Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Flaxfux är egentligen en felaktig benämning. Det korrekta är att kalla det för fux med ljus man och svans. Anlaget kallas för flax, vilket är en försvenskning av det engelska ordet för lin.

Svettfux, leverfux och linfux är även det felaktiga/äldre benämningar som inte ska användas längre. Vi använder fux, mörkfux och ljusfux, eventuellt då med tillägget "ljus man och svans".
Hälsar ID-kontrollanten

Anlaget heter ju flaxen på engelska.
 
Okej, funderade hur färguppsättningen skulle bli då isabell har cream genen och fux med (flax) har f genen. Och f genen måste väl vara två för att synas? Då är det samma som en vanlig fux och isabell?

Ja precis, det är 50% att det blir isabell och 50% för fux. OM hingsten har f-genen är det 50% att avkomman får två f eftersom stoet alltid lämnar vidare ett f. Sedan skulle väl hingsten förresten kunna ha två f han också, då kan det inte bli vanlig fux.
 
Ja precis, det är 50% att det blir isabell och 50% för fux. OM hingsten har f-genen är det 50% att avkomman får två f eftersom stoet alltid lämnar vidare ett f. Sedan skulle väl hingsten förresten kunna ha två f han också, då kan det inte bli vanlig fux.
Är Arro Bell jag funderar på. Nån du känner till?
 
Jag har ett ponnysto som är svart, med henna , guld färgade slingor i manen och svansen . .
Mamman e black och pappan ? .

Är hon svart med fuxgen ? ( jag är sämst på hästfärger ..;).

Om jag betäcker henne med cremello hingst , vad kan det då bli ?
 
Jag har ett ponnysto som är svart, med henna , guld färgade slingor i manen och svansen . .
Mamman e black och pappan ? .

Är hon svart med fuxgen ? ( jag är sämst på hästfärger ..;).

Om jag betäcker henne med cremello hingst , vad kan det då bli ?

Huruvida hon har fuxgenen går inte att se, det får du testa om du vill vara säker.
 
Jag tröttnade lite på att lägga in ponnyer från riksstamboken i min databas, och började istället ett projekt med att lägga in avkommor efter Bernstein som har gulanlaget. Men jag är besviken på hur många hästar i blup.se som inte har färgen angiven. Är det lika bra att köpa in stamböckerna och var köper jag dem? Har tänkt göra det någon gång i alla fall, men inte redan nu. :crazy: Finns det någon annan databas på nätet som har färgerna angivna?

En annan fråga, vad heter stamstoet i Bella-stammen, som ju också är gula? @sussisus hade någon hemsida tror jag? :)
 
Jag tröttnade lite på att lägga in ponnyer från riksstamboken i min databas, och började istället ett projekt med att lägga in avkommor efter Bernstein som har gulanlaget. Men jag är besviken på hur många hästar i blup.se som inte har färgen angiven. Är det lika bra att köpa in stamböckerna och var köper jag dem? Har tänkt göra det någon gång i alla fall, men inte redan nu. :crazy: Finns det någon annan databas på nätet som har färgerna angivna?

En annan fråga, vad heter stamstoet i Bella-stammen, som ju också är gula? @sussisus hade någon hemsida tror jag? :)

Jag är ganska säker på att hon hette Gulla-Lill :)
 
Jag tröttnade lite på att lägga in ponnyer från riksstamboken i min databas, och började istället ett projekt med att lägga in avkommor efter Bernstein som har gulanlaget. Men jag är besviken på hur många hästar i blup.se som inte har färgen angiven. Är det lika bra att köpa in stamböckerna och var köper jag dem? Har tänkt göra det någon gång i alla fall, men inte redan nu. :crazy: Finns det någon annan databas på nätet som har färgerna angivna?

En annan fråga, vad heter stamstoet i Bella-stammen, som ju också är gula? @sussisus hade någon hemsida tror jag? :)

Stamböcker får man köpa begagnat, jag tror inte att ASVH har några kvar.
Det finns inga sådana databaser som du efterfrågar. Det är inte ens säkert att färgen i stamboken stämmer.

Stammodern till Bella-linjen hette Gulla-Lill http://www.sporthorse-data.com/d?z=cGU9oa&d=gulla-lill&x=22&y=12
 
Tack! Nä att färgen inte alltid stämmer har jag redan lärt mig på fjordhäst och ponny. ;)

Så det trycks inga nya stamböcker längre? :(

Tyvärr inte. Jag som har dryga hyllmetern med halvblodsstamböcker och även andra raser tycker att det är jättetråkigt.

Är det någon speciell häst du är intresserad av färgen på kan du pm:a så kan jag kolla i stamböckerna.
 
Är det lika bra att köpa in stamböckerna och var köper jag dem? Har tänkt göra det någon gång i alla fall, men inte redan nu.

Om man är medlem i en avelsförening brukar man få stambok varje år. Men de gamla får man söka på annonssidor eller om avelsföreningen ev. har utförsäljning av stamböcker som blivit över. De trycker inte fler än nödvändigt.
 
Om man är medlem i en avelsförening brukar man få stambok varje år. Men de gamla får man söka på annonssidor eller om avelsföreningen ev. har utförsäljning av stamböcker som blivit över. De trycker inte fler än nödvändigt.

Det där är ju olika beroende på förening. SPAF har slutat trycka stambok, SFF får man köpa när den kommer ut. Samma med russ. Halvblod lät det på @Görel som att det inte trycks upp längre. Nordsvensk och Ardenner vet jag trycker upp varje år, har ett gäng av deras stamböcker som jag fick när vi skulle flyttstäda på jobbet. :)
 
Hej! Min Sunny är isabell, det står i passet och så, men jag undrar om det är konstigt att hon har mörk svans? Ljus man och mörk svans har hon (med lite ljust längst upp), är det vanligt?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 662
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 970
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 959
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 006
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp