Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mitt sto (gulsvart patrice-dragon) är betäckt med balnecroft king of gold(isabell), mkt spänd på färgen på fölis, synd att det är 300 dagar kvar tills jag får se färgen;) hoppas helst på en gulbrun med fyra höga vita strumpor, men verkar inte vara så vanligt med vitt på gulbruna, mer än nån liten kota, efter att ha googlat bilder på både svenska o engelska!
 
Det som ger vita tecken är anlag fristående från gult och brunt så det skall inte vara ngt som genetiskt spelar in. Sen kan det ju vara ovanligt ändå.
 
Pappan såg ju ut att han nån sorts skäckanlag :)
Han har ju bukfläck, räknas det som skäckanlag? Tror hans mamma är isabell och pappa är fux, tror inte att nån av dom har bukfläck/skäckanlag vad jag minns! Tror inte att skäck är godkänt hos welsh cob, i alla fall inte i sverige, men antar att det är samma i england där han har sin licens!
 
När man pratar om skäckar brukar man vad jag vet räkna tobiano, overo, sabino och splash/bukskäck. Jag är 90% säker på att hingsten ifråga (Balnecroft King Of Gold) har ett eller två bukskäckanlag – inte sabino.
 
Ja. Båda generna kan vad jag vet ge vita ben, vitt ansikte och blå ögon. Det vita på resten av kroppen börjar i båda fallen under magen och brer ut sig uppåt. Vissa hästar har bara någon enstaka fläck, medan andra kan vara så gott som helvita.

Bukskäckanlaget ger dock i allmänhet jämna kanter, medan sabino ger uppruggade kanter.

När det gäller samtliga skäckanlag kan en häst vara skäck utan att det syns, men samtliga skäckanlag är dominanta så tillvida att det bara behövs en kopia av genen för att de ska kunna synas. Dubbla kopior av sabinogenen ger mer vitt än en enkel kopia. Jag tror att samma gäller för splashgenen, men jag är inte helt hundra på det.
 
Då betyder det att hästen på min avatar kan vara skäck? Kanterna på det frambenet är ju lika ojämna som på hingstens bakben. Dessutom har hästen en rund bukfläck. Inte stor men den finns.
 
Då betyder det att hästen på min avatar kan vara skäck? Kanterna på det frambenet är ju lika ojämna som på hingstens bakben. Dessutom har hästen en rund bukfläck. Inte stor men den finns.
Jag skulle säga att möjligheten finns att den har ett bukskäckanlag, ja. Dock räknar jag både bukskäck och sabino som skäck, så i mina ögon är den skäck oavsett. ;)
 
Hästen på min avatar är för övrigt också med största sannolikhet en bukskäck. Eventuella vita ben och bukfläckar är dolda under allt vitt som kommer av hans tobianoanlag, men i ansiktet har han som synes en stor bläs och i ögat en strimma blått. Tobiano ger inte blå ögon och sällan den typen av bläsar, men det gör däremot splash, vilket också är vanligt inom hans ras. :)

(Edit: Ni överlever att jag vilt blandar den svenska termen bukskäck och den engelska termen splash va? :o)
 
När man pratar om skäckar brukar man vad jag vet räkna tobiano, overo, sabino och splash/bukskäck. Jag är 90% säker på att hingsten ifråga (Balnecroft King Of Gold) har ett eller två bukskäckanlag – inte sabino.
Oj vad komplicerat allt blev nu:p hur vet man om han har ett eller två? Han har fått sex avkommor iår, ett svart, ett brunt, tre isabell och en som är osäkert om den är ljus fux eller mörk isabell, men vad man kan se så har ingen av dom bukfläck. Nu är ju isabellerna så pass ljusa på magen så man ju kan missa nån fläck, svårt att se! Va inne på en sån animal colour calculator, ska jag få fylla i "palomino splash" när jag skriver hans färg? Man kunde även välja på homozygot och heterozygot splash, är det bara genom håranalys man kan se sånt? Min är ju svart med ett gulanlag och ett fuxanlag, ska jag då kryssa i "red carrier" eller vad det nu står? Så himla dålig på sånt där...
 
Han har ju bukfläck, räknas det som skäckanlag? Tror hans mamma är isabell och pappa är fux, tror inte att nån av dom har bukfläck/skäckanlag vad jag minns! Tror inte att skäck är godkänt hos welsh cob, i alla fall inte i sverige, men antar att det är samma i england där han har sin licens!

Skäck är inte godkänd på welsh :)
 
Men undrar då om man inte räknar bukfläck som skäck hos welsh? För har tyckt mig se bukfläck även på welsh hingstar i sverige också!

Det har jag ingen aning om, men om jag minns rätt så har min hästs mamma fläckar lite här och var och hon räknas som fux med vita tecken.
Hon är importerad från England. Welsh givetvis.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 674
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 971
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 959
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 007
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vi med egen gård/stall
  • Ridskoleryttare
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp