Du vill ju mest att ditt ska vara sagt utan motsägelser.
Jag är nog tvungen att hålla med dig. Jag är säkert så i trådarna här
lite pinsamt när jag tänker efter. Jag är van vid att det jag säger inte ifrågasätts. Efter många år som lärare för grundskolans äldsta elever så brukar inte mina
kunskaper ifrågasättas, däremot en massa annat.
Men jag måste nog påstå att du är likadan. Du är ganska så envis med dina svar. Men det är kanske OK?
Att man själv vill vänta längre eller om den har haft allvarliga komplikationer är ju upp till var o en, men det finns riktlinjer.
Riktlinjer måste ju vara ngn allmän bedömning av ngn sorts medelfall - eller har jag fel?
Dock skriver man att det tar ca 9 mån. för hovkapseln att växa ut ny. Det är ren fakta, men det innebär inte att man MÅSTE vänta så länge. Den kan tåla en hel del långt innan.
Jag är inte så säker på det. Jag har sett röntgenbilderna och hur det ser ut i "verkligheten". Jag förstår tanken med att det lätt kan gå sönder. Lamellernas uppgift är bla att ta emot den kraft som hvarna utsätts för. Om då dessa är ihåliga dvs obefintliga på sina ställen så fungerar inte detta.
En stor- högre o tyngre häst får ju mer belastning i N. även om storleken på hovarna är dimensionerade för storleken. Lamellerna är inte starkare för att den är tyngre o troligen inte fler eller större.( Det får vi kolla upp
)
Jag vet inte vad N är för ngt. Men om inte lamellerna är anpassade för en större häst fattar inte jag hur dessa stora hästar fungerar.
Jag vet inte ens hur man kollar detta-
Sen har vi den andra aspekten- tjock häst= större påfrestning utan att den gör något alls.
jag bryr mig inte om detta alls. Min häst måste snart gå på terapi för att lägga på sig lite - nej kanske inte men tjock är hon definitivt inte. Men för att öka insulinkänsligheten behöver man inte rida!!! Jag har gått halvtimmespromenader med min ponny varje dag i sju månader. Denna veckan har jag fuskat. Hon har alltid vilat i november månad och jag är inställd på det denna månaden men ska börja gå igen from i morgon.