Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fick en fölunge häromdagen som till vår förvåning har vita ögonfransar. Det ser ju såklart lite extra näpet och gulligt ut men jag är också mycket förvånad. Vad är det för anlag som begränsar den svarta utbredningen till ögonfransarna? Eller är hon rent av inte svart?
Mamma svart, pappa fux.
Har tittat på bilder på mamman som föl och hennes fransar var svarta.
10369726_872222026148000_1383318995518606935_n.jpg

En ljus gulsvart måste hon väl vara?
Kikade på bilderna på hemsidan och såg att mormor är gulbrun. Mamman står som svart men är hon testad för gult? Svårt att gissa på fenotypen men i mina ögon kan både mor och moderns tidigare avkomma passera som gulsvarta. :)

Har aldrig sett ett så ljust gulsvart föl men silvergulsvarta brukar ha precis den där krämiga fölfärgen, dock är ju silver uteslutet här. Två blekande anlag i kombo ger ofta lite diffusa dilutioner.
 
Någon som har koll på silveranlaget . Syns det på en isabell eller bara på fux/svart/brun ? Läste någonstans att de kunde ha vita ögonfransar när de föds som senare blir mörkare igen ?
 
Någon som har koll på silveranlaget . Syns det på en isabell eller bara på fux/svart/brun ? Läste någonstans att de kunde ha vita ögonfransar när de föds som senare blir mörkare igen ?
Silver påverkar bara svart, alltså syns det varken på fux eller isabell
 
Okej . Men de kan bära på de ? Är de flaxgen på fuxar då ? Vissa kan ju ha grå man o svans
Dom kan bära på det, men det syns inte eftersom dom saknar svarta hår som kan blekas. Flaxfux orsakas inte av silvergenen, men där har jag tyvärr dålig koll så jag kan inte säga vad det beror på.
Kolla upp silverbrun, är det så du menar med grå man och svans? För i så fall är det en brun med silveranlag :)
 
Dom kan bära på det, men det syns inte eftersom dom saknar svarta hår som kan blekas. Flaxfux orsakas inte av silvergenen, men där har jag tyvärr dålig koll så jag kan inte säga vad det beror på.
Kolla upp silverbrun, är det så du menar med grå man och svans? För i så fall är det en brun med silveranlag :)
Hade en newforest som va efter xandino - Fridolf han hade merrie master på båda sidor. Han stod som fux i passet men hade grå man o svans men fuxfärgad kropp o stor bläs höga vita strumpor bak . Även liten bukfläck.
 
En ljus gulsvart måste hon väl vara?
Kikade på bilderna på hemsidan och såg att mormor är gulbrun. Mamman står som svart men är hon testad för gult? Svårt att gissa på fenotypen men i mina ögon kan både mor och moderns tidigare avkomma passera som gulsvarta. :)

Har aldrig sett ett så ljust gulsvart föl men silvergulsvarta brukar ha precis den där krämiga fölfärgen, dock är ju silver uteslutet här. Två blekande anlag i kombo ger ofta lite diffusa dilutioner.

Mamman är testad och bär inte på gult så det är uteslutet, därför att jag är så förvånad över att få en vad sannolikheten säger svart fölunge, fast med vita fransar. Silver och gult uteslutet. Eller jag eventuellt silver från pappans sida men sannolikheten för det är nog minst sagt liten.
 
Mamman är testad och bär inte på gult så det är uteslutet, därför att jag är så förvånad över att få en vad sannolikheten säger svart fölunge, fast med vita fransar. Silver och gult uteslutet. Eller jag eventuellt silver från pappans sida men sannolikheten för det är nog minst sagt liten.

Eftersom att jag älskar färgmysterium kunde jag ju inte låta bli att nysta lite i detta. :D Tittar man på Caracas avkommor finns det några svarta som är födda riktigt ljusa (särskilt Ågårdens Ice) och då är det kanske tänkbart att pappan är boven i dramat. Söker man på amerikanska färgsidor kommer man till sidor som antyder att "light black" skulle kunna vara en dilution, men att det är ett ännu outforskat område. Hos islandshästar pratar man exempelvis om bleksvart hos hästar som är testade negativt för gult, silver etc och har svart grundfärg men ändå ser blekta ut.

Blir spännande att se hur hon ser ut när fölpälsen byts ut! :)
 
Känner att detta är rätt ställe att kolla.

Min häst är mörkbrun enligt passet, och jag håller med, men många säger att han är svart. Pappa är fux (Artist) och mamman är gulbrun (e Dragon).

Här är bilder på honom som föl och vuxen. På vintern ser han visserligen svart ut, men på sommaren blir han brun. Visst är han väl en solklar mörkbrun!?

Ambresbaumlbis_03_zpspzky7trf.jpg


Ambresbaumlbis_04_zpscxhspqq5.jpg


964141_512851778780962_2074503776_o_zps1817f939.jpg


cd69820c-1860-41e5-b3c7-8927582047d0_zpse46ded32.jpg


d266f346-bbd3-4ddc-8ce1-b8def9b206b6_zpsfvwtxntv.jpg
 
Känner att detta är rätt ställe att kolla.

Min häst är mörkbrun enligt passet, och jag håller med, men många säger att han är svart. Pappa är fux (Artist) och mamman är gulbrun (e Dragon).

Här är bilder på honom som föl och vuxen. På vintern ser han visserligen svart ut, men på sommaren blir han brun. Visst är han väl en solklar mörkbrun!?

Ambresbaumlbis_03_zpspzky7trf.jpg


Ambresbaumlbis_04_zpscxhspqq5.jpg


964141_512851778780962_2074503776_o_zps1817f939.jpg


cd69820c-1860-41e5-b3c7-8927582047d0_zpse46ded32.jpg


d266f346-bbd3-4ddc-8ce1-b8def9b206b6_zpsfvwtxntv.jpg
Min har samma färg som din, kolsvart på vintern och bleks på sommaren (inte lika mycket som din i huvudet), står som mörkbrun (fux mamma, brun pappa). Funderade på att göra DNA-test bara för att det är intressant, tills han blektes så pass att inga tvivel längre fanns förra sommaren :p



 
Senast ändrad:
Tycker min fölunge i år har lite lustig färg. Hon var gråbrun som nyfödd men är solblekt nu och ser mest brun ut. Gissar på att hon blir mörkbrun. Det som jag däremot aldrig sett förut är "skunksvans" på ett föl nästan helt utan vita tecken. Gissar på att det är något som försvinner när hon blir äldre men det ser lite lustigt ut. Är det bara en variant av viltfärg eller något annat?

5230-1435675433-961cbfa802c4d52235c9d2e560a9f409.jpg
 
Jag har fått det på mitt stos alla avkommor utom en. Stoet har rabicano-anlag från sin pappa Ceylon454. En av de två avkommor om jag har kvar har randig svans även som vuxen, hon är fux, medan hennes syster som är brun har svart svans.
 
intressant, vet inte hur mitt sto såg ut som föl men hon har faktiskt en del vita strån på vissa ställen och Ceylon finns inte i stammen däremot Jovial så det kanske är möjligt att det kommer därifrån?
 
Jag tror tyvärr att Ceylons anlag kom från hans morfars morfar Ruster. Jag har sett samma anlag från Ganesco, och säkert någon mer om jag får tänka lite.
 
Känner att detta är rätt ställe att kolla.

Min häst är mörkbrun enligt passet, och jag håller med, men många säger att han är svart. Pappa är fux (Artist) och mamman är gulbrun (e Dragon).

Här är bilder på honom som föl och vuxen. På vintern ser han visserligen svart ut, men på sommaren blir han brun. Visst är han väl en solklar mörkbrun!?

Jag tror inte svart är omöjligt - det är itne alls omöjligt att de belks mycket på sommaren. Frågan är ju vart de bleks. En svartbrun häst bleks ju kring mule och flnaker medan mitt sto som jag haft samma funderingar på blekts tex efter sadeln eller längsmed benen från has och upp tex. Dessutom olika mycket olika år. I tex USA med mera sol har jag flera gånger sätt bilder på hästar som man säger testats och befunnits vara svart och som är mycket ljusare på sommaren än vad mitt sto varit eller bilder som visats här.

Så gentest är nog säkraste varianten för att vara helt säker.
 
Tycker min fölunge i år har lite lustig färg. Hon var gråbrun som nyfödd men är solblekt nu och ser mest brun ut. Gissar på att hon blir mörkbrun. Det som jag däremot aldrig sett förut är "skunksvans" på ett föl nästan helt utan vita tecken. Gissar på att det är något som försvinner när hon blir äldre men det ser lite lustigt ut. Är det bara en variant av viltfärg eller något annat?

5230-1435675433-961cbfa802c4d52235c9d2e560a9f409.jpg
Jag har också ett föl i år med denna typ av svans. Saknar tyvärr bra bild, här är en dålig.När det gäller mitt föl misstänker jag rabicano då mamma har det.
IMG_4050_resize.jpg
 
Känner att detta är rätt ställe att kolla.

Min häst är mörkbrun enligt passet, och jag håller med, men många säger att han är svart. Pappa är fux (Artist) och mamman är gulbrun (e Dragon).

Här är bilder på honom som föl och vuxen. På vintern ser han visserligen svart ut, men på sommaren blir han brun. Visst är han väl en solklar mörkbrun!?

Ambresbaumlbis_03_zpspzky7trf.jpg


Ambresbaumlbis_04_zpscxhspqq5.jpg


964141_512851778780962_2074503776_o_zps1817f939.jpg


cd69820c-1860-41e5-b3c7-8927582047d0_zpse46ded32.jpg


d266f346-bbd3-4ddc-8ce1-b8def9b206b6_zpsfvwtxntv.jpg

Nej, jag tcker inte att han ser mörkbrun ut alls.
Svart eller möjligen gulsvart är mina gissningar
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 650
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 968
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 957
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 006
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Föräldrar till barn som rider
  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp