Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du har en tigrerad brunblack. Inte helt ovanligt med tigrerade som ljusnar tack vare sin melering. Har inte du frågat förut eller finns det en tigrerad brunblack till?
Jo, jag frågade eftersom hans vita fläckar på mulen aldrig varit där innan men nu lade jag bara upp bilder för att visa HUR vit han plötsligt blivit. Han har som sagt aldrig blivit denna färg förut. :)
 
Jo, jag frågade eftersom hans vita fläckar på mulen aldrig varit där innan men nu lade jag bara upp bilder för att visa HUR vit han plötsligt blivit. Han har som sagt aldrig blivit denna färg förut. :)

Vad jag förstår så blir de vitare och vitare med åren om de är tigrerade. Exakt hur färgen visar sig kommer att bero på andra genrer, om det tex blir prickigt som Lilla Gubben eller om det blir mer vit/melerat över hela hästen eller om det blir som ett täcke med fläckar i. Googla på färgen så får du nog se många exempel. Och de lär ändra sig med åren.
 
Brun eller fux? ;)

Fick hem en häst som tydligt nog har bruna ben, även om de är mörkt rödbruna så är de inte svarta. Kan se ut så på bilden eftersom de är i skugga men de är bruna, brun som tydligt ända ner på kotorna osv :)

11203077_10153278715763094_3620763241595217822_n.jpg
 
Mitt shettis sto fick föl för 2 veckor sedan, en liten hingst vid namn Ior :) Alla säger olika, han kommer bli svart, han kommer bli skimmel osv osv. Kan tillägga att han har en svart ål från huvudet till svansen (som en fjording)

Mamman är en knabstupper på 93 cm och pappan okänd.

Vad tror ni han blir för färg? :)

11069902_824698970943281_458592000144645171_n.jpg

11052446_824699020943276_1835668523837543837_n.jpg

11170354_824698990943279_8439020579000035477_n.jpg

Mamman Flicka och fölet Ior :)
 
Mitt shettis sto fick föl för 2 veckor sedan, en liten hingst vid namn Ior.

Mamman är en knabstupper på 93 cm och pappan okänd.

Vad tror ni han blir för färg? :)

11069902_824698970943281_458592000144645171_n.jpg

11052446_824699020943276_1835668523837543837_n.jpg
Ena stunden är det en shettis och sedan är det en knabstrup. I vilket fall tror jag fölet blir svart. De brukar vara just så grå som föl som bilderna visar.
 
Om jag ska färgtesta min häst för att se om den är fux eller brun vad ska jag testa för, för färg då? Om jag testar för brun färg? a alltså, så kan de väl ändå ha det om det är en fux? Eller har inte fux bruna anlag? xD hehe
 
Om jag ska färgtesta min häst för att se om den är fux eller brun vad ska jag testa för, för färg då? Om jag testar för brun färg? a alltså, så kan de väl ändå ha det om det är en fux? Eller har inte fux bruna anlag? xD hehe
En fux kan bära på ett eller två agouti/brun anlag, ja. Eftersom agouti (brun) bara inverkar på svart så syns det ej på en fux.
 
Så egentligen borde jag väl testa för Svart färg? För en fux har inte svart färg, men det har ju bruna hästar? :D
Testar du för svart så får du ju svar på frågan om det är svart/brun eller fux i en och samma, kan ju fortfarande vara svart eller brun då. Om det inte är något annat... Hur ser hästen ut i övrigt, vad finns i stammen? Kan inte vara solblekt (brukar verkligen benen bli det ens, hum hum?)? Hur ser öronen och man/svans ut?
 
Testar du för svart så får du ju svar på frågan om det är svart/brun eller fux i en och samma, kan ju fortfarande vara svart eller brun då. Om det inte är något annat... Hur ser hästen ut i övrigt, vad finns i stammen? Kan inte vara solblekt (brukar verkligen benen bli det ens, hum hum?)? Hur ser öronen och man/svans ut?

Ja alltså svart är han ju inte så kan ju testa för den färgen :) Men han ser ut att vara ganska mörk under vinterpälsen så han kanske är fux, eller bara helt vanlig brun med solblekta ben? xD Vad jag vet så finns det nästan bara brunt, men någon halvsyster till mamman är fux tror jag. Han har en del rött i svansen och de innersta stråna mot mankammen kan man säga, resten ser svart ut :) Tycker inte han har svarta örontoppar heller.

Stam; e Cohiba ue Neapel

Jätte solblekta ben x) ???
10996231_10153279011133094_7881461703336209692_n.jpg


11178289_10153279011473094_145611882540346068_n.jpg


Men han e så typiskt brun med om man inte kollar noga på benen så ja han kan likagärna vara en udda brun? x)
DSC_0023_zpsvlsoxd8q.jpg
 
@MattiZ på helkroppsbilden så ser han väldigt brun ut, jag skulle tippa på solblekt brun. Eller typ att han är ung? och att det bruna på benen är att han inte har utvecklat sin färg fullt ut eller vad man ska säja. Min bruna -14 har precis blivit svart om benen ifrån att ha varit silverfärgad och sedan underliga nyanser på brunt. Badar du inte i pengar skulle jag tro att han rätt säkerligen är brun och med stor chans kommer se svartare ut eller kanske bara är lustigt undantag, jag skulle inte göra gentest. Är lustigt att han inte har något svart på öronen...
 
@MattiZ på helkroppsbilden så ser han väldigt brun ut, jag skulle tippa på solblekt brun. Eller typ att han är ung? och att det bruna på benen är att han inte har utvecklat sin färg fullt ut eller vad man ska säja. Min bruna -14 har precis blivit svart om benen ifrån att ha varit silverfärgad och sedan underliga nyanser på brunt. Badar du inte i pengar skulle jag tro att han rätt säkerligen är brun och med stor chans kommer se svartare ut eller kanske bara är lustigt undantag, jag skulle inte göra gentest. Är lustigt att han inte har något svart på öronen...

Han är född -12 så det beror på om han räknas som ung fortfarande? x) Får se vad som händer med pälsen när den fallit. Blir han mer röd gör jag ett test, mest för att det är intressant att veta! :D Att han inte är svart på öronen måste ju vara att han är solblekt där med då? Han kanske blir lätt solblekt helt enkelt? :)
 
Ena stunden är det en shettis och sedan är det en knabstrup. I vilket fall tror jag fölet blir svart. De brukar vara just så grå som föl som bilderna visar.


Alla hästar med prickar kan registreras som knabstrupper oavsett ras eller storlek.
Om dom sen får " gröna" papper eller annan färg på pappret beror på övrig stam m.m.

Så en shettis kan vara både shettis och knabstrupper.

Plus att ett knabstrupper inte ens behöver ha prickar utan kan vara enfärgad ;)
 
@palle Fast tigrering är inte en godkänd färg hos shetlandsponny, och tar man upp knabstrupper i en färgtråd utgår jag från att den inte är enfärgad. Syns väl tydligt på bilden om inte annat.
 
Så en shettis kan vara både shettis och knabstrupper. ;)
Att stoet är tigrerat råder ingen tveksamhet kring men att hon skulle vara shetland ställer jag mig tveksam till. Jag tror inte tigrering finns bland shetland men vet du bättre får du gärna överbevisa mig.
 
Alla hästar med prickar kan registreras som knabstrupper oavsett ras eller storlek.
Om dom sen får " gröna" papper eller annan färg på pappret beror på övrig stam m.m.

Så en shettis kan vara både shettis och knabstrupper.

Plus att ett knabstrupper inte ens behöver ha prickar utan kan vara enfärgad ;)
Fast en renrasig shetlandsponny kan aldrig bli tigrerad, generna finns inte i rasen. Så är det en prickig shetlandsponny är det något annat inblandat.
 
Ena stunden är det en shettis och sedan är det en knabstrup. I vilket fall tror jag fölet blir svart. De brukar vara just så grå som föl som bilderna visar.
Hon är bara 93 cm hög så vi kallar henne shettis för att hon har en okänd stam men hon ser exakt ut som en knabstupper. Men vi vet självklart att hon inte är en shettis. Men enklare att kalla henne de än en liten a-ponny. ;)
 
Att stoet är tigrerat råder ingen tveksamhet kring men att hon skulle vara shetland ställer jag mig tveksam till. Jag tror inte tigrering finns bland shetland men vet du bättre får du gärna överbevisa mig.
Jag vet att det inte finns tigrerade shettisar men eftersom hon endast är 93 cm så kallar vi henne shettis, enklare att säga de än liten a-ponny men hon är ju såklart ingen shettis.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 652
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 970
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 957
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 006
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vi med egen gård/stall
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp