Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Själv ställer jag mig frågande till just om det verkligen rör sig om Sabino1 hos de flesta av de vita eller "nästan-vita"" travarna som poppat upp senaste decenniet. För det börjar bli ett par stycken. Hittills så har ingen testat positivt för Sabino1, av vad jag kunnat läsa mig till. Däremot har väl åtminstonde en klassats som dominantvit. Nedärvningsmönstret hos en annan tyder definitivt på att dominantvit snarare än Sabino1.
Det skulle vara intressant att höra närmre om ML testat positivt för Sabino1, eller om man bara antagit att det är ett sådant fall?

Överlag så är ju den allmänna trenden att dessa "maximala sabinos" som ploppar upp här och var i raser där det vanligtvis inte finns så mycket sabino (eller där det finns sabino-lika tecken men aldrig bekräftat Sabino1) att allt fler och fler visar sig vara just olika mutationer som faller under kategorin dominantvit. Jäkligt intressant att se hur pass många som dyker upp, med tanke på de många fall som dyk upp bara senaste decenniet.
Jag ställde frågan direkt till Sofia Mikko för 1½ år sedan och fick uppfattningen att han var testad. Jag har nästan svårt att tänka mig att de kunnat låta bli att kika efter det med tanke på uppmärksamheten runt den fläckige travaren...

Sen finns det väl flera gener som ger upphov till det vi kallar sabino. Och märk väl, jag har inte sagt sabino1 utan bara sabino... ;) (jag har inte satt mig in i varianterna utan detta är bara vad som sades på Sofias färgföreläsning när jag gick chipmärkarkursen för travare förra sommaren)
 
Jag har lite problem med sökfunktionen, så ber om ursäkt om svaret redan finns.

Jag undrar, kan man få en gulbrun avkomma från en palomino? :)

Ja.
Isabell + något som inte är baserat på fux(dvs fux eller isabell) kan ge gulbrun. Beroende på den icke-isabelliga förälderns anlag så kan det bli gulsvart/gulbrun plus de vanliga färgerna utan gulanlaget
 
Jag ställde frågan direkt till Sofia Mikko för 1½ år sedan och fick uppfattningen att han var testad. Jag har nästan svårt att tänka mig att de kunnat låta bli att kika efter det med tanke på uppmärksamheten runt den fläckige travaren...

Sen finns det väl flera gener som ger upphov till det vi kallar sabino. Och märk väl, jag har inte sagt sabino1 utan bara sabino... ;) (jag har inte satt mig in i varianterna utan detta är bara vad som sades på Sofias färgföreläsning när jag gick chipmärkarkursen för travare förra sommaren)


Ah, attans hade varit så intressant att höra i klartext om han var eller inte var testad:P
Grejen med Sabino är väl att det sådär rakt av finns en enda "riktig" variant (sabino1). Det är den enda som det finns ett test för, och den enda som ofta har en väldigt konsekvent nedärvning och utbredning för homo- respektive heterozygot. Sen finns det ju inom olika raser en massa typer som ser ut som "sabino" och därför kallas sabino, där man egentligen inte har en susning om exakt vad som orsakar det, eller om det ens är en eller en samling gener som så att säga samverkar. Den variant som brukar orsaka en fenotyp såsom ML är ju SB1, som är ganska konsekvent i homozygot form. Men just många av dessa "maximala sabinos" som inte är sabino1 men ändå är kraftigt tecknade visar sig ju ofta vara just dominantvita. Hade ML just visat sig testa positivt för Sabino1 så hade de ju varit extremt intressant då man kan konstatera att den finns i rasen, bara det att den är förbenat ovanlig och sällan går i dubbel upplaga. Testar han negativt... Ja då tippar jag personligen på en spontan ny DV-mutation. Det är ju sällan det går att testa DV:arna. Varje nytt spontant fall är ju en helt ny mutation - dvs det finns inget existerande test att testa mot och därför får man bara gissa fram tills dess att någon intresserar sig för hästen och kör lite gen-koll på den, eller att den börjar producera avkommor i mönster som en DV.
I det här fallet så är ju just ordmärkandet rätt viktigt. Det skulle tex inte vara helt ologiskt att kalla honom Sabino genom att kolla på fenotypen. Dvs testar inte positivt för SB1, men man vet ju inget om huruvida han är en ny DV eller ej, och kallar honom således just sabino då detta är lite av ett slaskord för fenotypen i fråga.

Borde kanske försöka se om det går att ställa frågan till Mikko, för det hade verkligen varit kul att veta!
 
Nu har jag inte sett denna travare, men jag såg en fläckig travare på 60 talet, men jag vet inte vad den hette.
 
Nu har jag inte sett denna travare, men jag såg en fläckig travare på 60 talet, men jag vet inte vad den hette.
bildgoogla Macahan Loss så hittar du, det var ett attans rabalder när han föddes för "det ska inte kunna finnas fläckiga travare"...
 
Nu har jag sett fotona, och jag tycker han ser ut som en "vanlig" avblekbar rödskimmelskäck.

Problemet är väl då att den färgkombinationen inte bör finnas hos varmblodstravarna.

Men så såg inte den travaren jag såg på Solvalla på 60talet.
Han var "vanlig" brunskäck eventuellt svartskäck, jag var inte så gammal när jag såg honom sista gången, men jag minns att jag fick ge honom ett äpple.
 
Ah, attans hade varit så intressant att höra i klartext om han var eller inte var testad:P
Grejen med Sabino är väl att det sådär rakt av finns en enda "riktig" variant (sabino1). Det är den enda som det finns ett test för, och den enda som ofta har en väldigt konsekvent nedärvning och utbredning för homo- respektive heterozygot. Sen finns det ju inom olika raser en massa typer som ser ut som "sabino" och därför kallas sabino, där man egentligen inte har en susning om exakt vad som orsakar det, eller om det ens är en eller en samling gener som så att säga samverkar. Den variant som brukar orsaka en fenotyp såsom ML är ju SB1, som är ganska konsekvent i homozygot form. Men just många av dessa "maximala sabinos" som inte är sabino1 men ändå är kraftigt tecknade visar sig ju ofta vara just dominantvita. Hade ML just visat sig testa positivt för Sabino1 så hade de ju varit extremt intressant då man kan konstatera att den finns i rasen, bara det att den är förbenat ovanlig och sällan går i dubbel upplaga. Testar han negativt... Ja då tippar jag personligen på en spontan ny DV-mutation. Det är ju sällan det går att testa DV:arna. Varje nytt spontant fall är ju en helt ny mutation - dvs det finns inget existerande test att testa mot och därför får man bara gissa fram tills dess att någon intresserar sig för hästen och kör lite gen-koll på den, eller att den börjar producera avkommor i mönster som en DV.
I det här fallet så är ju just ordmärkandet rätt viktigt. Det skulle tex inte vara helt ologiskt att kalla honom Sabino genom att kolla på fenotypen. Dvs testar inte positivt för SB1, men man vet ju inget om huruvida han är en ny DV eller ej, och kallar honom således just sabino då detta är lite av ett slaskord för fenotypen i fråga.

Borde kanske försöka se om det går att ställa frågan till Mikko, för det hade verkligen varit kul att veta!

Det finns ju flera travare med bukfläck, vad kan dessa vara då?
T.ex I Saw You
645@70.jpg
 
Senast ändrad:
Nu har jag sett fotona, och jag tycker han ser ut som en "vanlig" avblekbar rödskimmelskäck.

Problemet är väl då att den färgkombinationen inte bör finnas hos varmblodstravarna.

Men så såg inte den travaren jag såg på Solvalla på 60talet.
Han var "vanlig" brunskäck eventuellt svartskäck, jag var inte så gammal när jag såg honom sista gången, men jag minns att jag fick ge honom ett äpple.
Han har ingen skimmelförälder så det var uteslutet redan från början.
Och någon regelrätt "skäck" (typ shetlandsponnyskäck) är han ju inte heller.
Han kommer högst troligt alltid se ut sådär.
 
Han har ingen skimmelförälder så det var uteslutet redan från början.
Och någon regelrätt "skäck" (typ shetlandsponnyskäck) är han ju inte heller.
Han kommer högst troligt alltid se ut sådär.

Men om man tittar på fölbilderna och hur han ser ut senare så har dom färgade fälten "skimlat" och blivit markant ljusare.

Precis på samma sätt som alla avblekbara skimmeltravare somhar gått i hagarna runt byn som vi sett sen dom föddes till dom själva antingen gav egna föl eller kom åter som avelsston.
 
Men om man tittar på fölbilderna och hur han ser ut senare så har dom färgade fälten "skimlat" och blivit markant ljusare.

Precis på samma sätt som alla avblekbara skimmeltravare somhar gått i hagarna runt byn som vi sett sen dom föddes till dom själva antingen gav egna föl eller kom åter som avelsston.

Fast utan skimmelförälder så kan han ju inte vara sån?
 
Men om man tittar på fölbilderna och hur han ser ut senare så har dom färgade fälten "skimlat" och blivit markant ljusare.

Precis på samma sätt som alla avblekbara skimmeltravare somhar gått i hagarna runt byn som vi sett sen dom föddes till dom själva antingen gav egna föl eller kom åter som avelsston.

Du förstår väl att en häst inte kan vara skimmel om den inte har en skimmelförälder?
 
Jag VET att det måste vara en skimmel förälder för att det ska bli skimmel barn.

Jag bara beskrev hur jag upplevde hu färgen ändrade sej med åren, dessutom skrev jag det inom citationstecken.....
 
Jag har upptäckt att vårt ponnyföl har gråsilvrig man och han är fux. Är det vanligt? Hur kommer manen se ut på honom sen som vuxen? Hans mamma har ljus man o svans och så ser han inte ut, möjligen svansen då som är ljus, inte fuxfärgad. Han är alltså fux och har inga skimmelföräldrar.
 
Det är rätt vanligt med ljusare hår i manen. Hur det ser ut i framtiden får du nog se...
 
Hur ser en flaxfux ut? Bildgooglade och kom upp förslag svettfux, leverfux, mörkfux och linfux.
10530950_10152355640204426_6066123016492850812_n.jpg

Mamman här är flaxfux, ljus man o svans. Fölet har på bilden vanlig fuxfärgad man men det har han inte idag, den är lika grå som på en skimmel. Svansen är dock ljus, som på mamman.
 
Hur ser en flaxfux ut? Bildgooglade och kom upp förslag svettfux, leverfux, mörkfux och linfux.
Flaxfux är egentligen en felaktig benämning. Det korrekta är att kalla det för fux med ljus man och svans. Anlaget kallas för flax, vilket är en försvenskning av det engelska ordet för lin.

Svettfux, leverfux och linfux är även det felaktiga/äldre benämningar som inte ska användas längre. Vi använder fux, mörkfux och ljusfux, eventuellt då med tillägget "ljus man och svans".
Hälsar ID-kontrollanten
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 663
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 970
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 959
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 006
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp