Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betäcka dubbelgult...

Ja, de va den ökade risken för cancer jag tänkte på! :)

Kom in i en dubbelgul diskussion på facebook där några hävade att betäcka dubbelgul med dubbelgul var "farligt" (vet inte på vilket vis, det framkom inte) så därför blev jag nyfiken... :)
 
Sv: Betäcka dubbelgult...

Kan tänka mig att det kanske är något slags missförstånd i diskussionen att dubbelgul och Lethal White har att göra med varandra? Vilket inte stämmer såklart.
 
Sv: Betäcka dubbelgult...

Jag tror snarare att det ligger i den gamla missuppfattningen att den dubbelgula är albino - vilket man ju idag vet är helt fel. Men ändå lever detta kvar i mångas medvetande.
 
Sv: Betäcka dubbelgult...

Det gör det defintivt, jag har ju en dubbelguling (som syns på avataren), och det är MÅNGA som blivit superförvånade när de hör att hon INTE är albino. Det gäller alltså erfaret hästfolk och en och annan har tom hävdad att det är fel samt att min häst def är sjuk :/
 
Sv: Betäcka dubbelgult...

I så fall skulle ju nästan alla Lipizzanare ha skimmelcancer för dom är ju avlade skimmel mot skimmel i generation efter generation....
 
Sv: Färgtråd II

Enligt forskning som redovisas i nr 20 i Tidningen Ridsport är förekomsten av melanom hög hos skimlar i raser med många skimmelhästar. Lipizzaner 50%, camarguehästar 31,4% och PRE hela 89,6% !

När det gäller hästar med dubbla gulanlag har jag läst att de har mer problem med för mycket sol, då de inte har något skyddande pigment runt ögon och mule.
 
Sv: Färgtråd II

När det gäller hästar med dubbla gulanlag har jag läst att de har mer problem med för mycket sol, då de inte har något skyddande pigment runt ögon och mule.

Jag tror att det är lika individuellt som hos icke dubbelgula hästar med vita tecken.

Min kompis har en perlino nordishingst som aldrig bränner sig medan min ena medryttarhäst har en liten vit fläck precis vid näsborren som hon bränner varje sommar om man inte smörjer titt som tätt!
 
Sv: Färgtråd II

Jag har flugluva med nosfläp på min för att hon inte ska bränna sig, det räcker fint för just henne :) Men som sagt, verkar vara mycket individuellt.
 
Sv: Färgtråd II

Har aldrig haft skimmelcancer på en lipizzanare, 27-30+ år, däremot på en irländare med skimmelmamma och fuxpappa, 22 år.
 
Sv: Färgtråd II

Grejen med statistik är väl just att det är väldigt svårt att ibland se utslaget på sina egna djur, när man mest har/har haft en handfull.
Just skimmlar har det ändå gjorts en del studier på under de senaste åren, och där pekar dock det mesta mot samma riktning - det finns en koppling mellan hur många skimmelanlag hästen har, och sådana saker som i hur stor utsträckning hästen får "flugprickar", hur snabbt den skimlar av och i hur hög frekvens de utvecklar någon form av "skimmelcancer".
Sen är ju allting väldigt individuellt. Den ene kan få det, men den andra inte. Men i det stora hela finns ett rätt så tydligt mönster.

Har för övrigt själv en homozygot skimmel (testad via labb) född fux. Han lydde statistiken till punkt och pricka: Skimmlade av snabbt, blev helvit och fick också "skimmelcancer" relativt tidigt. Ingen elakartad dock, tack och lov... Hade hellre haft en som inte följde det statistiken pekar mot, kan ju tilläggas;)
 
Sv: Färgtråd II

Kl

Finns det några bra böcker/hemsidor på svenska om hästens färger och hur den ärver, om dominanta/ressisiva färger, stora och små bokstäver osv?
Brukar för skoj skull leka med färgkalkylator på internet men vet ju bara att min är "smokey black"(har ju bara hittat sådana kalkylatorer på eng) men vet inte så mkt mer, eller har dålig kunskap! Får alltid trycka i "unknown" när den frågar om homo/hetrozyogus. Som sagt hon är, dna testad, svart med ett gulanlag och ett fuxanlag!
 
Sv: Färgtråd II

Hästens Färger av Bo Furugren rekommenderar jag :)

Din häst bör vara:

*aa (A = agoutianlaget som begränsar svart färg och gör hästen brun, din häst saknar det eftersom hon är svart i grunden)
*Ee (Stort E = anlag för svart, e = avsaknad av svart/anlag för fux)
*Crcr (Cr = anlag för gult, din häst har ett)
 
Sv: Färgtråd II

Min dubbelgula heterozygota skimmel hade melanom. När hon avlivades så tog forskarna på SLU några av hennes synliga melanom.


(Hon avlivades pga fång.)
 
Sv: Färgtråd II

Hästens Färger av Bo Furugren rekommenderar jag :)

Din häst bör vara:

*aa (A = agoutianlaget som begränsar svart färg och gör hästen brun, din häst saknar det eftersom hon är svart i grunden)
*Ee (Stort E = anlag för svart, e = avsaknad av svart/anlag för fux)
*Crcr (Cr = anlag för gult, din häst har ett)

Ahh tack för tipset och "bokstäverna":) hade nog inte varit så färgintresserad om det inte vore för att jag hade en gulsvart.
Vad har en isabell då? Vet att mamman är fux och pappan isabell, om det hjälper nåt!
 
Sv: Färgtråd II

Man brukar säga gulvit, pärlvit och sotvit, men av nån usel anledning ska alla buntas ihop under blåögd gräddvit.
 
Sv: Färgtråd II

blåögd gräddvit är den försvenskade varianten av blue-eyed Cream = dubbelgul
man kan väl bara hoppas att förkortningen BÖG inte blir lika vedertagen som BEC varit... :p
 
Sv: Färgtråd II

En Isabell är en fux med ett gulanlag och har alltså ee (= saknar anlag för svart). Fuxar/Isabeller kan även ha ett eller två agoutianlag, men eftersom fuxen saknar svart färg att begränsa så syns det inte på färgen om detta anlag finns eller ej. Alltså:

*aa, Aa eller AA
*ee
*Crcr

Visst är det spännande med färger! :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 688
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 973
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 967
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 008
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp