Fågelhundar

Sv: Fågelhundar

Tidigt. Fågelrespekten började jag med från dag 1, likadant inkallning och grundlydnad.

Dock kan jag tycka nu att på just min hund hade jag inte behövt träna så mycket kontakt, för hon har ju än idag inget sök och det är mycket mitt fel. Men inte kunde jag veta att just jag fick en fegis;)

Men just respekten för vilt har jag haft mycket nytta av och det är också det jag kan tycka är svårast och jobbigast att träna in i efterhand. Fortune fick jag som omplacering och hon hade väl typ aldrig sett så mycket kanin/hare i hela sitt liv och det var skitsvårt att träna bort hennes lust att ta dem. Hade jag inte haft Loka som inte bryr sig så tror jag inte att jag hade haft ordning på henne än idag... Eller jo, jag hade nog fått ela henne...

Så, ska man träna för jaktträning tycker jag de ska tränas mycket med fågel/hårvilt från början så att stadgan sitter. Sen får man inte ta bort jaktlusten för det såklart.

Först måste jag bara säga att du ser inte alls ut så!!!!

Här kommer den enda bilden jag har på min fågelhund uppladdad på nätalbummet.
P1010659.jpg

Hon kom till mig som avels- och jaktpensionär. Och då det inte finns så gott om skogsfågel här nere så går det utmärkt att skälla ekorre :angel: och igelkott :p

Tinka har även tidigare *hängt* på buke under namnet "frysen" för några år sedan.

Det gör han :love:
Han bär runt på leksaker som är lika stora som honom själv, och håller man fast honom (förutom när han ligger på rygg) så blir han jättearg och morrar :p

Tack så hemkt mycket för alla svar, En sak som jag vet säkert är iaf att han ska få börja träna spår. Men det blir nog min mamma som får sköta det eftersom jag är mer intresserad av lydnad. Han kan ju sitt ligg och så det kunde han efter två dagar eftersom han är så lätt lärd;) Ska kanske träna lite aporrt idag det är så här han brukar göra: Springa hämta det man kastat ha det i munnen en stund sen springa till mig sätta sig och ill ha godis som han såklart inte får för han ska ju ha med de som jag kasta;) Kommer bli svettigt att lära han det i det här fina vädret som är här:) Men nån gång ska det ju sitta tycker jag!:)
Kameran ska kanske också rastas, det var ju ett tag sen;)

Jag säger "köp en bok" jag med :)

Sedan skulle jag backa lite i träningen, och inte kasta saker för än avlämningarna sitter. Dvs först lära honom att sitta och hålla, sedan lära honom att gå och hålla brevid dig och till sist lära honom att plocka upp något på vägen till dig, till exempel :)

Och betänk att det är extremt sällan en apportör hämtar något du har kastat ut;) Ibland har de inte ens sett att viltet har fallit och ibland faller det 20 fåglar på en gång.

Så börja om och köp som sagt en bok om rapportering, dock är det bra att du tränar upp föremålsintresset!

Ja o kunnig, därför jag trodde du var äldre.

--

Alltså Malte sover så jäkla mycket nuförtiden.. o djupt! Är det bara något som kommer med åldern eller?
Har ju haft gamlingar innan men nu har jag glömt allt känns det som o blivit väldigt nojjig :crazy:

Dagens aktivetiet vart ut och gå. Gick fört i skogen och så plötsligt såg jag en schäfer som stod och glodde på oss. och Zorro märkte den när den var typ 1 cm från han och han vart såklart rädd och sen vart han bara leksugen. Valp som han är så. Och så visslade nån och Zorro hängde ju på den andra hunden. Och jag fick lov att småspringa efter han såklart. Och så visade det såg att jag kände hon som hade schäfern så dom fick busa lite. Och den scäfern är en polishund eller iaf tränad som det och brukar ju kanske inte vara så snäll med hundar men han var snäll med zorro till en början men sen så ramlade zorro hela tiden för schäfern puttade omkull han. Och sen gick jag vidare med zorro i koppel till en sjö för att fota med sjön som bakgrund och sen vart han helt galen och ville bada så då fick han det. Men i sommras ville han inte göra det men nu var det kul. Så han blåste bubblor som han alltid, och sen gick jag vidare hem och tränade lite på stanna och gå fot. gick väl sådär men bilder kommer sen iaf.

Den första dom fick skjuta hade Driva faktiskt försökt ställt men dessa skogsfåglar... snacka om dåliga tryckare!
Det är hopplöst att få dem att trycka när det är lövfällning och lite blåst, de lättar för minsta lilla.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 230
Senast: Acto
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 007
Senast: Myrten
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 089
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 364
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar