Fågelhundar

Sv: Fågelhundar

Jo jag har nog hyfsad koll på det, sämre när det gäller vilka som tillhör t.ex. kontinentala... Vissa, exempelvis weimaraner och breton, har jag ingen koll på alls.

Intressant att det både finns Långhårig vorsteh och Vorsteh långhårig.:D

Jag får väl slänga mig in här eftersom jag har två stycken Kleiner Münsterländer med allt vad det innebär. De flesta har nog följt unghunden - Hatjo - i diverse trådar senaste året. Vi har ju även en äldre hanne - Abbe.

Hatjo startade eftersöksgrenarna i juli med 9 på släpspåret och 9 på vattnet. Matte var väldigt stolt. För en vecka sen var vi på fältträning i Tidaholm och det gick också mkt bra. Vi har en del att jobba på med revidering, följsamhet och vidd - men det ser lovande ut. Står gör han och avancen är frisk - nu är det matte som måste lära sig hur det ska gå till. Apporten måste vi jobba lite med också. Som det är nu så lägger han sig gärna några meter bort och tuggar - går ju inte att starta jaktprov i fält med en hund som tuggar på fåglarna.. Utställning ska det bli i vinter. Vi missade ju tyvärr Herrfallet eftersom han var lite ung då.

Hatjo i fält
img_0102.jpg

Uppställning.
hatjo45.jpg

Abbe har nu efter 7 år förstått att apport är kul. Han är mest sällskap eftersom han aldrig förstod hur man gör när man jagar när han var yngre. Dock har han börjat fatta galoppen nu på äldre dagar och står för fågel om gud är god och fågeln trycker ordentligt. Men det gör inget för matte. Hatjo är den som har championdrömmarna, Abbe är mest en bonus om vi lyckas få till.

Båda grabbarna, Abbe till vänster och Hatjo till höger.
hatjo44.jpg

Abbe rullar halmbal...
38381.jpg

Så. Frågor? ;)

Breton är med, som den franska fågelhunden. Grejen är att de kontinentala är ganska många, men om man kolla Specialklubben för Kontinentala så är det spinone, bracco, drent, weimaraner, vizsla och lite andra udda. Vorsteh och münster är ju egna osv...

Supersöt valp!!! Dock tycker jag de bruna är snäppet vassare;)

Münster och vorsteh räknas ju bägge två till de kontinentala. Strävhåren är ju läckra hundar... Men känns för stora för min del. ;)
Man kanske skulle försöka sig på en bra breton nästa hund. Det är ju inte så ofta om man hör om en bra sån tycker jag. Såg en senast på Tullgarnsmässan (där Hatjo gick bananas och skällde ut permobilgrisen varje gång vi gick förbi).

Jag håller med, dom bruna är kanonfina om dom har rätt nyans :love:
Hade valet funnits hade jag tagit en brun! Men det blev tyvärr bara två svarta valpar.
Men med lite tur bär min valp brunt, och då blir det förhoppningsvis en brun till mig i framtiden om vi hittar en bra brun tik! :)

Lägger ut Malte här också då :)
Snart 10årig Engelsk setter. Nu är han uppe i fjällen o jagar med mor o far och det är säkerligen sista året för honom o sen är han pensionerad. Han har atros i lederna så han ibland ont och är stel i handlovsbenen.
Gått jaktprov som unghund och fick bra kritik men det blev inte så mycket mer prov eftersom apporteringen inte har fungerat. Men han har jagats med och även varit på utställning 3 gånger i sitt liv. Snygg hund men ingen will to please, han kör sitt eget race!

2019173.jpg

29792688.jpg

en gång en setter, ALLTID en setter;)
Hoppas inte det stämmer för jag hade ju tänkt en rotwiler låååångt fram:p

Weimaraner är så vackra.:love:

Men ingen av er som använder era som stående fågelhundar?

Eftersom jag tog över en lite äldre hund som inte hade fått de nödvändiga grunderna från dag ett så känner jag att han kommer ha svårt att hämta hem.
Jag har inga jaktmarker, det är min pappa som jagar i familjen och de markerna han disponerar är inga direkta fågelmarker. Det jaktliga jag kan delta i utan att det blir jätteprojekt är just eftersök. Han skulle säkert fungera utmärkt till att stöta upp rådjur också. Han skickar upp dem och sätter fart på dem men kommer tillbaka väldigt fort igen.

Precis som Lady Vips så står min hund för fågel, har respekt för dem och kan förbli stående en hel evighet tills man kommer fram och ger honom lov att lyfta den. Är man alldeles för långt borta så händer det att han smyger på dem och lyfter dem utan tillåtelse. Han apporterar dem gärna också men än så länge och utan någon större träning så är det väldigt grovt tillyxat.

Däremot har jag märkt att han verkar vara en utmärkt "assistent" till en annan hund som jobbar. Han har en förmåga att befinna sig på rätt plats vid rätt tillfälle, backar upp och blockerar vissa flyktvägar utan att vara ombedd men jag är så dåligt insatt i den biten att jag inte vet om det är värt något eller inte. Jag har hittat en kurs med fågelträning som jag vill gå och kommer vi med där nästa sommar så får jag utvärdera efter den.

Jag lär mig efter hand och denna sommaren har jag lärt mig massor om dessa egensinniga grå skönheter. Många frågor har fått svar i takt med att hunden har mognat. Han var rysligt tonårsstökig när vi fick hem honom.

Vi har väldigt dåligt med fågel ;)
Men vi har mark som lämpar sig bra till fälthöns, så vi har köpt rapphöns och fasan.
Rapphönsen har vi i bur än så länge, och så släpper vi hälften ungefär varje gång vi tränar. De kan sedan gå in i buren igen (vilket de gärna gör, resten av flocken är ju där ;) )och så har vi fågel till många träningar :)

Fasanerna är släppte, de trivdes inte alls i bur.

Hon är jättefin, kul att hon visar intresse för fågel! Jag blev helt överlycklig när Alan visade att fågel, det är minsann det roligaste han vet!
Var har du förresten köpt hennes väst? Den ser superbra ut, jag är på jakt efter en ny, då alans är rätt kass. Men hittar aldrig nån som jag gillar..

Åhå fusk! Jaja vi kan ju åtminstone roa oss med spår och apportering och hela kittet, vår fågeltid kommer nog en vacker dag :D I skrivande stund är husse ute på kvällspromenad med bössan över axeln!

Västen har vi köpt på en affär här i stan, vet därmed tyvärr inte vart den kommer ifrån, de köper in från olika företag.

Attans!

Jaaa, det fanns inte mer än några fjantiga lärkor att titta på så fick vi lov att fuska ;)

Igår var vi ute en sväng på em, jag bar på pangaren för första gången iår! Fast jag sköt inget :p Alan däremot hittade fåglar, både rapphöns och fasaner.
Det var himla roligt att se fasanerna, de hade blivit jättefina med snygg fjäderdräkt. När de satt i bur var de så himla skruttiga :( Därför släppte vi ju dem tidigare än vi tänkt... Kul att de stannar oxå!

I helgen ska Alan med upp till Sälen och springa lite där i markerna, vi ska se om han hittar något där uppe!

Idag har jag tänkt att köra lydnad med han tills han tuppar av;)
Bäst att börja nu!:)
Resultatet kanske jag avslöjar om det inte går allt för dåligt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 183
Senast: Acto
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 007
Senast: Myrten
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 022
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 313
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar