Fångtråd del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 5

Men ring någon annan då:crazy:

Som ska göra vadå?

Distriktsvet kan inte göra ett något, en annan vet på Ultuna kan inte göra något mer än läsa i journalen och tycka 'jadu det är ju svårt att veta varför'.

Behandlande vet däremot kan ju - hoppas jag - ha en åsikt om huruvida det här är rimligt att det är från tanderiet, eller om det nog inte är det. Samt hur länge man törs/inte törs vänta.

Det finns ju ingen som kan göra någonting för honom här och nu tyvärr. Han är av metacam, han står på magsårsmedicin, han har ingen kolik/annat.

Är det/misstänker man att det är magsår igen, så behandlingsmässigt finns ju inte mkt mer att göra, mer än vänta. Alt är att gå ner med kamera igen, men det äter han ju tyvärr inte bättre av, och då måste man svälta honom igen - vilket i sig ger magsår.

Är det/misstänker man det är tandrelaterat är det behandlande veterinär eller en annan (som inte är 'inne' förrän på torsdag) som måste kolla på det i alla fall.

Så, det hjälper inte ringa någon annan veterinär. Tyvärr. Annars hade jag redan gjort det. Jag är ju som bekant inte den som drar mig för att ringa veterinär om det behövs. Men just nu är det DEN veterinären som behövs. Och jag är rätt muttrig hon inte ringer tillbaka, då hon ju själv sa att jag skulle höra av mig om..

Jag har kanske missat det men vad har hänt med tänderna?

Tandfraktur på P4. Troligen en spark av misstag under buset när de släpptes ihop.

Såg i tisdags att han tuggade 'konstigt'. Gapade och joxade och hade sig. Kikade så gott det gick i munnen men såg inget, kände inget från utsidan heller. Tänkte han kanske hade blivit stungen av något eller bitit sig själv i munnen/tungan.

Onsdagsmorgonen var det likadant dock. Inte värre än att han ätit upp 8 kg silage under natten, men något var ju knas. Ringde DV som kom ut på onsdag e.m. Hon hittade inget uppenbart, men hade svårt att se längst in då de inte har lampa på spegeln. Däremot kände hon en 'assymetri' i överkäken vid en tand, fick känna själv med, som det saknades en bit. Dock var kanterna 'mjuka' och inte vassa, så vet kunde inte säga om det var nytt eller gammalt, om det var en fraktur eller ej. Han fick efter mycket vånda en spruta metacam, och vet tyckte att om han åt bra morgonen efter var det inte panik med att kolla, men åt han dåligt var det ju akut. Och att jag oavsett skulle kolla upp det. För även om det var gammalt ska frakturer alltid kollas och åtgärdas.

Torsdag morgon tuggade normalt, hade ätit inte ätit upp all nattmat och åt lite sämre/mindre i hagen. Släppte på gräs så han skulle få i sig ngt/uppmuntras att äta. Gick och betade lite iaf. Ringde och fick tid på ATG på måndagsmorgonen, kändes ju som okej snabbt.

Sen på torsdag sen em gick effekten av metacamet ur, och det var lika illa som innan, kunde inte ens äta lucerngröt. Ringde DV som ringde in recept på metacam och sladdade in på apoteket fem-i-stängningsdags. Fick metacam, och efter några h åt han igen och tuggade normalt. Men såfort Ultuna öppnade morgonen efter ringde jag och fick tack och lov komma in samma dag, iom magsårsrisken och att de faktiskt kunde klämma in hos tandvet.

Undersöktes och röntgades, och han hade en tandfraktur på P4 (ungefär 'mitt i' kindtänderna i överkäken). Satt ett 'litet fragment' löst som bara satt i tandköttet. Käkbenet klarade sig, men roten kan de inte säga säkert, det ser ut som det ev finns en tunn, tunn fissur en liten bit ner i roten. Så ny rtg om 4 v.

Fragmentet, och 'litet' är ju uppenbarligen relativt.. 'Opererades bort', och man slipade ner motstående tand i underkäken några mm för att ta den trasiga tanden 'ur funktion' sålänge. Och så bananfluorlack - han stank banan ;)

Metacam i 7 dagar (jag avbröt ju dock i förtid), och vet trodde att ha skulle komma igång och äta obekymrat nu när fragmentet var borta.

Och fragmentet ja, det 'lilla'...
Thumbnail.aspx

Är det så illa som du beskriver åker man väl in akut eller tar tänderna på annan ort.

Det kan kanske bli bättre utan metacamet, men får han verkligen full dos Gastrogard eller vad du nu ger:confused:

Går du med honom? Rider? Han kanske skulle må bra av att bli hungrig- lättare att se om det gör ont i munnen eller om den knappt äter alls.

Är det så illa som du beskriver åker man väl in akut eller tar tänderna på annan ort.

Det finns ingen veterinär med den kunskapen om tänder som tar emot 'på dagen', och det räknas inte som akut.

Det kan kanske bli bättre utan metacamet, men får han verkligen full dos Gastrogard eller vad du nu ger:confused:
Han får mer än full dos gastrogard om man ska vara petig. 1 spruta är för 575 kg häst, han väger (vägde iaf) 540 kg. Han får 1 spruta/dygn. Precis samma dos som han fick i full dos innan. Han har fått full dos sen första metacamgivan. Eg är dosen man ger 'förebyggande' en kvarts normaldos, men han får alltså full dos som förebyggande. Enligt beh vet är risken för magsår i princip obefintlig när han får gastrogarden, och dessutom stod på underhållsbehandling innan. Samtidigt är symptomen, förutom att det inte kommit koliksymptom (än) och han äter nåååågot bättre, identiska med när han hade magsår. Iofs så borde tanden kunna ge just de symptomen med.

Går du med honom? Rider? Han kanske skulle må bra av att bli hungrig- lättare att se om det gör ont i munnen eller om den knappt äter alls.

Han tuggar normalt, dock behöver ju inte det betyda att det INTE gör ont i munne - bara att det inte gör lika skitont som förut. Han är ju på gott och ont en tålig sak. Att han äter dåligt är inget svårt att avgöra tyvärr, jag har spionerat på honom i hagen stup i kvarten och 9 ggr av 10 står han och hänger, den tionde betar han eller står och pillar i silaget. Allt silage mäts så jag vet på grammet hur mycket han får i sig.

Hungrig har han blivit flera gånger, men tycks inte hjälpa. Annars brukar ju just det kunna 'snurra igång' de där som är lite pipiga med maten/aptiten rent allmänt, just att de får bli hungrig, och att de hela tiden får 'strax under' vad de väljer att äta, så maten tar slut ett tag innan nästa fodring. Men nix.

Sen, hungrig eller iaf intresserad är han, han kollar maten, han kommer direkt när man kommer med maten etc. Men petar mest i den. Erbjuder honom rena smörgåsbordet fortfarande, dvs 3 olika sorters silage, halm, hö samt lucernhack. Det har han ju fått ett bra tag nu, men innan det här uteslutande ätit av 'grässilaget' bara, och lite halm samt lite hack. Nu passar ingenting =/

Gav honom efter att ha våndats en god stund lite uppblött lucern med en skvätt musli i vid intag idag, med förhoppningen att 'väcka aptiten'. Det åt han iaf. Dock var han lika med magsåret, lucernpellets gick ner, så det i sig säger inte så mycket dessvärre. Hade inga synbara problem tugga det iaf.

Glömde - han rids inte, men knallar i snöre 30 min/dag. Stod och funderade på om jag skulle åka lite en stund, om han är deppig. Men vill inte lägga sadel på om det är så att han har ont i magen.

Får jag be att ni flyttar över tanddiskussionen i befintlig tråd som Alexandra har skapat, och i fortsättning er till ämnet fång som denna tråd ska handla om.

Boj/moderator

Till Boj
Det är kanske dags att nåla tråden snart?

Idag har vi galopperat, min lilla häst och jag!! :bump:
Det var inte meningen förstås :crazy:

I morse var vi ute på vår vanliga promenad som ibland avslutas med ridning de sista 3-400 meterna, mer får vi inte göra innan återbesök och röntgen. Idag var hästkompisen med så allt var mkt spännande. Det blev en del galopp efter fullblodet som skrittade framför och några små skutt åt olika håll. Det var rätt kul egentligen hon var ju så glad antagligen över att det hände ngt kul.

Men det bästa var att det inte blev ngn puls i benen. Jag har kollat några ggr under em, kvällen.

Inte ännu, men jag har nya planer för helgen! Vi åkte ju iväg igen i fredags med tappsko, och jag tyckte väl helt enkelt att det ev blev lite för mycket ansträngning för hennes hovar med så många resor på så kort tid. Tyckte att det blev lite väl bra om jag skulle prova att sitta på henne en stund också, men det är säkert bara fånigt från min sida... Hon är ju fortfarande lite öm och tunn i sulan på vf (hennes sämsta hov).

Hur kommer det sig att du väljer att börja med att rida?
Varför inte lite promenader först?

Eller har jag missförstått något? Har du promenerat med henne/dom senaste tiden?

kl

Nu börjar jag se slutet av den här jäkla fång-tunneln. Idag har jag bokat tid för sista röntgen innan igångsättning!!
Så, näst-nästa fredag, alltså fredag den trettonde (!!! :eek: ) ska vi åka iväg på vårt förhoppningsvis sista klinikbesök!

Jag hoppas hoven har återgått till sitt normala läge då! Så jag kan få sätta igång honom, och inte bara de här dötrista promenaderna...
Ska ta hem min lätta rockard och sätta igång honom på det viset, så han slipper tyngden från mig till en början.

LÄNGTAR!!

*kl*

Uppdatering ang "min" ponny. Det var inte fång! :bump: (fast det kan idioterna som matade honom när han stod inne gott tro! *morrar*) Vet var ute tillsammans med hovslagaren, och vi beslutade att prova med ett par skor. Vilket gjort susen! Nu flyger lilla ponnyn fram och retas med allt och alla igen :D

En fråga, om en häst går med dubbelslag bak, kan den ha haft fång bara bak? eller måste den även ha haft fram isf?

Det är väl egentligen inget jag valt, och tömkörning skulle nog vara bättre. Men det har jag ingen utrustning till. Men, visst, promenader är kanske bättre att börja med. De går ju i och för sig ute i hyfsat "stor" hage nu, och har gjort i några veckor, så hon promenerar väl sig på sätt och vis där också. Hon står väldigt, väldigt sällan stilla utan är hela tiden i rörelse (på jakt efter mat antagligen...:crazy:). Fast det kanske inte är riktigt samma sak ändå?

Jag tror det är annorlunda att promenera än att "strosa" och leta mat i hagen. Sen blir det ju lite mer hjärngympa av att komma ut ur hagen också, så om man är rädd att hästen ska hoppa omkring för mycket, så kan man ju börja med att promenera.

Vi har hållt rätt så högt tempo när vi har promenerat, för att det skulle bli just motion av det också.

Men jag har ju egentligen börjat tvärtom än många andra.
Jag valde att börja promenera och trappa upp dom successivt innan jag utökade hagen. Just för att jag ville ha kontroll över hur mycket han rörde på sig och det känndes enklare så. Jag kan ju inte kontrollera rörelsen i hagen. Det finns säkert fler metoder som är rätt, men detta har i alla fall gått bra.

Just nu är jag egentligen inte orolig för att släppa honom i större hage, jag tror inte han skulle bralla och bråka så mycket. Men tyvärr är det för mycket gräs i de stora hagarna för att jag ska våga. Så han står i grushage som är ca 1000 kvm. mestadels men 2-3 timmar i större hagen (kanske 2-3000 kvm) med nerbetad gräs i.

Jag ska länga på denna tiden successivt också innan jag släpper i hop honom med de andra igen, för det kan nog bli livat:crazy: i alla fall första gången.

Hade gärna haft honom i hop med gamlingen i stallet nu, men stackarn står på boxvila - fång:o:cry:

Jag tror det är annorlunda att promenera än att "strosa" och leta mat i hagen.

Jo, du har säkert rätt! Fast strosa vette sjutton... Jag har en väldigt energisk häst :D!

Så han står i grushage som är ca 1000 kvm.

Fast det är ju inte så himla litet? Han borde ju kunna busa runt riktigt ordentligt där. Mina står säkert på mindre område än så!

Hade gärna haft honom i hop med gamlingen i stallet nu, men stackarn står på boxvila - fång:o:cry:

Nej, vad tråkigt...:(

Delvis Kl

Är det ingen som har fått igångsättningsråd o på vilket underlag som det bör ske på?

Om man vet att hästen kommer att fara omkring o man bara har hårda vägar att gå på är tömkörning ett bra alt o förutsätter att den är skapligt stabil i hoven.
De kan sättas på plats snabbt.

Som ni kanske vet:cool: fick jag råd att ha den i hagen barfota en längre tid o sen sko o rida den- mkt mer motion än promenad- på MJUK mark o backa om den visade minsta lilla ömhet.

Tror inte att skadorna går upp om de brallar på mjuk mark med egen vikt- bara. De kan göra så i yttepytte hage likväl som i stor, men att dra järnet o kanske kliva på en sten:eek:
Hästar har splittrat kotorna för mindre:cry:

Jo, du har säkert rätt! Fast strosa vette sjutton... Jag har en väldigt energisk häst :D!

Fast det är ju inte så himla litet? Han borde ju kunna busa runt riktigt ordentligt där. Mina står säkert på mindre område än så!

Nej, vad tråkigt...:(

Nä den är inte så liten.
Jordhagen har blitt för lerig, därför flyttades han till grushagen, som är större, men utan några bekymmer. Det jag menade var att jag successivt har ökat storleken på hagen, men inte förrän jag kände att jag kunde göra det utan för mycket bus.

Han håller sig rätt så lugn numera faktisk, tror han tycker livet är ganska så bra igen nu när han går ute hela dagarna, har sällskap precis intill, får gnaga på lite gräs och kommer på promenad också i ungefär 1 timme nästan varje dag.

Ja det är jätte tråkigt med den gamla. Han fick fång första gången för ca 1 år sen någon vecka innan Wincent fick det, men har haft en helt annan behandlingsplan än Wincent, samt haft återfall några ggr senaste tiden.

Senast ändrad:

Jag har faktisk inte riktigt fått någon igångsättningsplan och inte heller anvisningar om underlag.

Vad jag kunde förstå på klinikhovis vid sista skoningen var det försiktighet som gällde, men kanske inte riktigt så försiktig som jag är.

Men hästen har ju även tappat en del muskler, som jag känner han får bygga upp igen i lugn och ro.

Jag har lagt upp en egen plan. Just nu är jag inte sååå rädd för rörelse, mer rädd för gräset.

Jag försöker ta mjuka vägar, men det är svårt ibland när man har en häst som kräver stor omväxling i aktivitet också för att inte bli uttråkat. Longerar i grushagen ibland, där det är väldigt mjukt.Försöker gå bort från stigar o vägar ibland för att få bättre träning genom höga benlyft och klättring.

Är det ingen som har fått igångsättningsråd o på vilket underlag som det bör ske på?

Jag har mest fått rådet att sätta igång försiktigt, samt använda mitt eget förstånd. Det är ju inte lätt att ge några exakta råd egentligen.

Som ni kanske vet:cool: fick jag råd att ha den i hagen barfota en längre tid o sen sko o rida den- mkt mer motion än promenad- på MJUK mark o backa om den visade minsta lilla ömhet.

Där har vi ett STORT problem för mig...:crazy: Mjuk mark finns det väldigt, väldigt ont om här. Måste rida/gå på grusvägar en bit (ca 0,5 km) för att komma till något mjukt. För långt? Visserligen blir ju grusvägarna mjukare nu på hösten när det regnar på dem (om det inte fryser...), och man kan ju rida i kanten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 354
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 224
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 179
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg