Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Måste fråga. Hingsten Goldstein efter Warsteiner-Bernstein sägs lämna nära 100% avkommor som är isabell/ palomino eller vad man nu kallar färgen i dessa dagar ;) Hur vet man det? Vad jag vet har han inga avkommor, men vad krävs det för tester för att visa detta? Jag är lite undrande för jag vet att ägaren marknadsfört sina andra hingstar på lite felaktiga sätt och nu vill en av mina vänner betäcka med denna hingst och då fått uppgift att han ska lämna "nära 100%" palominofärgare.
 
Måste fråga. Hingsten Goldstein efter Warsteiner-Bernstein sägs lämna nära 100% avkommor som är isabell/ palomino eller vad man nu kallar färgen i dessa dagar ;) Hur vet man det? Vad jag vet har han inga avkommor, men vad krävs det för tester för att visa detta? Jag är lite undrande för jag vet att ägaren marknadsfört sina andra hingstar på lite felaktiga sätt och nu vill en av mina vänner betäcka med denna hingst och då fått uppgift att han ska lämna "nära 100%" palominofärgare.
Han är Isabell och lämnar därmed gult till 50 procent av sina avkommor. Sen om ingen blir Isabell, gulbrun eller gulsvart beror ju på vad mamma lämnat till ungen också.
 
Jag känner inte till Goldstein men Warsteiner vet jag är fux. Därmed kan jag veta att Goldstein "bara" lämnar 50% avkommor med gulanlag.
 
Måste fråga. Hingsten Goldstein efter Warsteiner-Bernstein sägs lämna nära 100% avkommor som är isabell/ palomino eller vad man nu kallar färgen i dessa dagar ;) Hur vet man det? Vad jag vet har han inga avkommor, men vad krävs det för tester för att visa detta? Jag är lite undrande för jag vet att ägaren marknadsfört sina andra hingstar på lite felaktiga sätt och nu vill en av mina vänner betäcka med denna hingst och då fått uppgift att han ska lämna "nära 100%" palominofärgare.

Vad tråkigt det är mde okunnigt folk som försöker luras.
Han kommer aldrig kunna ge annat än 50% gula
 
Tänker på när jag såg ett sto till salu för några år sen, det stod i annonsen att eftersom fuxstoet hade en gul förälder hade hon gulanlag. Säljaren föder upp gula hästar så jag tror att det var ett försök till att luras och inte okunnighet. Anmälde annonsen som försvann snabbt.
 




min fråga är,

Båda hästarna verkar ha sabinoanlag. Kommer fölet mest troligt få vita ben, och kan fälten bli större än på föräldrarna?
 
Senast ändrad:
Nu frågar jag vad ni tror om fölis igen :). Han har blåa ögon med brunt i. Mamma brun med tigrering över korset, pappan palominskäckad med apelkastning i fläckarna. Han ska förmodligen färgtestas för Lp-gen.
Min tanke är palominosabiano med splash? Men jag är långtifrån duktig på detta, satt igår och försökte sätta mig in i lite olika skäckanlag.



Nu har jag färgkoderna på föräldrarna, vill ni hjälpa mig tolka detta? :)
Mamma: Ee, Aa, Lp/lp
Pappa: ee, nCr, nT

Vad innebär det för fölis?
 
Jag vet inte vad Lp-genen står för. Inte heller T.

Bortsett frn T som jag inte vet vad det betyder då, men pappan bär i allafall ett T. I övrigt så är pappan...isabell. Dvs två röda anlag och ett gulanlag.

Mamman är heterozygot brun med det där Lp som jag inte vet vad det betyder. Mamman kan ge ifrån sig antingen svart eller rött med eller utan det begränsande anlaget A som gör svart till brun. Dvs ge svarta, bruna eller fuxasra beroende på partnern
 
T är tobiano (skäck), nT = heterozygot tobiano.
Lp är "leopard" dvs tigrerad, Lp/lp = heterozygot leopard.
 
Vad jag har lärt mig så är Lp utan en teckningsgen vad som ger varnish roan (dålig koll på vad det kallas på svenska, någon?).
Lp är grundlaget för att kunna ge prickighet, men utan gen som bestämmer prickighetsteckning blir det typ inte prickighet utav bara Lp. Likaså kan häst bära på gen för teckning av prickighet, men utan LP, den grundläggande nyckeln för prickighet, så blir det inte någon prickighet med bara Patn1 eller Patn2 (som teckningarna heter).
Jag tycker det är lite besvärligt med exakt hur det fungerar med olika kombinationer, för det blir olika beroende på om hästen är hetro- eller homozygot för Lp och i kombination med det är hetro/homozygot för de olika teckningarna.
Patn1 ger bla vara klassiska leopardfläckar, beroende på dubbel upplaga av patn1 och Lp ser det olika ut i olika kombinationer, vilket jag inte har någon större koll på.
Patn2 ger bla schakbraktigrering, likaså här med olika kombinationer...
 
Hej, har försökt sätta mig i hästarnas färggenetik, men fastnar lite med vissa saker.
Vi tar ex. Piper cub , Han är ljusbrun och har som föräldrar brun och fux, flesta föregående föräldrarna är bruna, några enstaka fux, ingen som är svart så långt ögat når, dock är hans ben svarta. Hur blev han ljusbrun bara sådär från ingenstans? Inga andra ljusbruna eller ljusa överhuvudtaget kunde jag hitta. Han ärvde sin färg till mitt sto, vems mamma var fux. Även på min hästens mammas sida dyker det upp ljusbrun bara en gång, bara sådär. På 30 av pipers cubs avkomman kan man se att han ärver 1/3 sin egen färg, 1/3 del blir brun och 1/3 del blir fux och andra färger. Fux blev det om det var en annan ljusbrun häst han fick föl med och skimmel om ston var skimmel.
Vad gör den ljusbruna färgen?
 
Ljusbrun har ingen egen genetisk kod. Det är en nyans av brun, precis som mörkbrun är. Så det är inget konstigt alls
 
Hej, har försökt sätta mig i hästarnas färggenetik, men fastnar lite med vissa saker.
Vi tar ex. Piper cub , Han är ljusbrun och har som föräldrar brun och fux, flesta föregående föräldrarna är bruna, några enstaka fux, ingen som är svart så långt ögat når, dock är hans ben svarta. Hur blev han ljusbrun bara sådär från ingenstans? Inga andra ljusbruna eller ljusa överhuvudtaget kunde jag hitta. Han ärvde sin färg till mitt sto, vems mamma var fux. Även på min hästens mammas sida dyker det upp ljusbrun bara en gång, bara sådär. På 30 av pipers cubs avkomman kan man se att han ärver 1/3 sin egen färg, 1/3 del blir brun och 1/3 del blir fux och andra färger. Fux blev det om det var en annan ljusbrun häst han fick föl med och skimmel om ston var skimmel.
Vad gör den ljusbruna färgen?

Piper Cub har ett dolt fuxanlag från sin mamma, och så ett "brunt anlag" från sin pappa. Brunt är egentligen inte en färg så, utan det är ett anlag som begränsar svart färg (till ben och täckhår). Nyanserna ärvs inte separat, utan brunt är brunt anlagsmässigt men kan bli ljus eller mörk och den nedärvningen vet man inte men slumpen är troligen med i spelet.

Ditt sto har ett dolt fuxanlag från sin mamma samt ett "brunt anlag" från Piper Cub. Hade Piper Cub istället gett sitt fuxanlag hade din häst varit en fux.

Piper Cub har med fuxsto 50% chans att ge fux (dvs han kan ge sitt fuxanlag eller ej). Med skimmel är det alltid 50% chans för skimmel om heterozygot (annars 100%)

Bara för att krångla, så anlaget som gör att det blir brunt och inte svart, alltså den svarta färgen begränsas, kan ligga dold. Det syns ju bara på svart färg liksom. En fux kan alltså förutom sina två anlag för fux ha ett dolt agoutianlag. Vilket gör att fux + svart kan bli en brun unge, då har fuxen ett dolt agoutianlag som påverkar svartanlaget. Har den svarta ett dolt fuxanlag kan kombinationen även ge fux. Så teoretiskt kan t ex fux + svart ge fux, svart eller brun avkomma.
 
@cirkus
Vad jag vet så är brunt i tre olika nyanser rättså säkrat genetiskt? Eller klassar du det som en gen med olika alleles som påverkar den till olika sorter?
Eller är det för att TS gör skillnad mellan brun och ljusbrun, vilket korrekt sett borde vara samma sak eller att brun borde vara samlingsnamnet och ljusbrun varianten? Rörig mening men jag är trött...
A = ljusbrun
At = mörkbrun
A+ = viltbrun
Jag tror att nedärvningen utav de olika varianterna/dominansen mellan dem däremot inte är så vidare fastställd, iallafall vad jag har hittat hittills, men kanske någon annan som sett något nyare än mig?

Sedan är det svårt ibland att avgöra vad som är ljusbrun och mörkbrun då en ljusbrun kan ha mörkare hårrem utav vad som kallas sooty, vilket däremot inte är så genetiskt säkrat/har stöd alls?
 
Visst är brunt en och samma sak oberoende om det är mörkbrunt, brunt eller ljusbrunt, det jag undrade över var just vad som gör att det kan bli från flera generationer t. Ex (bas)brunt plötsligt en ljusbrun. Vad som gör att hästen blir plötsligt mycket ljusare än dennes 8 föregående generationer har varit. Är det agouliti genen som styr hur mörkt kommer kroppens färg att vara eller är det något annat? En annan sak jag undrade också var om agoliti gen avgränsar den svarta till manen, ben och svansen, som det har gjort på min sto, men vad gör att hon har blekt nästan kroppsfärg man, speciellt på toppana och även rödblandad svans, hela strån där?
Tack i förhand! :)
 
En tilllägg till! På profilbilden har jag mitt sto som blöt- blir nästan svart då, i skuggan är hon ljusbrun och i solen mera som fux. Därav försöker jag lista ut hennes färgkoden.
 
Visst är brunt en och samma sak oberoende om det är mörkbrunt, brunt eller ljusbrunt, det jag undrade över var just vad som gör att det kan bli från flera generationer t. Ex (bas)brunt plötsligt en ljusbrun. Vad som gör att hästen blir plötsligt mycket ljusare än dennes 8 föregående generationer har varit. Är det agouliti genen som styr hur mörkt kommer kroppens färg att vara eller är det något annat? En annan sak jag undrade också var om agoliti gen avgränsar den svarta till manen, ben och svansen, som det har gjort på min sto, men vad gör att hon har blekt nästan kroppsfärg man, speciellt på toppana och även rödblandad svans, hela strån där?
Tack i förhand! :)

Slumpen ;) Det är ungefär det bästa svar man kan ge i dagsläget ang ljusbrunt/brunt/mörkbrunt.

Agouti styr svart färgs utbredning, så att det svara bara syns på benen och täckhåren (man och svans). Den styr så vitt man vet inte nyans.

Blekt päls orsakas av solen ;) Och det är fullt normalt att en färg ser olika ut i olika ljus, om den är solblekt eller ej och om hästen är blöt eller ej. Det säger inget om hästens genetiska färg. Nyansen kan dessutom variera mellan sommar och vinterpäls. Jag hade en avblekbar skimmel född fux. När han var åring så vinterpälsen såg KOLSVART ut. Det var den inte.
En mörk fux kan se jämnbrun ut, för ögat inget rött alls. Men den är röd och inte brun ändå, men bara en mörk brunaktig nyans av röd. (Att det ändå är en fux avslöjas av att den är jämnbrun, alltså inga svarta ben/svart man och svans).

Vill man se än mer spännande så konstantskimlar som är färgväxlare är himla häftiga. Konstantskimlar har grundfärgen kvar på huvud och ben. Samt "spräcklig" kroppsbehåring (grundfärg + vitt). Vissa är ska färgväxlare. När de får vinterpäls blir de solidfärgade. Dvs en konstantskimmel med fux som grundfärg och färgväxlare är i sommarpäls fuxfärgad på huvud och ben, och på kroppen stickelhårig vitt/fux-spräckligt. Men på vintern - vips försvinner de vita stickelhåren och hästen ser ut som en solidfärgad fux.

Här är två bilder - på samma häst. Konstantskimmel född fux och färgväxlare.

Sommarpäls
263218_120926178003364_5747775_n.jpg


Vinterpäls
224442_120926271336688_2775924_n.jpg


Hästen närmast kameran.
284294_120926338003348_2307181_n.jpg


Din häst är brun med ett dolt fuxanlag. No more, no less =)
 
Kan hennes färgkod se ut såhär? EeAa och inga mera konstigeter?
Hon har fått brun unge därav Aa. Är jag på rätt väg?
 
Kan hennes färgkod se ut såhär? EeAa och inga mera konstigeter?
Hon har fått brun unge därav Aa. Är jag på rätt väg?

Kan ha Aa Ee ja. Men lika gärna AA Ee.

Tillägg: att hon fått brun unge säger inte ett dugg mer än att hon har åtminstone ett stort A. Men det visste vi ju redan innan ungen eftersom hon själv är brun =)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 673
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 971
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 959
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 006
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp