Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färgtråd II

Fölet kan bli brunt, fux eller svart - lite beroende på vilka anlag som ligger dolda.

Pappan till unghästen har en grundfärg som inte syns när han skimlat av. troligtvis var pappan brun eller mörkbrun innan han skimlade av och det är nog därifrån som unghästen ärvde sin bruna färg. Det var 50% chans att unghästen skulle ha blivit skimmel och fux hade den bara blivit om den ärvt ett fuxanlag även från pappan. Fuxanlaget är recessivt och kan ligga dolt så det syns inte alltid om de bör på ett anlag. Din unghäst har ärvt ett fuxanlag från sin mamma eftersom hon har fux (e) i dubbel uppsättning men det syns inte eftersom de andra anlagen är mer dominanta.
 
Sv: Färgtråd II

Mitt sto har fått ett föl tidigare som är fux. Pappan till det fölet är fux.
Betyder det att mitt sto måste ha fuxanlag, annars skulle inte fölet bli fux?
 
Sv: Färgtråd II

ja precis... om det ska bli fux måste de få fuxanlag från båda föräldrarna så ditt sto bär på ett fuxanlag. Om hingsten har tidigare avkommor så kan du gå in på blup och se om han lämnat någon fux tidigare. Om även han bär på fuxanlag så kan fölet bli en fux.

Till exempel så kan två bruna föräldrar få ett fux-föl men två fuxar kan bara få fux.
 
Sv: Färgtråd II

Jag har sett många fuxar efter Hip Hop så han har fuxanlag.
 
Sv: Färgtråd II

Japp, första träffen blev fux ;)
Jag har inte ens tänkt på att det kan bli en fux!
Nu blir det ännu mer spännande att se hur ungen ser ut :)
Men någon skrev även att den kunde bli svart?
Hur hittar jag om föräldrarna har svarta anlag??
Tex mitt sto, hur vet jag om hon har det?
Behöver båda ha det med då?
 
Senast ändrad:
Sv: Färgtråd II

en liten crash course:

E och e är färggener som sitter på samma locus. Hästen har alltså antingen EE, Ee eller ee. E kodar för svart pigment och e kodar för icke-förekomst av svart pigment. E är dominant och e är då recessivt. Eftersom både ditt sto och hip hop är bruna men har lämnat fuxar bär de båda på Ee - de har alltså svart pigment men de bär på genen för icke-svart men den är recessiv så det syns inte på pälsen att genen finns.

Sedan finns det A och a som sitter på ett annat locus. det betyder att A eller a nedärvs oberoende av E och e. A begränsar utbredningen av den svarta färgen och a begränsar inte. En fux (ee) bär alltså på A och a men det syns inte eftersom en fux inte har någon svart färg att begränsa. Men om hästen bär på minst ett E och ett A så har den svart pigment men blir då brun i pälsen eftersom A (dominant) hindrar den svarta färgen från att spridas längre än till man och ben. Om hästen bär på minst ett E och aa (recessivt) så breder det svarta pigmentet ut sig över hela hästen och den blir svart.

så ditt sto och hip hop kan beskrivas som att de bär på Ee och Ax. x eftersom man inte vet om de bär på ytterligare ett A eller om de bär på ett a. Det kan du försöka klura ut genom att titta efter om det finns svarta avkommor. Om någon av dem har en svart förälder så vet man också att de bär på minst ett a. Om fölet ärver ett a från varje förälder blir det svart.
 
Sv: Färgtråd II

Kollade vilka färger avkommorna hade förra året.
De var 26 stycken, varav 20 var bruna, 5 mörkbruna och 1 skimmel.
Ingen fux alls. Men eftersom han har fått det tidigare, så förstår jag att det är en möjlighet tillsammans med mitt sto. Men säger denna statistiken ändå att det är större chans att fölet blir brunt? Eller är det 50/50?
Svart hittade jag inte, men orkade inte gå igenom alla avkommor under alla år.
 
Sv: Färgtråd II

Om man bara tittar på utfallet brun eller fux så är det ca 25 % chans för fux och ca 75% chans för brun
 
Sv: Färgtråd II

Du är ju superduktig!
Jag känner mig lite lätt korkad här inne :D
Tack så mycket för uträkningen.
 
Sv: Färgtråd II

delvis kl

Jag har också en unge bakandes i min och är så himla nyfiken. Är dock helt galet kass på färg.

Pappa är Canterbury som är brun, mamma är vit. Är det någon av dessa färger som gäller eller finns det möjlighet till annat också? Bakom mamma finns lite olika, stam kan ses här: http://blup.se/sv-SE/horses/113987-caga-46swb

Någon som har lite mer kunskap? Eller ja det har ni ju allihop här inne. För mig är det rena vetenskapen. :D
 
Sv: Färgtråd II

Canterbury har lämnat fux tidigare efter en liten snabbkoll. Han bär då på Ee och Ax. E dominant för svart pigment, e- recessivt för fux/icke svart pigment, A för begränsining av det svarta pigmentets utbredning och x eftersom vi inte vet om den andra a-locus genen är A eller a.

Ditt sto är skimmel född brun, vet inte om hon bär på fux då hon aldrig lämnat någon fux. Såg inget i hennes stamtavla som gav någon bra info heller. Så hon bär på Ex och Ax eftesom hon är född brun. Sedan bär hon på G - för skimmel dominant anlag och g - för icke skimmel recessivt anlag. Det finns alltså potential för att fölet blir antingen fux, brun eller svart i grundfärg (vet för lite om vad föräldrarna bär på för gener för att utesluta någon färg) men mest troligast är att fölet blir brunt i grundfärgen. Ovanpå grundfärgen ligger en 50% chans att fölet ärver mammans skimmelgen G, fölet kommer då födas med sin grundfärg men kommer att bli ljusare med åren.
 
Sv: Färgtråd II

haha jag älskade genetiken i biologin när jag var liten :D

Man räknar såhär:




så får man helt enkelt först titta på Ee diagrammet, om utfallet blir Ee eller EE så får man titta på A-diagrammet för att se om det finns chans på svart. men troligast är ju brunt... Nu när jag ser på det i efterhand så borde jag skrivit 75 % brun eller svart i Ee diagrammet eftersom det ju är A och a som avgör vad utfallet blir, E kodar ju för att det finns svart pigment. A och a för hur mycket det svarta syns.
 
Sv: Färgtråd II

Jag håller hårt i de där 50% chans att fölet inte ljusnar ;) en icke-skimmel står högst på listan, oavsett färg. Men misstänker att hon tänker trycka ut en skimmel. En svart hade ju inte varit fel om man får önska. :d

Tack för hjälpen :)
 
Sv: Färgtråd II

haha mitt sto är också skimmel och jag tänker som du... 50 % chans att det inte blir en skimmel =)
 
Sv: Färgtråd II

Kollade vilka färger avkommorna hade förra året.
De var 26 stycken, varav 20 var bruna, 5 mörkbruna och 1 skimmel.
Ingen fux alls. Men eftersom han har fått det tidigare, så förstår jag att det är en möjlighet tillsammans med mitt sto. Men säger denna statistiken ändå att det är större chans att fölet blir brunt? Eller är det 50/50?
Svart hittade jag inte, men orkade inte gå igenom alla avkommor under alla år.
Vid varje befruktning är sannolikheten 25% fux, 50% brun, 25% svart (eller eventuellt 25% fux, 75% brun beroende på hur många agoutianlag föräldrarna har)
Statistiken visar bara att det inte riktigt fungerar så i verkligheten, men det som är viktigt är vilka anlag föräldrarna har. Utfallet spelar liksom ingen roll i sammanhanget.
 
Sv: Färgtråd II

Vi kan ju hoppas tillsammans. Lyckligtvis sitter iaf inte talangen i färgen. Så oavsett hoppas jag på en duglig avkomma. Om den lyckas att inte skimla är det en otroligt stor bonus ;)

Jag gillade iofs genetiken när jag var liten, läste sedan en kurs på universitet med mycket genetik och blev totalt förvirrad. Hatar det sedan dess! Tur att andra gillar det (och viktigaste av allt, förstår sig på det)!
 
Sv: Färgtråd II

Jag har ett gulbrunt sto som jag kommer att betäcka till våren, min önskan är ett isabellfärgat föl. Jag betäcker ju då med en fuxhingst, men jag har läst någonstans att för att det ska kunna bli ett isabellfärgat föl måste även den gula hästen, i mitt fall stoet, ha fuxanlag?

Innan jag skickar iväg för färganalys vill jag kolla med er kunniga här om det behövs? Behöver jag kolla om mitt sto bär fuxanlag, eller räcker det med att hon är gul och att jag betäcker henne med en fuxfärgad hingst?

Förstår att det inte nödvändigtvis blir ett isabellfärgat föl ändå, men om jag vill ha de bästa förutsättningarna?
 
Sv: Färgtråd II

hon måste bära på fuxanlag och fölungen måste ärva fuxanlaget från mamman också.

Det gula anlaget bleker hästens grundfärg. En häst med grundfärgen fux plus ett gulanlag blir isabell, brun grundfärg med gulanlag blir gulbrun och svart grundfärg med gulanlag blir gulsvart. Sedan är det 50% chans att fölet ärver gulanlaget så det är inte säkert att fölet blir gult.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 687
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 973
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 967
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 008
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp