Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färgtråd II

KL

Har försökt leta fram på ASVHs hemsida vilka färger som är godkända för Svenskt Varmblod, men har inte hittat något, någon som kan hjälpa mig (dels med vilka färger som faktiskt är godkända, men även vart sjutton man hittar informationen på hemsidan)? :)

På den svenska Wikipediasidan för Svenskt Varmblod så stod det endast Brun, fux, svart och skimmel vilket jag tror mig veta inte stämmer.
 
Sv: Färgtråd II

Det finns ingen färg som inte är godkänd, man godkänner hästar efter stam och inte efter färg eller tecken.
 
Sv: Färgtråd II

Tack, då vet jag! Slog mig idag att jag faktiskt inte visste hur det låg till, då är det med perfekt med Buke där man får ett svar snabbt och smidigt!

Många andra rasföreningssidor har ofta en sida som heter något i stil med Rasstandard och det brukar finnas en lista över tillåtna färger (även om alla färger är tillåtna), så blev lite förvirrad!
 
Sv: Färgtråd II

Man kan dra slutsatsen att om man inte hittar något om godkända/icke godkända färger så finns ingen sådan regel.
SWB är ju en öppen stambok och alla möjliga raser och korsningar i alla kulörer kan agera "stamsto", för att sen när ättlingarna har tre fulla leds härstamning ge en stamboksberättigad avkomma. Man kan alltså få in både skäckar, tigrerade, konstantskimlar och blackar på detta sätt. Fullt tillåtet.
(även dubbelgulingar är okej)
 
Sv: Färgtråd II

KL

När vi ändå är inne på färger hos SWB. Visst fanns LWO/frame/overo med i hingstreglementets lista över defekter för bara något år sedan? Men är borttagen därifrån nu, eller?
 
Sv: Färgtråd II

Det är nog inte i ASVHs reglemente det står, utan i jordbruksverkets lista över defekter man inte ska avla på.
 
Sv: Färgtråd II

*kl*

Jag har snubblat över en helt underbar häst som är BEC med 2 blå ögon.

Jag vet inte vilka hans föräldrar är då han visst är reggad i SH med okända föräldrar.

Men visst måste dom vara isabeller ?

En annan sak jag undrar över är ifall dom oftare har dålig syn ?
 
Sv: Färgtråd II

+ KickiH:

Tusen tack för info....

Jag vet att hästen måste få minst 2 gulanlag för att bli BEC.
Men jag trodde även att föräldrarna måste ha 2 gulanlag var för att avkomman ska bli BEC.....

För jag har sett gulbrun + gulbrun där fölen inte har blivit BEC utan dom har blivit gulbruna och vanligt bruna bara...
Likadant med kombinationen gulsvart+gulbrun.....

Är det bara slumpen som gjort att det inte blivit någon BEC ?
 
Sv: Färgtråd II

Det gula anlaget nedärvs ju bara till 50% från en isabell, gulbrun eller gulsvart så det är ju inte alls säkert ungen får gult från nån av föräldrarna även om de bär ett gulanlag.
 
Sv: Färgtråd II

För att förtyliga Gimlans inlägg...

Gulbrun/gulsvart/isabell har ett gult anlag var.
OM man parar två såna, oavsett vilken grundfärg de har, så är det teoretiska utfallet
25% ickegult
50% enkelgult (dvs gulbrun/gulsvart/isabell)
25% dubbelgult (som på svenska ska benämnas blåögd gräddvit - och om man förkortar det på svenska likt "BEC" så blir det lite suspekt :p)
 
Sv: Färgtråd II

+MissFideli:

Aha....
Jag har bara sett en BEC,tror inte jag använder den svenska förkortningen ;) , och det var en fjording som hade vitblack + isabellblack till föräldrar. Såg den som föl och den hade blå ögon vilket ingen av föräldrarna hade...
 
Sv: Färgtråd II

Det var mer ett förtydligande om att fölet VAR BEC och inte vit- eller isabellblack som jag fått svar i ett annat forum att fölet skulle vara.... ;)
 
Sv: Färgtråd II

KL
Har inte hängt med i varken den gamla tråden eller denna.
Har dock läst en del om färg, men kan ändå vara intressant att fråga här.

Föl på väg har både mamma och pappa som är bruna, med svart man och svans och lite vita tecken. Fölet bör få samma färg?

Min unghäst är mörkbrun, ser nästan svart ut på vintern iaf.
Mamma fux och pappa skimmel.
Var kommer den mörkbruna färgen ifrån??
Borde inte min häst fått någon av de två färgerna?

Eller är det så att fux och svart kommer från samma gen, och då kan det bli vilket som? Beroende på hur mycket det finns av respektive?
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 687
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 973
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 967
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 008
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp