Fångtråd del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 5

Näe, är inte säkert att hon blir bra men vet är ju positiv iaf.
De vet att jag vill köpa henne, men om hon nu blir bra till jul som de tror
och kan fortsätta i verksamheten är det inget alternativ att sälja.
Hon har mest gått nybörjarlektioner och handikapp de senaste åren
och det kanske hon kan fortsätta med, och där är hon verkligen en tillgång!

Släppa taget är inget alternativ då hon är mitt allt.. Ser ingen riktig mening med livet om hon inte finns :/

Jo, jag hoppas på att hon är en sån som blir bra oavsett vad man gör :)
Hon är oerhört envis så vem vet, det kanske går vägen om man ger henne tid.

Det var ju väldigt konstigt "innan", hon var inte speciellt tjock, har alltid varit smäcker,
inte sådär maffiga som connemaror kan vara (förutom halsen då som är lika stor som hela hennes kropp ungefär).
Hon kom hem från betet, och efter en vecka blev hon dålig.

Menar du att Zorbas fötter ser bra ut? :O
Blir säkerligen en del faktafel/missförstånd eftersom
det enda jag vet är det som hon som hon står hos nu säger,
och Zorba är ju inte hennes så hon har väl inte råkoll heller.
Men det jag ser med ögat eller tiden hon varit dålig går inte att ta miste på.

Sen är jag inte där varje dag så jag vet inte, hon kanske gått jättemkt bättre den senaste veckan!
Det blev iaf stooor skilland från barfota till skor.

Jaha, oj!
Jag tänkte att 2 veckor va så kort tid, så du måste ha menat januari 2 år efter :D
Men oj, 2 veckor låter ju väääldigt lite om man jämför med Z som fortfarande går dåligt efter snart 3 månader.

Jag har svårt att svara just dig, för det är ingen ide att skriva det jag tänker. Det är liksom inte ditt fel och du ska inte behöva ta skiten. Men jag blir så ledsen över att läsa om det, och kan ju föreställa mig hur hemskt det måste vara för dig.

Men en liten parantes så är det inte bara hur de går, utan hur det ser ut i hovarna med. Min L t ex rörde sig ju illa längre än Forests. Men Forest ponny var (och är) mycket mer illa däran.

Din både rör sig illa och har ordentliga hovbensförändringar, så rent generellt är konvalescensen ännu längre. Personligen är jag inte helt säker på att konvalescens över huvud taget är det bästa, jag anser inte man kan berättiga att en fånghäst ändå har såpass ont så långt efter, och så att säga låta den gå så. Även om den blev bättre med skor, så är den fortfarande rejält dålig. Och jag anser att det är oförsvarbart att den har det som den har det =/

Men jag håller tummarna stenhårt att det ändå ska lösa sig till det bästa i slutänden!

Jag vet inte om det är OK att diskutera detta. H Z säg ifrån så släpper jag det.

Men jag har sett flera fånghästar på bild i artiklar om fånghästar.
Det går uppenbarligen att få flera av de fall som när jag ser på bilderna har jag tyckt att de har varit jättedåliga men ändå blivit så pass bra att de kan användas till ngn lättare ridning i alla fall. Jag menar att om bara ponnyn får vård så kan den - kanske bli bra.

Om det nu är som några av oss misstänker att veterinären är lite väl optimistisk. Men det är kanske helt fel - vem vet egentligen?

Själv så hatar jag denna sjukdom och önskar att den aldrig vore uppfunnen!!
Det är ganska intressant att läsa om den men i verkligheten med en sjuk häst är det fruktansvärt.

Jag vet några halvblod som knappt har vilat alls, inte röntgats o som har satts igång ganska tidigt som inte har varit halta alls efter det- flera år sen..
Däremot kan jag ha åsikter om hur de ser ut i hovarna, men funkar- gör de:bow: Tävlar oxå.
De har däremot blivit igångsatta på ridhusunderlag- inga hårda, steniga eller rotfyllda stigar/ vägar.

Jag vet inte om det är OK att diskutera detta. H Z säg ifrån så släpper jag det.

Men jag har sett flera fånghästar på bild i artiklar om fånghästar.
Det går uppenbarligen att få flera av de fall som när jag ser på bilderna har jag tyckt att de har varit jättedåliga men ändå blivit så pass bra att de kan användas till ngn lättare ridning i alla fall. Jag menar att om bara ponnyn får vård så kan den - kanske bli bra.

Om det nu är som några av oss misstänker att veterinären är lite väl optimistisk. Men det är kanske helt fel - vem vet egentligen?

Själv så hatar jag denna sjukdom och önskar att den aldrig vore uppfunnen!!
Det är ganska intressant att läsa om den men i verkligheten med en sjuk häst är det fruktansvärt.

Som förtydligande så var/är det alltså inte att ponnyn inte är symptomfri nu jag menade, utan det att den stått i månader och haft ont utan smärtstillning, gått i hage osv. Dvs just att den har det som den har det - ont och inte får hjälp mot just det (med smärtis, mjuk bädd osv). Det har alltså eg ingenting med fånget i sig att göra, gick den med lika ont av något annat under samma tid skulle jag känna likadant.

Men det kan ju inte HZ påverka, och det är ju verkligen inte hennes fel. Vilket måste vara ren tortyr. Och jag håller tummarna stenhårt att det slutar på bästa sätt (vad det är vet jag inte, men att hon får köpa ponnyn ochd en blir bra tycker jag låter bra =))

Det verkar som att den trots allt får adekvat vård.
Man brukar inte få vara ridskolchef utan utbildning o större erfarenhet.

Många ridskolehästar har det riktigt bra o får mer motion än de flesta privathästar:bow: vars ägare många gånger tycker att haglivet räcker.

Det verkar som att den trots allt får adekvat vård.
Man brukar inte få vara ridskolchef utan utbildning o större erfarenhet.

Många ridskolehästar har det riktigt bra o får mer motion än de flesta privathästar:bow: vars ägare många gånger tycker att haglivet räcker.

Det finns inget som säger att en ridskolechef kan NÅGOT om fång. Det känns som om du har gjort någon slags mystisk helomvändning :confused:? När min vet tyckte att min symtomfria häst kunde få komma ut och gå korta promenader (pga ingen boxhage) i april, då tyckte du att det var på tok för tidigt. Då hade hästen stått på strikt boxvila i två månader, trots allt. Ridskoleponnyn har ju knappast stått på boxvila alls, utan har från början varit i rörelse. Den är fortfarande absolut inte symtomfri, utan haltar och vänder illa fortfarande. Du kan väl ändå inte mena att denna behandling följer någon annan genomtänkt behandling, som t.ex. den på Strömsholm???

För övrigt håller jag med dig om att många ridskolehästar har det jättebra, men det hör inte precis hit annars, tycker jag. Det hjälper ju knappast Zorbas häst...

Vill inte diskutera ridskolan eller så, hästarna har det bra och får
bra vård, jag skriver om detta fall här för att jag vill höra andras erfarenheter och blir bara förvånad att det skiljer så mkt i vården av fånghäst.
Hon får den vård som dom anser/tror är bäst, det är inte så att hon missunnas av lathet/brist på pengar etc. Att vården hon får är väldigt annorlunda än vad många fånghästar får beror inte på ridskolan, de gör ju allt som vet säger att de ska göra. Behöver inte diskutera byte av vet etcetc heller, det är ändå inget som kommer att ändras/jag kan påverka.

Kl.

I fredags den 23/10-09 fick tre ponnysar som led utav fång vandra vidare hos mig, har käpat med dom sen i våras och pulsen har inte släppt trotts all butta och olika behandlingar så nu fick egot gå och gömma sig och dom slapp lida mer. Men gud vad jag skulle vilja ha tillbka dom :cry:.

Lycka till med era hästar, men glöm inte att dom inte mår dåligt av att göra sin sista resa, det är bara vi som går i itu utav det.

Ja det var inget lätt beslut och jag ville bara säga till min vet att han kunde åka hem igen :( men nu ligger deras fina små kroppar i sommarhagarna (nedgrävda alltså) och dom står vid deras kompisar enligt mig :laugh: men usch vad tomt stallet är nu :cry: men det var det rätta, mina känslor får inte gå före deras välbefinnande.

Suck, varför kan det inte få vara enkelt. Fbl är antagligen ganska öm i sin stackars mun sen ingreppet i fredags. Han äter iaf ännu krattigare än innan :crazy: Han ser ut att tugga bättre det jag sett honom tugga, men 'viljan' att äta tycka vara sämre, eller hur man ska säga. Han är och petar i fodret men äter knappt. Igår åt han 7.5 kg blött silage på hela dygnet *panik*

Går ju på gräs, men står mest och hänger i hagen, betar inte ens.

Så, efter en hel natts funderande på jobbet, med fördelar mot nackdelar, vikta risker mot varandra osv så gick jag imorse när jag kom hem ut och plockade bort avdelningen på hans hage. Nu har han nästan fullstor hage (Lillen ockuperar ju en bit av den), full med gräs. Han gick iaf iväg och började beta när jag öppnade, får se om det hjälper. Det är lika mycket gräs i den del han gick innan som i den nya så det BORDE eg inte påverka alls, men måste ju göra något så bara prova.

Om han äter (mer) gräs är risken för fång större. Om han inte äter så är risken för magsår jättestor, och får han magsår och kolik och jävelskap igen ökar DET risken för fång..

Det är kul nästan jämt..

I övrigt önskar jag att jag hade en videokamera så jag kunde roa er med en video på Lillen ;) Det ser helfestligt ut när han äter silaget genom munkorgen. Slurp så 'sugs' en silagetuss in genom hålet och försvinner typ ;)

Usch, så jobbigt...:( Det är alla de här :devil: besluten man måste fatta på egen hand hela tiden som är så jobbiga!

Mm, jag HOPPAS att det bara är lite 'emlighet'. Han är iofs rätt smärttålig, men samtidigt så var de ju ner och fick 'mejsla' ut tandfragmentet och det var blodigt och dant. Han får ju fortfarande metacam, men det kanske inte räcker till lika mycket nu? Och kanske han 'lessnat' lite, om man provat äta 35 gånger och varenda gång har det gjort förbannat ont, så är man kanske inte så sugen att prova att äta igen gång 36?

Annars kommer vi snart vara tillbaka på kliniken *suck*, för metacamet ska ju bort vad det lider. Och man trodde/förutsatte att han direkt fragmentet var borta skulle äta normalt. Dvs det här var INTE väntat. Har avhållit mig från att ringa akut och tycka 'hjälp' men äter han inte bättre imorgon bitti får jag nog ringa och höra. Frågan är väl hur mkt som eg finns att göra åt det just nu mer än vääänta?

Men, äter han av gräset får han ju i sig lite fibrer i magen iaf, även om han knappast får i sig ens i närheten av energi och protein nog. Och kanske kan det 'snurra igång' äteriet igen? För som sagt, han åt bättre med en bruten tand med löst fragment som satt och vickade, en han gör nu. Sanslöst nog..

Usch, så jobbigt...:( Det är alla de här :devil: besluten man måste fatta på egen hand hela tiden som är så jobbiga!

Håller med dig om att det är jättejobbigt.
Men ju mer man lär sig om denna sjukdom desto lättare blir det på ngt sätt.
Det känns som om man har koll på läget - ibland i alla fall. Svårt att förklara vad jag menar men det känns helt klart mkt bättre än vad det gjorde för två och ett halvt år sedan och jag inte visste någonting

Till AW jag hoppas att det bara är ngt tillfälligt som snart går över igen.

Helt klart sant! Trots det känner jag fortfarande att sjukdomen är nyckfull, och till råga på allt har den nästan gjort mig "skrockfull". Kan vara den minsta detalj som jag knappast vågar ändra på, för tänk om det sätter igång någonting...:crazy: Ibland får jag säga till mig själv på skarpen att "nu är du bara fånig" :D!

Håller med dig om att det är jättejobbigt.
Men ju mer man lär sig om denna sjukdom desto lättare blir det på ngt sätt.
Det känns som om man har koll på läget - ibland i alla fall. Svårt att förklara vad jag menar men det känns helt klart mkt bättre än vad det gjorde för två och ett halvt år sedan och jag inte visste någonting

Det är ju tudelat med ökad kunskap, å ena sidan så ju mer man lär sig dessto mer faror dyker upp. De fanns ju där hela tiden, men man blir medveten om dem. Innan jag nu hörde talas om IR och läste in mig extra på fruktan i gräs, så var ju höstgräs och vintergräs 'tryggt' för fångis liksom, och hö var helsäkert. Eller inte då..

Så så blir det ju jobbigare med mer kunskap, helt plötsligt är ALLT 'farligt' och hur man än vänder sig så kan man inte få bort ALLA faror.

Men jag tycker också ändå det känns bättre att veta. För även om jag tyvärr inte kan få bort gräset för Lillen även om jag VET att det är (potentiellt) farligt, så kan jag göra så mycket som möjligt utefter omständigheterna att MINSKA risken. Och iom att jag är medveten om den kan jag hålla mer koll osv. Och framförallt så kan jag VÄLJA om jag ska ta risken eller ej.

Det skulle kännas skit, såklart, om Lillen fick ett återfall nu pga det lilla gräs han får i sig. Men det skulle kännas ÄNNU värre om jag inte vetat om risken, lugnt släpp honom på det här halvdöda höstgräset, utan munkorg men i begränsad hage, och trott jag var säker. Och så får han ett återfall, och DÅ får jag veta att 'sådär skulle du absolut inte gjort, det är ju jättefarligt'.

Helt klart sant! Trots det känner jag fortfarande att sjukdomen är nyckfull, och till råga på allt har den nästan gjort mig "skrockfull". Kan vara den minsta detalj som jag knappast vågar ändra på, för tänk om det sätter igång någonting...:crazy: Ibland får jag säga till mig själv på skarpen att "nu är du bara fånig" :D!

Jag förstår precis vad du menar!
Om man har hittat ngt som fungerar så vågar man inte ändra på det för då är i alla fall jag övertygad om att min ponny kommer att få fång omdelbart.

Nu har de i stort sett ätit upp allt gräs i sin hage. I alla fall för en häst som går med munkorg. Så nu blir det besvärligt på dagarna med lite väl långa pass med lite väl lite mat. Alternativen är att antingen öppna hagen ut mot vallen lite. Det gjorde jag en gång i somras ca två meter ut. Då ökade pulsen så jag fick snabbt backa tillbaka staketet. Ett annat alternativ är att ta av munkorgen några timmar varje dag. Det vågar jag definitivt inte, blir lätt hysterisk bara vid tanken på det, speciellt som det närmar sig årsdagen för fånganfallet. Å andra sidan ska hon kanske inte ha munkorgen hela vintern eller :crazy:

Det sista alternativet blir helt enkelt ändrade tider i hagen vilket innebär att jag får åka hem och ta in henne på rasten vissa dagar i veckan. det känns helt klart som det tryggaste alternativet.

Låter mer som han har ont i magen igen. Går han inte fortfarande på behandling för det?

Gräset är inte lika farligt nu. jag skulle sakta men säkert ta av munkorgen så att de äter upp det som finns- innan mer frost kommer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 354
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 224
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 178
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix