Fångtråd del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 5

Låter mer som han har ont i magen igen. Går han inte fortfarande på behandling för det?

Jo, så han borde inte ha det, ont i magen alltså. Tanken har slagit mig med, men enligt vet så ska risken för magsår av metacamet vara minimal iom att han får gastogard samtidigt.

Men han var ju på ÅB förra torsdagen, och då fanns inga magsår kvar. Den vet tyckte jag kunde sätta ut gastrogard och ge andapsin 1 v och sen inget. Vet som hade hand om honom när han var inlagd (men dock blivit sjuk) pratade om att trappa ner gastrogarden, med först halv dos, sen kvarts dos.

Så jag följde bådas råd. Han fick full dos gastrogard ett tag efter ÅB, sen fick han halv dos några dagar och sen kvarts dos några dagar. Hann precis börja med andapsin så kom ju tandfrakturen. Satte in full dos gastrogard direkt i samband med första metacamgivan.

Så han BORDE inte kunnat få magsår av det, men vem vet liksom.. =/

Gräset är inte lika farligt nu. jag skulle sakta men säkert ta av munkorgen så att de äter upp det som finns- innan mer frost kommer.

Jag är inte lika tuff. Den lille ponnyn får äta upp det själv. Det kommer han att göra.
Min ponny har haft fång två ggr, första gången för tre år sedan en mkt lindrigt anfall. Men båda startade alltså vid den här tiden på året. Det räcker för mig även om temperaturen ibland är över fem plusgrader och det just nu de närmaste dagarna inte är under noll. Blir det frost får hon vara inne/gå ute med munkorgen.

Sedan är jag ganska övertygad om att jag har minskat på ev fångframkallande faktorer till ett minimum. Hon är smal, går inte i den stora vinterhagen med alla möjliga växter, äpplen och annat. Men denna höst vinter tänker jag ta det mkt försiktigt.

Lite nyfiken, du törs alltså ha henne ute med munkorg på frostgräs? Eller kommer hon inte åt det frostiga med munkorgen?

Jag har ju haft extrem tur. Första dagarna de gick på gräs var det nattfrost, då fick de stå inne tills lunch. Sen har det varit mulet och plus dygnet om, senaste veckan dessutom 'varmt' också. Men jag vet ju att vilken dag som helst kommer frosten igen (att det är varmt nu är bara för jag bytt däck på bilen *s*), och det kommer ganska snart vara stor risk för att det är frost dygnet runt.

Och då vetesjutton hur jag ska lösa det. Fbl är jag inte *så* rädd för, naturligtvis är jag inte direkt avslappnad, men det är ju ponnyn som är STORA orosmomentet.. Jag KAN se till att han inte äter ett strå gräs, men det innebär fritt silage, och det blir fruktansvärda mängder, så är ju inte ett alternativ det heller =/

Nej absolut inte:cry: ! Hon är i sin box när det är frost.
Jag skrev nog lite konstigt, Det var mer vid tanken på att om det är frost hela dagarna - vad gör man då?

Fast egentligen så får hon nog inte i sig så mkt med munkorgen på. Men det är mest det att vi har kämpat så länge hon och jag och jag vill inte att hon ska få ett återfall nu.... Samtidigt så vet jag naturligtvis att så småningom måste jag våga mer. Annars blir det synd om hästen. Men jag vill liksom komma igenom det hår året först.

är naturligtvis tramsig

Senast ändrad:

Tycker absolut inte du är tramsig! Om hon två gånger den här tiden på året fått fång så tycker jag ändå du håller dig föredömligt rationell och lugn!

Jag har heller inget bra förslag ang heldygnsfrosten, ju själv samma problem. Jag har ju inte 'er' historia, men nervös nog för vad 'sockerkicken' kan göra. Han får inte i sig mycket med munkorgen här heller, milt uttryckt. Men vem vet hur lite som krävs för att starta hela insulincirkusen igen liksom =/

Tycker absolut inte du är tramsig! Om hon två gånger den här tiden på året fått fång så tycker jag ändå du håller dig föredömligt rationell och lugn!

Jag har heller inget bra förslag ang heldygnsfrosten, ju själv samma problem. Jag har ju inte 'er' historia, men nervös nog för vad 'sockerkicken' kan göra. Han får inte i sig mycket med munkorgen här heller, milt uttryckt. Men vem vet hur lite som krävs för att starta hela insulincirkusen igen liksom =/

Hmmmm ja lugn och lugn det vet jag inte.:crazy:

Efter alla de diskussioner vi har haft om fång så har du kanske inte vår historia. För att göra en lång historia ganska kort.

I januari månad -07 konstaterade hovis att hon hade haft ett fånganfall ca ett par månader tidigare. Hon brukar vila i nov och denna nov var mkt lerig och besvärligt underlag och hon kan ha gått ngt ojämnt utan att jag registrerat det i hagen (hemska tanke). Jag blev jätterädd! Det enda jag visste om fång var det jag hade lärt mig när jag red som ung dvs att det beror på för mkt proteiner (stämmer ju inte) och att de flesta aldrig blir bra igen. Jag frågade massor av människor veterinärer, hovisar, fånghästägare osv. Naturligtvis fick jag lika många svar som folk jag frågade. Då gick jag med här och upptäckte att det finns de som vet mkt om fång och sedan har jag läst själv.

Det första fånganfallet berodde antagligen på frostigt gräs i kombination med fetma (och IR?).

För ett år sedan fanns det lite små varningssignaler som ex fortfarande för fet (vilket jag inte insåg eftersom hon hade gått ner) och gaser i magen. det senaste borde jag nog tagit mer på allvar. Jag tror att hennes mage/tarmar kom i obalans pga äpplen och annat nyttigt i stora vinterhagen. Det märktes endast gnm extra mkt gaser inget annat. Hon blev halt dvs rörde sig orent i snö utan snösulor på Lucia och av ngn underlig anledning ringde inte fångsignalen i huvudet :crazy: Jag trodde mer på ngt annat. Hon fick vara ute i hagen på fruset gräs :crazy: Hon var ju inte jättehalt och sprang en del i hagen :crazy:
Därefter trodde jag hovböld men det visade sig vara fång.:cry::cry: på fredagen när julafton sedan var mitt i veckan denna underbara jul utan vardagar med alla kliniker och vetmottagningar stängda nästan hela tiden.
Det som utlöste hennes anfall tror jag var en orolig mage, frostgräs, ensilage som ej var lämpligt för fånghästar.
Ja det var hela historien i korthet.:confused:

Jag minns inte vad vi kom fram till om frostgräs men har för mig att det var det vanliga - man kan aldrig veta? Eller minns jag fel?

Jag tror kanske inte att pyttemängder är farliga för en häst med förbättrad insulinkänslighet. Men hur mkt är pyttemängder? Vem vet?

Nej, är ju just det att vad är pyttemängder? Mätte honom lite snabbt med viktmåttbandet när han stod och åt nyss, så lite osäker mätning, ska mäta ordentligt imorgon (ska försöka klippa då med), och då verkade det som han gått ner till iaf där vi var innan, så förhoppningsvis så det lilla döda långa gräs han får i sig är ingen jättefara. Han borde ju gå upp om man ligger och triggar IR-delen. Tror jag. Kanske. Vill jag tro i alla fall. Samtidigt är magen inte stabil, han är för blöt och lite gasig och det behövs ingen raketforskning för att inse vad det beror på - han ligger för lågt i TS (han får på absoluta minimigränsen, tabellgräns alltså, HANS gräns är ju högre).

Samtidigt törs jag inte öka på det blöta, då jag inte har ett enda värde på det (varken MJ eller socker)..

Vi kom fram till att det kunde man aldrig veta ja, ang frost och fruktan osv =/ Min har ju klarat frostgräs förr, men det känns som det betyder inte ett enda dugg nu..

Med har inte er historia menade jag att jag ite har en historia av fånganfall den här tiden, jag hade hyfsad koll på hur/var/när din fick fång, men tack ändå för detaljerna, de hade jag inte. INte för det gjorde mig mindre nervös över Lillens mage nu direkt :crazy:

Vi kom fram till att det kunde man aldrig veta ja, ang frost och fruktan osv =/ Min har ju klarat frostgräs förr, men det känns som det betyder inte ett enda dugg nu..
Nej det gör det kanske inte eller det kan vi ju inte veta i och för sig. Jag har nog förstått det som att en IR häst är mer känslig för alla fångframkallande faktorer. Men egentligen så vet vi väl inte om våra ponnyer är IR just nu? Det verkar ju tack och lov kunna gå över.

.
INte för det gjorde mig mindre nervös över Lillens mage nu direkt :crazy:
Ursäkta det var inte meningen. Men annars får du väl öka ts igen? Speciellt om det ska bli frost?

Jag hoppas få iväg analys i veckan, om bara fbl kan börja äta ordentligt igen (än har det inte intrräffat, sen kl 7 imorse har han ute ätit 3.5 kg silage. Det BORDE vara minst 8 kg...) så balarna går åt. Sitter och velar om jag ska skicka analysen på enbart 4 bal, brukar vilja ha 5 iaf, de har dock med ett undantag (den var som balat hö, snustorrt, jätteskumt) varit väldigt homogena, så kanske inte gör ngt att ta 'bara' 4?

Men öka TS så ska jag göra det ute, vilket känns sjysstast, så blir det med det blöta silaget. Som helt saknar analys, så är liten 'harig' med det. Öka inne kan jag ju dock, men skulle vilja ha ner vikten till åtminstone där vi var innan först. Han gick ju upp pang poff som en spärrballong på bara några dagar med 'väldigt mycket' av nya silaget, och jag blev - helt ärligt - panikslagen av det :crazy:

Helst skulle jag vilja lägga på av high fibre-silaget i hagen eller ge halm i hagen. Men..för naturligtvis är det ett men.. det kan han inte äta alls med munkorg, och tar jag AV munkorgen misstänker jag han ratar både high fibre och halm för - gräääs. Där är ju fördelen med nya silaget, det är godare än gräs.

SMHI lovar plus, regn och 'värme' veckan ut, jag hoppas de har rätt..

Något jag undrar (som jag inte förväntar mig att någon har svar på dock) är HUR fort de kan bli IR igen sas? Vet ju inte om min fortfarande är det men jag TROR inte det då han inte ser ut så längre. Men om han får 'sockerrik' mat - hur fort kan han då bli IR igen egentligen månntro..

För nu-nu booorde han inte vara mer känslig än t ex förra hösten, men det känns inte som något man törs lita på..

Senast ändrad:

*kl*

Vänder mig till "fångfolket" med min fundering..

Kan en känslig häst få fångsymptom/starta ett fånganfall av avmaskningsmedel? Cydectin i mitt fall. Någon som har hört om det?

Är det SANT??? :eek:
Herrejävlar (ursäkta franskan!) Och här har jag givit min fångbenägna unghäst en dos och givit honom en YTTERLIGARE smäll :eek::cry: Fan, hade INGEN aning!! :cry:
Ska leta rätt på tråden! TACK!!

Nu har även jag häst med bekräftad fång!

Då hästen inte såg helt hundra ut även på metacam så ringde jag och bokade tid på klinik. Han gick då ute på dagarna, sedan hann han bli sämmre ytterligare en gång och sedan bättre igen och idag var det dags för klinikbesöket.

Vet idag kändes faktiskt ganska duktig och framför allt så lyssnade han på mig och tänkte sedan själv. Hästen var idag initialhalt på vänster(2 grader?) och bedövade man där så var han även halt på höger fram. Han reagerade även för visitertång både fram. Då har han varit utan smärtstillande sedan i onsdags.
Många plåtar togs och slutsatsen blev iallafall ingen rotation eller sänkning, vilket var jätteskönt! Däremot hade han en pålagring på hovleden, men vet trode inte att det var bekymmret nu, utan vi behandlar fången och har hästen sedan problem gör vi en utredning på pålagringen.

Nu ska hästen banta och äta butta i 2 veckor och utvärderar sedan.
Frågan är lite hur mycket jag vågar dra ner på fodret, i dagsläget går han på 13 kg silage, vilket är precis för minimi ts samt 3 dl soya.
Vet. tyckte bort med soyan och MINDRE silage.

Det känns trots allt helt ok då jag gissade på något ännu värre och var skapligt övertygad om att hästen hade fång.

Vad har du för värden på silaget? (Förstår det är lågt i protein iom sojan, men tänker på MJ)

Jag skulle vara försiktig med att gå under minimiTS i kombination med butta, men det är jag det. Någon annan skulle säkerligen tycka annorlunda.

Om övriga värden medger det så skulle du ju kunna byta ut X kg silage mot Y kg halm + soja eller halm + lucern, du får ju mer TS/kg med halmen. I allra värsta fall - återigen beroende på värdena på silaget - så finns ju alt halm + lucernhack som enda grovfoder som kan bibehålla TS men sänka MJ?

Beklagar att det var fång, men skönt att du nu vet vad som är fel i alla fall!

Jag vet inte om jag förstår dig rätt. Men har hästen varit dålig i fyra veckor? Har det i så fall varit fång som inte går över? Jag undrar eftersom det skulle kunna vara så att det som utlöste fånganfallet i så fall fortfarande finns kvar, ensilaget tex? Jag antar att hästen måste äta ensilage, har för mig att du skrev att den har hosta. Kan den äta halm? Jag skulle tro att det kan vara ide att minska ner på ensilaget. Lusernpellets och kanske även hack borde väl gå bra. Eller om du försöker byta ut en del av ensilaget till ett hö som du kan lägga i blöt. Soja är inte farligt för en fånghäst så är den van vid det så hade inte jag tagit bort den.

Men om den har varit dålig så länge så gäller det nog att försöka få stopp på det.

Sedan undrar jag om det finns så mkt som är värre än ett allvarligt fånganfall. :crazy:

Hoppas att det ordnar sig med din häst!

Jag vet inte om jag förstår dig rätt. Men har hästen varit dålig i fyra veckor? Har det i så fall varit fång som inte går över? Jag undrar eftersom det skulle kunna vara så att det som utlöste fånganfallet i så fall fortfarande finns kvar, ensilaget tex? Jag antar att hästen måste äta ensilage, har för mig att du skrev att den har hosta. Kan den äta halm? Jag skulle tro att det kan vara ide att minska ner på ensilaget. Lusernpellets och kanske även hack borde väl gå bra. Eller om du försöker byta ut en del av ensilaget till ett hö som du kan lägga i blöt. Soja är inte farligt för en fånghäst så är den van vid det så hade inte jag tagit bort den.

Men om den har varit dålig så länge så gäller det nog att försöka få stopp på det.

Sedan undrar jag om det finns så mkt som är värre än ett allvarligt fånganfall. :crazy:

Hoppas att det ordnar sig med din häst!

3 veckor sedan han blev dålig, jag hade inte väntat mig att han skulle bli hältfri utan smärtlindring på den tiden.
Nu har jag plockat fram papperna, 1 grad halt vf i trav och vid longeringen på grus(för att provocera) 2 grader. Han är barfota vilket vet. tyckte var ok att fortsätta med.

Varför byta ut silaget? Min förhoppning är att jag ska börja ge honom lite halm(blötlagd). Funderar på att köpa lucern men är inte så sugen på att introducera nytt foder förrens han är bättre.
Vet tyckte att anfallet var lindrigt.

Vad har du för värden på silaget? (Förstår det är lågt i protein iom sojan, men tänker på MJ)

Jag skulle vara försiktig med att gå under minimiTS i kombination med butta, men det är jag det. Någon annan skulle säkerligen tycka annorlunda.

Om övriga värden medger det så skulle du ju kunna byta ut X kg silage mot Y kg halm + soja eller halm + lucern, du får ju mer TS/kg med halmen. I allra värsta fall - återigen beroende på värdena på silaget - så finns ju alt halm + lucernhack som enda grovfoder som kan bibehålla TS men sänka MJ?

Beklagar att det var fång, men skönt att du nu vet vad som är fel i alla fall!

63% ts, 6,1 energi och 30 smrp(eller 32, kladdiga anteckningar). Enbart halm är inget alternativ pga dammet. Jag kan inte sköta alla fodringar själv utan dom som andra ger får han äta silage.
Kommer att testa att minska silaget lite(börjat med att ge 10kg per dag) och se vad som händer med magen. Soyan velar jag med, i längden ska han ju ha det, men vetrinären tyckte att den skulle bort nu och det kanske är ok att han har proteinbrist tills han är hältfri och sedan introducera den igen.

Sedan jag ställde in honom på box och han började få 13 kg silage så han kontinuerligt fortsatt att minska i vikt, så den dieten går han ju ner på, men för långsamt.

För långsamt enligt vem? *nyfiken*

Hur mycket bör han gå ner? Du hade ju helt okej värde per kilo där för bantarhäst, vad gäller MJ. Sen är ju frågan hur det är med socker etc. Sojan skulle jag ha kvar, sjuka hästar behöver sitt protein det med, och det är synnerligen viktigt för hovtillväxt. De få MJ som blir från sojan gör varken till eller från, och soja är ju som Forest_Autumn skrev 'säker' mat för fångisar.

Men, en sak - hur kunde vet avgöra att det var just fång? *nyfiken igen*

Allt talar för att det är fång, så då trodde veterinären det, mest allting sammanfattat......
För långsam viktminskning enligt vet. som även tyckte att han skulle gå ner 60kg till. Jag vet inte hur mycket som är lagom, men om hästen ska ner 60kg så kommer han att vara riktigt tunn.

Silaget tycker jag är rätt bra! Ganska blött och skapligt lågt med MJ, jag behöver inte kompletera särskillt mycket med soyan för att få en ok kvot. Jag är fortfarande velig angående den, känns fel att ha kvar den då vet sa att den skulle bort, men spontant vill jag ha kvar den för att få ett mindre underskott av protein.

På hippocampus, ska man räkna med målvikt eller nuvarande vikt?(framför allt ur ts perspektiv)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 354
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 224
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 179
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix