Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Moderatorn hälsar att det får finnas någon rimlighet i påhoppen angående om det är en shettis eller inte.

@jonna kalla henne shettistyp så borde folk inte tramsa med dig.
 
Moderatorn hälsar att det får finnas någon rimlighet i påhoppen angående om det är en shettis eller inte.

@jonna kalla henne shettistyp så borde folk inte tramsa med dig.

Okej, andemeningen är att du anser det helt okej att kalla hästen nått den inte är? Med tanke på att det andra är trams? Kan vara bra att veta!
 
Okej, andemeningen är att du anser det helt okej att kalla hästen nått den inte är? Med tanke på att det andra är trams? Kan vara bra att veta!

Du drog enormt stora växlar av inläggen och började ifrågasätta om frågeställaren hade oärliga avsikter och nöjde dig inte med dennes förklaringar utan fortsatte.

Det är okej att påpeka att ett påstående inte stämmer. Det är inte okej att dra slutsatser att den som kommit med påståendet inte har ärliga avsikter när denne har förklarat varför den skrev som den gjorde och det inte innehåller några antydningar om försök till bedrägeri.

Görel, moderator på avel
 
Du drog enormt stora växlar av inläggen och började ifrågasätta om frågeställaren hade oärliga avsikter och nöjde dig inte med dennes förklaringar utan fortsatte.

Det är okej att påpeka att ett påstående inte stämmer. Det är inte okej att dra slutsatser att den som kommit med påståendet inte har ärliga avsikter när denne har förklarat varför den skrev som den gjorde och det inte innehåller några antydningar om försök till bedrägeri.

Görel, moderator på avel

Oärliga avsikter hade jag inte ens tänkt på faktiskt. Men att jag tycker det är ljug att man påstår att hästen är en ras den inte är, är det konstigt? Jag vill gärna ha citerat vad jag skrev om bedrägeriförsök, för jag kan inte minnas nått annat än att jag tycker det är fel att påstå att djuret är nått det inte är.
Så jag väntar mig citat via PM eftersom jag inte minns nått av det.
 
Oärliga avsikter hade jag inte ens tänkt på faktiskt. Men att jag tycker det är ljug att man påstår att hästen är en ras den inte är, är det konstigt? Jag vill gärna ha citerat vad jag skrev om bedrägeriförsök, för jag kan inte minnas nått annat än att jag tycker det är fel att påstå att djuret är nått det inte är.
Så jag väntar mig citat via PM eftersom jag inte minns nått av det.

Du insinuerade och bröt mot god netiqett.

Görel, moderator på avel
 
@Emiro bilderna ovan på min Celia ger dig lite vägledning om hur mycket färgen kan ändras. Jag tycker att han ser mörk ut under.
Nu har Unik börjat att tappa fölpälsen fläckvis och päls börjat växa fram på de kala fläckarna. Mörkbrun päls... Så han får nog samma färg som sin mor! :)
 
Mitt shettis sto fick föl för 2 veckor sedan, en liten hingst vid namn Ior :) Alla säger olika, han kommer bli svart, han kommer bli skimmel osv osv. Kan tillägga att han har en svart ål från huvudet till svansen (som en fjording)

Mamman är en knabstupper på 93 cm och pappan okänd.

Vad tror ni han blir för färg? :)


11069902_824698970943281_458592000144645171_n.jpg

11052446_824699020943276_1835668523837543837_n.jpg

11170354_824698990943279_8439020579000035477_n.jpg

Mamman Flicka och fölet Ior :)




Vilket sött föl!
Jag tycker den ser musblack ut? :)
Ål är ju ett tecken på black och även ränder på benen, men kanske svårt och se redan.
 
Oärliga avsikter hade jag inte ens tänkt på faktiskt. Men att jag tycker det är ljug att man påstår att hästen är en ras den inte är, är det konstigt? Jag vill gärna ha citerat vad jag skrev om bedrägeriförsök, för jag kan inte minnas nått annat än att jag tycker det är fel att påstå att djuret är nått det inte är.
Så jag väntar mig citat via PM eftersom jag inte minns nått av det.
Åhuja mig, jag har ett British Spotted pony som är 99cm och 3/4 shettis och jag kallar henne för min prickiga shettis.....
 
Hej! Jag är riktigt dålig på det här med färger på fjordingar... Jag har ett sto som är ljusbrunblack, om jag skulle betäcka henne med en rödblack hingst skulle fölet då kunna bli rödblack? :)
 
Hej! Jag är riktigt dålig på det här med färger på fjordingar... Jag har ett sto som är ljusbrunblack, om jag skulle betäcka henne med en rödblack hingst skulle fölet då kunna bli rödblack? :)

Det beror på om ditt sto har ett eller två svarta anlag. Om hon har ett är det möjligt att få rödblack avkomma (50% chans), har hon två är det däremot omöjligt.

Det går inte att se om hon har ett eller två anlag för svart, för att få reda på det måste man skicka in tagel för analys (alternativt veta att stoets föräldrar båda har dubbla anlag för svart, då har hon också det) :)
 
Det beror på om ditt sto har ett eller två svarta anlag. Om hon har ett är det möjligt att få rödblack avkomma (50% chans), har hon två är det däremot omöjligt.

Det går inte att se om hon har ett eller två anlag för svart, för att få reda på det måste man skicka in tagel för analys (alternativt veta att stoets föräldrar båda har dubbla anlag för svart, då har hon också det) :)

Alternativt om man vet att en förälder var rödblack, då måste hon ha ett sånt anlag. Var bägge föräldrarna brunblacka eller musblacka så går det inte att veta om hon har ett anlag för rödblack eller inte.
 
Hej! Jag är riktigt dålig på det här med färger på fjordingar... Jag har ett sto som är ljusbrunblack, om jag skulle betäcka henne med en rödblack hingst skulle fölet då kunna bli rödblack? :)

Vad har stoet för mamma och pappa? Kan kika i min databas ifall det finns chans att hon har rött anlag. :)

Är det viktigt att få ett rödblackt föl är det dock bättre att köpa ett föl. Även om hon har anlaget kan fölet bli ljusbrunblack.
 
Alternativt om man vet att en förälder var rödblack, då måste hon ha ett sånt anlag. Var bägge föräldrarna brunblacka eller musblacka så går det inte att veta om hon har ett anlag för rödblack eller inte.

Kom på det sen, men var för trött för att redigera inlägget :o
 
Brun eller fux? ;)

Fick hem en häst som tydligt nog har bruna ben, även om de är mörkt rödbruna så är de inte svarta. Kan se ut så på bilden eftersom de är i skugga men de är bruna, brun som tydligt ända ner på kotorna osv :)

11203077_10153278715763094_3620763241595217822_n.jpg

Min häst ser lite lik ut med sommarpälsen, han är gulsvart (gentypad)

img_1030_55471af1ddf2b30e2badfaff.jpg


Min häst som ännu yngre :p Får återkomma med hur han blir i sommar!
 
Jag fick en fölunge häromdagen som till vår förvåning har vita ögonfransar. Det ser ju såklart lite extra näpet och gulligt ut men jag är också mycket förvånad. Vad är det för anlag som begränsar den svarta utbredningen till ögonfransarna? Eller är hon rent av inte svart?
Mamma svart, pappa fux.
Har tittat på bilder på mamman som föl och hennes fransar var svarta.
10369726_872222026148000_1383318995518606935_n.jpg
 
Jag fick en fölunge häromdagen som till vår förvåning har vita ögonfransar. Det ser ju såklart lite extra näpet och gulligt ut men jag är också mycket förvånad. Vad är det för anlag som begränsar den svarta utbredningen till ögonfransarna? Eller är hon rent av inte svart?
Mamma svart, pappa fux.
Har tittat på bilder på mamman som föl och hennes fransar var svarta.
10369726_872222026148000_1383318995518606935_n.jpg
Vita ögonfransar hade min också men det försvann sedan och så blev dom svarta. Kommer inte ihåg hur lång tid det tog. Men några månader i alla fall. Är 10 år sedan hon var föl. (Vart har tiden tagit vägen :crazy:)

Vilken sötis du har där :love::love::love:
 
Är de inte grå då? Som resten av kroppen på de svarta?

Tänker att de grå håren på benen ser ganska "vita" ut också.

Men jag kan faktiskt väldigt lite om svarta hästar som små. Kunskapen är, kan man säga, obefintlig.
 
Jag fick en fölunge häromdagen som till vår förvåning har vita ögonfransar. Det ser ju såklart lite extra näpet och gulligt ut men jag är också mycket förvånad. Vad är det för anlag som begränsar den svarta utbredningen till ögonfransarna? Eller är hon rent av inte svart?
Mamma svart, pappa fux.
Har tittat på bilder på mamman som föl och hennes fransar var svarta.
10369726_872222026148000_1383318995518606935_n.jpg

Vad är det för ras? Finns silveranlag? Ett tecken på silversnlag är nämligen vita ögonfransar och färgen ser på bilden inte omöjlig ut för en silversvart. Hovarna brukar också vara randiga då. (vilket jag inte kan se på bilden)Pappa som är fux skulle kunna ha silveranlaget dolt om det förekommer i hans ras. Annars är det väll någon annan anledning till ögonfransfärgen.
Här är en av mina silversvarta bebisar första dagen:
DSC_0022_resize_3.jpg
 
Det är en welsh cob. Jag vill inte säga att silveranlaget inte finns, men det är nog aldrig testat på någon individ, vet att det finns på sektion A iallafall. För några år sedan testade jag morfar till fölet för skoj skull, då det var förhållandevis billigt och vi ändå skickade tagel i annat syfte, och han var inte bärare iallafall. Så mammans sida kan vi utesluta. Det finns mer bilder på min hemsida om du söker efter Betty Boop. (eller hur jag nu ska uttrycka mig så att jag inte outar hemsidan)

Pappan är fux med ljus man och svans. Googla på Vallas Caracas. Farfar har mkt korpsvart bakåt men hans möderne vet jag knappt nåt om tyvärr.
 
Det är en welsh cob. Jag vill inte säga att silveranlaget inte finns, men det är nog aldrig testat på någon individ, vet att det finns på sektion A iallafall. För några år sedan testade jag morfar till fölet för skoj skull, då det var förhållandevis billigt och vi ändå skickade tagel i annat syfte, och han var inte bärare iallafall. Så mammans sida kan vi utesluta. Det finns mer bilder på min hemsida om du söker efter Betty Boop. (eller hur jag nu ska uttrycka mig så att jag inte outar hemsidan)

Pappan är fux med ljus man och svans. Googla på Vallas Caracas. Farfar har mkt korpsvart bakåt men hans möderne vet jag knappt nåt om tyvärr.
I så fall är det nog inte silver nej, verkar inte troligt. Skulle det mot all förmodan bli en häst med ljust tagel och chokladfärgad kropp efter fällningen så får man väll testa. Silverfölen ljusnar betydligt innan de fäller av dessutom. Det hade varit på pappans sida det hade varit möjligt eftersom han är fux (och då syns ju inte silveranlaget utan kan ligga dolt tills man får annan färg på avkomman än fux...)

Samma häst som ovan ca 1,5 månad gammal. Och det mörja börjar komma fram kring ögon, mule och haser/bakben.
IMG_3888_resize.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 652
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 970
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 957
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 006
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp