Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fux eller skimmel? Inga vita förlupna hår någonstans än så länge, knappt 2 mån gammal


1 dygn
10557224_678614905552796_5671704061230368095_n.jpg


2 dygn, blaskiga ben, ljumskar och undersida buk samt mule
10410305_640021412748967_2638447738735659630_n.jpg


Ca 5 v
10417632_657665814317860_7532151613639500009_n.jpg


Mörk när fäller av, ca 6 v (?)
10516633_661352980615810_634920934341963473_n.jpg


1560709_665192256898549_6506764867203073527_n.jpg
 
Nog är fölet fux alltid med fuxmamma. Det var bara manen jag var fundersam över som ser så kolsvart ut. Men blir nog riktigt mörk fux som det verkar.

Min skimmel född fux, född illröd - han var (ja såg ut som, även på nära håll) SVART som åring i vinterpäls. Jag förstår fortfarande inte hur dte gick till..
 
Hästen är pre / angloarab . Han har rosa fräknar runt skap . Ska lägga en upp en bild på hur färgen ser ut .
 
@Cashmere Aha då har du ju chans på pearl-gen. Men den ser inte ut som det enligt vad jag sett... Eftersom din bara borde ha chans på enkel pearl, då vad jag känner till så är inte angloarab en av raserna som bär på pearl, så tror jag att den helt enkelt är en isabell.

Enkel pearl utan gul syns i stort inte alls.
Pearl plus en gul ser i stort ut som dubbelgul.
Dubbel pearl bleker till en aprikos/dämpad ton på både kropp och skyddshår. Vissa svarta och bruna verkar ha mörkare skyddshår än fuxar.

Osäker på om jag får länka till bilder som inte är minna?
Exempel bruna lusitano hingsten Bravio bär på en enkel pearl.
Gulbrun med pearl: hingsten Bronco PM.
Brun dubbel pearl, hingsten Ismaeli.
Detta är exempel på isabell med dubbel pearl: Quitasueño VII
 
Ja testade han för golden champange men det var han inte . Då vissa golden champange är isabell men med fräknar :)
 
Jag har ett brun skimmel sto och vill betäcka henne med en gulbrun hingst eller en skimmel hingst, men jag skulle vilja veta om någon vet vilken färg fölet troligtvis kommer få :) alltså vilken färg med den gulbruna och vilken färg med den vita hingsten. Tack för svar!
 
Det beror mkt till vad som finns mer än fenotypsikt (hur böjer man fenotyp korrekt?). Alltså vad mer än brunt och skimmel ditt sto bär på och vad mer än gulbrunt eller skimmel hingstarna bär på. Det är för många okända faktorer så som du presenterar det nu.
Har du namn/stam på eventuella hästar kan det hjälpa.
 
Det beror mkt till vad som finns mer än fenotypsikt (hur böjer man fenotyp korrekt?). Alltså vad mer än brunt och skimmel ditt sto bär på och vad mer än gulbrunt eller skimmel hingstarna bär på. Det är för många okända faktorer så som du presenterar det nu.
Har du namn/stam på eventuella hästar kan det hjälpa.


Tack för att du svarade!
Mitt sto heter Calynn, ena hingsten heter ventoinha (Lustiano) och sen har jag inte hittat någon skimmel hingst än.
 
@kokosxo vad är det för ras och stam på ditt sto? Hittar ingen Calynn i PSL stamboken så gissar på att hon är något annat.

Ventoinha känner jag till. Är han verkligen kvar i Sverige, trodde de hade flyttat ner till Portugal? Eller tänker du betäcka med TAI eller FAI? Trodde han stått på naturligt bara när han var i Sverige.
Det är rätt messigt att försöka tolka PSL stamboken, Ventoinha's far Malmequer tex står inskriven som "isabel" vilket är någon form av dubbelgul normalt sett. Han ser dock inte riktigt ut som det... Han ser mer ut som en skimmel med någon mörkare grundfärg under skimmlandet.... Skulle han vara dubbelgul så skulle dessutom alla avkommor få ett gultanlag ifrån honom, jag hittade lätt flertal avkommor som inte bär gult. "Isabel" kan ibland även vara isabell (dvs fux med ett gultanlag, brukar annars heta palomina), men jag har lite svår att tro att han är det heller under skimmlandet, både för att han bara inte ser ut som det (även om det är svårt att avgöra på skimmel som är mkt blekt), men jag hittar inga avkommor som blivit fux (vilket iofs inte verkar vara så jätte vanligt förekommande färg hos lusitano). Den är bara inte så vidare pålitligt.
Men jag GISSAR att Ventoinha inte bär på fux och bär på dubbelt brunt, finns liksom inga riktigt spår för annat, men båda sakerna är sådant man inte ser. Skulle isåfall vara som så att han bara ger bruna eller gulbruna avkommor, vilket är så det är vad jag kan se hittills.

Att hingsten bara är skimmel går inte att gissa på. Vad för färg är den under skimmel? Är den dubbel skimmel eller enkel? - Du måste ha en specifik hingst för att man ska kunna ens gissa något där.
 
Calynn
sto *98 Belgisk ridponny, 75% NF
Brunskimmel 140cm

e.Ten Ankers Jerolianca
u.Urlanka - Goldie


Detta bör vara stoet. Fanns på en hemsida bredvid samma bild som frågeställaren har som avatar.
 
Ja testade han för golden champange men det var han inte . Då vissa golden champange är isabell men med fräknar :)


Av rent intresse, men fanns det någon specifik anledning till att du testade just för champagne? Var någon av föräldrarna lika champagne i utseendet?
Rent krasst så har man väl bara hittat champagne i amerikanska raser, vilket gör att man tror att det uppstått där. Fram tills förra året så fanns iaf inget dokumenterat fall hos europeiska hästar, eller hästar med stängd stambok utanför Amerika.

Av vad jag kan se så är det en isabell på bilderna. Spräckligt skinn kring ffa juver/bak/skap är faktiskt ibland något man hittar bland isabellerna. Kan finnas på andra med givetvis, men det är i varje fall inte helt ovanligt hos isabeller. Ett annat fenomen som man hittar med högre frekvens hos hästar med gulanlag är också de något ljusare ögonen. Viss variation i nyans kan förekomma hos hästar utan gulanlag med, men hos de som har ett gulanlag så är det inte ovanligt med ögon som är ljusare än vad som är brukligt.
 
@kokosxo vad är det för ras och stam på ditt sto? Hittar ingen Calynn i PSL stamboken så gissar på att hon är något annat.

Ventoinha känner jag till. Är han verkligen kvar i Sverige, trodde de hade flyttat ner till Portugal? Eller tänker du betäcka med TAI eller FAI? Trodde han stått på naturligt bara när han var i Sverige.
Det är rätt messigt att försöka tolka PSL stamboken, Ventoinha's far Malmequer tex står inskriven som "isabel" vilket är någon form av dubbelgul normalt sett. Han ser dock inte riktigt ut som det... Han ser mer ut som en skimmel med någon mörkare grundfärg under skimmlandet.... Skulle han vara dubbelgul så skulle dessutom alla avkommor få ett gultanlag ifrån honom, jag hittade lätt flertal avkommor som inte bär gult. "Isabel" kan ibland även vara isabell (dvs fux med ett gultanlag, brukar annars heta palomina), men jag har lite svår att tro att han är det heller under skimmlandet, både för att han bara inte ser ut som det (även om det är svårt att avgöra på skimmel som är mkt blekt), men jag hittar inga avkommor som blivit fux (vilket iofs inte verkar vara så jätte vanligt förekommande färg hos lusitano). Den är bara inte så vidare pålitligt.
Men jag GISSAR att Ventoinha inte bär på fux och bär på dubbelt brunt, finns liksom inga riktigt spår för annat, men båda sakerna är sådant man inte ser. Skulle isåfall vara som så att han bara ger bruna eller gulbruna avkommor, vilket är så det är vad jag kan se hittills.

Att hingsten bara är skimmel går inte att gissa på. Vad för färg är den under skimmel? Är den dubbel skimmel eller enkel? - Du måste ha en specifik hingst för att man ska kunna ens gissa något där.

Har för mig att dubbelgul endast ger 50% chans till gulanlag (eller 75%?)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 674
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 972
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 959
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 007
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Igelkott

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp