Fågelhundar

Sv: Fågelhundar

*KL*

Gårdagens fångst! Vi gick på en ung orrtupp när vi gick längst ett gammalt hygge som satt längst kanten och flög inöver ett skogsparti, Driva var inte sen att ge sig iväg in och började söka ut längst bort och emot oss och vips så kom fågeln tillbaka emot oss och satte sig i ett träd med koncentrationen på vart hunden var, pang! Världens bästa Driva som bara har apporterat fick hämta sin första "levande" fågel, lite skeptisk men nog grabbade hon tag i den bra och kom till oss, min fialotta var mäkta stolt! :love:

31674476.jpg

Grattis till första fågeltagningen. :) Hatjo hade också fått hämta pippi efter mycket snygg avance om jag inte hade glömt säkringen på hagelbrakaren *face-palm*. På't igen bara. :)

Idag ska vi nog ta en sväng och köra lite apport - har blivit rätt dåligt med den träningen nu ett tag. Kanske lite lydnad också.

Bonusbild (eller så här ser man ut när man väcker folk på morgonen):
60227_476269561756_682311756_6604490_915184_n.jpg

Grattis till pippin! Fina tjejen :love:

KL

I tisdags var jag och tog lite nya bilder på valparna :)
Devil 5 veckor gammal :love:
59250_475136256412_685746412_7324427_1376_n.jpg

59250_475136261412_685746412_7324428_3801153_n.jpg

Och så den obligatoriska "Här är jag med min valp"-bilden :D
59250_475136266412_685746412_7324429_6330097_n.jpg

Jag är faktiskt nästan avundsjuk på mig själv :D Har drömt om den dagen då jag får hem min drömvalp (som han ju faktiskt får kalla sig, trots att han inte är efter Limbo) i ett år :love:

Apo: Jag skulle gärna ha 36kg Grå, men inte i utbyte mot denna stjärna ;)

Jezzy_97: Hur mycket ligger den på kilomässigt eller prismässigt? :p Kilomässigt 3kg, och prismässigt 11 500, om man nu är en sådan som behöver betala ;)

Grattis! Va kul :) Duktig hon är, hon måste ha en jäkla näsa!

---

Nu har gänget kommit hem från fjället och de sköt iaf 3 ripor för Malte. Inte helt lätt eftersom min mamma inte mådde så bra och pappa gick o bar valpen på magen! Men de gick med 2 kompisar så de hjälptes åt.
30584232.jpg

1 extra på den lilla terroristen Scott
31685779.jpg

Grattis!! Vad kul att det går så bra!

Vi har i helgen varit uppe i Sälen (huvudsyfte fiska, men men ;) ) för att få träna lite fågel i annan miljö osv.
Vi såg två tjädertuppar, den ena kom flygande rakt över huvudet på oss när vi var på väg upp till toppen på Stöten. Jäklar vilka stora fåglar :eek: Och fina :)

Alan hittade ingen tyvärr, den som flög kom när vi hade vinden i ryggen, så han hade inte en chans att känna den.
Men han jobbade superfint, med vidd och glädje :) Så det var superkul!
hjrtan_109410474.jpg

fjuff_109410508.jpg

Tack alla :bow: Jättestolt över lillan! I söndags när jag var och jobbade var karln och en kompis till honom ute några timmar i skogen och kom hem med två järphönor :banana: Den första dom fick skjuta hade Driva faktiskt försökt ställt men dessa skogsfåglar... snacka om dåliga tryckare! Men ett tag fick hon stå och träna innan den fes iväg upp i ett träd innan den fick lämna jordelivet. Husse erbjöd henne fågeln och visst nöp hon den omgående och var väldigt stolt! Men släppte den lika fort och stack iväg som en rem inåt skogen och vips kom det en annan järpe som hon stötte upp som de fick skjuta också :D

Själv blev jag glad att de fick chansen att ta några järpar som det verkar finnas i överflöd av här istället för orrarna. Husse och Driva hade kommit hem med säkerligen 2 st idag också trodde han om han hade valt hagel istället för kula.

Förhoppningsvis kommer vi ut alla 3 till helgen, då åker kameran med! :bump:

Längtar efter bilder;)
Här händer det inte så mycket inom fågeljakt eller vad man ska säga. Det är mer lydnad. När började ni träna jakt med era hundar om jag får fråga?:)

Hemma efter ett par dagars skogsjakt. Det har kokat av fågel, Ville har jagat som en gud och matte bara klantar sig...

61240_1399385224443_1226663119_30967545_4396549_n.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Längtar efter bilder;)
Här händer det inte så mycket inom fågeljakt eller vad man ska säga. Det är mer lydnad. När började ni träna jakt med era hundar om jag får fråga?:)

Har läst en hel del... många tycker att hunden har inget att göra i skogen förrän den är 100% i lydnad och teknik. Vi har en karl här som alltid har gjort på samma sätt - låt hunden vara med och lära sig av sina misstag och få fram tekniken själv! Han åker alltid till fjälls och släpper hunden och låter den lära sig själv, utan bössa... bara låt hunden jobba.

Och jag vill faktiskt gå på den filosofin själv! Hon har grundlydnanden, kommer på inkallning, kan få hon och stanna och hon kan handrörelser åt vilket håll hon ska (det har hon faktiskt lärt sig hos en travtränare jag jobbade hos som har hästar lite varstans i olika hagar :rofl: )

Förra hösten var hon bara med, hon var väl egentligen inte så jätteintresserad men husse gick i skogen så då gjorde hon det också, började söka ut lite mellanåt och hittade hon fågel dundrade hon rakt på dom! Den här hösten är hon helt annorlunda! Söker ut jättefin, har lite eftertanke när hon hittar spår/fågel och har börjat stå för fågel. Hon har lärt sig av sina misstag och har blivit lugnare när hon hittar dofter. Jag vet inte om jag ska ha kunnat få det här ur henne på något annat sätt? Vi är nybörjare vi också, nu ska vi börja finslipa mer på själva apporten (hon hämtar fågel men koncentrationen är lite si och så) och mera lydnad nu emot vintern, ska befästa stoppkommandot med lek och införskaffa en bra visselpipa så man kan lära henne lite signaler.

Kanske är helt fel sätt för många, vi är nybörjare och jag tror vi också måste få göra misstag för att lära oss men än så länge är vi väldigt nöjda med resultatet och fortsätter och prova oss fram med olika metoder, våran dam är ingen man kan gå för hårt eller fort fram, då tappar hon självförtroende och på det här sättet har vi hittills fått fram en glad och otroligt arbetssam individ! Hej vad det går :bump:

Jag har ju "bara" en apportör, men jag kommer börja direkt med grunderna!
Pipsignaler (inkallningssignalen kör uppfödaren redan vid matning), hämta-lämna apporter på eget bevåg, och jobba upp en trevlig och naturlig stadga. Eftersom min förhoppning är att han ska kunna följa med ut på praktisk jakt kommer jag i början lägga störst vikt på pipsignaler och stadagan, helt klart. Man vill inte ha med en hund ut på jakt som inte kommer på inkallning och drar iväg så fort man sätter den ner på fältet ;) Lydnaden i själva apporteringsarbetet är inget jag tycker man ska pressa en valp med. Det kommer komma med tiden och bättre koncentrationsförmåga, då vi kan börja på med svårare övningar.

Själva apporteringen är ju mer naturlig för min valp än för dom stående/stötande fågelhundarna, därför behövs inte det börjas med lika tidigt för att få det naturligt. Jag kommer bara uppmuntra allt bärande, få till en positiv avlämning och göra motivationssök.

Vi har alltid haft marker att gå på genom klubben och sen ute vid vår sommarstuga, så vi har dem lösa tidigt o ser att de följer oss.
Sen som squarepants skrev tränar jag också inkallning, när de ska få mat då visslar man i den pipan/den signalen man kommer har i framtiden också.
På settrarna är ju ett stopp väldigt viktitgt. Vill du att den ska stanna o inte följa efter fågeln när den lyfter (vilket är viktigt så skytten inte skjuter hunden) så måste det tränas tidigt! Jag har en lång signal som betyder sitt/ligg.

Sen är får man se hur den sköter sig på fält och hur mycket man behöver påverka själv. Den ska ju kunna gå ut längre om man vill ha en kulle eller så genomsökt o då ska du bara behövar röra dig mer åt höger/vänster så går den ut.
Mycket finns ju i dem :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 183
Senast: Acto
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 007
Senast: Myrten
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 022
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 313
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar