Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har sökt lite i tråden, men inte hittat att just denna färg diskuterats, så jag hoppas jag inte blir tjatig. :)

Vad skulle man kalla en ljus fux (förr hade man definitivt kallat dem isabell!) som får silvergrå inslag i man, svans och på benen från första fällningen som föl? Det ser ut som om de vore smutsiga, men de är ljust grå i det i övrigt nästan kritvita taglet.

De är nordsvenskar, halvsyskon, och mamman anges vara brun. Även moster anges brun men hon har väldiga skiftningar i färg efter årstid. (Blir grå när man klipper henne, och det sista som fälls av nu på våren är långa, vita strån över i stort sett hela kroppen. Dessa vita strån syns knappt när hon har hela vinterpälsen kvar.)
Mormor angavs brun har jag för mig, men var mörkt brun med mjölmule och ljusa grå/vita skiftningar vid ljumskar och undersida.

Den ena hästen med den intressanta "isabell-med-halvt-grå-man"-färgen har en far som anges "fux (ee, dubbla flaxanlag), ljms, bls, vtul)". Den andra har samma far som sin moster, en hingst som anges anges "ljusbrun (E- A-)".

Varifrån kommer detta silvergråa inslag, och vad skulle man kalla färgen?


Det där diskuteras då och då men ingen har riktigt kommit fram till ngt, somliga tror att det finns silvergen hos nsv medan andra är lika säkra på att det inte finns. Ett som är säkert är iaf att det finns otroligt många skiftningar och nyanser och grått i manen är inte helt ovanligt... här en bild på en av mina bruna med mycket vitt och grått i manen, mamman är fux och pappan är helbrun
10462503_903232699711325_898370473538661916_n.jpg
 
Det här pratandet om gråa manar fick mig att tänka på en ponny jag tog hand om i några år på en ridskola. Jag fick aldrig riktigt veta vilken färg hon var, om ändå inte att det stod chestnut i passet (frågade efter hon gått bort, men det var ca 5 år sedan nu). Kan det vara så att hon var "bara" fux?
0qPGfZR_zpszdof9mfk.png

IXKSe0z_zpseopyl4fc.png
nc6Y0Ea_zpsntg1yndf.png
 
Mig veterligen existerar inte splash hos renrasiga shetlandsponnyer. Dina två första bilder är nog vanliga ryggskäckar där teckningen hamnat på snedden, inte ovanligt. :) Tredje bilden är förmodligen en american miniature horse? Den ser ut att ha silveranlag (som heller inte finns hos shetlandsponnyer) och är en solklar bukskäck.
Såvitt vet har du helt rätt och jag håller med dig om de två översta. Ryggskäckar kan ju ha hela magen vit. Bukskäcksanlaget finns inte hos shetland, vad jag vet. (fast det skulle vara godkänt, eftersom det inte finns med på listan över "icke godkända färger"...)
Det kan dock förekomma på miniatyrer och amerikanska shetlandsponnyer, som får innehålla en viss procent av andra raser än "native shetland".
 
Det här pratandet om gråa manar fick mig att tänka på en ponny jag tog hand om i några år på en ridskola. Jag fick aldrig riktigt veta vilken färg hon var, om ändå inte att det stod chestnut i passet (frågade efter hon gått bort, men det var ca 5 år sedan nu). Kan det vara så att hon var "bara" fux?
0qPGfZR_zpszdof9mfk.png

IXKSe0z_zpseopyl4fc.png
nc6Y0Ea_zpsntg1yndf.png
OM jag hade kommit ut för att göra ID-beskrivning av den så hade jag funderat på om den kan vara silverbrun. Jag erkänner dock min okunskap om silverfärgerna, så jag hade antingen rekommenderat DNA-analys eller åtminstone konsulterat en färgkunnig islandshästmänniska.
 
Det där diskuteras då och då men ingen har riktigt kommit fram till ngt, somliga tror att det finns silvergen hos nsv medan andra är lika säkra på att det inte finns. Ett som är säkert är iaf att det finns otroligt många skiftningar och nyanser och grått i manen är inte helt ovanligt... här en bild på en av mina bruna med mycket vitt och grått i manen, mamman är fux och pappan är helbrun
10462503_903232699711325_898370473538661916_n.jpg
Silverbruna ardenner kunde stå som fuxar förr, gärna "läderfux". Här skymtar jag ett bakben mellan frambenen och det ser svart ut. Svarta ben tyder på att det är rimligt att säga brun om den här hästen. Det är svårt att förväxla den med en fux i alla fall, som de gjorde med ardenner förr.
 
Silverbruna ardenner kunde stå som fuxar förr, gärna "läderfux". Här skymtar jag ett bakben mellan frambenen och det ser svart ut. Svarta ben tyder på att det är rimligt att säga brun om den här hästen. Det är svårt att förväxla den med en fux i alla fall, som de gjorde med ardenner förr.

Ja hon är brun ingen tvekan, jag skrev att hennes mamma var fux :) hon har även black i linjerna men är själv "bara ljusbrun" dock funderar man på om de här slingorna i manen kan vara ngt som slår igenom pga de bakomliggande färgerna eller om det är ngn egen gen som gör att vissa bruna individer får så mycket vitt i manen :)
 
Ja hon är brun ingen tvekan, jag skrev att hennes mamma var fux :) hon har även black i linjerna men är själv "bara ljusbrun" dock funderar man på om de här slingorna i manen kan vara ngt som slår igenom pga de bakomliggande färgerna eller om det är ngn egen gen som gör att vissa bruna individer får så mycket vitt i manen :)
Det finns stor variation inom den bruna färgen så jag tycker det är den roligaste. Den är inte "bara brun" som en del uttrycker det. Jag tror "silver i manen" har varken med bakomliggande fux eller black att göra utan är en variant av brun, en av många.
 
dock funderar man på om de här slingorna i manen kan vara ngt som slår igenom pga de bakomliggande färgerna eller om det är ngn egen gen som gör att vissa bruna individer får så mycket vitt i manen :)

Jag har förstått det som att det är en egen gen. Sen om den hänger ihop med brun eller bara syns på brun är jag osäker på, men det är ganska tydligt att vissa hingstar (Malte exempelvis) ger avkommor med melerat tagel.
 
Jag har förstått det som att det är en egen gen. Sen om den hänger ihop med brun eller bara syns på brun är jag osäker på, men det är ganska tydligt att vissa hingstar (Malte exempelvis) ger avkommor med melerat tagel.

Ja bägge dessa har Malte som morfar ;) den lille har även Kravall som pappa och Kronprins som då är farfar har också många avkommor med om än mindre mängd men ändock vita slingor i man och på ben :) jag tycker det är fint, är barnsligt förtjust i mina "polkagrisar" :p
 
Det där diskuteras då och då men ingen har riktigt kommit fram till ngt, somliga tror att det finns silvergen hos nsv medan andra är lika säkra på att det inte finns. Ett som är säkert är iaf att det finns otroligt många skiftningar och nyanser och grått i manen är inte helt ovanligt... här en bild på en av mina bruna med mycket vitt och grått i manen, mamman är fux och pappan är helbrun
10462503_903232699711325_898370473538661916_n.jpg
När jag ser bilderna så tänker jag att den hästen har väldigt utbredd pangare och att det inte är så ovanligt att se bruna pangare-hästar med vitt eller grått i manen. Kanske mer utbredd pangare kan vara förklaringen? Detta är alltså ifrån inget annat än egna observationer på inte stort hästantal alls.
Googlade pangare och ett rätt stort antal bruna hästar med lite mer utbrett pangare ser ut att ha mer eller mindre mängd vita/gråa strån i man.
 
Ja hon är brun ingen tvekan, jag skrev att hennes mamma var fux :) hon har även black i linjerna men är själv "bara ljusbrun" dock funderar man på om de här slingorna i manen kan vara ngt som slår igenom pga de bakomliggande färgerna eller om det är ngn egen gen som gör att vissa bruna individer får så mycket vitt i manen :)
Har hon någon ål? (bild!! ;) ) Det kan ju kanske vara en brunblack, OM någon av föräldrarna själv är black. Är ingen förälder black så kan du glömma den teorin.
 
Har hon någon ål? (bild!! ;) ) Det kan ju kanske vara en brunblack, OM någon av föräldrarna själv är black. Är ingen förälder black så kan du glömma den teorin.

Nej hon är inte black :) mormors mor var black men mamman var fux (flaxfux) och pappan är "bara" brun ;)

Här en annan bild och som du ser ingen ål :) men hon har vita strån där ålen skulle ha varit om hon haft ngn ;)
10150729_872743736093555_8245099591148819177_n.jpg


En bild på mamman
296985_262375037130431_601842333_n.jpg

En bild på pappan :)
Therje2027.jpg
 
När jag ser bilderna så tänker jag att den hästen har väldigt utbredd pangare och att det inte är så ovanligt att se bruna pangare-hästar med vitt eller grått i manen. Kanske mer utbredd pangare kan vara förklaringen? Detta är alltså ifrån inget annat än egna observationer på inte stort hästantal alls.
Googlade pangare och ett rätt stort antal bruna hästar med lite mer utbrett pangare ser ut att ha mer eller mindre mängd vita/gråa strån i man.

Håller med, väldigt vanligt med vitt i manen hos dom med vita mular.
 
En annan fråga då ang avblekbar skimmel, finns det några tecken man kan se huruvida en häst är Homozygot eller Heterozygot för anlaget? förutom att alla avkommor blir eller inte blir skimmlar då ;)
 
En annan fråga då ang avblekbar skimmel, finns det några tecken man kan se huruvida en häst är Homozygot eller Heterozygot för anlaget? förutom att alla avkommor blir eller inte blir skimmlar då ;)

Frågan har varit uppe tidigare (vet ej om det var denna tråd). Min begränsade erfarenhet från arabhästar är att är de homozygot skimmel blir de vita snabbt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 658
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 970
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 959
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 006
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp