Fångtråd del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 5

Vad underbart att allt fungerar så långt :)!

Jag vet, jag undrar också hur det kommer att gå när jag sitter på min toka för "första" gången. Har inte ridit henne sedan i november/december förra året, tror jag...:crazy: Hur beter sig en häst efter ETT ÅR...:eek:??? Ska ha maken med som ledare de första gångerna, har jag tänkt, för det förhindrar väl förhoppningsvis det värsta som ev kan komma! Kanske att jag lägger sadel på henne till helgen (om nu hovis enkelt kan slå på skon utan några komplikationer, vill säga) och sitter på henne en liten stund. Det skulle vara såååååå KUL :D!

Hehe, L är ju bara insutten/påbörjad inridning. Och kommer antagligen inte gå i fullstor hage när det är dags att kravla upp igen heller (iom att gräset lär vara kvar). Yihaa ungefär.

Vi kanske borde investera i sådana där uppblåsbara 'airbagskyddsvästar'? :devil:

Disse vet jag hur han blir, och han är dryg nog, milt sagt, han har brutit lillfingret på mig genom att hinka av mig vid två igångsättningar, och vi brukar vara nere i dikena och explodera. Fast honom kan jag droga litegrann om det blir alldeles för livat. Men Lillen.. Och när han bockar i hagen, ni har ju sett bilderna, halsen är väck, finns inget som tar emot, och han kan 'alla trick'. Hmm, kan man muta honom kanske? Om jag har en morot i ett snöre framför nosen? ;)

Japp, min är ju bara 6 år så tokigheterna sitter, milt sagt, i fortfarande...:crazy: Har ju sett hur hon gör "slide stops", bocksprång och diverse "trevliga" saker i hagen (är ju, hrm, bland annat då hon skuttar ur skorna). Hittills har hon dock varit mycket, mycket beskedligare med ryttare än vad hon är på egen hand i hagen, så vi får väl hoppas på det bästa! Om Griffin-sadeln nu passar så är det ju jättebra på många sätt, men bland annat för att den är så "sträv" i sitsen (fuskmocka). Det i kombination med helskodda ridbyxor borde klistra fast mig rättså bra...;):D

D är 15 år.. Det verkar inte hjälpa, så jag är rädd att din nog också hört till de permanenta busfröna ;)

Helskott är fina grejer ja, jag funderar på klister också, har ju ingen fuskmocka jag även om det är syntet..

Fast, han kanske är jätterar och skötsam, han har ju brytt sig nada hitills om alla påhitt, så om Gud är god och Muprhy tittar bort kanske? Annars får jag säkert bra balans om jag ska rida igång två känguruskuttande, explosiva saker. SNö var det, djuuup, mjuk snö tack =)

När räknar du med att kunna börja rida?

Sist när vi skodde om, för ungefär tre veckor sedan, fick jag ju okej av hovis att börja sätta igång lite försiktigt. Sedan har det ju kommit två tappskor och en glasfibertoffla emellan...:crazy:

vad du är uppe tidigt! :D

Du får helt enkelt se det som att det som bestämmer här i världen tycker att din häst borde vänta 3 veckor, det kanske hade hänt något fruktansvärt om du satt igång för 3 veckor sen, vem vet (lite flum så här på morgonen)... Så nu när du sätter igång så blir det perfekt istället :idea:

Tidigt;)? Då skulle du se när jag öppnar på jobbet för då är jag uppe kl 4!

Ja, jo, din filosofi låter ju bra :D! Har ju varit med om värre saker än så för all del med hovböldperioden (en i varje hov i somras, tätt efter varandra) och den obefogade, men väldigt frustrerande, anmälan till djurskyddet. DÅ var jag lite bitter, vill jag lova :mad:!

Jo, det förstår jag med, och jag har också skrivit (fast det kanske inte var i denna tråden förresten) att det är det som är nackdelen och därför jag var skeptisk till det och frågade om det verkligen var lämpligt till en överviktig häst.

Man behöver kanske inte ösa i den en hel förpackning åt gången.

Delvis KL
Man kan TÖMKÖRA rakt fram ut i skogen o se hur de uppför sig.

Får de bara till rutin att gå dagligen brukar det inte bli ståhej- om man inte själv är som en stålfjäder o sitter o håller i tygeln- chill out.:grin:
alex hästar har ju fått gå i stor hage, så varför skulle annars väluppfostade individer uppföra sig illa. De har ju fått fräsa av överskottsenergin o borde vara som vanligt- hästar som bara skrotar i hagen.

att de KAN göra konster i hagen är inte samma sak som att de gör det med ryttare på.
Ingen av mina har någonsin försökt sig på rodeo- inte ens den stora efter 14 v. boxvila som ung. Sen måste man ha en gnutta humor när man sysslar med hästar o större tålamod med unghästar.
Har de dessutom varit allvarligt sjuka så borde man se med blida ögon på att livsgnistan finns där:bow:

kl

Nu har vet kollat på Zorbis, och säger att det är 70% chans att hon kommer tillbaks till ridskolan till jul.
Kan det vara så "lätt" att rätt skor gör att hon går från att vara väldigt dålig under lång tid till att kunna gå med på lektioner igen, på bara 2 månader?
Isf verkar mkt som skrivs här inne väldigt överdrivet/onödigt?
Menar inte att klanka ner på vad som skrivs eller att det inte stämmer, men OM hon blir bra så fort, så är det ju underligt eftersom hon "missat" mkt av det som de flesta här inne ser som en självklarhet vid behandling av fång.
Visst att vissa hästar kan klara sig ändå, men hon var ju inte lite dålig,
hon var ju jättedålig med kraftiga rotationer samt blödningen som blev för några veckor sen iom att hovbenet tryckt på sulan.

Menmen, jag ropar inte hej, avvaktar och ser.

När det gäller fång så har olika veterinärer helt olika idéer om när man kan sätta igång en fånghäst. Det är bara att konstatera.
Jag har diskuterat detta med tre hästklinikveterinärer, traktens mest kända och erfarna hästveterinär och min hovslagare.
Två av klinikveterinärerna tyckte att jag kunde sätta igång min ponny i våras. Resten dvs två vet och en hovis anser att man bör vänta nästan ett år efter fånganfallet dvs hon kan börja ridas (mer än bara kortare skritturer) om ungefär en månad - om allt är OK.

Jag har hela tiden varit helt inställd på att vänta tills hovarna har vuxit ut och hovbenet förhoppningsvis har hittat tillbaka till ursprungsläget så mkt som möjligt.

Min ponny var ganska så dålig i julas. Men jag har läst om den du skrivt om. Den verkar ha haft mer ont, under mkt längre tid, inte fått vara stilla lika mkt och därmed också ha fått större förändringar i hovarna.

Men jag hoppas att jag har fel - verkligen!
Du verkar mkt engagerad i hästen. Kan du inte köpa den? Heldum tanke antagligen men jag vet inte......

Ett år från första anfallet eller ett år efter att hon slutat halta?
Z haltar ju fortf "mkt", ingen tvekan om att hon är oren om man säger så.
Vänder man henne är det ju mkt stillastående och ett ben i taget etc.
Att gå från så pass oren till att ha blivit igångskrittad, genomriden
och klar för ridskolelektioner med mkt böjda spår på 2 månader låter för mig som väldigt tajt, men det är ju bara min åsikt, självklart har vet mer erfarenhet än mig.

Jag vet inte om de tänkt röntga igen men annars är det ju svårt att veta hur det går med hovbenet, vilket inte verkar blivit så mkt bättre eftersom det tryckt på sulan och skapat en blödning under.
Men det verkar ju som om det inte är "så farligt" ändå att hovbenet roterat mkt, eftersom hon förväntas fungera normal som ridhäst ändå (med rätt skor).

Näe, hon ägs av ridskolan och de gör sig bara av med hästar om de inte passar i verksamheten eller är för dåliga/sjuka för att ridas, och då blir det ju oftast att ta bort, inte lätt att placera en sällskapshäst.
De tror ju på henne, att hon ska klara av det här och fortsätta på ridskolan.
Men visar det sig att hon inte funkar på ridskolan för att hon kräver för mkt särbehandling/inte kan ridas på det sättet så vill jag ju absolut köpa henne, hon är mitt allt! :love:

Har inte följt tråden så bra. Men vad är det för skor och på vilket sätt hjälper det fången?
Var det belastningsfång eller hur påverkar skorna fången? Menar du att hästen blev frisk av att få rätt skor, eller blev hästen sjuk av att ha fel skor?

Vet tyvärr inte vad skorna heter, det är som en extra "platta" över tån, som slutar vid strålens spets.
Vet inte exakt hur det påverkar, men det avlastar tån på nåt sätt, hon går mkt bättre med dem (innan var hon barfota)!
Hon är inte frisk, men enligt vet på god väg att bli symptomfri och ridbar.

Jaha, det verkar ju ganska logiskt. Det tar ju tid innan de slutar ömma helt. Hoppas att det funkar bra på din häst, vore ju toppen om skorna gör så att hon inte har ont och kan komma igång med ridningen igen.:)

Hon har haft ett i stort sett osynligt fånganfall hösten 06.
Sedan fick hon ett betydligt värre anfall strax före jul. Hon fick NSAID from det att vi konstaterade fång. Men det tog ett tag innan det tog bort smärtan. Hon har rört sig obehindrat from början av januari. Jag menade alltså ett år efter anfallet. Hon hade "bara" ett anfall.

Har hästen varit på klinik? (bara undrar)
Jättejobbig sits du har hamnat i!

Nu är jag inte veterinär och vill egentligen inte alls påstå att jag kan mer än en veterinär. Jag kan egentligen inget om olika sjukdomar och har inte heller sett hästen. Men jag har läst en hel del om fång i forskningsrapporter och veterinärartiklar, de flesta från utlandet.
Jag tycker att det verkar mkt konstigt att veterinären såger att ponnyn ska bli bra redan till jul.

Resten dvs två vet och en hovis anser att man bör vänta nästan ett år efter fånganfallet dvs hon kan börja ridas (mer än bara kortare skritturer) om ungefär en månad - om allt är OK.

Jag känner 100% förtroende för min hovslagare (som också är klinikhovslagare på stort djursjukhus i söder ;)) och han har velat att jag ska vara väldigt försiktig med min häst ända tills nu i princip, vilket är 8 månader efter första klinikbesöket.

alex hästar har ju fått gå i stor hage, så varför skulle annars väluppfostade individer uppföra sig illa. De har ju fått fräsa av överskottsenergin o borde vara som vanligt- hästar som bara skrotar i hagen.

Har de dessutom varit allvarligt sjuka så borde man se med blida ögon på att livsgnistan finns där:bow:

Fast många hästar har nog med energi över att bralla i ren glädje just när de får göra ANNAT än att gå i hagen =)

Sen, bara som en parantes, 20 * 40 är minihage för mina, jag skulle inte vara hälften så oroad för ponnyns ev eskapader om han gick i fullstor hage innan jag ska kravla upp ;) Fbl kommer vara mer högt än lågt, jag vet av erfarenhet. Men precis som du säger i slutet, så man får försöka att se det som positivt att de är glada och tycker livet är jippi igen =)

att de KAN göra konster i hagen är inte samma sak som att de gör det med ryttare på.

Nej, och det har ju min aldrig gjort, så det är inte alls säkert att hon gör det denna gången heller.

Absolut, jag håller med dig till 100%! Konstaterade hos hovis idag att det är jobbigt att hon drar av sig skorna, men samtidigt underbart att hon vill och kan springa som hon gör :)! Fast det betyder ju i och för sig inte att jag vill sätta livhanken till...;):D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 354
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 224
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 178
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix