaren att rida när det var dags för igångsättning. Vi gjorde så, men bara barnen red och det var alltså max 35 kg på hästen. Skrittade länge innan de andra gångarterna kom in. Han tyckte att vi skulle välja trav eller galopp beroende på vad hästen helst ville gå i när så var dags. Vet. tyckte att hon kunde börja ridas efter 9 veckor i alla gångarter, följde INTE det rådet... Utan gick på klinikhovslagarens råd.

Denna gång så får hon bara promenader hittills och jag vet inte alls när hon ska börja ridas än. Hon fick fång v.30. Vi väntar och ser hur det går med utväxning av nya hovar och så. Går inte långa stunder än men ska öka from måndag, sedan ska vi öka 5 min per vecka tills vi är uppe i en timme åt gången och där får hon ligga ett tag. Hon ska helst gå på mjuka skogsvägar eller asfalt i brist på mjuka vägar, inte på grus iaf var vets. råd. Denna vetrinärs råd har jag följt, har mycket mer förtroende för henne och hon ger bra svar på våra frågor.

Är det ingen som har fått igångsättningsråd o på vilket underlag som det bör ske på?.

Jag fick inga restriktioner ang underlag - tack och lov för det är i princip omöjligt.

Men efter en mycket långsam, gradvis utökning av hage - inga promenader förrän gått en månad i stor hage utan problem så är de råd jag fått helt enkelt att 'börja promenera lite och sen börja sätta i¨gång (rida) långsamt och försiktigt'.

*kl*

En fråga, om en häst går med dubbelslag bak, kan den ha haft fång bara bak? eller måste den även ha haft fram isf?

Fång (utom belastningsfång) påverkar alltid hela kroppen, och alltså alla 4 hovarna. Däremot kan de ge mest/värst symptom i 'bara' 2 hovar t ex. Och ja, dessvärre kan de få t ex sänkningar/rotationer bara bak - likväl som bara fram som är det vanligaste.

Så det dubbelslående steget bak kan vara pga fång. Sen kan det ju vara på grund av något annat med, men på rak arm associerar man det inte med så många 'färdiga' diagnoser mer än fång, men det är ju eg ett försök att avlasta tårna, så 'allt annat' som gör att de vill avlasta tådelen på hoven kan teoretiskt ge dubbelslående steg.

Om den dubbelslår skulle jag röntga för säkerhets skull innan jag lät den röra sig alltför mycket, jag håller tummarna det verkligen inte är fång på din häst, men även en fånghäst kan bli mkt bättre av skor, så dubbelslår den även med skor skulle jag fortsätta hålla i stillhet och röntga.

*KL*

Lite allmän uppdatering. Det lilla buset, tidigare känd som Lillen, är nu ute i inte bara stor hage utan större än innan. Den han hade blev så förbannat hal och slirig och jag vill inte se 4 dm långa 'slidespår' i leran. Så jag roterade hagar ett snäpp. Fullblodet fick gå ut i fullstor gräshage (vinterhagen), med baktanken inte bara se om han klarar mer rörelse, utan att han just ska äta mera gräs. Inget jag vill om jag kunde välja, speciellt inte eftersom det var DEN hagen han fick fång i.. Men jag måste 'hålla liv' i magen nu när han äter så fruktansvärt lite.

Och ponnyn fick då ta fbl gamla hage, som är nästan fullstor. Mer gräs än jag önskar, men det är det ju överallt. Den lilla far omkring som ett galet popcorn, men *peppar peppar* ingen värme/puls/annat hos någon av herrarna. Ponnyns mage är fortfarande för blöt men idag kom jag i alla fall ihåg att köpa jäst.

Och nästa vecka är det skoning (om hovis/jag/vi får tag i lämpliga skor) för den lilla, sen någon veckas bara gå i hage efter skoningen och SEN - igångsättning. Wohoo! Fbl sätter jag igång så snart vi fått ordning på hans stackars onda tand.

Jo, det är ju en klinikhovslagare (dock inte på "min" klinik) som har gett mig "tillstånd" att sätta igång försiktigt (med koll på puls, etc) och då med ridning, alternativt tömkörning. Han nämnde inget speciellt om underlag. Litar på honom och hans råd till 100%. Det är mest mig själv och mitt eget vett och förstånd som jag inte litar fullt lika mycket på...;)

Hur gick det med hältan, var det inte ponnyn som var halt för ngn dag sedan?
ursäkta mig men jag har svårt att hålla reda på alla.

*kl*
En fråga, om en häst går med dubbelslag bak, kan den ha haft fång bara bak? eller måste den även ha haft fram isf?

Ja visst kan den ha haft fång endast på bak men det brukar bara inträffa på Ston som går in i högdräktighet och är barfota bak med dåliga hovar eller strax efter fölning med kvarvarande efterbörd.

Fram behöver den inte i dessa fall drabbas av fång men en sak är säker, har en häst drabbats av fång fram (och det inte är belastnings fång) så har den garanterat oxå fått fångreaktioner bak.

Dubbelslående steg är klassiskt för en fånghäst, däremot inte en garanti för att den drabbats av fång. Det finns flera andra orsaker till varför en häst har ett dubbelslående steg.

delvis knapplån

Jag har fått följande råd om igångsättning:

Min ponny fick börja vara ute i lite större hage och promeneras i våras. Promenaderna skulle vara på mjukt underlag helst inte grusvägar. Och jag skulle hela tiden hålla koll på pulsen. Hagen blev det inte så mkt med pga vädret fruset, knaggligt, lera om vart annat så jag gick mkt promenader. hon var helpeppad de kanske tre första gångerna men lugnade sig sedan. Nu är hon ganska lätthanterlig och mkt van vid skogspromenader så det fungerade för oss. Hon var lite grand i en typ boxhage i våras några timmar om dagen.

Sedan har jag kunnat utöka denna hage så hela sommaren har hon gått i en rasthage kanske ett par tusen kvadratmeter med munkorg halva dygnet och promenaderna har fortsatt. Jag har skrivit detta innan men jag började på eget initiativ pga sjukdom att åka häst sista delen av promenaden. Efter koll med veterinär så är det OK om det sker på mjukt underlag.

BM jag tycker att du ska göra det som blir bäst och lugnast med hästen. Jag kan tycka att det är ganska bra för min att bli sadlad och riden ibland så att hon vänjer sig i huvudet mer än kanske själva ridningen. Jag menar att man övergången till att helt plötsligt börja vara ridhäst igen blir lite lugnare.

Hur gick det med hältan, var det inte ponnyn som var halt för ngn dag sedan?
ursäkta mig men jag har svårt att hålla reda på alla.

Nejdå, du är på banan. Vet inte om man kan kalla det halt, är väl en tolkningsfråga. Men han rörde sig knepigt bak och hade problem bak i vändningar för flera dagar sen. Pulsade BB och var lite varm.

Fick ju stå i arresten ett dygn, sen pulsfri och fin, så då fick han gå ut i sjukhagen igen dygnet efter. (Jag uppdaterade då i tråden, men jag har heller inte rätt på alla och vilken som var vem när jag läser, så ingen fara) Vilken han härjade i och gjorde slidespår i leran, till mattes fasa. Han kom dock in med svala, 'pulsfria' ben efter det och rörde sig obehindrat och vände obehindrat, så sen fick han dagen efter det gå ut i den större hagen, och det är idag tredje dagen han går i den större.

MM, var riktigt nervös där ett tag. Men det tycks ju varit något tillfälligt, hoppas jag. Men har stenkoll nu (eller ja inte igår för då kom jag inte ens hem efter jobbet).

Velade lite om ha kvar några dagar till i liten eller släppa på stor, men för var dag i liten blir det ju mer spring sen NÄR det släpps ut, och det kändes värre (speciellt som det om man drar ut på det riskerar att krocka med att han nyss blivit skodd, och det vill jag inte). Hoppas det var ett 'rätt-val' bara. Ska strax gå ut och ta in och kolla.

Måste tacka dig (och andra fång insatta bl.a forest autumn) för alla frågor jag fått besvarade!:bow: Min fjord fångis har nu gått i hage i en vecka. Ingen puls, normal värme *peppar peppar* Trots vilda galopper och bus med stoet!! :love:

Har insett att man nog klarar detta även om jag blev helt förskräckt i början, desstutom när båda två blev sjuka!! Mina klarade sig relativt enkelt undan, hoppas allas fångisar i denna tråd blir friska och kan leva ett normalt hästliv!

KL

Är jag feg eller smart:confused:?

Hästeländet har ju, som bekant, haft två tappskor sedan senaste skoningen, och vi har fått åka många gånger för att slå på skorna igen/alternativt få på gipstoffla nu på sistone. Allt som allt har vi varit nere fyra ggr (tappsko på vf, gipstoffla på vf, sko tillbaks på vf, tappsko på hf) sedan den 22/9...:crazy: Vid skoningen, den 22 september, tyckte ju hovis att jag kunde börja sätta igång. Men jag tycker själv att jag ibland ser lite, lite ömhet och någon snubblighet hos hästen. Ingen värme (i morse var hovarna ISkalla) och ingen puls dock. Vänster fram, som är sämst, blev rättså illa tilltygad när skon slets av. Efter mycket velande fram och tillbaks övervägar jag att inte göra ett smack med henne förrän vi varit nere hos hovis igen den 10 nov (ordinarie skoning inbokad då)!

Ja, vad tycker ni? Är jag klok eller är jag överförsiktig:crazy:???

*KL*
Jag tror min lilla B-ponny fått fång=( Eller jag är ganska säker på det.
Han har haft det tidigare på sommrarna men det var några årsedan nu då han inte fått beta gräs alls dom senaste åren. Men han har alltid klarat gå med dom andra hästarna i stora hagen på hösten när gräset slutat växa men inte i år tydligen. Var frost i gräset imorse och han har vart lite dålig i magen dom senaste dagarna så jag antar att det gjort honom mer känslig.

Han mår inte alls bra idag, svullen i kotorna (fram), puls, stel och ovillig att röra sig, och är idag väldigt lös imagen.

Han skoddes i torsdags, någon som vet om det kan ha inverkat??

Den lilla stackaren står nu i en välströdd box och kommer nog få stå där ett tag:cry:

Ville bara ventilera mig lite:crazy:

Usch, stackare (både hästen och du) :(!

Han mår inte alls bra idag, svullen i kotorna (fram), puls, stel och ovillig att röra sig, och är idag väldigt lös imagen.

Ja, det låter ju som fång.

Han skoddes i torsdags, någon som vet om det kan ha inverkat??

Det kan säkert ha varit en ytterligare "stressfaktor" som hjälpt till att utlösa fånget.

Jag tycker att du är klok (och kanske överförsiktig).
Nu för tiden så tänker jag ofta så här: egentligen borde hon kunna göra ......och så ngt exempel som idag att gå ut på frostgräset med munkorgen på... men sedan så tänker jag att vi har inte kämpat i tio månader för att hon ska bli dålig igen. Och sedan låter jag bli att som idag släppa ut henne så länge det var kallt. Jag är nog också överförsiktig i så fall. Det gör inte mig ngt det är jag gärna om det förhindrar att allt börjar om igen.

Du hinner ju rida sedan.

Jag tycker att du är klok (och kanske överförsiktig).
Nu för tiden så tänker jag ofta så här: egentligen borde hon kunna göra ......och så ngt exempel som idag att gå ut på frostgräset med munkorgen på... men sedan så tänker jag att vi har inte kämpat i tio månader för att hon ska bli dålig igen. Och sedan låter jag bli att som idag släppa ut henne så länge det var kallt. Jag är nog också överförsiktig i så fall. Det gör inte mig ngt det är jag gärna om det förhindrar att allt börjar om igen.

Du hinner ju rida sedan.

Vi tänker fruktansvärt lika om saker och ting...;) Jag känner precis likadant. När man väntat så länge som man har, kan man precis lika gärna vänta lite, lite till och vara SÄKER!

Ja, jag är ganska säker på att det är fång:cry: Tyvärr!
Så tråkigt med ett sådant här bakslag när han klarat flera sommrar nu utan någon fångkänning alls.
Tycker så synd om honom, för det syns verkligen att han inte mår bra och har ont.

Funderar lite på hur det funkar att ge butta nu när han redan har obalans i tarmen:confused: (han har fått det tidigare när han haft fång och då har det funkan utan komplikationer)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 354
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 225
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka