Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men det finns. Det förekommer både sabino och splash.

Det finns nog icke godkända färger på många olika raser. Dock har jag aldrig sett en skäckwelsh.
Alla hela färger är godkända på welsh.
Men skäckarna kanske man låter bli att regga som welsh för dom är ändå inte godkända? Och är kanske värda mer som okänd sportponny?
Jag har ingen aning, är inte insatt i aveln.
 
Det finns nog icke godkända färger på många olika raser. Dock har jag aldrig sett en skäckwelsh.
Alla hela färger är godkända på welsh.
Men skäckarna kanske man låter bli att regga som welsh för dom är ändå inte godkända? Och är kanske värda mer som okänd sportponny?
Jag har ingen aning, är inte insatt i aveln.

Bukskäck finns hos welsh, men minimalt uttryckt ser det ofta ut som mycket vita tecken. Jag tror (inte helt uppdaterad) det är så att om anlaget dubblas kan man få en "riktig" skäck. Dessa vill man nog undvika i UK, medan det finns de som gärna vill ha dem och avlar för att få fram färgen i USA. Jag vet inte hur reglerna är där nu, men för några årtionden sedan fanns welshhingsten The Hot Spot som inte fick reggas som welsh pga av färgen, så han skrevs in i ett pinto-register. För länge sedan hade vi en diskussion om honom (egentligen om färgen) här på Buke och kunde då konstatera att anlaget följt med från England. Det fanns ett gäng anfäder med stora vita tecken och ibland blå ögon. Jag tror att denna linje fanns på båda sidor i hingstens stam.

PMar dig ett par länkar med bilder.
 
Färgfrågor!
Min ena häst är mörkbrun, har en skimmelmamma och mörkbrun pappa. Hört att skimmelanlag "egentligen" slår ut brun färg? Stämmer detta?
Har en skimmel också som jag vill ta föl på. Skimmelpappa=garanterad skimmel i princip? Vissa i stallet menar på om man har en skimmel så är man dömd att få skimmlar men det stämmer ju inte på min andra häst. Vad jag vet är den hästens syskon skimmlar allihopa dock har 2 av dem skimmelpappa så om det är "garanterat" kan det väl inte räknas ;)
 
Färgfrågor!
Min ena häst är mörkbrun, har en skimmelmamma och mörkbrun pappa. Hört att skimmelanlag "egentligen" slår ut brun färg? Stämmer detta?
Har en skimmel också som jag vill ta föl på. Skimmelpappa=garanterad skimmel i princip? Vissa i stallet menar på om man har en skimmel så är man dömd att få skimmlar men det stämmer ju inte på min andra häst. Vad jag vet är den hästens syskon skimmlar allihopa dock har 2 av dem skimmelpappa så om det är "garanterat" kan det väl inte räknas ;)
En häst med två skimmelanlag (homozygot) blir skimmel och för anlaget vidare till alla sina avkommor. En häst med ett skimmelanlag (heterozygot) blir också skimmel, men för anlaget vidare till 50% av sina avkommor.
 
En häst med två skimmelanlag (homozygot) blir skimmel och för anlaget vidare till alla sina avkommor. En häst med ett skimmelanlag (heterozygot) blir också skimmel, men för anlaget vidare till 50% av sina avkommor.

Tack för ditt svar! :)
Så om jag fattar det rätt nu, om jag tex väljer en annan färg på hingsten till mitt sto är det 50% för att det inte ska bli (eller bli) skimmel? Spännande ;)
 
Tack för ditt svar! :)
Så om jag fattar det rätt nu, om jag tex väljer en annan färg på hingsten till mitt sto är det 50% för att det inte ska bli (eller bli) skimmel? Spännande ;)

Det mörkbruna stoet har inget skimmelanlag, så om du betäcker med en hingst som inte är skimmel blir det garanterat inte skimmel.

Vad har skimmelstoets föräldrar för färger?
 
Det mörkbruna stoet har inget skimmelanlag, så om du betäcker med en hingst som inte är skimmel blir det garanterat inte skimmel.

Vad har skimmelstoets föräldrar för färger?
Har inte den mörkbruna anlag trots mamman är skimmel?

Skimmelstoet har enligt uppgift svart pappa och mamman är jag ej säker på färgen (inte okänd stam men svår att hitta ngt om) men borde väl nästan varit skimmel då antar jag?
 
Har inte den mörkbruna anlag trots mamman är skimmel?

Skimmelstoet har enligt uppgift svart pappa och mamman är jag ej säker på färgen (inte okänd stam men svår att hitta ngt om) men borde väl nästan varit skimmel då antar jag?

Har hästen anlag för skimmel så ÄR den skimmel. Annars har den inget anlag.

Skimmelstoet har i så fall bara ett skimmelanlag och då kan det bli andra färger än skimmel om du betäcker med en hingst som inte är skimmel eller bara har ett anlag för skimmel :)
 
Har hästen anlag för skimmel så ÄR den skimmel. Annars har den inget anlag.

Skimmelstoet har i så fall bara ett skimmelanlag och då kan det bli andra färger än skimmel om du betäcker med en hingst som inte är skimmel eller bara har ett anlag för skimmel :)

Aha, nu är jag med! Tack för ditt svar :)

Får kolla vad hingstarna jag hade tänkt har för anlag :)
 
Hej!
Jag kan så gott som ingenting om färgavel och liknande men har lite funderingar. Om ett föl är mest vit men med några små skäckfläckar palominofärgat och blå ögon med brunt i, vad kallas färgen? Pappan är samma färg men med större fält palominoläckar som ser apelkastade ut, ser inte ut att ha blåa ögon. Mamman är "appaloosafärgad" med brun botten och vitt på rumpa/kors.

Samt vad kallas den här udda färgen? Han är mer grå i manen och svansen nu än på bilden, och nästan lite "metallicfärgad".
 
Jag tror det är någon form av silveranlag inblandat.
Det är nog inte en isabell i allafall iom de väldigt mörka benen. Hur ser öronspetsarna ut? Är de svarta skulle jag tror på silverbrun
 
Hej!
Jag kan så gott som ingenting om färgavel och liknande men har lite funderingar. Om ett föl är mest vit men med några små skäckfläckar palominofärgat och blå ögon med brunt i, vad kallas färgen? Pappan är samma färg men med större fält palominoläckar som ser apelkastade ut, ser inte ut att ha blåa ögon. Mamman är "appaloosafärgad" med brun botten och vitt på rumpa/kors.

Samt vad kallas den här udda färgen? Han är mer grå i manen och svansen nu än på bilden, och nästan lite "metallicfärgad".

Jag tror att det där är en sotad isabell. Vad är det för ras?
 
Jag tror det är någon form av silveranlag inblandat.
Det är nog inte en isabell i allafall iom de väldigt mörka benen. Hur ser öronspetsarna ut? Är de svarta skulle jag tror på silverbrun

Denna är tydligen en NewForest, där finns inga silveranlag och ändå kan den se ut så. Så jag tror det är sotning "bara". Googla sooty palomino.
Horse_Berkhofs_Billboard-big.jpg
 
Jag tror det är någon form av silveranlag inblandat.
Det är nog inte en isabell i allafall iom de väldigt mörka benen. Hur ser öronspetsarna ut? Är de svarta skulle jag tror på silverbrun
Jag instämmer, trots att jag är långt ifrån säker på just silveranlaget.
Skillnaden mellan den Miss Fideli visar och Lillstrumpans är att new foresten är röd i sin färgton. Såvitt jag har fått lära mig så bleker silveranlaget på ett annat sätt och att det bleker bort så man inte ser röd färg utan mer grått.
 
@Lillstrumpa
svårt att säga på bara utseéndet med säkerhet exakt vad det är ibland.. Och på beskrivning går det nog inte alls.

Hästen på bilden skulle kunna vara isabell, den skulle kunna vara mer udda kombinationer med... Jag tror dock inte så mkt på silver. Personligen tror jag ifrån det av utseendet man kan se på bilden mest på black anlag, isabellblack mest, framförallt när man ser till ansiktet.

Exempel som man tror är ovanlig varitant på begränsad/utbredning av sooty på isabell.
Exempel Isabellblack (testad ee Aa D- Cr- zz).
Ponny som uppges som isabellblack.

Ser man till att det ser ut att vara häst av spansk härstammning är black-anlag mkt troligare än silver även.
 
Jag instämmer, trots att jag är långt ifrån säker på just silveranlaget.
Skillnaden mellan den Miss Fideli visar och Lillstrumpans är att new foresten är röd i sin färgton. Såvitt jag har fått lära mig så bleker silveranlaget på ett annat sätt och att det bleker bort så man inte ser röd färg utan mer grått.

Fast bilder kan ljuga rätt bra när det gäller toner.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 674
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 971
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 959
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 006
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp