Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Görel Hur nedärvs Sabino anlaget? Jag har en tvååring som får allt mer vita hår som på bilden, hon har dock skimmelpappa så jag har funderat på om hon trots allt ska bli skimmel. Men då kanske det är ett sabinoanlag då hon har Ceylon i 4-led på mammas sida, hon har också mkt flikiga tecken på bakbenen (precis som hennes mamman har på frambenen men mamman har inga vita hår). Spännande, då kanske jag kan få behålla min svarta pärla efter Rubin. :love:*Hoppas*:D

Nyfiken fråga - hur var färgen när hon föddes om du vet?

Det är inte ett helt hundraprocentigt tecken, men de som föds med "blaskig" färg blir oftast solidfärgade, de som föds med fin, djup mättad färg - de jäklarna brukar skimla. (Alltså under förutsättning det är skimmelförälder inblandad då). Så om din lilla t ex föddes med diluterad/blaskig färg, och inte börjat få vita hår förrän tvååring ökar det ju chansen att det är en solidfärgad. Tror knappt jag vet något fall där man inte vid fällningen av fölpälsen kunnat konstatera att det är en skimmel. Sen kan de dock se jäkligt solidfärgade ut ett tag under uppväxten. Min 2006a är skimmel född fux. Men i vinterkostym vintern mellan åring och tvååring såg han baske mig helt kolsvart ut. Oh happy days.. ;)
Han skimlar långsamt, men som sagt syntes även på honom redan som liten att det skulle bli en skimmel även om det tog tid innan det började "slå igenom rejält".

De flesta börjar skimla på huvudet/pannan förresten.
 
om minns rätt från senaste gången jag var på kurs om färger (med SLUs genetiker Sofia Mikko), så är det vi kallar sabino egentligen flera olika anlag. Men jag minns inte närmare än så. Det är därför kanske svårt att ge ett entydigt svar på hur det nedärvs.
 
@ameo Men det måste alltså inte vara synligt hos någon av föräldrarna för att det ska uppkomma? Ifs är det ju svårt att veta med Rubin då han är skimmel...
 
@LMCarlsson
Jo, nog måste en av föräldrarna vara synligt tecknade om det är sabino inblandat. Mamman ser ju väldigt omålad ut och jag tror att Rubin inte heller hade några direkta tecken
 
Är det någon som vet vad färgändring sommar och vinter beror på? Har en palomino som är betydligt mycket ljusare i sin vinterpäls än vad hon är i sommarnpälsen. Vad jag hört brukar det oftare vara tvärt om, mörkare vinter, ljusare sommar...?
 
Nyfiken fråga - hur var färgen när hon föddes om du vet?

Det är inte ett helt hundraprocentigt tecken, men de som föds med "blaskig" färg blir oftast solidfärgade, de som föds med fin, djup mättad färg - de jäklarna brukar skimla. (Alltså under förutsättning det är skimmelförälder inblandad då). Så om din lilla t ex föddes med diluterad/blaskig färg, och inte börjat få vita hår förrän tvååring ökar det ju chansen att det är en solidfärgad. Tror knappt jag vet något fall där man inte vid fällningen av fölpälsen kunnat konstatera att det är en skimmel. Sen kan de dock se jäkligt solidfärgade ut ett tag under uppväxten. Min 2006a är skimmel född fux. Men i vinterkostym vintern mellan åring och tvååring såg han baske mig helt kolsvart ut. Oh happy days.. ;)
Han skimlar långsamt, men som sagt syntes även på honom redan som liten att det skulle bli en skimmel även om det tog tid innan det började "slå igenom rejält".

De flesta börjar skimla på huvudet/pannan förresten.

Min pärla på min avatar (-13) fick jag vänta tills vinterpälsen fälldes för att vara säker, även om jag misstänkt sen hon föddes att hon skulle skimla. :) Fanns dock inte ett vitt hårstrå på "fel ställe" under fölpälsen. :grin: Så jag hoppas hon tar låååång tid på sig! :up: :D
 
Min pärla på min avatar (-13) fick jag vänta tills vinterpälsen fälldes för att vara säker, även om jag misstänkt sen hon föddes att hon skulle skimla. :) Fanns dock inte ett vitt hårstrå på "fel ställe" under fölpälsen. :grin: Så jag hoppas hon tar låååång tid på sig! :up: :D

Men du tror fortfarande att hon kommer att skimla?
 
Är det någon som vet vad färgändring sommar och vinter beror på? Har en palomino som är betydligt mycket ljusare i sin vinterpäls än vad hon är i sommarnpälsen. Vad jag hört brukar det oftare vara tvärt om, mörkare vinter, ljusare sommar...?

Alla isabeller (även de gulbruna faktiskt)jag har träffat är just så, mörkare på sommaren och ljusare i vinterskrud
 
Alla isabeller (även de gulbruna faktiskt)jag har träffat är just så, mörkare på sommaren och ljusare i vinterskrud

Jag har träffat någon som är tvärtom och när jag pratade med en som forskade på färger och genetik tyckte hon det lät märkligt att det var åt det hållet eftersom det oftast är åt andra med andra färger
 
Ni som har erfarenhet, tror ni denna kommer att skimmla?

Denna bild är lik verkligheten i färgerna :


Men i rätt ljus så ser hon väldigt fyllig ut i färgen;
 
@Görel Hur nedärvs Sabino anlaget? Jag har en tvååring som får allt mer vita hår som på bilden, hon har dock skimmelpappa så jag har funderat på om hon trots allt ska bli skimmel. Men då kanske det är ett sabinoanlag då hon har Ceylon i 4-led på mammas sida, hon har också mkt flikiga tecken på bakbenen (precis som hennes mamman har på frambenen men mamman har inga vita hår). Spännande, då kanske jag kan få behålla min svarta pärla efter Rubin. :love:*Hoppas*:D

Jag tror inte att man har full koll på nedärvningen.

Jag ser på bilden att hon har en randig hov vilket ihop med annat skulle kunna tyda på sabino. Har hon något annat som vitt vid mulen, bukfläck eller något vitt på benen som inte syns? Om inte tror jag inte på sabino men på rabicano. Har hon vita hår i svansen?
 
Jag tror inte att man har full koll på nedärvningen.

Jag ser på bilden att hon har en randig hov vilket ihop med annat skulle kunna tyda på sabino. Har hon något annat som vitt vid mulen, bukfläck eller något vitt på benen som inte syns? Om inte tror jag inte på sabino men på rabicano. Har hon vita hår i svansen?

Hon har lite vitt på båda frambenen och i det vita så finns det svarta flikar från kronranden och upp (hennes mamma har likadan tecken fast på båda bakbenen). Jag har inte tittat så noga på svansen på sista tiden, jag ska kolla ikväll. Hennes mamma har även en "pussfläck" på underläppen.
 
om minns rätt från senaste gången jag var på kurs om färger (med SLUs genetiker Sofia Mikko), så är det vi kallar sabino egentligen flera olika anlag. Men jag minns inte närmare än så. Det är därför kanske svårt att ge ett entydigt svar på hur det nedärvs.

Av det jag tror mig ha förstått gällande sabino så kommer vi snarare prata om dominantvit i framtiden då den gen som först hittades och döptes till sabino (Sb1) hittills har visat sig vara relativt ovanlig och inga alleler har hittats (Sb2, Sb3 osv.) medan de dominantvita (W) har skenat iväg till 20 alleler där W20 är det "nya heta" alternativet för raser där många individer har mycket vitt på ben och huvud (och kanske en fläck på magen) men helvita avkommor lyser med sin frånvaro. W20 verkar även finnas hos ganska många raser utan uppenbart släktskap. Jag letar fortfarande efter den vetenskapliga artikeln som handlar om W20 så min källa för allt detta är Equine Tapestry men det som skrivs där brukar stämma eller korrigeras relativt snabbt om det visar sig vara fel.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 674
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 972
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 963
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 007
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • E-coli hund

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp