Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej! Min Sunny är isabell, det står i passet och så, men jag undrar om det är konstigt att hon har mörk svans? Ljus man och mörk svans har hon (med lite ljust längst upp), är det vanligt?

Det är ganska vanligt, ja.
Edit: Hon kan inte vara black?
 
Senast ändrad:
Jag har en liten fråga angående min häst. Färgfråga eller teckenfråga, vet inte riktigt. Men har aldrig sett det förut. Min brunblack såg för 4-5 månader ut såhär i ansiktet (ingen antydan på någonting vitt i ansiktet);
10751658_10202640851725700_571171895_n_zps8bd94f23.jpg

Men nu ser hans ansikte ut såhär och det blir bara fler och fler vita "fläckar" (säkert mer nu än för några veckor sedan när den här bilden togs);
IMG_6144_zpsc89c8967.jpg

Alltså, är det här normalt? (eller ja, han är inte särskilt normal med sin knabstrupper/fjording/varmblods korsning till att börja med) Kan det ha och göra med hans vinterpäls som kommer försvinna på sommaren? Eller vill han bara leka bambi? :D
Det sprider sig som sagt bara mer och mer, helt säker nu på att det är mer än vad som visas på bilden idag.
 
Jag har en liten fråga angående min häst. Färgfråga eller teckenfråga, vet inte riktigt. Men har aldrig sett det förut. Min brunblack såg för 4-5 månader ut såhär i ansiktet (ingen antydan på någonting vitt i ansiktet);
10751658_10202640851725700_571171895_n_zps8bd94f23.jpg

Men nu ser hans ansikte ut såhär och det blir bara fler och fler vita "fläckar" (säkert mer nu än för några veckor sedan när den här bilden togs);
IMG_6144_zpsc89c8967.jpg

Alltså, är det här normalt? (eller ja, han är inte särskilt normal med sin knabstrupper/fjording/varmblods korsning till att börja med) Kan det ha och göra med hans vinterpäls som kommer försvinna på sommaren? Eller vill han bara leka bambi? :D
Det sprider sig som sagt bara mer och mer, helt säker nu på att det är mer än vad som visas på bilden idag.
Tur att du nämner hans påbrå från knabstrupper. Mulens och ögonlockens skinn tyder på att han är tigrerad nämligen. I minimala fall blir det inte mer än så.
 
Har funderat över om det kan ha varit rabicanoanlaget som orsakade stickelhåren hos min ponny?

Stickelhåren mest koncentrerade under buken, upp i armhålan, bringan och ljumsken. Även lite mer stickelhår vid manken.
10487269_10152955684303572_3300868120114398543_n.jpg


Vita fläckar ovanför svansroten.
39497_487591623571_4408292_n.jpg
 
Jag har en liten fråga angående min häst. Färgfråga eller teckenfråga, vet inte riktigt. Men har aldrig sett det förut. Min brunblack såg för 4-5 månader ut såhär i ansiktet (ingen antydan på någonting vitt i ansiktet);
10751658_10202640851725700_571171895_n_zps8bd94f23.jpg

Men nu ser hans ansikte ut såhär och det blir bara fler och fler vita "fläckar" (säkert mer nu än för några veckor sedan när den här bilden togs);
IMG_6144_zpsc89c8967.jpg

Alltså, är det här normalt? (eller ja, han är inte särskilt normal med sin knabstrupper/fjording/varmblods korsning till att börja med) Kan det ha och göra med hans vinterpäls som kommer försvinna på sommaren? Eller vill han bara leka bambi? :D
Det sprider sig som sagt bara mer och mer, helt säker nu på att det är mer än vad som visas på bilden idag.


Det är knabstruppern i honom som tittar fram ;)
Han är alltså tigrerad (minimalt) och sån där vit melering kan fortsätta komma fram i flera år (hela livet?) :)
 
Det är knabstruppern i honom som tittar fram ;)
Han är alltså tigrerad (minimalt) och sån där vit melering kan fortsätta komma fram i flera år (hela livet?) :)
Ja men dåså, misstänkte något sånt. Vad spännande! :D Tyckte bara att det var lite intressant hur han aldrig varit vit såhär förr utan blev det nu strax efter att han fyllt 4. :)
 
Splash finns väl inte på shetland? Blå ögon kan de få "utan anledning" men det är inte så vanligt, oftast beror det på vita tecken.

Amber cream champagne är gulbrun med champagnegen

Tack! Amber cream, varför inte skriva buckskin champagne då?

Har inte heller sett nån shettis med splash, tyckte bara det var underligt med 2 blåa ögon på en annars helt enfärgad häst :love:
 
Tack! Amber cream, varför inte skriva buckskin champagne då?

Har inte heller sett nån shettis med splash, tyckte bara det var underligt med 2 blåa ögon på en annars helt enfärgad häst :love:

Troligen för att champagne ändrar grundfärgen mycket (eller för att det ska låta med exotiskt kanske). Men jag håller med dig, det blir förvirrande när man hittar på nya namn även till grundfärgen. Vet inte om det fortfarande är så men innan så hette ju gulbrunblack vitblack, samma sak där, varför inte bara säga gulbrunblack.

Jag älskar verkligen blå ögon!
 
Troligen för att champagne ändrar grundfärgen mycket (eller för att det ska låta med exotiskt kanske). Men jag håller med dig, det blir förvirrande när man hittar på nya namn även till grundfärgen. Vet inte om det fortfarande är så men innan så hette ju gulbrunblack vitblack, samma sak där, varför inte bara säga gulbrunblack.

Jag älskar verkligen blå ögon!

Ja, det är ju ganska typiskt amerikanska raser. Eller amerikanare öht :p
Blå ögon är så himla fint!!
 
Ja, det är ju ganska typiskt amerikanska raser. Eller amerikanare öht :p
Blå ögon är så himla fint!!

Haha. Vi har istället motsatt problem inom marsvinsvärlden för tillfället. Det finns en färg som kallas för slate blue (inte i Sverige dock, här är det vi som är lite tvärtemot så hos oss heter den grey). Denna färg har inget med den genetiska färgen blue att göra men den ser blå ut och på marsvin har inte den riktiga blå färgen dykt upp förrän för ett par år sedan så det har inte varit något problem. Nu, när den riktiga blue har dykt upp, så finns det helt plötsligt två blåa! I utlandet har man löst det genom att kalla den riktiga blå för danish blue och den andra heter fortfarande slate blue, men om jag som bor i Sverige och aldrig har kallat någon färg för slate blue, märker av problemen med att ha två blå, hur jobbigt måste det då inte vara för dem som bor där det helt plötsligt finns två blåa :crazy:
 
Haha. Vi har istället motsatt problem inom marsvinsvärlden för tillfället. Det finns en färg som kallas för slate blue (inte i Sverige dock, här är det vi som är lite tvärtemot så hos oss heter den grey). Denna färg har inget med den genetiska färgen blue att göra men den ser blå ut och på marsvin har inte den riktiga blå färgen dykt upp förrän för ett par år sedan så det har inte varit något problem. Nu, när den riktiga blue har dykt upp, så finns det helt plötsligt två blåa! I utlandet har man löst det genom att kalla den riktiga blå för danish blue och den andra heter fortfarande slate blue, men om jag som bor i Sverige och aldrig har kallat någon färg för slate blue, märker av problemen med att ha två blå, hur jobbigt måste det då inte vara för dem som bor där det helt plötsligt finns två blåa :crazy:

Oj. På kattsidan är det faktiskt bra! Utöver att i Sverige kallas ett speciellt mönster för tabby. I resten av världen så är tabby ATT den har mönster. Nått vi i Sverige kallas augoti? Jaja.
 
Jag har sökt lite i tråden, men inte hittat att just denna färg diskuterats, så jag hoppas jag inte blir tjatig. :)

Vad skulle man kalla en ljus fux (förr hade man definitivt kallat dem isabell!) som får silvergrå inslag i man, svans och på benen från första fällningen som föl? Det ser ut som om de vore smutsiga, men de är ljust grå i det i övrigt nästan kritvita taglet.

De är nordsvenskar, halvsyskon, och mamman anges vara brun. Även moster anges brun men hon har väldiga skiftningar i färg efter årstid. (Blir grå när man klipper henne, och det sista som fälls av nu på våren är långa, vita strån över i stort sett hela kroppen. Dessa vita strån syns knappt när hon har hela vinterpälsen kvar.)
Mormor angavs brun har jag för mig, men var mörkt brun med mjölmule och ljusa grå/vita skiftningar vid ljumskar och undersida.

Den ena hästen med den intressanta "isabell-med-halvt-grå-man"-färgen har en far som anges "fux (ee, dubbla flaxanlag), ljms, bls, vtul)". Den andra har samma far som sin moster, en hingst som anges anges "ljusbrun (E- A-)".

Varifrån kommer detta silvergråa inslag, och vad skulle man kalla färgen?
 
Jag har sökt lite i tråden, men inte hittat att just denna färg diskuterats, så jag hoppas jag inte blir tjatig. :)

Vad skulle man kalla en ljus fux (förr hade man definitivt kallat dem isabell!) som får silvergrå inslag i man, svans och på benen från första fällningen som föl? Det ser ut som om de vore smutsiga, men de är ljust grå i det i övrigt nästan kritvita taglet.

De är nordsvenskar, halvsyskon, och mamman anges vara brun. Även moster anges brun men hon har väldiga skiftningar i färg efter årstid. (Blir grå när man klipper henne, och det sista som fälls av nu på våren är långa, vita strån över i stort sett hela kroppen. Dessa vita strån syns knappt när hon har hela vinterpälsen kvar.)
Mormor angavs brun har jag för mig, men var mörkt brun med mjölmule och ljusa grå/vita skiftningar vid ljumskar och undersida.

Den ena hästen med den intressanta "isabell-med-halvt-grå-man"-färgen har en far som anges "fux (ee, dubbla flaxanlag), ljms, bls, vtul)". Den andra har samma far som sin moster, en hingst som anges anges "ljusbrun (E- A-)".

Varifrån kommer detta silvergråa inslag, och vad skulle man kalla färgen?
En bild?
 
Tack! Amber cream, varför inte skriva buckskin champagne då?

Har inte heller sett nån shettis med splash, tyckte bara det var underligt med 2 blåa ögon på en annars helt enfärgad häst :love:

Splash är relativt vanligt på shettis. Ex:

article-2199923-14E27A5E000005DC-120_634x412.jpg


10361465_781803951909693_4320094330437597321_n.jpg


splash_white_mini2.jpg


Blå ögon kan bero på splash, men det kan också bero på vilsna vita tecken (som ju egentligen bara är avsaknad av pigment). Blå ögon helt utan andra tecken är ofta (men inte alltid) splash.
 
Splash är relativt vanligt på shettis. Ex:

article-2199923-14E27A5E000005DC-120_634x412.jpg


10361465_781803951909693_4320094330437597321_n.jpg


splash_white_mini2.jpg


Blå ögon kan bero på splash, men det kan också bero på vilsna vita tecken (som ju egentligen bara är avsaknad av pigment). Blå ögon helt utan andra tecken är ofta (men inte alltid) splash.

Den svartvita hade jag nog aldrig tagit för splash, men den sista är ju solklar. Kul!!
 
Splash är relativt vanligt på shettis. Ex:

article-2199923-14E27A5E000005DC-120_634x412.jpg


10361465_781803951909693_4320094330437597321_n.jpg


splash_white_mini2.jpg


Blå ögon kan bero på splash, men det kan också bero på vilsna vita tecken (som ju egentligen bara är avsaknad av pigment). Blå ögon helt utan andra tecken är ofta (men inte alltid) splash.

Mig veterligen existerar inte splash hos renrasiga shetlandsponnyer. Dina två första bilder är nog vanliga ryggskäckar där teckningen hamnat på snedden, inte ovanligt. :) Tredje bilden är förmodligen en american miniature horse? Den ser ut att ha silveranlag (som heller inte finns hos shetlandsponnyer) och är en solklar bukskäck.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 662
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 970
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 959
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 006
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stötdämpning -sits
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp