Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej!
Jag kan så gott som ingenting om färgavel och liknande men har lite funderingar. Om ett föl är mest vit men med några små skäckfläckar palominofärgat och blå ögon med brunt i, vad kallas färgen? Pappan är samma färg men med större fält palominoläckar som ser apelkastade ut, ser inte ut att ha blåa ögon. Mamman är "appaloosafärgad" med brun botten och vitt på rumpa/kors.

Samt vad kallas den här udda färgen? Han är mer grå i manen och svansen nu än på bilden, och nästan lite "metallicfärgad".

Vad har föräldrarna till den gula för färger?
 
Jag tror det är någon form av silveranlag inblandat.
Det är nog inte en isabell i allafall iom de väldigt mörka benen. Hur ser öronspetsarna ut? Är de svarta skulle jag tror på silverbrun

Jag tror också på någon sorts silveranlag, hans man är praktiskt taget silvergrå. Inte som på bilden.
Öronspetsarna och benen är nästan chokladbruna.
 
Jag tror det är någon form av silveranlag inblandat.
Det är nog inte en isabell i allafall iom de väldigt mörka benen. Hur ser öronspetsarna ut? Är de svarta skulle jag tror på silverbrun

Jag tror också på någon sorts silveranlag, hans man är praktiskt taget silvergrå. Inte som på bilden.
Öronspetsarna och benen är nästan chokladbruna.
 
@Lillstrumpa
svårt att säga på bara utseéndet med säkerhet exakt vad det är ibland.. Och på beskrivning går det nog inte alls.

Hästen på bilden skulle kunna vara isabell, den skulle kunna vara mer udda kombinationer med... Jag tror dock inte så mkt på silver. Personligen tror jag ifrån det av utseendet man kan se på bilden mest på black anlag, isabellblack mest, framförallt när man ser till ansiktet.

Exempel som man tror är ovanlig varitant på begränsad/utbredning av sooty på isabell.
Exempel Isabellblack (testad ee Aa D- Cr- zz).
Ponny som uppges som isabellblack.

Ser man till att det ser ut att vara häst av spansk härstammning är black-anlag mkt troligare än silver även.[/QUOTE

Om det är blackanlag, borde det finnas en ål då? har inte kollat efter det men kan kika om det finns någon hint om ål.. Spansk härstamning stämmer.
 
Nu frågar jag vad ni tror om fölis igen :). Han har blåa ögon med brunt i. Mamma brun med tigrering över korset, pappan palominskäckad med apelkastning i fläckarna. Han ska förmodligen färgtestas för Lp-gen.
Min tanke är palominosabiano med splash? Men jag är långtifrån duktig på detta, satt igår och försökte sätta mig in i lite olika skäckanlag.

 
Nu frågar jag vad ni tror om fölis igen :). Han har blåa ögon med brunt i. Mamma brun med tigrering över korset, pappan palominskäckad med apelkastning i fläckarna. Han ska förmodligen färgtestas för Lp-gen.
Min tanke är palominosabiano med splash? Men jag är långtifrån duktig på detta, satt igår och försökte sätta mig in i lite olika skäckanlag.

Svårt när det är så mkt vitt, men ser ju inte ut att vara svart i varken svans eller öron = inte svart eller brunt anlag = fuxanalag = stor chans att det helt enkelt är isabell. Och betyder i såfall antagligen inte något silver heller. Utan att fadern antagligen "bara" är isabell med extra roligt sätt att uttrycka det.

Jag är inte bra på skäck-anlagen och hur de blir när man dessutom kan ha flera så hoppar över den delen.

Fint föl :)
 
Om det är blackanlag, borde det finnas en ål då? har inte kollat efter det men kan kika om det finns någon hint om ål.. Spansk härstamning stämmer.
Borde finnas ål om det är black ja. Du har ingen bild på fadern själv? För jag förstår det som att fadern typ ser ut som den på bilden du la upp förrut men jag är jätte snurrig i huvudet nu.
Egentligen går det nog inte att säga säkert utan stam/avkommor eller test. Men det är kul att spekulera i :)
 
Svårt när det är så mkt vitt, men ser ju inte ut att vara svart i varken svans eller öron = inte svart eller brunt anlag = fuxanalag = stor chans att det helt enkelt är isabell. Och betyder i såfall antagligen inte något silver heller. Utan att fadern antagligen "bara" är isabell med extra roligt sätt att uttrycka det.

Jag är inte bra på skäck-anlagen och hur de blir när man dessutom kan ha flera så hoppar över den delen.

Fint föl :)

Tack å fölis vägnar :). Nä silver är det inte i fölet, men med tanke på fläcken vid mage och ansikte så måste han ju vara skäck iaf. Så isabellskäck, men vad jag kan läsa mig till inte tobiano eftersom att han har vita tecken i ansikte och blå/bruna ögon... Kul att spekulera ja!


Angående spanjoren: Nä ingen aning hur hans föräldrar ser ut, inte min häst utan stallägarens :). Ska kika sen efter ål och kolla noggrannare på färg vid öron och dylikt!
 
Jag tror också på någon sorts silveranlag, hans man är praktiskt taget silvergrå. Inte som på bilden.
Öronspetsarna och benen är nästan chokladbruna.

Hmmm, mja, att jag tror på eventuellt silver är inte att det är grått i manen, det *kan* det vara på silverhästar men är inte utärkande utan det är just de mörka benen och öronspetsarna - men om de är bruna och inte svarta så kanske det snarare är nån form av sotad isabell. Dessutom om det är en lusitano så lär det ju inte var silver
 
Hmmm, mja, att jag tror på eventuellt silver är inte att det är grått i manen, det *kan* det vara på silverhästar men är inte utärkande utan det är just de mörka benen och öronspetsarna - men om de är bruna och inte svarta så kanske det snarare är nån form av sotad isabell. Dessutom om det är en lusitano så lär det ju inte var silver

Hmm intressant.. :) Tack för att ni engagerar er , det är intressant det här..
 
Nu frågar jag vad ni tror om fölis igen :). Han har blåa ögon med brunt i. Mamma brun med tigrering över korset, pappan palominskäckad med apelkastning i fläckarna. Han ska förmodligen färgtestas för Lp-gen.
Min tanke är palominosabiano med splash? Men jag är långtifrån duktig på detta, satt igår och försökte sätta mig in i lite olika skäckanlag.


Hästen är isabellskäck - ja. Ser definitivt ut som en tobiano (ryggskäck). Även tobiano kan ha blå ögon, beroende på vart de vita tecknen i ansiktet hamnar. Går bläsen genom ögat har du din förklaring där! Är pappan tobiano eller bukskäck? En bukskäck med så stora vita fält skulle haft en lite annorlunda teckning (tänk lykta, flikiga tecken och framförallt färg i mankam o oppepå ryggen - ej en fläck mitt på flanken) än en ryggskäck.

Apelkastning i sig är ingen färg, det förekommer på alla grundfärger men syns ofta tydligt på de med gulanlag. :)

Om din häst har ärvt tigreringen av modern kommer den inte synas, i och med den vita teckningen. Kanske syns det på framtida ev. avkommor!

Gällande eventuellt sabino eller splashanlag kan man kika på bläsen, fortsätter den ner över underläppen (ofta sabino) eller tar den slut vid mulen/överläppen (ofta fallet hos hästar med ETT splashanlag)? Men det finns såklart undantag. Enklast är att skicka iväg test! :D
 
Hästen är isabellskäck - ja. Ser definitivt ut som en tobiano (ryggskäck). Även tobiano kan ha blå ögon, beroende på vart de vita tecknen i ansiktet hamnar. Går bläsen genom ögat har du din förklaring där! Är pappan tobiano eller bukskäck? En bukskäck med så stora vita fält skulle haft en lite annorlunda teckning (tänk lykta, flikiga tecken och framförallt färg i mankam o oppepå ryggen - ej en fläck mitt på flanken) än en ryggskäck.

Apelkastning i sig är ingen färg, det förekommer på alla grundfärger men syns ofta tydligt på de med gulanlag. :)

Om din häst har ärvt tigreringen av modern kommer den inte synas, i och med den vita teckningen. Kanske syns det på framtida ev. avkommor!

Gällande eventuellt sabino eller splashanlag kan man kika på bläsen, fortsätter den ner över underläppen (ofta sabino) eller tar den slut vid mulen/överläppen (ofta fallet hos hästar med ETT splashanlag)? Men det finns såklart undantag. Enklast är att skicka iväg test! :D

Tack för det utförliga svaret! Han har en fläck i mungipan..
Men hur funkar det med ryggskäck? Han har ju ingen fläck på ryggen... Pappan är också huvudsakligen vit men med lite större fält av isabellfärgat men placerat på ungefär samma ställen och liknande teckning i ansiktet. Fölis har en halvbrorsa med nästan samma teckning, inte stor skillnad alls. Båda efter samma pappa.
 
Tack för det utförliga svaret! Han har en fläck i mungipan..
Men hur funkar det med ryggskäck? Han har ju ingen fläck på ryggen... Pappan är också huvudsakligen vit men med lite större fält av isabellfärgat men placerat på ungefär samma ställen och liknande teckning i ansiktet. Fölis har en halvbrorsa med nästan samma teckning, inte stor skillnad alls. Båda efter samma pappa.

Att det kallas ryggskäck och bukskäck beror på att ryggskäckens vita utbredning börjar uppifrån rygg och bukskäckens vita utbredning börjar från buken/magen. På engelska heter det tobiano och overo.

Hästen har en grundfärg, som i fölets fall isabell (fux med ett gulanlag) och "ovanpå" det lägger sig skäckanlaget. Så det är ju inte så att hästens grundfärg är vit och att det sedan läggs på en massa färgade fläckar. Färgen är redan där. :D

Denna sida tycker jag visar bra bilder!
 
Vi har en ponny som är flaxfux (antar jag iallafall). Han är fuxfärgad med ljus man och lugg som går i gulvitt. Svansen är mörkare och melerad mörkare grå och bruna toner. Det som jag dock reagerat på är att det finns en otydlig "ål" på ryggen, men vår shettis som är fux med ljus man och svans har inte en. Någon som kan förklara varför? Ponnyn ifråga är en renrasig new forest.

20140902_183543_54061ca0e087c359ea6a6f56.jpg
 
Vi har en ponny som är flaxfux (antar jag iallafall). Han är fuxfärgad med ljus man och lugg som går i gulvitt. Svansen är mörkare och melerad mörkare grå och bruna toner. Det som jag dock reagerat på är att det finns en otydlig "ål" på ryggen, men vår shettis som är fux med ljus man och svans har inte en. Någon som kan förklara varför? Ponnyn ifråga är en renrasig new forest.

20140902_183543_54061ca0e087c359ea6a6f56.jpg

Det kallas för fusk-ål och har till exempel ingenting med black-anlaget att göra.
Jag vet inte varför vissa har så, men det är ganska vanligt och förekommer inte bara på fuxar, även gulbruna och bruna brukar kunna ha det.
 
Vi har en ponny som är flaxfux (antar jag iallafall). Han är fuxfärgad med ljus man och lugg som går i gulvitt.
halvt off topic, men det finns inget som heter flaxfux
Den korrrekta benämningen på färgen är "fux med ljus man och svans".
Anlaget som ger det ljusa taglet kallas för flaxanlag, men det betyder inte att färgen heter flaxfux.

//ID-kontrollanden som blir lite trött på när felaktigheter sprids som vinden... :P
 
@ameo

Vore trevligt om IDkontrollanterna har åtminstone baskunskaper i färggenetik när dom ska fylla i papprena......

Jag fick mej en uppläxning när jag ifrågasatte varför hon skrev skimmel/vit utan tecken när min häst har isabellföräldrar och därmed är BEC/BÖG och dessutom även har en stjärn.
Okej den syns inte jättebra men om man tittar efter så ser man den.

Men nejdå, jag hade fel och hon hade rätt och vägrade ändra i papprena.

Självklart kommer jag inte skicka in dom felaktiga papprena utan kommer få sätta mej ner och ringa runt till alla som jag hittar och verkligen kolla att dom vet vad BEC/BÖG är för färg och att det verkligen finns en färg som heter så.

Lånade en bruksnordis för några år sen och i hennes papper stod det att hon var flaxfux......
 
Vi har en ID kontrallt som jag tycker är ganska bra här i örebro, han har inte koll på alla olika färger i huvudet men har alltid med sig en bok med alla färger och täcken som har både bild och utförlig text som han läser noga om han är osäker:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 674
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 971
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 959
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 006
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp