Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min gissning är att det är ett sabinoanlag som spökar och att det är någon form av variant på helstrumpa, där det är ett avbrott i den vita färgen.
 
Du kan du! :) Tack! Men om man skulle sätta ihop henne med rocky mountain, med dubbel z , har för mig att de har grundfärg svart. Med henne borde det väl ge garanterat brun färg och kanke 50 % chans till vit man och svans?

I USA finns många Rocky Mountains som är dubbelsilver. Det är inte heller ovanligt att de inte kan ge fuxfärgad avkomma (Dvs genetiskt är de EE ZZ ). Jag tror även det finns hingstar i Europa med denna variant, men osäker på var. Vet att det fanns en i Tyskland med två silveranlag, kanske en i Italien (men de var unga, kan vara kastererade nu). Finns troligen omkring 400 Rockys i Europa, de flesta i Holland, Tyskland och Frankrike. Vi har ingen silversvart hingst i Sverige, finns en 3 åring i Danmark med ett silveranlag. Det är den närmaste. Vet att en silversvarthingst i Europa gick på semin för 2-3 år sedan, är inte säker på om han gör det idag. Det blir ofta för dyrt utslaget på antalet ston.

Men, många Rockys behåller inte en kritvit man hela livet som islänningar utan den mörknar ofta med åren. Med en dubbel ZZ får du silverfärgen och ljus man och svans i åtminstone några år.

Och hästar med två silveranlag bör man inte försöka få fram i min mening. De kommer att få större eller mindre problem med synen. Forskningen har bara ännu mer visat att det troligen är samma gen som ger synproblemen som ger silverfärgen (silver med ett anlag däremot ger inga kända synproblem).


Nedan samma häst som 2 åring och som 5 åring (silversvart Rocky). Manen har blekts en aning. Hos dottern är den däremot fortfarande väldigt vit.

bunny+pussas.JPG
DSC_0012-1.jpg
 
@Niki underbar färg! Tänk vilken dröm att ha en silversvart dressyrhäst:love:

Tack!
Jag tycker de är underbart vackra i färgen, men rena dressyrhästar är inte mina. (Däremot underbara allroundhästar) Men, vem vet, korsade rätt kanske det är en möjlighet. :)

Just nu har jag 3 hästar med silver - de två ovan (mor och dotter) och en silvergulbrun. Då syns den ljusa manen ännu sämre, men, men.
Silversvarta stoet ovan
DSC_0043.JPG

Silvergulbrun (ja, hon har testat positivt för silvergenen och hon har fått ett silversvart föl med en far som inte har silveranlag) Man kan se att taglet är ljust i topparna och aldrig helt svart. Benen är dessutom bronsfärgade snarare än svart - men det är väldigt svårt att fånga på bild.
percy2.jpg


Och medan jag letade bild på silverbrun hittade jag den här: Från förra årets "Pink Ride", dvs till stöd för Rosa Bandet. Därav allt det rosa.
En kompis silverbruna sto, min silvergulbruna och min silversvarta.
DSC_0061.jpg
 
Hej!

Vissa här verkar ha bra koll på färger så kan nån förklara varför Sir Oldenburg står som svart när han är ljusbrun i ljumskvecket? (Syns på många bilder om man googlar på honom.) Borde han inte då vara svartbrun, eller kan man godta vissa bruna strån? Tack!
 
Hej!

Vissa här verkar ha bra koll på färger så kan nån förklara varför Sir Oldenburg står som svart när han är ljusbrun i ljumskvecket? (Syns på många bilder om man googlar på honom.) Borde han inte då vara svartbrun, eller kan man godta vissa bruna strån? Tack!
Man kan acceptera många bruna hårstrån om de beror på solblekning, vilket är ganska vanligt...

exempel på svart, solblekt
matilda2.jpg
 
Man kan acceptera många bruna hårstrån om de beror på solblekning, vilket är ganska vanligt...

exempel på svart, solblekt

Ja precis, tack! Vet inte om Sir Oldenburg är solblekt just i ljumsken dock... Han är ju ordentligt svart på övriga kroppen.
 
Det är inte ovanligt att hästar är ljusare i ljumsken oavsett vilken färg de har. De har ju tunnare hud där. :)
 
Det är inte ovanligt att hästar är ljusare i ljumsken oavsett vilken färg de har. De har ju tunnare hud där. :)

Det har jag inte tänkt på. Men huden ska väl vara svart även om den är tunn? Är ju mer ljusbrun än svart/grå på bild, men det kan vara som du säger..
 
Om stoet är skimmel, hingsten är brunskäck och jag inte har en aning om vad deras föräldrar är för färger, vad kan jag förvänta mig för färger på eventuellt föl?
 
Om stoet är skimmel, hingsten är brunskäck och jag inte har en aning om vad deras föräldrar är för färger, vad kan jag förvänta mig för färger på eventuellt föl?
Tja, först är det ju då grundfärgen där man inte kan veta eftersom vi inte vet varken stoets födelsefärg eller vad föräldrarna har för färger. Så utgå ifrån att det kan bli svart, brun eller fux
Sen är det 50% chans att avkomman blir fläckig uppepå det. Och 50% chans att avkomman även får ett skimmelanlag. Dessa två anlag kan förekomma tillsammans, då blir det en skimmelskäck där de färgade fälten såsmåningom också blir vita... (nu förutsatte jag att det är en avblekbar skimmel - är det en konstantskimmel så bleks inget bort)
 
Det har jag inte tänkt på. Men huden ska väl vara svart även om den är tunn? Är ju mer ljusbrun än svart/grå på bild, men det kan vara som du säger..

Jag tänker lite att om han skulle vara svartbrun så skulle även armbågar och mule vara (tydligt) bruna. (?)
 
Funderar på att ta ett föl på mitt sto. Har hittat en jättefin hingst. Mitt sto är konstantskimmel med svart som grundfärg. Hingsten jag tittar på isabelle. Min fundering är om: 1. Är det möjligt med tanke på att mitt sto är konstantskimmel? 2. Om det är möjligt vad kan det bli för färg? Det här med färger är rena grekiskan....
 
Funderar på att ta ett föl på mitt sto. Har hittat en jättefin hingst. Mitt sto är konstantskimmel med svart som grundfärg. Hingsten jag tittar på isabelle. Min fundering är om: 1. Är det möjligt med tanke på att mitt sto är konstantskimmel? 2. Om det är möjligt vad kan det bli för färg? Det här med färger är rena grekiskan....

det finns inget som hindrar en sådan parning

möjliga färger, teoretiskt, är
svart, brun, fux
gulsvart, gulbrun, isabell
svartskimmel, brunskimmel, rödskimmel¨
gulsvartskimmel, gulbrunskimmel, isabellskimmel
 
Hur kan jag ta reda på den mest sannolika färgen?
Det du kan ta reda på är vilken grundfärg som är mest sannolik.
Sen är det så att det är 50% chans att skimmelanlaget nedärvs och 50% chans att det gula anlaget nedärvs. Den sannolikheten går inte att ändra på. Och de kan förekomma tillsammans, det är mest bara en slump, även om chansen är mindre att få båda än bara den ena...

En parning där det finns flera tänkbara färger, som den du tänker på ovan, är väldigt svår att förutsäga.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 673
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 971
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 959
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 006
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp