Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast DNA-test ger ju fortfarande bara svar på vilken grundfärg som är mest sannolik. Sen är det, precis som jag skrev ovan, 50% chans att skimmel- resp gulanlag nedärvs. Och det krävs det inga DNA-tester för att avgöra.
 
KL

Såg precis bilder på Stall Goops nya häst Diva de Nacre och den har ju onekligen en ovanlig färg för att vara travhäst, men vad är det för färg hon har egentligen? Jag har inte lyckats hitta vilken färg mammahäst har, men pappahäst ser onekligen väldigt brun ut. Mutation?
 
KL

Såg precis bilder på Stall Goops nya häst Diva de Nacre och den har ju onekligen en ovanlig färg för att vara travhäst, men vad är det för färg hon har egentligen? Jag har inte lyckats hitta vilken färg mammahäst har, men pappahäst ser onekligen väldigt brun ut. Mutation?

Jag skulle tro att hon är dominant white
 
Eller också är det en maximal sabino, det var min första tanke när jag såg den. Har inte kollat upp stammen.

(den fläckiga travaren som föddes för några år sedan - Macahan Loss - har fått sin färg från sabinoanlag, som en parentes i sammanhanget)
 
Eller också är det en maximal sabino, det var min första tanke när jag såg den. Har inte kollat upp stammen.

(den fläckiga travaren som föddes för några år sedan - Macahan Loss - har fått sin färg från sabinoanlag, som en parentes i sammanhanget)

Jag trodde att man hade gentestad Macahan Loss för dominant white? Det har ju visat sig att många maximal sabino är just dominant white
 
Jag är inte påläst om dominantvit, så jag kan inte säga varken ja eller nej på den frågan.
Men enligt Sofia Mikko på SLU, som gör DNA-testerna, så är det sabinoanlag som gett Macahan Loss sin färg.
 
Kanske inte hör hemma här, men säg att man gör DNA test och det visar på annan färg än den registrerade, hur går man då till väga för att få rätt färg registrerad och vilka utgifter kan det medföra? (Måste man ta ut ny ID kontrollant osv?)
 
Kanske inte hör hemma här, men säg att man gör DNA test och det visar på annan färg än den registrerade, hur går man då till väga för att få rätt färg registrerad och vilka utgifter kan det medföra? (Måste man ta ut ny ID kontrollant osv?)
Ska jag vara ärlig så vet jag inte, men jag skulle tro att det räcker att skicka in passet och DNA-testet för att få det ändrat. Men det förutsätter nog att chipnumret är noterat på DNA-test-lappen också.
Sen kostar det ju lite att ändra i passet, det varierar rejält mellan rasföreningarna.
 
Jag är inte påläst om dominantvit, så jag kan inte säga varken ja eller nej på den frågan.
Men enligt Sofia Mikko på SLU, som gör DNA-testerna, så är det sabinoanlag som gett Macahan Loss sin färg.

Hittade honom nu på equine tapestry. Trodde att han var bekräftad dominant white men han stod bara som misstänkt dominant white så jag som kom ihåg fel
 
Jag började fundera igår när jag såg ett brunt fullblod som på ena sidan av kroppen har stora svarta fält. Min unghäst har ett framben som är svart. Det börjar vid knäet och går upp på kroppen, mot sadelgjordsläget. Det är konstant, oavsett sommar eller vinterpäls och stor skillnad mot andra benet och kroppen i övrigt.

Är det födelsemärke? eller hur kommer det sig? På bilden syns det lite dåligt, svårt i solljus och kamera. dessutom är han smutsig på knäet.
10704170_10152464391021631_3677554792873195264_n.jpg
 
Jag började fundera igår när jag såg ett brunt fullblod som på ena sidan av kroppen har stora svarta fält. Min unghäst har ett framben som är svart. Det börjar vid knäet och går upp på kroppen, mot sadelgjordsläget. Det är konstant, oavsett sommar eller vinterpäls och stor skillnad mot andra benet och kroppen i övrigt.

Är det födelsemärke? eller hur kommer det sig? På bilden syns det lite dåligt, svårt i solljus och kamera. dessutom är han smutsig på knäet.
10704170_10152464391021631_3677554792873195264_n.jpg
svart är det väl inte direkt, men mörkare rött.
jag vet inte varför det blir så, men jag har sett något liknande - fast ännu mer...

fuxmedsvartaben.jpg

Jodå, det är en fux inga tvivel om den saken.
Här är dess mamma...
fuxmedsvartaben2.jpg
 
Jag började fundera igår när jag såg ett brunt fullblod som på ena sidan av kroppen har stora svarta fält. Min unghäst har ett framben som är svart. Det börjar vid knäet och går upp på kroppen, mot sadelgjordsläget. Det är konstant, oavsett sommar eller vinterpäls och stor skillnad mot andra benet och kroppen i övrigt.

Är det födelsemärke? eller hur kommer det sig? På bilden syns det lite dåligt, svårt i solljus och kamera. dessutom är han smutsig på knäet.
10704170_10152464391021631_3677554792873195264_n.jpg

Somatic mutation kallas det på engelska
 
Kanske inte hör hemma här, men säg att man gör DNA test och det visar på annan färg än den registrerade, hur går man då till väga för att få rätt färg registrerad och vilka utgifter kan det medföra? (Måste man ta ut ny ID kontrollant osv?)

Jag har fått ändra i ASVH en gång och har en till med fel färg (två av två egna uppf har blivit registrerade med fel färg trots mina protester, tack så mycket) som jag inte vet om jag bryr mig om att ändra. Kostade nytt besök av ID-kontrollant + nytt pass, minns inte exakt men ett par hundralappar.
 
Jag har lite problem med sökfunktionen, så ber om ursäkt om svaret redan finns.

Jag undrar, kan man få en gulbrun avkomma från en palomino? :)
 
Jag är inte påläst om dominantvit, så jag kan inte säga varken ja eller nej på den frågan.
Men enligt Sofia Mikko på SLU, som gör DNA-testerna, så är det sabinoanlag som gett Macahan Loss sin färg.

Själv ställer jag mig frågande till just om det verkligen rör sig om Sabino1 hos de flesta av de vita eller "nästan-vita"" travarna som poppat upp senaste decenniet. För det börjar bli ett par stycken. Hittills så har ingen testat positivt för Sabino1, av vad jag kunnat läsa mig till. Däremot har väl åtminstonde en klassats som dominantvit. Nedärvningsmönstret hos en annan tyder definitivt på att dominantvit snarare än Sabino1.
Det skulle vara intressant att höra närmre om ML testat positivt för Sabino1, eller om man bara antagit att det är ett sådant fall?

Överlag så är ju den allmänna trenden att dessa "maximala sabinos" som ploppar upp här och var i raser där det vanligtvis inte finns så mycket sabino (eller där det finns sabino-lika tecken men aldrig bekräftat Sabino1) att allt fler och fler visar sig vara just olika mutationer som faller under kategorin dominantvit. Jäkligt intressant att se hur pass många som dyker upp, med tanke på de många fall som dyk upp bara senaste decenniet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 663
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 971
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 959
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 006
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp