Vi är rätt många mer miljoner människor nu än på 1800 talet,människor som dessutom inte längre har vana utav djur och natur och mycket fritid och tid att vara ute och strosa och vandra i naturen 🙈

Jag har mycket svårt att se att det skulle fungera med stora hundar som ger sig på människor och deras hundar när dom är ute på promenad eller svampplockning.

Möjligtvis om man bor mycket off men tänk i södra Sverige hur mycket människor som rör sig även ute i urskogen.
Allemansrätten gäller människor inte självklart att få dra med sig sin hund. Ser inte skillnad på säkerheten för en hund som tas med in i hagen oavsett om jag väljer en boskapshund eller tränar en åsna som vaktar mot rovdjur. Hunden lär åka på däng ändå.

Svar på att vi inte har en tradition av att hålla boskapsvaktandehundar vilket vi har även om det inte har praktiserats på många år då vi inte behövt det.
Över 200 år sedan med andra ord, då är det inte en tradition längre och förr hölls djuren inte i hagar som nu. Nu är det olagligt att släppa sina betesdjur lösa och att ha boskapsvaktande hundar som vaktar dem. Dessutom var det definitivt inte tradition i hela landet.
Allemansrätten gäller människor inte självklart att få dra med sig sin hund. Ser inte skillnad på säkerheten för en hund som tas med in i hagen oavsett om jag väljer en boskapshund eller tränar en åsna som vaktar mot rovdjur. Hunden lär åka på däng ändå.
Så länge jag har min hund kopplad under tiden det råder koppeltvång får jag ta med min hund i skog och mark.

Vi har haft boskapsvaktande hundar och allemansrätt innan så ser inte problem med att det inte skulle fungera igen.
Nej det har vi faktiskt inte, allemansrätten är från tidigt 1900-tal, en av de få boskapsvaktande raserna vi har haft i Sverige anses vara utdöd från 1870-talet.

Vi har däremot en lång tradition av boskapsvallande hundar och gå i vall med djuren, dvs människor följde med djuren för att skydda dem. Det finns uppgifter på att hundar har skyddat mot rovdjur, men hundarnas främsta uppgifter var att flytta djuren och se till att de höll sig på rätt mark. Fäbodbruk har levt kvar nästan in i modern tid.

Vi har en lång tradition av begreppet allmänning som var den gemensamma marken i byn. Men den var starkt reglerad och inte detsamma som allemansrätt. Till viss del finns allmänningar kvar i dag och exempelvis är strandskyddet en förlängning av det, alla ska kunna ta sig fram till vattnet. Från 1900-talet behövde man börja reglera det statligt.

Helt utanför diskussionen är "Raventree Ranch" ett himla roligt konto att följa på FB om man vill kika på boskapsvaktare i allmänhet och kangaler specifikt. De har underbara hundar och underhållande filmer och bilder. Recon cat och Danger chicken är historiska! :D

Mycket är övervakningskameror men de har även filmat hur de hanterar veterinärbesök och liknande.

Jag läste lite mer om den där ovtjarkan som avlivades i bil och det stämmer nog inte riktigt som ägaren säger att den helt plötsligt "fått en hjärntumör" och vänt sig mot henne. Hunden var en 10årig tidigare omplacerad hane som i princip bara tagits in i huset vid enstaka tillfällen. Ägaren har själv uttryckt "vad skulle hända om barnen tog hem kompisar när jag inte var hemma". Hon har försökt omplacera den på rätt tveksamma sätt de senaste månaderna och sedan flyttat med den till en lägenhet eftersom alla backade ur. Folk har sagt till henne att hon borde avliva den istället. Tydligen har den blivit mycket mer reserverad sen hon tog över den för några år sen.

Låter ungefär lika plötsligt som när hundar biter barn som fått bete sig gränslöst mot dem.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka