Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
kl

Har en fråga ang min ettåring. Hon är född gråbeigebrun , hennes föräldrar är svarta. Hon borde ju bli svart? Hon är ett år nu, men fortfarande brun? Trodde hon skulle bli svart när hon fällde fölpälsen men icke sa nicke. Finns det någon som kan förklara för mig varför hon ser ut som hon gör? Den svarta på bilden är mamman.
5yssr5.jpg

Ser ut som att hon är bleksvart.
Mina två är bleksvarta, testade svarta. Se ut så här:




 
Då är det en synvilla :-) Jag har ju också lärt mig att fuxar saknar svartanlag men har verkligen försökt se det röda utan att lyckas. Men det klarnar nog så småningom.
 
Då är det en synvilla :-) Jag har ju också lärt mig att fuxar saknar svartanlag men har verkligen försökt se det röda utan att lyckas. Men det klarnar nog så småningom.

Vilken färg har mamman?
Om hon är fux är fölet garanterat fux, om hon inte är fux är brun i allafall teoretiskt möjligt
 
Nog är fölet fux alltid med fuxmamma. Det var bara manen jag var fundersam över som ser så kolsvart ut. Men blir nog riktigt mörk fux som det verkar.
 
När den röda färgen blir väldigt koncentrerad så kan det se nästan svart ut, utan att vara svart. Mörk-mörk-röd helt enkelt. Knyck svart (ej solblekt) tagel från någon annan häst och lägg bredvid så kommer du ändå se skillnaden.
 
Jag surfade lite nyfiket runt på hästannonser och stötte på en läcker lusitanovalack som jag upptäckte (efter en del detektivarbete från min sida :p) kallas för "dun/bayo". Så tydligen är det en brunblack, och eftersom lusitanos kan ha alla helfärger så antar jag att black räknas in där? Men blev lite nyfiken på ordet "bayo" (förresten, varför o:et?), används det officiellt i det danska språket eller..? Jag undrar då det ordet inte finns på en översättningslista jag hittade.
 
Jag surfade lite nyfiket runt på hästannonser och stötte på en läcker lusitanovalack som jag upptäckte (efter en del detektivarbete från min sida :p) kallas för "dun/bayo". Så tydligen är det en brunblack, och eftersom lusitanos kan ha alla helfärger så antar jag att black räknas in där? Men blev lite nyfiken på ordet "bayo" (förresten, varför o:et?), används det officiellt i det danska språket eller..? Jag undrar då det ordet inte finns på en översättningslista jag hittade.

Jag tror bayo är det portugisiska. Googlar man bayo lusitano får man ett antal träffar. Hästarna är dock inte blacka utan gulbruna. Osäker på om black finns hos lusitano. Det är ju inte helt ovanligt att gulbruna hästar benämns dun på engelska.
 
Jag tror bayo är det portugisiska. Googlar man bayo lusitano får man ett antal träffar. Hästarna är dock inte blacka utan gulbruna.
Aha! Det gäller alltså även den här hästen enligt dig?
1045940.jpg

Dock enligt översättningslistan (som givetvis kan vara fel) så kallas gulbruna "jordfarvet" på danska?
 
Jag tror bayo är det portugisiska. Googlar man bayo lusitano får man ett antal träffar. Hästarna är dock inte blacka utan gulbruna. Osäker på om black finns hos lusitano. Det är ju inte helt ovanligt att gulbruna hästar benämns dun på engelska.

Såg att du hade lagt till lite i ditt svar efter att jag hade svarat, så det att man ibland kallar gulbruna hästar för dun på engelska - kanske samma sak händer på danska?
 
Aha! Det gäller alltså även den här hästen enligt dig?
1045940.jpg

Dock enligt översättningslistan (som givetvis kan vara fel) så kallas gulbruna "jordfarvet" på danska?
Fast nu när jag googlar på gulbruna hästar så verkar de alla vara så mycket ljusare än den på bilden. Han ser riktigt brun ut på vissa bilder i annonsen:
1045938.jpg

Men ändå lite blekt brun om ni förstår?

Men när jag googlar på bayo lusitano så dyker det upp flera av den mörkare typen, men skulle man inte kalla dem mörkt gulbruna på svenska isåfall?

(Edit: Vill bara förtydliga, detta är på inget vis kritik mot annonsen/hästen/ägaren utan jag tycker att han är jätteläcker och jag är helt enkelt nyfiken på färgen :))
 
Senast ändrad:
Såg att du hade lagt till lite i ditt svar efter att jag hade svarat, så det att man ibland kallar gulbruna hästar för dun på engelska - kanske samma sak händer på danska?

Jag tolkar "dun" som användande av det engelska ordet rakt av. I brittisk engelska har "dun" traditionellt använts för både black (hos exempelvis Highland pony) och gulbrun (hos exempelvis Connemara). I amerikansk engelska skiljer man på "dun" för black (all Fjord horses are dun) och "buckskin för gulbrun.

Sammanblandningen sker inte bara i engelskan. I gamla russtamböcker omnämns blacka russ. Det har inte funnits under stambokstid, men väl gulbruna.

Det vimlar av ponnyer som är "dun" i stamböcker från England och Irland, trots att black är ett ganska ovanligt anlag hos raserna från dessa länder. Vanligt förekommande hos Highland, finns hos Shetland. Funderar på om jag sett det på Welsh Mountain (på amerikanska sidor). Men annars? Det är ordet som används frekvent.
 
Även Dragon 435 visade sig ha ett gulanlag även om det inte riktigt syntes, men avkommorna visad att han just bar på gult
images


Bernsteins son Ravell är ju mycket mörk men bär på ett gulanlag

005148_05.jpg
 
Jag tror bayo är det portugisiska. Googlar man bayo lusitano får man ett antal träffar. Hästarna är dock inte blacka utan gulbruna. Osäker på om black finns hos lusitano. Det är ju inte helt ovanligt att gulbruna hästar benämns dun på engelska.

Bayo heter det även på PRE, så det är inte bara portugisiska.
 
Bayo heter det även på PRE, så det är inte bara portugisiska.
Med det portugisiska avsåg jag det portugisiska namnet på färgen. Nu vet jag inte om det verkligen är så, då jag vare sig kan spanska eller portugisiska. Men det är inte helt ovanligt att man importerar färgbenämningar från en ras ursprung till det egna språket. I svenska var det förr inte ovanligt att man såg isländska färgbenämningar och jag har noterat att en del hard core amerikansk fjordhästmänniskor använt de norska i engelska.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 674
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 972
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 960
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 007
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp