Fångtråd del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 5

Tack det känns bra eller egentligen inte bra att ngn annan är i samma situation.

Jag har precis tagit in henne. Hon rör sig normalt, ben och hovar är kalla. Den enda förändringen på senaste tiden är att hon måste gå ut gnm grinden där det nu är en del lera.

Det är nog mest jag som jagar upp mig eftersom hon har fått fång vid den här tiden på året.

En liten fundering bara. Kan det inte ha blivit överbelastning någonstans (t.ex HF), som nu visar sig nu när fången inte längre är akut?

Lösa funderingar eftersom min häst fick en rörelsestörning v.b för någon månad sen, förmodligen för att han överbelastat v.b eftersom han hade störst fånganfall i h.f.
Nu är störningen så gott som borta på min häst! :banana:

Det kan säkert bli överbelastningar. Men det var ju inte igår hon var sjuk precis. Jag undrar om en överbelastning kan visa sig 10 månader efteråt, tror inte det. :confused:

Det är ju synnerligen förståeligt. Jag lär inte vara talbar kring midsommar nästa år är jag rädd, och jag är inte HELT oseriös med att förebyggande ställa fbl på boxvila i slutet på aug nästa år.. (2 år av 2 har det hänt något då.. med lång konv..)

Lillen hade som sagt alla skor med sig in, och iskalla ben/hovar. Å andra sidan har han gått i iskall snö-/lersörja, så tja..

Men SKÖNT att det inte fanns några konstigheter nu iaf! En långsökt tanke - gräver hon efter mat i hagen?

Söker man även utifrån denna länk så kan man mkt lätt införskaffa sig kunskap om skillnaden mellan breddad lamellrand i tådelen (fång) och blödning i lammelens tådel (yttre trauma)

NU behöver de ju förvisso inte få breddad lamellrand av fång. Men absolut de kan få blödningarna i lamellen (nu var det inte bara tån dock) av annat, från för lång tå till en rad andra saker.

Samtidigt så ang D kan man inte bortse från att 99 av 100 av de andra tänkbara anledningarna till lamellrandsblödning är uteslutna, och inte heller glömma att ta hänsyn till den 'sammantagna' bilden.

Sist du sa något var för övrigt du övertygad inte bara om att han haft fång, utan på något vis att han hade lägesförändringar med, så jag måste erkänna att jag inte hinner med i kasten alla gånger.

Hon hade säkert grävt om hon hade kunnat men hon har fortfarande munkorgen på sig. Jag kommer inte att ta av den förrän denna perioden är över.

Det kan säkert bli överbelastningar. Men det var ju inte igår hon var sjuk precis. Jag undrar om en överbelastning kan visa sig 10 månader efteråt, tror inte det. :confused:

Jag vet inte, men min häst fick ju den där störningen nu i höstas. Och fånganfallet fick han i våras, så det hade ju gått rätt lång tid mellan.

Oj, då har du ju väntat 9 månader..
För Zorba blir det ju bara någon vecka :/
Kommer aldrig förstå hur det kan vara sååå olika beroende på veterinär.
Har redan pekat för mkt med hela handen när det gäller behandling,
vill inte krångla mer så jag riskerar bli utestängd från det hela :cry:
Kan fortfarande bara vänta och se hur hon blir..
Men som sagt, vissa hästar kanske klarar det, men JAG skulle ju inte chansa om det var min häst.

Alltså, det är ju denna sko hon har som i princip gjort att hon är på god väg att sluta halta. Kan den göra så att hovbenet inte blir påverkat av att man sätter upp vikt på henne? Måste ju vara så dom tänker..
Typ som en "vanlig" halt häst.
Hästen slutar halta, då börjar man sätta igång efter några dar..

Typ som en "vanlig" halt häst.
Hästen slutar halta, då börjar man sätta igång efter några dar..

Fast det beror ju HELT på varför hästen haltade från början? En senskada t ex, så man sätter inte igång efter några dagar (utan flera månader) efter att hästen slutat halta.

Medan om hältan däremot beror på en sårskada som i övrigt är harmlös, då kan man sätta igång några dagar efter att hästen slutat halta.

Dessutom så sätter man inte igång vid exvis senskada förrän nu koll gjorts på hur det ser ut 'inuti' - även om hästen ser bra ut utanpå.

undrar om rädslan någonsin kommer att försvinna :confused:

Troligen inte helt men den minskar i alla fall med tiden. Det är 2.5 år sen min hade sitt anfall och jag är inte fullt lika nojig längre, men visst finns oron där i bakgrunden hela tiden. Fast annars hade jag säkert hittat något annat att oroa mig för.

Om jag ska vara lite negativ så här på morgonkvisten så, nej, tyvärr tror jag inte att den gör det:(. Inte för mig i alla fall...

Jag tror inte heller den gör det tyvärr. Lillen gick väldigt lugnt och städat ut till hagen idag. Jag kastade mig ner på backen i leran och började känna på benen och hovarna.. :crazy: Ingen puls, sval och fin etc men jag sitter ändå här och är orolig.

Och jag vet att 'nojan' aldrig gick över med den T-märkta jag hade (ej fång), hur fräsch han än var år ut och år in fanns alltid oron på lur, om ditt eller datt skulle vara förmycket, såg han inte lite ansträngd ut när han galopperade i hagen?, ett evigt visiterande och kollande, och minsta avvikelse fick nojan att slå till med full kraft =/

KL

Här kommer en länk till som också kan vara bra att läsa. I den får man en uppfattning om hur länge en fånghäst behöver vila.

http://wwwc.aftonbladet.se/sport/ridsport/halsa/fang.html
Här står det oxå ngt som är väsenligt för att den inte ska behöva stå still längre än nödvändigt- Fettvävnad påverkar vävnadsförmågan, inte bara det att det blir mer att bära på. -För att proteinerna ska kunna börja bygga upp vävnaderna, måste sjukdomstillståndet först bort- fettvävnaden har prio ett.

Har aldrig hört talas om fånghästar vars lameller inte är separerade:confused:iom att fång innebär att lamellerna släpper taget mer eller mindre olika mkt.
Det är ju så man verkligen kan konstatera huruvida det var fång eller inte för mer än 5 v. sen. Ont i hovarna kan de få av andra orsaker.

Vill igen delge förstahandsinfo från Strömsholm om att lättare hästar- ponnies bara behöver gå halva tiden- SÅVIDA att man har bantat dem, eftersom fettvävnaden hela tiden påverkar metabolismen.

Senast ändrad:

Det är väl skillnad på att stå still och att bli riden.
Enligt min veterinär och även min hovis så ska jag vänta med att belasta hennes hovar i ngn störreutträckning tills hovarna har vuxit ut igen. Detta eftersom lamellvävnaden är försvagad.

Jag tycker att det låter mkt vettigt och väljer helt klart att följa deras råd och kommer inte att ändra mig för att ngn här i tråden tycker annorlunda. Jag tycker att vi har diskuterat detta ett antal ggr tidigare. Nu har ju snart tiden gått i och för sig och den nya hoven snart vuxit ner.

Jag förstår egentligen inte varför det är lättare för en smal ponny än för en stor häst? Hovar och ben är väl (kan inte stava till det ord jag vill skriva) anpassade efter storleken på hästen. Hur kan den annars hålla i vanliga fall?

Jag kanske missuppfatta vad du menar med belastning.

Det är en bred skala på vad man räknar med vad det innebär.

Visst nu följer du de råd som DU har fått, men det finns annat.

Du vill ju mest att ditt ska vara sagt utan motsägelser. Att man själv vill vänta längre eller om den har haft allvarliga komplikationer är ju upp till var o en, men det finns riktlinjer.
Dock skriver man att det tar ca 9 mån. för hovkapseln att växa ut ny. Det är ren fakta, men det innebär inte att man MÅSTE vänta så länge. Den kan tåla en hel del långt innan. Om det rådgör man självklart med sin Vet o hovis . För hovis kan det kännas tryggt om hästägaern vill vänta så länge det går:grin:

En stor- högre o tyngre häst får ju mer belastning i N. även om storleken på hovarna är dimensionerade för storleken. Lamellerna är inte starkare för att den är tyngre o troligen inte fler eller större.( Det får vi kolla upp;))

Sen har vi den andra aspekten- tjock häst= större påfrestning utan att den gör något alls.

Du vill ju mest att ditt ska vara sagt utan motsägelser.
Jag är nog tvungen att hålla med dig. Jag är säkert så i trådarna här :angel:lite pinsamt när jag tänker efter. Jag är van vid att det jag säger inte ifrågasätts. Efter många år som lärare för grundskolans äldsta elever så brukar inte mina kunskaper ifrågasättas, däremot en massa annat.

Men jag måste nog påstå att du är likadan. Du är ganska så envis med dina svar. Men det är kanske OK?

Att man själv vill vänta längre eller om den har haft allvarliga komplikationer är ju upp till var o en, men det finns riktlinjer.

Riktlinjer måste ju vara ngn allmän bedömning av ngn sorts medelfall - eller har jag fel?

Dock skriver man att det tar ca 9 mån. för hovkapseln att växa ut ny. Det är ren fakta, men det innebär inte att man MÅSTE vänta så länge. Den kan tåla en hel del långt innan.

Jag är inte så säker på det. Jag har sett röntgenbilderna och hur det ser ut i "verkligheten". Jag förstår tanken med att det lätt kan gå sönder. Lamellernas uppgift är bla att ta emot den kraft som hvarna utsätts för. Om då dessa är ihåliga dvs obefintliga på sina ställen så fungerar inte detta.

En stor- högre o tyngre häst får ju mer belastning i N. även om storleken på hovarna är dimensionerade för storleken. Lamellerna är inte starkare för att den är tyngre o troligen inte fler eller större.( Det får vi kolla upp;))

Jag vet inte vad N är för ngt. Men om inte lamellerna är anpassade för en större häst fattar inte jag hur dessa stora hästar fungerar. :confused: Jag vet inte ens hur man kollar detta-

Sen har vi den andra aspekten- tjock häst= större påfrestning utan att den gör något alls.

jag bryr mig inte om detta alls. Min häst måste snart gå på terapi för att lägga på sig lite - nej kanske inte men tjock är hon definitivt inte. Men för att öka insulinkänsligheten behöver man inte rida!!! Jag har gått halvtimmespromenader med min ponny varje dag i sju månader. Denna veckan har jag fuskat. Hon har alltid vilat i november månad och jag är inställd på det denna månaden men ska börja gå igen from i morgon.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 359
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 225
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 197
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka