Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Undrar du om Homme d'Honneur eller om nedärvning av skäckfärg? För isåfall hade frågan nog passat bättre i Färgtråden ;). Men det är iaf inget konstigt, det räcker med att en av föräldrarna är skäck för att det skall kunna bli skäckföl.
 
Undrar du om Homme d'Honneur eller om nedärvning av skäckfärg? För isåfall hade frågan nog passat bättre i Färgtråden ;). Men det är iaf inget konstigt, det räcker med att en av föräldrarna är skäck för att det skall kunna bli skäckföl.

Jag undrar både och!

Men är inte brunt dominant då?
 
Nej brun är inte dominant. Läs i tråden så får du veta mycket om hur färger nedärvs. Det finns många duktiga som har förklarat hur det fungerar.
 
@OutOfService
Färger är inte dominanta i sig, det är generna som kan vara dominanta eller recessiva. Brun färg kräver två specifika anlag som är dominanta och skäck är ett annat anlag som också är dominant - vilket egentligen bara betyder att anlaget alltid uttrycks om det finns. Det betyder inte att färgen alltid nedärvs till avkomman.

Och om du vill fråga annat om HdH så tror jag det finns gamla trådar om du söker lite!
 
Skäckanlaget är som ett täcke som lägger sig uppepå grundfärgen. Och anlaget är dominant, vilket innebär att det syns om det finns.

Undantaget är bukskäck, som är ett recessivt anlag = måste finnas hos båda föräldrarna och nedärvas från båda för att avkomman ska få färgen.
 
Har en liten färgundran, alltså jag vet ju vad det är för färg, men det känns som om passet blivit fel. Min egen uppfödning. Föddes brun och såg ut så här.
P9260009.jpg

Id-kontrollanten till passet var ute och skrev såklart in brun i passet. När han sedan fällde fölpälsen såg han ut så här.
PC220056.jpg

Han blev alltså mörkbrun, nästan svartbrun. Hur blir det då när han står som "brun" i passet?

Han är efter en svart hingst, som inte lämnade fux (Stravinsky xx 1075) och undan ett fuxsto (e. Amiral u. fuxsto). Vet att de foton jag sett på honom som äldre ser han svart ut om det inte vore för brunt runt nosen. Det är alltså omöjligt att se honom som "brun" nu. Undrade inte så mkt om vilken färg han har utan hur det går att bevisa att han är han när färgen i passet inte stämmer överrens, det kunde likagärna stått fux ju. Problemet är iofs inte mitt eftersom jag inte äger honom längre. kom bara på det när jag läste i tråden.
 
En fundering. Har ett lipizzanersto på fyra år. Pappan är skimmel och mamman brun. Mitt sto är brunt men med massor av vita stickelhår i ljumsken och uppåt höftknölen. Bara en tillfällighet eller ett anlag som då heter? Och hur är det med nedärvning?
 
Typ såhär?

IMG_2184_zps127f2c91.jpg



Anlaget heter sabino. Detta är min treåring vars farfarsfar Ganesco och morfar Ceylon gav mycket stickelhår. Hennes mamma är också stickelhårig men inte alls så mycket.

Anlaget hänger ofta ihop med flikiga tecken. Min avatar är treåringens ena framben.
 
En fundering. Har ett lipizzanersto på fyra år. Pappan är skimmel och mamman brun. Mitt sto är brunt men med massor av vita stickelhår i ljumsken och uppåt höftknölen. Bara en tillfällighet eller ett anlag som då heter? Och hur är det med nedärvning?

Vi har ett sto, korsning PRE-halvblod som också har så. Där är det troligen inte sabino utan rabicano i så fall. Jag tror inte att sabino finns på lippizanare, men jag kan ju ha fel. Våra (ett rent PRE-sto) har stickelhår ovanför svansen också.
 
Min har inte särskilt flikiga tecken. Stjärn, snopp och lite vitt på underläppen. 4 vita kronor och väldigt randiga hovar. MEN däremot så har hon vit päls i en linje/rand på insida av skinka, mot juver. Och lite vita punkter framför juvret....
Men inte som en bukskäck alls utan mkt mer subtilt.
 
Hur funkar det? Har sett två stycken ganska nyligen, en smäcker lite större samt en islandshäst. Båda två helsvarta med klarblå ögon. Vet dessvärre inte vad de har för färger bakåt i stamtavlan, men jag visste inte ens att helsvarta kunde ha blå ögon?

Jag själv har en svart med bara svarta anlag (frieser). Vad skulle hon korsas med för att få ett svart föl med blå ögon - går det ens? Skulle det vara möjligt för henne att få ett helvitt föl, när vi ändå är inne på det? Jag har inga direkta tankar på att betäcka och det skulle ju då såklart inte vara färg som skulle avgöra, jag tycker bara det är intressant med färggenetik. :p
 
Hur funkar det? Har sett två stycken ganska nyligen, en smäcker lite större samt en islandshäst. Båda två helsvarta med klarblå ögon. Vet dessvärre inte vad de har för färger bakåt i stamtavlan, men jag visste inte ens att helsvarta kunde ha blå ögon?
. :p

Som regel handlar det nog om bukskäckanlag i enkel uppsättning men andra varianter finns säkert också.
 
Skulle det vara möjligt för henne att få ett helvitt föl, när vi ändå är inne på det

Skimmelanlaget är dominant och om du skulle betäcka med en skimmelhingst så är det alltså 50% chans att fölet blir skimmel, sedan går det inte att säga hur vit den kommer att bli, vissa skimmlar kan man ana grå/brunaktiga partier på livet ut medan andra blir kritvita redan efter några år :)
 
@Görel Hur nedärvs Sabino anlaget? Jag har en tvååring som får allt mer vita hår som på bilden, hon har dock skimmelpappa så jag har funderat på om hon trots allt ska bli skimmel. Men då kanske det är ett sabinoanlag då hon har Ceylon i 4-led på mammas sida, hon har också mkt flikiga tecken på bakbenen (precis som hennes mamman har på frambenen men mamman har inga vita hår). Spännande, då kanske jag kan få behålla min svarta pärla efter Rubin. :love:*Hoppas*:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 675
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 973
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 967
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 007
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp