Sv: Fångtråd del 5
Jag får det till en månad när jag läser dina inlägg men OK jag är inte alls ute efter att bråka utan försöker bara få reda på vad som har hänt.
Gjordes ovanstående hältprov på en häst där veterinären misstänkte fång?
Fång kan komma ganska så sakta och smygande speciellt på en överviktig häst om den är lite insulinresistent (om jag har förstått det jag har läst om IR). Det kan ju ha varit på gång ganska länge. Eftersom det då uppenbarligen inte har gått över så hade i alla fall jag börjat undra över om det är ngt som hästen utsätts för som triggar igång det fortfarande. Fodret är ju det som ligger närmast till hands att misstänka. Silage kan ibland innehålla en hel del socker vilket AW redan har skrivit. det behöver ju inte alls vara så. Men om det är så så tror i alla fall jag att det tar längre tid innan fånganfallet hävs om hästen hela tiden utsätts för det som har satt igång det.
men jag kan naturligtvis ha helt fel.
Lite bakjäst är nog inte helt fel att ge den för att stabilisera tarmen.
3 veckor sedan han blev dålig, jag hade inte väntat mig att han skulle bli hältfri utan smärtlindring på den tiden.
Nu har jag plockat fram papperna, 1 grad halt vf i trav och vid longeringen på grus(för att provocera) 2 grader. Han är barfota vilket vet. tyckte var ok att fortsätta med.
Varför byta ut silaget? Min förhoppning är att jag ska börja ge honom lite halm(blötlagd). Funderar på att köpa lucern men är inte så sugen på att introducera nytt foder förrens han är bättre.
Vet tyckte att anfallet var lindrigt.
Jag får det till en månad när jag läser dina inlägg men OK jag är inte alls ute efter att bråka utan försöker bara få reda på vad som har hänt.
Gjordes ovanstående hältprov på en häst där veterinären misstänkte fång?
Fång kan komma ganska så sakta och smygande speciellt på en överviktig häst om den är lite insulinresistent (om jag har förstått det jag har läst om IR). Det kan ju ha varit på gång ganska länge. Eftersom det då uppenbarligen inte har gått över så hade i alla fall jag börjat undra över om det är ngt som hästen utsätts för som triggar igång det fortfarande. Fodret är ju det som ligger närmast till hands att misstänka. Silage kan ibland innehålla en hel del socker vilket AW redan har skrivit. det behöver ju inte alls vara så. Men om det är så så tror i alla fall jag att det tar längre tid innan fånganfallet hävs om hästen hela tiden utsätts för det som har satt igång det.
men jag kan naturligtvis ha helt fel.
Lite bakjäst är nog inte helt fel att ge den för att stabilisera tarmen.