Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det vet jag inte riktigt, jag är halvblodsmänniska och har bara haft en fux och hon var tydligt orange redan som nyfödd.

Hoppas någon med erfarenhet av russ kan hjäpa dig.
 
Min erfarenhet är att det är svårt att förutsäga vad det ska bli för fuxnyans bara utifrån färgen på fölpälsen.

Sen undrar jag om ditt russ redan är registrerat, eller om det bara är uppfödaren som skrivit så? För det är ett gammalt sätt att beskriva hästens tecken.
 
Moderatorn påminner om att man inte får länka till sina egna hemsidor. Inlägg med sådana länkar i tas bort i sin helhet.
 
kl

Har en fråga ang min ettåring. Hon är född gråbeigebrun , hennes föräldrar är svarta. Hon borde ju bli svart? Hon är ett år nu, men fortfarande brun? Trodde hon skulle bli svart när hon fällde fölpälsen men icke sa nicke. Finns det någon som kan förklara för mig varför hon ser ut som hon gör? Den svarta på bilden är mamman.
20ksin5.jpg
5yssr5.jpg
 
Uppfödaren har skrivit så. Vad skulle man skriva idag @ameo ? :-)
Man detaljbeskriver tecknen på varje ben, när fölet ID-beskrivs inför registrering.
kl

Har en fråga ang min ettåring. Hon är född gråbeigebrun , hennes föräldrar är svarta. Hon borde ju bli svart? Hon är ett år nu, men fortfarande brun? Trodde hon skulle bli svart när hon fällde fölpälsen men icke sa nicke. Finns det någon som kan förklara för mig varför hon ser ut som hon gör? Den svarta på bilden är mamman.
20ksin5.jpg
5yssr5.jpg
Den där är antingen solblekt svart eller bleksvart, som är "en ljus nyans av svart".
 
@Tscabo det var verkligen en underlig färg! jag tror dock att hon kommer fälla bort det bruna och bli svart

Den där är antingen solblekt svart eller bleksvart, som är "en ljus nyans av svart".

@Tscabo den var lite lik min som ettåring

Jag hoppas ju verkligen att hon blir svart, annars har ju hingsthållaren tagit fel hingst :laugh:
Hur funkar det med bleksvart? Jag har aldrig stött på den färgbenämningen innan, vad är det som gör det? Tror inte det finns någon i hennes stam som är bleksvart. Mamman kan bli något brun i på toppen av vissa delar av pälsen efter en lång solig sommar, pappan hade inget brunt när jag var och tittade på honom i juni när jag åkte dit med stoet.
Lillan har ju gått igenom en hel del intressanta färgskiftningar sedan födseln, men har svårt att minnas om hon någonsin varit helt svart där hon fällt. Hon har iofs varit väldigt mörk/svart på benen sedan hon fällde förra året.
 
Jag hoppas ju verkligen att hon blir svart, annars har ju hingsthållaren tagit fel hingst :laugh:
Hur funkar det med bleksvart?

Att båda föräldrarna är svarta är dock ingen garanti för att avkomman blir svart, om båda är heterozygota kan de också lämna fux.

Bleksvart betyder väl egentligen bara att individen är genetiskt svart, men ser ljusare ut. En nyans, precis som ljus/mörkbrun
 
Att båda föräldrarna är svarta är dock ingen garanti för att avkomman blir svart, om båda är heterozygota kan de också lämna fux.

Bleksvart betyder väl egentligen bara att individen är genetiskt svart, men ser ljusare ut. En nyans, precis som ljus/mörkbrun

Jo, att hon hade kunnat bli fux var jag med på, det googlade jag runt på som fasiken när hon låg i magen (Jag ville gärna ha en svart, så jag var ju tvungen att kolla chansen ;) ). Jag visste dock inte att de kunde bli så ljussvarta att de såg bruna ut. Man lär sig något nytt varje dag! :)
 
En fråga. Kan en fux ha svart man?? Min hingstunge e Floricello ser ut att få riktigt svart man??? Han ser nästan svart ut på nosen och runt ögonen....Manen ser faktiskt i princip kolsvart ut.
 
Nej de ärröda. Kolla på Floricello så ser du att han bar så mörk att han i princip såg svart ut ibland. Min e: floricello ser också svart ut i botten men det är rött. Bara väldigt mörkt rött :)
 
En fux saknar genen som krävs för att producera svarta hår, så även om håren ser mörka ut är de aldrig svarta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 674
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 972
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 962
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 007
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp