Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
riktigt så djuplodande var inte genomgången jag var på förra sommaren...
Jag letar fortfarande efter den vetenskapliga artikeln som handlar om W20 så min källa för allt detta är Equine Tapestry men det som skrivs där brukar stämma eller korrigeras relativt snabbt om det visar sig vara fel.
Har du tillgång till pubmed?
 
@ameo Ja, det har jag. Läste precis igenom artikeln och av vad jag kunde uttyda var att de såg ett mönster bland de hästar som testats och därmed drog slutsatsen att det var ett nytillskott i DW-serien och att den i kombination med W5 resulterade i helvita hästar.
Artikelns namn för den som själv vill läsa: Novel variants in the KIT and PAX3 genes in horses with white-spotted coat colour phenotypes (är det någon idé att försöka länka till artikeln?). Artikeln tar även upp DW18, DW19 och ett något som kan vara en variant på splash men för få hästar testades för att några slutsatser skulle kunna dra.


Listan med raser där W20 hittats (med sekundsnabba direktöversättningar på vissa så en del namn kanske inte stämmer)
Tysk ridponny
Tyskt varmblod
Fullblod
Oldenburgare
Welshponny
Quarter
Paint
Appaloosa
Noriker
Old Tori
Tinker
Morgan
Clydesdale
Franches-Montagnes
Marwari
Sydtyskt kallblod
Paso Peruano
Camarillo White Horse
Hanoverannare
 
då var det nog samma artikel som jag hittade (men inte orkade plöja, för stunden...)
och det är nog knappt lönt att länka till den
 
Jag har träffat någon som är tvärtom och när jag pratade med en som forskade på färger och genetik tyckte hon det lät märkligt att det var åt det hållet eftersom det oftast är åt andra med andra färger
Jag har typ aldrig sett en palomino som blir mörkare på vintern. Vissa är lite mörkare i övergången mellan vinter & sommarpäls - men ljusast mitt i vintern.
 
10299929_10152157642654811_6087331545503973193_n.jpg
 
Detta är ett fyraårigt lipizzanersto! 4 randiga hovar med typ lite vita kronor och stjärn och snopp, vit underläpp. Rabicano?
 
Har köpt fölunge från lojsta hed i år och det är mitt första föl!
Föll pladask med detsamma när jag såg bilden.
Nu ser jag tydligt att han har strumpa på vänster bak, men har svårt att avgöra om han har strumpor eller inte på de andra benen. Vad tror ni? Alla hovar är vita.

I teckenbeskrivningen står det stjärn, strbls, vtbff.
Har frågat flera stycken om vad vtbff står för och fått olika svar från alla tror jag.
Vad tror ni han kommer få för nyans av fux som vuxen?
Frågar bara av ren nyfikenhet och för att jag är kass på att färgbestämma föl. :grin: Och vare sig han har fyra strumpor eller en så är han min drömgrabb :)


Bild från lojstahedrussen.se

b102514.jpg
 
Om man inte ser en tydlig kant som på vänsterbak blir de oftast bruna när fölpälsen släpper. även om de kan vara väldigt ljusa.
 
Vtbff betyder ingenting annat än vita bakfötter. Om någon hävdar något annat har denne fel.
 
Okej, tack :) Vad tror du om färgen då? Att han är fux nu är ju ganska självklart, men vad brukar de "sluta" med för färg/nyans när det ser ut såhär som föl? :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 674
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 972
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 962
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 007
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp