Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färgtråd II

4 mån
1450198_10151685445176901_1979034395_n.jpg

Inte för att jag kan hjälpa dig ett dugg men herrejösses vad söt. Hon ser ut som ett får.:love:
 
Sv: Färgtråd II

Min pärlvita var även skimmel så hon blev ljusare för varje år som gick, hade blivit kritvit till sist.
 
Sv: Färgtråd II

Ursäkta en som inte riktigt fattat allt med färger.....
Men hur ser dom ut då ?

Har bara sett en pärlvit fjording och den såg likadan ut hela livet.....
 
Sv: Färgtråd II

Men den fjordingen jag sett var helt vit från 2 års ålder till hon blev gammal, +20.
Och fjordingar har inga skimmelanlag...
Så det var därför jag undrade hur man kan se att en pärlvit också har skimmelanlag. ...
 
Sv: Färgtråd II

Fjord är ju black också, det bleker det med.

Min testades för skimmelanlag innan hon avlivades. Och så var det stor skillnad på henne som ung och äldre.
 
Sv: Färgtråd II

Vit finns ju i lite olika nyanser så antar att det är så det kan skilja sig åt :)

1660469_10152268645714612_1400362379_n.jpg

Sotvis islänning med ett ev silveranlag. (Silver är också det blekande anlag.)
 
Sv: Färgtråd II

En fråga . Har ett gulbrunt sto som det ut att va sabino. Lite Vita hår på kroppen och i man och svans . Strumpor bak och lykta, vit underläpp. Hennes föräldrar är skimmlar :s nästan alla i stammen är också det . Så hur kunde hon bli gulbrun sabino skäck ? Stoet är 12 år så hade hon varit skimmel borde hon varit mer vit nu ?
 
Sv: Färgtråd II

generellt är det 25% chans att få ickeskimmel om båda föräldrarna är heterozygota för skimmel (dvs bara har varsitt skimmelanlag)
Och hur hon fått de andra färgerna beror ju på vad föräldrarna har för färganlag mer än skimmel, dvs hur de såg ut innan skimmelanlaget blekte bort färgen
 
Sv: Färgtråd II

Står typ bara skimmel . Någon i stammen är född gul men har
Skimmlat av . Någon är brunskimmel . Hon heter Petra maegaard och är welsh. Har lämnat ett gulbrunt
Föl med Skimmel hingst, det fölet var också sabino. Har ett brunt sto med fuxanlag och har någon gulbrun hingst (pompe) några led bak. Hon fick ett Isabell föl med isabell hingst. Någon sa till mig att de var omöjligt på brunt sto. Fölet hade blå ögon :s stoet har gett gulbrunt föl med isabell innan och brunt med svart hingst. Så
Skulle hon kunna få dubbelgul avkomma med gulhingst pga pompe ?
 
Sv: Färgtråd II

Gulanlag syns, har avkomman till Pompe inte blivit gul har den inte fått anlaget.
 
Sv: Färgtråd II

Precis det jag tänkte men läste någon tråd om att det kunde hoppa över flera generationer .
 
Sv: Färgtråd II

Det som påstod det har fel, gul, skimmel och skäck är anlag som alltid syns.
 
Sv: Färgtråd II

:) om man betäcker en gulbrun med isabell . Då borde man kunna få perlino eller cremello ? Eller isabell , gulbrun,fux eller brun . Vilken är där störst chans för ?
 
Skimmelskäck

Hejsan, upptäckte i kväll att min vita ponny är skäck? Skulle duscha honom och han har tydliga "blåa" fällt i huden. I torrt tillstånd är han helt vit men har lite stickelhåigt grått på rumpan. Har köpt honom som " okänd härstamning" (Irländsk import) så vet inget om hans föräldrar. Men om han är född som skäck kan han då vara helt vit vid 8 års ålder?
 
Sv: Skimmelskäck

Har träffat på många vita irländare som är födda skäckar där det bara syns när man tvättar dom.
 
Vi har nämligen en 4 årig hingst e. Homme de honneur. Han har hittills blivit pappa 2 ggr, båda gångerna har mammorna vart skäckar och båda gångerna har det kommit ut brunskäckar :o

Vilket vi är väldigt glada för! Men också lite förundrade.. jag ska erkänna att jag har dålig koll på avel, men trodde att brunt var dominant och att det var tvunget att finnas skäck på båda sidor för att det ska bli skäck?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 681
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 973
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 967
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 007
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bada med häst
  • Häst med känslig hud - era bästa tips!
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp