Bettskivor, inte i gummi/silikon

Corax

Trådstartare
Hästen är överkänslig mot gummi/silikon men skulle behöva bettskivor pga känslig hud. Finns det några alternativ?
 
Finns läderklädda travbett som har bettskivor i läder som sitter fast.
Kanske går att tillverka i läder?
 
Vet du att det är allergi mot rent silikon (det är väldigt ovanligt), eller är det "olika mjuka plastmaterial" (innehåller ofta latex som är en vanlig allergen) som varit problemet?

Annars skulle jag testa högkvalitetssilikon innan något annat.

Det går att tillverka i läder också, men det blir lättare skavigt så då hade jag nog hellre gått på bett med vingar eller parerstänger beroende på hur den får skav annars.
 
Vet du att det är allergi mot rent silikon (det är väldigt ovanligt), eller är det "olika mjuka plastmaterial" (innehåller ofta latex som är en vanlig allergen) som varit problemet?

Annars skulle jag testa högkvalitetssilikon innan något annat.

Det går att tillverka i läder också, men det blir lättare skavigt så då hade jag nog hellre gått på bett med vingar eller parerstänger beroende på hur den får skav annars.
'Gummimaterial' skulle jag säga.
ETL-platta, 'geléig' kindkedjetunnel, silikonfyllning under sulor i hovar har alla slutat i rätt kraftiga reaktioner.
Det testades inte för latex el dylikt vid allergitest men det kändes inte relevant då symptomen varit så tydliga just ang materialet och det ändå är rätt lätt att undvika.

Jag skulle önska att hon kan fortsätta ridas med just ett specifikt bett men det är så konstigt att hon gått med det i två år och helt plötsligt får skav.
Men hon har ju också mycket allergier så huden kan ju absolut bli lite skörare pga det.

Vad skulle högkvalitativt silikon kunna vara då? Jag menar, det är ju inte helt lätt att få tag på exakt innehållsförteckning...
 

Liknande trådar

Fritid Behöver hålla liv i en barfotaboot med gummisula. Den har fått ett ca 5 cm långt hål i framkant pga sliten. För övrigt är den i bra...
Svar
19
· Visningar
1 179
Senast: Sassy
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
590
Senast: Miingla
·
Fritid Vilken djungel. Undrar om någon kanske har tips? Blir inte många tältnätter per år men är dags att köpa nytt. Vi är 2-3 vuxna. Tältar...
2
Svar
24
· Visningar
869
Senast: Zpunk
·
Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
637

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp