Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färgtråd II

Finns ljusbrun som färg alltså?

Förstår att man kanske vill ha " fyra nyanser av brunt" (haha...Killinggängetreferens) eftersom egentligen ljust brun, brun, mörkbrun och gulbrun ser olika ut...men jag har aldrig sett "ljusbrun" som benämning i Sverige.

På galoppörerna/fullbloden (de från utlandet iaf) ser man i passen de tre olika bruna som
Bay
Brown
Darkbrown.

(Blir ju inte att gulbrun är med, är väl inte tillåtet för fullblod vad jag vet)

Återkommer under kvällen med bilder på de olika, sitter med padda nu.

Gulbrun är ju inte en nyans av brun utan ett extra färganlag på det bruna. Precis som brunblack, silverbrun och brunskäck, som exempel. En mörkbrun och ljusbrun är bruna rent genetiskt, så det är inte fel att kalla dem bruna utan det är bara för att specificera nyansen, medan gulbrun är en annan färg och det blir fel att kalla en gulbrun för brun.
 
Sv: Färgtråd II

Beror på om mamman har dubbla augotianlag eller ej. Dvs det som gör svart till brunt. Bleker kroppen men inte man och svans.
 
Sv: Färgtråd II

hej!
jag läste ett par sidor bak där det stod att svart ger svart ( om ja inte missuppfattade)
gäller de två svarta föräldrar då för att föl ungen ska bli svart?

jag har ett brunt sto (bruna föräldrar, ngt skimmel längre bak) och betäckrr
me svart hingst som ej kan ge fux.. då tolkar jag de på en text ja läst på nätet att fölet kan bli 50% svart EL brunt. stämmer det?
(tidigare avkomma blev med brun hingst brun avkomma)

Skimmelanlaget kan du strunta i eftersom det hade varit synligt om ngn av föräldrarna bär på det.

För att fölet ska bli svart krävs ett E för svart pigment vilket den kommer få om pappan inte kan ge fux. Men det krävs också att fölet ärver ett a från både pappan och mamman så om mamman bär på AA så kan det aldrig bli en svart avkomma från henne
 
Sv: Färgtråd II

kl

Vad är det gentiska skillnaden mellan mörkbrun, brun och svartbrun? Och vad är det som bestämmer vita tecken?

Hur kan två hästar utan tecken få en fölunge med vita tecken?
 
Sv: Färgtråd II

De vita tecknen har som jag förstår det två saker som påverkar dels genetiken och dels miljön i livmodern. Det är därför som man kan se kloner som har andra vita tecken än individen man klonat.

Den genetiska skillnaden på mörkbrun och brun är som jag förstår det - ingen.
Svartbrun är nån detalj som skiljer, men som jag inte minns
 
Sv: Färgtråd II

Lägger till att det finns säkert genetisk skillnad mellan brun och mörkbrun, men ingen som vi har hittat. Svartbrun har det funnits en del olika teorier men jag är inte riktigt uppdaterad på om de kommit fram till vad som stämmer.
 
Sv: Färgtråd II

Lägger till att det finns säkert genetisk skillnad mellan brun och mörkbrun, men ingen som vi har hittat. Svartbrun har det funnits en del olika teorier men jag är inte riktigt uppdaterad på om de kommit fram till vad som stämmer.

Exakt, det lär ju finnas någon gen som styr mörkheten i färgen, oavsett vilken färg det handlar om. Det finns ju variationer i alla (även svart) om än mer eller mindre tydliga, och ofta kan man ju även ana att de ärvs ned på något sätt om man ser till nyanser på föräldrar och avkommor. Men som sagt, inget kartlagt.

Det gäller ju även vita tecken, inget kartlagt alls, men man anar att både arv och miljö spelar in, som cirkus skrev.
 
Sv: Färgtråd II

Fast det är ju ganska logiskt att dubbelgul inte är godkänt på fjording. Alla fjordingar skall ha black färg, och den "täcks" ju av dubbelt gulanlag men inte av enkelt.

Fullblod däremot är ju en prestationsras så då är det rätt ologiskt att det skulle finnas färgrestriktioner i nån större utsträckning. Gulanlaget finns som sagt iaf. bland fullbloden.

Jag hittade en sida med beskrivningar om färger hos fullblod en gång, ska se om jag hittar den igen :)

Edit: Hittade den! http://www.whitehorseproductions.com/tbcolor1.html
 
Senast ändrad:
Sv: Färgtråd II

Blackanlaget finns ju där oavsett och gult finns i rasen. Det verkar snarare handla om den gamla idén om att dubbelgulingar är albino.
 
Sv: Färgtråd II

Jo anlaget finns ju där ändå, men det syns inte. Jag har snarare fått intrycket av att det handlar om utseendet, man vill att fjordingar ska både vara och SE blacka ut, eftersom det är det rastypiska. Precis som att vita tecken av rasstandardsskäl ej är önskvärt och inte längre godkänt på avelshingstar.
 
Senast ändrad:
Sv: Färgtråd II

Fast det är ju gener som finns i genpoolen som inte är skadliga och det gula är ju inget man önskar bort. De vita tecknen däremot vill man ha bort.
 
Sv: Färgtråd II

Har också sett den sidan, men hade för mig att fullbloden visst kan bli gula, men att de då inte är godkända, men det kan vara fel.
Har aldrig sett ett gult fullblod live och aldrig hört om exempelvis en gul galoppör.
 
Sv: Färgtråd II

Finns cremellohingsten Electrum XX i GSB och USJC f 2007 född i USA och imp till England och palominohingsten AurumbaXX GSB USJC f 2008 .
Aurumba har visst varit i träning, vet dock ej om han varit placerad nån gång.
 
Sv: Färgtråd II

Då ska vi seom nån kan hjälpa mej...
har en liten isis tjejpå 7 månader nu som föddes(brun aktig) med andraord hon borde bli svart MEN hon har alltid haft grå man..

pappa e skimmel å mamma svart.
va i hela friden blir hon för färg? där hon hann fälla i höstas (född sent) e hon svart förutom att hon blivit väldigt stickelhårig på nosryggen å manen blir bara gråare å gråare..

vad tror ni??

1 vecka gammal
944586_10151470349121901_292393938_n.jpg


4 mån
1450198_10151685445176901_1979034395_n.jpg


67936_10151769081628167_1046125986_n.jpg


7 mån å dålig bild då hon e blöt å den ser mörkare ut än den e men man ser ju att manen e gråaktig
1888625_10151835532506901_1002612299_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Färgtråd II

Delvis kl


Har nu flera frågor om dubbelgulingar....

Jag har i många år sagt BEC ,blåögd creme, på svenska BÖG, blåögd gräddvit.

Igår råkade jag nästan orsaka slagsmål mellan dom som sa att det minsann hette GRÄDDVIT och dom som hävdade att det hette PÄRLVIT och inget annat. ....

Kan man SE på en häst vilken av färgerna den har eller kan man bara se det på pappret, alltså man måste veta hur föräldrarna såg ut.

Säger man samma färg i alla raser eller är det olika för olika raser ?
 
Sv: Färgtråd II

Tja, gräddvit motsvarar väl "cremello", alltså med fux som grundfärg, och pärlvit "perlino" som är brun i grunden. Sedan hur lätt det är att skilja dem åt kan jag inte svara på...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 686
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 973
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 967
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 008
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp