Fångtråd del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 5

Kul om du kan börja rida snart!
Om jag inte minns fel så är din häst ganska ung?
det är nog inte fel att ta det mkt försiktigt i början men att börja lite försiktigt. Min ponny är 8 år, lite äldre (?) men jag tvingades tjuvstarta lite med ridningen efetrsom jag inte orkade gå med henne. Jag skrittar ca tre dagar i veckan 10-15 min. Det är nog ganska lagom i början. Nu är min ponny inte helspeedad utom ibland. För några dagar sedan var skogen full av farliga monster som cyklande människor, taksopande människor (skitfarligt - jag lovar !!) och en bil på fel ställe plus annat som jag inte ens vet om. Så det blev galopp på stället i en backe. Men ben och hovar klarade sig. Men som sagt för det mesta går det mkt lugnt till.

Men jag minns första gångerna jag gick med henne. när hon bara stod inne och hade varit sjuk länge. Det var livat!

Lycka till med ridturen!

:angel:Tog det henne ett år att röra sig obehindrat?

Hon var inne och röntgades några veckor efter anfallet,
och har sen dess bara stått i sjukhage ute på landet.

Jo, jag tycker också det är konstigt, men det ska iaf bli
vääääldigt intressant att se om det blir så :angel:

Ja, min är ju 6 år (shettisen är 13 år). Jo, det låter väl lagom att börja väldigt smått. Om det inte ösregnar på söndag, så kan jag nog inte låta bli att testa lite då...:D

kl

Nu har vet kollat på Zorbis, och säger att det är 70% chans att hon kommer tillbaks till ridskolan till jul.
Kan det vara så "lätt" att rätt skor gör att hon går från att vara väldigt dålig under lång tid till att kunna gå med på lektioner igen, på bara 2 månader?
Isf verkar mkt som skrivs här inne väldigt överdrivet/onödigt?
Menar inte att klanka ner på vad som skrivs eller att det inte stämmer, men OM hon blir bra så fort, så är det ju underligt eftersom hon "missat" mkt av det som de flesta här inne ser som en självklarhet vid behandling av fång.
Visst att vissa hästar kan klara sig ändå, men hon var ju inte lite dålig,
hon var ju jättedålig med kraftiga rotationer samt blödningen som blev för några veckor sen iom att hovbenet tryckt på sulan.

Menmen, jag ropar inte hej, avvaktar och ser.
Det kan vara så att blodet som du såg var gammalt. min hade oxå en blödning i sulan- ej vid strålspetsen. Kan tydligen ske när man har fått en rotation-runt hovbenet. Där kapseln har släppt på tåsidan.
det stannar kvar i strukturerna o syns inte förrän efter 4-6 v.

Ponnies klarar som regel av att belasta när halva hoven eller t o m mindre har vuxit ut- med reservation om den har haft allvarliga rotationer o sänkningar.

Tyngre o större hästar- längre tid. Oxå en stor anledning till att banta- ta bort extrakilon från de svagare hovarna.

Det kan vara så att blodet som du såg var gammalt. min hade oxå en blödning i sulan- ej vid strålspetsen. Kan tydligen ske när man har fått en rotation-runt hovbenet. Där kapseln har släppt på tåsidan.
det stannar kvar i strukturerna o syns inte förrän efter 4-6 v.

Ponnies klarar som regel av att belasta när halva hoven eller t o m mindre har vuxit ut- med reservation om den har haft allvarliga rotationer o sänkningar.

Tyngre o större hästar- längre tid. Oxå en stor anledning till att banta- ta bort extrakilon från de svagare hovarna.

Jag undrar vad du menar med rotation runt hovbenet? Jag vet vad en rotation av hovbenet innebär.

Om lamellvävnaden har gått sönder så pass mkt så att vävnaden har blivit betydligt glesare än vanligt så är den försvagad. Det blir som små hålrum inuti lamellranden i st för vävnad. Det syns i alla fall på min ponnys röntgenbild från i våras som en spricka ung. Och de senaste månaderna som hålvägg undertill. Då ska man inte belasta ponnyn gnm ridning. Däremot får den gärna röra sig en hel del under kontroll av tex pulsen. Detta menar både min hovis och den klinikveterinär som har behandlat min ponny. Hennes hovar har vuxit ner betydligt mer än mindre än halvvägs.
Även om det kanske inte sätter igång ett nytt fånganfall efter så här lång tid så kan hoven ändå gå sönder.

Fast en häst som fortfarande är "mycket halt" och stapplar sig runt "ett ben i taget" i vändningarna kan väl knappast tänkas vara fullt igång om endast två månader :confused:?

Tidigt;)? Då skulle du se när jag öppnar på jobbet för då är jag uppe kl 4!

Ja, jo, din filosofi låter ju bra :D! Har ju varit med om värre saker än så för all del med hovböldperioden (en i varje hov i somras, tätt efter varandra) och den obefogade, men väldigt frustrerande, anmälan till djurskyddet. DÅ var jag lite bitter, vill jag lova :mad:!

Usch, jag fick också gå upp vid fyra en tid i våras bär hästen var sjuk och jag började praktiken vid 6. Ett rent helvete! Men då var det iallfall ljust ute, nu börjar det mörkna och då blir det svårare att komma upp ! Jag är INTE avundsjuk på dig när du måste upp så tidigt! Vid 5 går gränsen för att vara uthärdligt!

Jag hoppas verkligen du kan få sätta igång nu snart.
Jag ska ju vänta ca 2 månader till , men det känns så konstigt, hästen har ju stått snart ett år, och då tycker jag att två månader är "snart" :D

Fast en häst som fortfarande är "mycket halt" och stapplar sig runt "ett ben i taget" i vändningarna kan väl knappast tänkas vara fullt igång om endast två månader :confused:?

Ingenting är omöjligt med rätt veterinär ... :grin: *ironisk*

Min första vet ville ju att jag skulle sätta igång direkt när hästen kunde springa i hagen, som tur var gjorde jag inte det, för nu i höstas så visade det sig att hästen hade 4 mm rotationer vid det tillfället ...

Zorba, det är superkul att hästen börjar bli bättre. Men JAG är skeptisk till att hästen ska kunna vara tillbaka i verksamheten redan inom 2 månader.
Vet att det inte är din häst, men kan du på något sätt få till en ny röntgen innan hon sätts igång? -För att vara på den säkra sidan??

Usch, ja, när hästen behövde medicin och jag skulle vara på jobbet 6.15 så steg jag nog faktiskt upp vid 3.30 - jättekul :crazy:...

Jo, men visst är allting relativt tidsmässigt? När jag ställde hästen på boxvila, med oviss utgång, i februari kändes det som om jag hade en evighet framför mig. Men på något sätt så rinner veckorna iväg med alla rutiner man får in, och allt som behöver fixas och donas. Blev nästan chockad när det slog mig att jag inte suttit på hästen på nästan ett år... Hon var ju halt redan i december förra året, och varken hemmavet eller dåvarande hovis trodde hon hade fång. Hemmavet trodde muskelskada i bogen och hovis menade att blödningarna i lamellranden, som han faktiskt såg, var pga övervikt under sommaren. Men jag har ju egentligen bara mig själv att skylla för att jag inte åkte till klinik med en gång i stället...:(

Usch, ja, när hästen behövde medicin och jag skulle vara på jobbet 6.15 så steg jag nog faktiskt upp vid 3.30 - jättekul :crazy:...

Jo, men visst är allting relativt tidsmässigt? När jag ställde hästen på boxvila, med oviss utgång, i februari kändes det som om jag hade en evighet framför mig. Men på något sätt så rinner veckorna iväg med alla rutiner man får in, och allt som behöver fixas och donas. Blev nästan chockad när det slog mig att jag inte suttit på hästen på nästan ett år... Hon var ju halt redan i december förra året, och varken hemmavet eller dåvarande hovis trodde hon hade fång. Hemmavet trodde muskelskada i bogen och hovis menade att blödningarna i lamellranden, som han faktiskt såg, var pga övervikt under sommaren. Men jag har ju egentligen bara mig själv att skylla för att jag inte åkte till klinik med en gång i stället...:(

Ja det känns helkonstigt att det snart gått ett år sen jag red honom. Är faktiskt lite orolig att han ska ha tappat gnistan när jag väl hoppar upp igen. Eller att det ska bli något mer krångel som gör att han bara ska stå :crazy:
Min blev ju sjuk runt januari, fick ingen luft. Som senare blev det som utlöste fånget pga krångel med matbyte och vila så han blev fet. Men att det verkligen är 10 månader sen jag red honom sist, det låter helt otroligt, fastän jag vet att det är så.

Nej det är nog samma som man kan ge åt flera djur. Därför undrar jag vad hästen har för bakterieflora i tarmen normalt? man tycker att det borde vara enterokocken då annars är det ju orimligt att tillsätta den?

Jag hittade lite bilder från ridhusvändan!

Det blir sååå stor skillnad på bilden beroende på ljus, ställning osv!
DSC00293.jpg

DSC00291.jpg

Jag undrar vad du menar med rotation runt hovbenet? Jag vet vad en rotation av hovbenet innebär.
Jag skriver kort o trubbigt, men menar blödning av att hovbenet släpper, som då kan visa sig i sulan.

Nu får jag fråga dig igen. Vad hade din häst för komplikationer? Bettys har jag numera koll på:angel:

Jag tror att det blir mkt faktafel i zorbas fall- andra o tredjehandsinfo samt en del missförstånd.
Om man tittar på fötterna ser det ut att ha gjorts av ngn riktigt kunnig.
att en blödning visar sig senare o behöver inte vara pga hovbenet.

Jag skriver kort o trubbigt, men menar blödning av att hovbenet släpper, som då kan visa sig i sulan.

Nu får jag fråga dig igen. Vad hade din häst för komplikationer? Bettys har jag numera koll på:angel:

Jag tror att det blir mkt faktafel i zorbas fall- andra o tredjehandsinfo samt en del missförstånd.
Om man tittar på fötterna ser det ut att ha gjorts av ngn riktigt kunnig.
att en blödning visar sig senare o behöver inte vara pga hovbenet.

Min ponny hade lindriga rotationer och måttliga sänkningar båda fram och mindre rotation hb. Jag har inga mått på hur mkt (men har alla röntgenbilder). Hon har hittills, vågar knappt skriva det, inte haft ngt återfall eller annat konstigt. Men pga att lamellerna har brutits ner så är den vävnaden ihålig i framhovarna. eller har varit ska jag nästan skriva. I ena fram är det nästan borta och i andra räknar vi med att det har vuxit ner vid nästa verkning. Då kommer jag att åka tillbaka till kliniken och röntga henne och sedan förhoppningsvis få klartecken att rida mer ordentligt.

Det är klart att det blir en massa missförstånd när informationen går i flera led. Men zorbas ponny (vet att det inte är hennes) har helt klart varit minst lika dålig som min och då inte alls fått vara i stillhet osv. Dessutom var det inte så länge sedan den blev dålig. Det är klart att jag inte har sett den men lite kan man nog kanske ändå gissa sig till.

Min ponny hade i vintras som blåmärken i sulan. Det var enligt klinikhovis och vet inte alls så faligt som jag inbillade mig. Jag kan lätt säg att jag höll på att svimma när jag såg det, var beredd på att hovbenet skulle vara på väg ut.:cry:. Men det var som det tryckte fast en bra bit uppifrån elelr liknande minns faktiskt inte förklaringen, var nog i chocktillstånd.

Senast ändrad:

Jaha, oj!
Jag tänkte att 2 veckor va så kort tid, så du måste ha menat januari 2 år efter :D
Men oj, 2 veckor låter ju väääldigt lite om man jämför med Z som fortfarande går dåligt efter snart 3 månader.

Jag förstår hur du tänkte.
Jag vet egentligen inte vad jag ska svara dig.
Men jag är kanske onödigt pessimistisk.
Om jag var i ditt ställe hade jag antingen försökt att köpa loss ponnyn som i detta läget inte bör vara värd många kronor. Eller så hade jag släppt det helt (hade jag inte klarat).:cry: Om jag har förstått situationen rätt är det inte säkert att den blir bra. Men då kan du ändå bestämma själv.

å andra sidan tycks en del bli bra oavsett hur man gör

Hmm okej, förstår inte riktigt vad du menar?
4-6 v efter själva blödningen?
För hon blev märkbart sämre för några veckor sen då detta med
blödningen inträffade, så känns ju som det hände "då" och inte nån månad innan.
Klarar av att belasta, du menar inte gå utan att halta då va?
Hon är D-ponny, smäcker typ. Hon har inte mkt fett på kroppen nu iaf..

Var hon tjock innan? Jag minns inte hur det gick till. Vet du varför hon fick fång? det är ju alltid svårt att veta.

Jovisst, det är jättekul att skorna hjälper henne så mkt, hon blir ju gladare också :)
Jag är också skeptisk men kan ej styra, bara att vänta och se och hoppas på det bästa.
Röntgen/beslut i allmänthet kan jag inte påverka, har redan lagt nosen alldeles för mkt i blöt..
Vill få finnas kvar vid hennes sida etc.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 354
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 224
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 178
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix