På 1800-talet och tidigare var det inte ovanligt med boskapsvaktande hundar men även vaktgrisar.Och när var det, som vi hade herdehundar typ kangal och orvtjacka?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
På 1800-talet och tidigare var det inte ovanligt med boskapsvaktande hundar men även vaktgrisar.Och när var det, som vi hade herdehundar typ kangal och orvtjacka?
Allemansrätten gäller människor inte självklart att få dra med sig sin hund. Ser inte skillnad på säkerheten för en hund som tas med in i hagen oavsett om jag väljer en boskapshund eller tränar en åsna som vaktar mot rovdjur. Hunden lär åka på däng ändå.Vi är rätt många mer miljoner människor nu än på 1800 talet,människor som dessutom inte längre har vana utav djur och natur och mycket fritid och tid att vara ute och strosa och vandra i naturen
Jag har mycket svårt att se att det skulle fungera med stora hundar som ger sig på människor och deras hundar när dom är ute på promenad eller svampplockning.
Möjligtvis om man bor mycket off men tänk i södra Sverige hur mycket människor som rör sig även ute i urskogen.
OkejAllemansrätten gäller människor inte självklart att få dra med sig sin hund. Ser inte skillnad på säkerheten för en hund som tas med in i hagen oavsett om jag väljer en boskapshund eller tränar en åsna som vaktar mot rovdjur. Hunden lär åka på däng ändå.
Men vad spelar det för roll? Då var då nu är nu?På 1800-talet och tidigare var det inte ovanligt med boskapsvaktande hundar men även vaktgrisar.
Svar på att vi inte har en tradition av att hålla boskapsvaktandehundar vilket vi har även om det inte har praktiserats på många år då vi inte behövt det.Men vad spelar det för roll? Då var då nu är nu?
OkejSvar på att vi inte har en tradition av att hålla boskapsvaktandehundar vilket vi har även om det inte har praktiserats på många år då vi inte behövt det.
Över 200 år sedan med andra ord, då är det inte en tradition längre och förr hölls djuren inte i hagar som nu. Nu är det olagligt att släppa sina betesdjur lösa och att ha boskapsvaktande hundar som vaktar dem. Dessutom var det definitivt inte tradition i hela landet.Svar på att vi inte har en tradition av att hålla boskapsvaktandehundar vilket vi har även om det inte har praktiserats på många år då vi inte behövt det.
Så länge jag har min hund kopplad under tiden det råder koppeltvång får jag ta med min hund i skog och mark.Allemansrätten gäller människor inte självklart att få dra med sig sin hund. Ser inte skillnad på säkerheten för en hund som tas med in i hagen oavsett om jag väljer en boskapshund eller tränar en åsna som vaktar mot rovdjur. Hunden lär åka på däng ändå.
Nej det har vi faktiskt inte, allemansrätten är från tidigt 1900-tal, en av de få boskapsvaktande raserna vi har haft i Sverige anses vara utdöd från 1870-talet.Vi har haft boskapsvaktande hundar och allemansrätt innan så ser inte problem med att det inte skulle fungera igen.